Ad.Els en Sjef naar de Oostzee 2016 Deel 2

Polen, Kołobrzeg

PVervolg van onze reis.
Vrijdag 1 Juli zijn we dus vertrokken van Euckermunde naar Swinoujchie een afstand van 19 mijl.
Het weer was prima windkracht 3/4 schuin achterin dus niks te klagen, wel met grote bogen om de visnetten neen gezeild!
In Polen markeren ze de visnetten trouwens wel heel duidelijk een vierkant bord met een rode en een witte zijde,de rode zijde is de net kant en de witte is de veilige kant.
We zijn nu in Polen aangekomen en hebben besloten om morgen een extra dag te blijven liggen.
s,Avonds de Belgen zien verliezen jammer hoor maar het hoort erbij.
Zaterdag 2 Juli hebben we de vouwfietsen in elkaar gezet en zijn we met onze zeilvrienden Rien en Joke Swinoujchie gaan verkennen.
Ik kan jullie vertellen dat het hier heel mooi is prachtige oude villa,s en prachtige promenades. Er zijn hier heel veel toeristische attracties, wat heel leuk was is een markt van zeker 2 kilometer lang met allerlij spullen, volgens mij ook veel namaak maar daar zitten ze hier niet mee het is net of je in de kasba van Marmaris rondloopt!
s,Avonds natuurlijk weer voetbal gekeken, dag Italieaantjes tot de volgende keer.
Zondag 3 Juli
Vandaag vertrokken van Swinoujchie naar Dziwnow een afstand van 25 mijl, het begon met prachtig weer maar de wind kakte in en de deining bleefstaan. Het kleine beetje wind wat er was kwam ook nog een pal achterin, dus het voorzeil met de spinakerboom vastgezet en het grootzeil met een bulltalie dat werkte goed maar we bleven wel vreselijk slingeren. Daar wordt je niet vrolijk van, wel doodmoe!
Het laatste stukje hebben we de motor maar gestart en de zeilen gestreken, het hielp niet tegen het slingeren maar we waren wel sneller in de haven.
We zijn een uurtje later het dorpje gaan verkennen en je houdt het niet voor mogelijk een hele lange straat met allerlei winkeltjes,eettentjes kermis,visrokerijen noem maar op echt te gek hoor hier is Scheveningen niets bij.
We kregen een onweersbuitje en schuilden in een pizzarestaurantje waar we de menukaart eens bekeken de duurste pizza die ze hadden koste 23 zloty's dat is 5 1/2 euro dus zijn we daar maar lekker gaan eten. Alles bij elkaar incl wijn 60 sloty,s is omgerekend €15,- voor twee personen!!
Daarna zouden we voetbal gaan kijken in het clubgebouw maar dat ging dicht, geen probleem kijken we toch aan boord maar geen beeld! internet ligt er ook uit en de havenmeester is naar huis mooi klote.
Maandag 4 Juli
Voor vertrek nog snel even twee kabeljauwen gekocht ruim anderhalve kilo voor schrik niet 25 zloty (€6) je kan als pensionado beter in Polen gaan wonen.
Daarna van Dziwnow naar Kamien Pomorski gevaren een afstand van 5 mijl. Het was een tochtje over een binnenmeer met op diverse plaatsen heel weinig diepgang dus hebben we dit op de motor gedaan. Kamien is een leuke Poolse stad niet echt spectaculair maar als je er bent moet je het gezien hebben.
Straks vroeg naar bed we moeten er vroeg uit we hebben voor morgen een tocht gepland van ruim 40 mijl,en er zit een brug in dit traject welke om 8 of om 10 uur draaid en we nemen de eerste omdat we op tijd binnen willen zijn want er is onweer voorspeld voor het einde van de dag.
Dus de wekker op 6 uur Sjef uitlaten en vertrekken!
Dinsdag 4 Juli
Nou we waren al voor 6 uur uit bed en om kwart voor zeven voeren we al. Omdat we ruimschoots op tijd waren konden we nog diesel tanken voor € 1,- per ltr ja alles is goedkoper, we liggen hier in 5sterren havens voor schrik niet gemiddeld 10 € per dag deze kosten in Nederland drie keer zoveel!
Deze havens zijn allemaal aangelegd met geld van de Europese unie, je kan echt aan alles zien dat de economie hier in de lift zit alles wordt gerestaureerd of vernieuwd.
Ik had trouwens gisteravond nog flinke pech,ik wilde koffie inschenken uit de thermoskan vloog de dop eruit dus kreeg ik een flinke scheut gloeiende koffie over mijn hand en been.
Mijn been valt mee maar mijn hand is flink verbrand!
Maar goed het was vandaag super zeilweer de wind was zuid 3 á 4 bft dus konden we met een knik in de schoot in één klap naar Kolobrzeg zeilen.
Je hebt hier prachtige stranden en er komen hier veel toeristen, de stad is volgens Els ook heel mooi ze is al even wezen kijken.
Ik ben aan boord gebleven ik heb nog tijd genoeg want we blijven hier waarschijnlijk toch een dag of twee liggen omdat we heel veel wind met onweer krijgen dus kuiptentje erop gezet en laat dat weer maar komen.
Nou dit was het weer zo,n beetje we hebben hier heel goed internet dus ga ik proberen het te versturen.
Groetjes
Ad,Els en een poot van Sjef

Het is daar dus heel mooi met mooie havens en lekker goed koop en mooie stadjes en hoe is het met de natuur en is de lucht schoon? Geniet er maar van heel veel plezier en doe sjef de groeten.

Piet Prinsen 2016-07-05 21:38:31

Hallo wereldreizigers, Genoten van jullie reisverslag.Ja,die plaatsjes daar zijn nog ongerept en nog oude prijzen.Ik wens jullie nog heel veel mooie dagen en wanneer jullie aan de terugreis beginnen:goede vaart en veilige thuiskomst. groetjes en een poot voor Sjefke.

christel stuy 2016-07-06 10:21:20

Leuk om jullie reisverhalen te lezen. Geniet er maar lekker van en een pootje voor Sjefke. Is ie nooit zeeziek? groetjes en behouden vaart

marianne kuys 2016-07-06 11:06:23

Leuk om te volgen, wat een avontuur! Gewoon doen wat je zelf wilt... Dat is vrijheid!! Maar weer zit ook niet helemaal mee, snap ik, Ja en ......lekker goedkoop dan kan je nog eens een wijntje pakken! Beetje beter met brandwonden?? Veel plezier nog met tweetjes en die lieve Sjefke hij past zich goed aan!

Eef mutsaars 2016-07-06 17:53:17

Wij vinden het heel leuk om jullie verhalen te volgen , jammer van het weer maar het is nog nooit blijven regen dus houd de moet er in . Heel veel plezier. vele groetjes van ons.

Eric en Aartje 2016-07-07 09:47:50

Ideale manier om je reisverslag te delen, leuk hoor! Sjefke heeft zich ook goed aangepast zie ik, een zeewaardige hond. Veel plezier nog met z'n drieën en geniet! En voorzichtig he, niet nog meer ongelukjes.