Vrijdag de 13e

China, Nanjing

Vandaag heb ik voor het eerst “toestemming” om van het hotel naar DDTS te lopen.
Het zou me niet verbazen als de chauffeur de opdracht heeft gekregen om me te schaduwen voor het geval ik verdwaal. Die kans is niet zo groot want het is praktisch in dezelfde straat.
Onderweg kom ik langs een klein parkje waar volop Tai Chi beoefend wordt. Het ziet er in mijn ogen lachwekkend uit maar natuurlijk laat ik niets merken. Er is ook een groep die ieder in elke hand een tennisbal hebben met een touwtje eraan en die dan ritmisch van links naar rechts laten stuiteren. Er wordt ook al gebadmintond.
Het zijn allemaal oudere mensen. Eén oude baas springt er uit. Hij draagt een knal roze zijde broek (kan ook plastic zijn) en heeft totaal geen gevoel voor ritme. Zijn tennisballen zien er gerafeld uit maar hij heeft het duidelijk naar zijn zin want hij heeft een grijns van oor tot oor.

In de pauze ga ik met Vivien op zoek naar een wasserette want voor de prijzen die ze in het hotel vragen kun je het hier bijna nieuw kopen. Vivien woont zelf niet hier in de buurt maar met hier en daar vragen hebben we zelfs keuze. Vivien vraagt naar de prijzen en, wat belangrijker is volgens haar, kijkt of de verkoopster haar aanstaat.
Ik heb geluk want de goedkoopste krijgt ook de goedkeuring van Vivien en is ook nog eens vlak bij mijn hotel.
En dat op vrijdag de 13e.

’S avonds weer sporten. Als ik dat 6 weken vol kan houden moet ik toch resultaat zien!
Het is een herhaling van de vorige avond. Dezelfde twee mede sporters en het zelfde rondje, alleen wat langer.
Het uitzicht is trouwens niet om over naar huis te schrijven. Maar ik doe het toch.
De meeste apparaten kijken uit op een dak met een enorme hoeveelheid airco-units die in ieder geval niet die van mijn kamer voeden. Of misschien toch wel want er draait er niet één. Daar achter blokkeren een technische ruimte en een hoeveelheid grote buizen het uitzicht op de stad.
Ze hebben nog een poging gedaan het een beetje op te vrolijken door aan de buiten kant van het raam wat plastic klimplanten te hangen.
Maar goed, ik kom hier niet voor het uitzicht of de gezelligheid maar om calorieën te verbranden.