Laatste verslag

Nederland, Lauwersoog

Weer terug in Nederland.
Vandaag zijn we om 10.00 uur vertrokken uit Norderney richting Lauwersoog gelukkig een normale tijd zo vroeg weg daar houden wij niet zo van, en Sjef ook niet die moet je gewoon wakker schudden.
Het was prima weer maar er stond wel een flinke deining dus slingerden we behoorlijk.
We varen aan boord met de volgende apparatuur en materialen:
Zeekaarten
Plotter
Diepte meter,windmeter, log (is voor de snelheid door het water) kompas, marifoon, verrekijker en
Een navigatie programma van Navionics met het Dock to Dock programma dit berekend de meest geschikte koers van A naar B over de nieuwste kaarten dacht ik.
Maar dat viel toch een beetje tegen het begon al bij vertrek Norderney hier wilde hij mee helemaal naast de juiste koers laten varen. Gelukkig had ik het in de gaten en kon ik de koers aanpassen.
Daarna bij Schiermonnikoog ging het ook fout hier wilde het programma me door een geul (Plaatgat) sturen maar deze is een jaar of vijf geleden al gesloten, ik heb voor alle zekerheid de vuurtoren wachter van Schiermonnikoog maar op geroepen en deze rade deze koers ook sterk af.
Dus dacht ik we gaan door het Westgat maar ook daar ging het programma in de fout en stuurde hij me de verkeerde kant op gelukkig zagen we het ook hier weer op tijd maar ik werd hier niet echt vrolijk van, mede omdat hier vorige week een zeiljacht is vergaan. Dus ga ik toch maar eens contact opnemen met Navionics.
Nou lieve vrienden dit is het laatste verslag van deze reis we zijn weer in Nederland, ik hoop dat jullie het leuk gevonden hebben wij hebben in ieder geval weer een fantastische reis gemaakt.
Groet
Ad,Els en natuurlijk een poot van Sjef!

Welkom thuis en tot gauw! Al met al een thuisvaart met hindernissen, maar met een ervaren schipper komt het helemaal goed!

Gijs en Leny 2016-08-20 22:52:26

Goede avond luitjes fijn te horen sorry lezen dat jullie na heel wat navigatie problemen veilig in Lauwersoog zijn aangekomen. Groeten van ons en nog een behouden vaart naar het warme zuiden, snel tot ziens. 👍⛵️

Cor en Tiny 2016-08-20 23:33:31

Goedemorgen, fijn dat jullie weer heelhuids in de vaderlandse wateren zijn.Ik heb genoten van jullie belevenissen en voelde me zelf ook een beetje op vakantie.Voor het laatste stukje:behouden vaart en gauw totziens.

christel stuy 2016-08-21 09:45:12

Ik heb jullie avontuurlijke en mooie reis op de voet gevolgd. Nog een behouden vaart voor het laatste stukkie. Ik heb een camper en een jacht altijd een beetje met elkaar vergeleken. De een op het water en de ander op vier wielen. Ik zie nu dat dat helemaal niet op gaat. Ik hou het bij de camper. Dan hoef ik niet met getijden, sluizen, weers- en windverwachtingen rekening te houden. Gewoon instappen en de contactsleutel omdraaien. Ik ga wel af en toe bij een haven staan om de sfeer op te snuiven en naar jullie geploeter te kijken. :-)

Charles Meijer 2016-08-21 11:32:34

Hallo Els en Ad en natuurlijk Sjef. Jullie avonturen gevolgd en dat was best leuk. ook nog gefeliciteerd met jullie verjaardag want we begrepen dat jullie jarig zijn geweest uit de berichten die we lazen nou gauw tot ziens Roos en Aad.

Roos en Aad 2016-08-21 11:33:49

Wij wensen jullie een behouden thuiskomst en zullen goed weer bestellen voor jullie laatste loodjes. Bedankt voor de leuke verslagen. Geniet ook nog even van de Nederlandse wateren en havens. En dan.................Het leven is goed in het Brabantse Land !!!!!!!!!!!

Annie en Louis Toebak 2016-08-21 16:42:55

Dag Ad en Els, voor het eerst heb ik zo'n reisverslag mogen lezen over de zeereis die jullie gemaakt hebben. 92 dagen op de boot. Het zou een column kunnen zijn voor De Stem. Ik had nog nooit van Pindat blog gehoord. Ik leer nog steeds bij. Je hebt volgende week heel veel te vertellen. Rustige en behouden vaart naar de haven in Den Berg en misschien tot dinsdag. Brabantse groet, Toby.

Toby 2016-08-21 17:56:18

Geweldig weer in Nederland! Snap het niet allemaal met navigatie maar knap dat het weer gelukt is!! Tja winderig en buien! Maar komt hittegolf! Nou nog even doorvaren en dan weer lekker in eigen bedje! Leuk hoor!! Echt genoten van jullie avonturen! Gezond weer thuiskomen en lekker je dierbaren weer even knuffelen!!😍😍😍

Eef mutsaars 2016-08-21 18:22:27

WELKOM THUIS Ad en Els, sorry dat ik pas zo laat reageer, maar heb aan Els op wordfeut de rede gegeven. Doe voorzichtig met alles, en tot heel gauw ziens. Wij hebben ook genoten van jullie reisverslagen, dank je wel daarvoor⛵️⛵️😘😘🏡🏡

Lenie en Henk 2016-08-21 18:42:52

Hoi Ad en Els, we hebben met veel plezier alle verhalen gevolgd. Nu lekker genieten van Nederland en tot ziens in najaar/winter. Hans en Yvonne

Hans en Yvonne 2016-08-21 21:06:42

Wat hadden we een fijne zomer met elkaar, het zal vreemd zijn straks, als we allemaal weer onze eigen weg gaan. Wie weet tot volgend jaar! JELSKEDEI....!