Ad.Els en Sjef naar de Oostzee 2016

Zweden, Trelleborg

Hal lo familie en vrienden,
We hebben een verslagje gemaakt van onze capriolen, misschien vinden jullie het leuk om ons op deze manier te volgen.
We zijn inmiddels alweer bijna drie weken onderweg en we zijn nu in Rostock waar we morgen een dagje extra blijven liggen.
We hebben deze reis tot nu toe veel op de motor gevaren de wind is al weken uit Noordelijke richting en dat moesten wij nou net niet hebben. Maar goed via Haarlem zijn we naar Amsterdam getuft, daarna gelukkig op het zeil over het Markermeer Edam,en IJsselmeer Stavoren en Makkum. Daarna bij Kornwerderzand naar buiten en over het wad naar Harlingen.
Toen verder tuffen richting Lauwersmeer om vanaf hier richting Norderney te varen,maar helaas de wind stond nog steeds verkeerd dus verder getuft dwars door Groningen naar Delfzijl en vanaf hier over het wad achterlangs Borkum en Just (dit was best spannend omdat wij 1,70mtr diep steken je moet dus precies op tijd bij bepaalde zandbanken zijn zodat je eroverheen kan varen) naar Norderney gevaren nog steeds op de motor. Hier heerlijke zeekraal geplukt welke Els heerlijk had bereid met een stukje kabeljouw ik zal een foto bij voegen.
Hier ontmoeten we trouwens enkel andere zeilers die we een paar jaar geleden ook al ontmoet hadden dus het was weer gezellig,
Vervolgens de volgende morgen om 9 uur vertrokken naar Cuxhaven eerst lekker zeilend maar helaas de wind kakte in terwijl de weervoorspelling ook niet echt opbeurend was (onweersbuien met windkracht 8 erbij) dus de motor moest er weer bij de minimum snelheid voor deze tocht is 5 knopen en we moeten natuurlijk ook rekening houden met Sjef.
Die doet het trouwens heel goed aan boord als we varen moet hij zijn zwemvest aan, hij eet en drinkt dan bijna niets meer tot we weer binnen zijn en dan loopt hij nog steeds niet te springen het is natuurlijk nog een jonge vent hé!
We waren gelukkig voor de harde wind kwam in de haven
Affijn de volgende dag om acht uur vertrokken richting Brunsbuttel, we moesten zo vroeg weg omdat we dan de stroom mee hadden (soms wel 3 knopen).
In Brunsbuttel lig je naast de ingang van de grote sluis dus de zeeschepen komen op een paar meter afstand langs glijden, een fantastisch gezicht. In mijn koopvaardijtijd werden we altijd door diverse sleepboten geassisteerd maar tegenwoordig hebben ze boegschroeven en hekschroeven dus er komt geen sleepboot meer aan te pas. Ik heb een paar foto's bijgevoegd!
We wilden de volgende dag vertrekken richting Rensburg een stadje halverwege het Kielerkanaal maar het regende dat het goot dus zijn we lekker blijven liggen is geen straf hoor er is altijd wat te zien.
De volgende dag alsnog naar Rensburg vertrokken en toen we daar aankwamen goot het weer, daar wordt je niet blij van. Maar toen het droog was hebben we getankt en zijn we alsnog verder gegaan naar Holtenau. Het was daar flink druk ivm de Kielerwoche.
De volgende dag 18 Juni zijn we na wat boodschappen gedaan te hebben vertrokken naar het eiland Fehmarn, een afstand van 35 mijl door dé "Kieler Bucht" de wind af en toe 6 bft stond pal achter dus het was een lekker slingerkoersje.
We wilden eigenlijk een dagje in Fehmarn blijven liggen, er waren matjes (haring) dagen maar het water lokte weer dus zijn we 19 juni vertrokken naar Rostock.
Hiervoor moesten we de "Mecklenburger Bucht" dwars oversteken weer de wind recht achterin dus we singerden weer lekker het was een afstand van 42 mijl ver zat voor 1 dag. Elsje wilde eigenlijk wel een dagje blijven liggen, dus de volgende dag de stad maar eens bewonderd, Sjef vond dit natuurlijk ook prima (hij vindt Duitse honden net zo leuk a ls Nederlandse) het was trouwens bloedheet in de stad!
21 Juni zin we van Rostock naar Darser Ort vertrokken afstand 31 mijl het werd een pittig tochtje we werden verrast op windkracht 6/7 gelukkig bakstag(schuinachterin) dus we liepen als een kogel regelmatig over de 9knopen. Darser Ort dit is een heel klein haventje midden een natuurgebied het is een zg noodhaven waar je alleen in mag als je in een nood situatie zit
Je moet daar dan ook een formulier invullen waarom je door binnengelopen bent ik heb maar ingevuld dat Sjef moest poepen en piesen. Het was een heel appart haventje, puur natuur we hebben hier lekker gecobtt met Rien en Joke. Na een super rustige nacht vertrokken richting Barhoft op 22 juni een afstand van 28 mijl hier zijn we nu mee bezig er staat heel weinig wind Els zit achter het roer en ik ben het blog bij aan het werken.
Er hangt nu een kunstvisje achter de boot dus wie weet eten we vanavond vis!
Nou de vis is niks geworden dus hebben we maar weer gecobt in de Kuip. Het bleek trouwens dat we door een stuk nationaalpark voeren waar je absoluut niet mag vissen en daar wordt erg streng op gecontroleerd!
De volgende dag (23 juni) hebben we besloten om naar Barth te varen we waren hier nog nooit geweest,het blijkt een heel leuk plaatsje te zijn en het weer was stralend(bloedheet). Nee,nee. We klagen niet maar warm!! Ik heb s,avonds om 11uur nog een koude douche genomen we zagen het al bliksemen aan de horizon maar wij hebben het droog gehouden. Nou ons pittige tochtje vanaf Rostock naar Darser Ort bleek toch nog gevolgen te hebben, het achterlijk van het voorzeil bleek op diverse plaatsen afgescheurd te zijn. Dus dat was schrikken, gelukkig konden we een zeilmaker vinden die tijd had en inmiddels is het zeil gerepareerd en zit hij er weer op.
Het is nu 24 Juni en we zijn vandaag blijven liggen in Barth de weer voorspelling gaf onweersbuien met windkracht 10 op. En daar houdt Elsje niet van, maar wat denk je prachtig weer, maar voor morgen hebben ze het over orkaanachtige buien dus we wachten nog even af.
Het blijkt dat ze het toch goed hebben we krijgen nu een paar hele stevige onweersbuien over ons heen ik heb een paar foto,s bij gevoegd.
Ook voor vandaag 25 juni geven ze zwaar weer op je houd het niet voor mogelijk orkaanachtige onweersbuien, maar we zijn toch maar vertrokken naar Stralsund en we hebben prima weer gehad onderweg.
Maar toen we een uurtje in de haven lagen kregen we wel een onweersbui maar gelukkig niet met heel veel wind.
Vandaag 26-Juni van Stralsund naar Wieck gezeild het was super weer windkracht 3/4 bft bakstag, de boot liep als een kogel we deden er drie uur over om de afstand van 21 mijl te varen dus gemiddeld 7 mijl per uur niet slecht!!
Wieck is een heel klein super klein relaxed plaatsje gelegen aan de Ryck, waar een ijsje nog €0,50 cent kost en een halve liter bier €1,50
Er schijnt hier paling te zitten dus hengeltje uitgegooid ik ben benieuwd !
Weinig paling.
27 Juni we laten Wieck weer achter ons en zeilen naar Freest een klein vissershaventje aan de monding van de rivier de Peene, onderweg kwamen we nog lang torens in zee welke gebruikt werden in de 2de wereldoorlog om de V1 V2 te radiografisch te sturen richting Engeland. We zijn al vaker in Freest geweest het is nu een heel gemoedelijk gebeuren hier.
We liggen naast het strand dus Sjef heeft het hier ook naar zijn zin. Weer gevist en een paar Baarsjes gevangen. Het weer is trouwens prima.
28 Juni
We zijn wakker geworden door het geluid van regen druppels op het dek, maar het is gelukkig zeer weinig regen.
We liggen nu te wachten op een bestelling van Rien, deze zou voor 12 uur bezorgd worden, we hopen dat wat eerder zijn dan kunnen we de brug bij Wolgast nog halen. Toch nog naar Wolgast vertrokken!
29 Juni
Van Wolgast naar Lassan gevaren. Dit is een heel klein haventje met 1,4mtr diepgang en aangezien wij 1,75mtr diepgang hebben
Was het nog maar de vraag of we er inkomen, maar na een beetje ploegen door de blubber is het gelukt.
30 Juni
Vandaag dus, weer wat beleefd hoor we zijn vanmorgen vertrokken richting Euckermünde.
We moesten om 10.30 vertrekken om de brug bij Zecherin te halen deze draaide om 12.45, We hadden berekend dat we ruimschoots op tijd zouden zijn maar wat denk je we raakten verstrikt in een visnet je wordt hier gek van die netten ze staan overal. Dus rubberboot in het water en gelukkig kon ik heel de handel los snijden, de visser zal niet blij zijn maar ja je doet het er niet om.
Sorry visser!
We zijn nu net in Euckermunde aangekomen en we hebben prima internet dus ga ik proberen dit verslag te versturen.
Morgen gaan we richting Polen we zijn benieuwd.
Als jullie het leuk vinden om onze capriolen te volgen lekker even lezen en anders gewoon verwijderen.
Ps onder diverse foto,s staat wat en waar,even aanklikken
Groetjes
Ad,Els en een poot van Sjef

Leuk verslag, ik ga jullie volgen. Geniet nog van jullie reis. Groeten Ernest & Anouk

Ernest 2016-06-30 20:33:13

avontuurlijke globetrotters! Zo te horen hebben jullie het naar je zin! Leuk om jullie op deze manier te volgen. Behouden vaart en geniet van de elementen!

Gijs en Leny 2016-06-30 20:36:36

Hoi Ad en Els, leuk om jullie te volgen via jullie blog! Jullie maken veel mee lees ik... en waar Sjef al niet goed voor is, gauw zeggen dat hij moest piesen en poepen haha... lachen De groetjes en tot horens en hopen op mooi weer! Marco & Esther

Esther en Marco 2016-06-30 20:44:03

Zohee levensgenieters!!! Geweldige foto's en leuke verhalen, Spannend hoor! En leuk dat Sjef ook geniet! Nog heel veel genieten, en goed weer thuiskomen!!!

Eef Mutsaars 2016-06-30 20:54:03

Wij vinden het super om jullie zo te volgen. Foto's hebben we goed bekeken. Geniet van jullie reis, liefs van ons.

Jaap, Natas & kids 2016-06-30 21:03:57

Ik zie er veel bekende plaatsen op staan, dat roept toch herinneringen op. Ook in Barth hebben we een paar dagen gelegen, hebben ze dat kleine Nedelandse vlaggetje nog wat ze voor de gasten hijsen. Ja en Jannie,s ijs is altijd lekker. Nog veel plezier en nog een goede vaart. C&J

Cees& Jannie 2016-06-30 21:08:12

Wat een beleving Ad en Els. Geniet de komende weken van jullie mooie reis. Op zo'n mooi schip naar de andere kant van Europa. Geweldig sportievelingen; het ga jullie goed en heel veel groetjes ; dit nemen ze jullie niet meer af.

Annie en Louis Toebak 2016-06-30 22:02:09

Hoi Ad en Els, geweldig jullie reis, heerlijk genieten, daar hebben we het zo vaak met jullie over en jullie doen dat gelukkig !Wij ook ...vorige week dinsdag thuis gekomen van een supervakantie in Side Turkije. Daarna kon Henk verder aan de tuin, maar ook hier was het weer een spelbreker..regen regen en nog is regen. Maar vandaag toch af gekregen, stuur er fotoos van naar je mail. Gaan jullie veilig verder reizen en nogmaals geniet, heb plezier en we lezen jullie graag, liefs van ons πŸ˜˜πŸ˜˜β›΅οΈβ›΅οΈπŸ€πŸ˜ƒπŸ˜˜

Henk en Lenie 2016-06-30 22:23:52

Hoi Ad en Els Hartstikke leuk dit reis verslag, .. je mist niks van 't Veer, het is hier al vanaf dat we uit Spanje terug zijn (21 Juni) takke weer, we hebben nog geen enkel tochtje kunnen maken met onze "Black Jack" . Nog FF volhouden en van 16 juli tot 6 Augustus weer naar Marbella. Geniet van alle indrukken die jullie opdoen het leven is een feest, maar wel FF de slingers zelf ophangen!!

Hans & Anneke van den Broek 2016-06-30 23:12:07

Hoi Ad en Els , leuk om jullie verslag te volgen en geweldig al die foto,s. Hier is het nog steeds k.. weer . Wij zijn een paar dagen in Valkenburg geweest en nu gaan we weer met alle kids naar Overloom dus wij komen onze tijd wel door. Met me gezondheid gaat het niet zo lekker veel problemen met me andere been maar we houden de moet er in dat weet je. We wensen jullie heel veel vaarplezier , lekker genieten . Dikke knuffel van ons xxx

Eric en Aartje 2016-06-30 23:26:47

Geweldig om te lezen ad, nog veel plezier en de groetjes aan els

josien 2016-07-01 00:26:38

Hoi Ad en Els, Hartstikke leuk te horen dat jullie het zo naar je zin hebben. Ook met Els gaat het goed zo te zien vooral als ze serieus aan het roer zit en glunderend 'n ijsje zit te eten. We merken wel dat alles wat de zee te bieden heeft er goed in gaat bij jullie. Het is hier maar bagger weer, we gaan volgende week voor enkele weekjes naar Frankrijk .Carnac en zien daarna wel verder. Nog goede vaart en veel plezier.

Kees en Coby 2016-07-01 09:52:51

Leuk om jullie zo te volgen, geniet ze. Jullie boffen ook met Jefke dat hij zo relexst is. Gr Jan Nelly.

Jan Nelly 2016-07-01 10:12:08

Hallo Ad en Els Leuk reisverslag en superleuk om jullie op deze manier te kunnen volgen. goede vaart en veel plezier. Groeten Jos en Neli

Jos en Neli 2016-07-01 14:21:03

Hallo Ad, Els en Sjef uiteraard. Leuk reisverslag en jullie op deze manier te kunnen volgen. Veel plezier en vooral nog vele veilige vaarmijlen gewenst. Gr. Bert en Elly (ON Y VA) πŸ˜‰β›΅οΈ

Elly en Bert 2016-07-01 15:19:21

Hoi zeevaarders. Genieten met een grote G. dat is wat jullie overkomt en jullie beleven. Kom behouden weer terug in Nederland en wij vinden het een prettige manier van ons op de hoogte houden. Neem een glaasje op al het werk met dit verslag. Groeten uit Middelburg

Riet en John 2016-07-01 17:18:10

Zee man en zee vrouw, Prachtig toch zo'n tocht geniet er van en hou mij op de hoogte ik lees het met veel plezier met de kaart er bij.

Piet Prinsen 2016-07-01 19:06:00

Goede morgen Els en Ad Het is heel leuk om jullie zeil avontuur te volgen , en we kijken nu al uit naar het volgende verhaal . Nog een hele fijne zeiltocht toegewenst een doe iedereen de groetjes in Polen. Tiny en Cor.β›΅οΈπŸŽπŸ‘πŸ˜Ž

Cor en Tiny . 2016-07-02 10:54:03

Leuk gedaan Ad πŸ‘Lekker genieten en wij lezen wel hoe het verder gaat!! Wij wachten hier tot het weer goed word en dan gaan we 🌞🌞misschien word het wel oktober πŸ˜„πŸ˜„πŸ˜„ge. En veel vaar plezier

Frans en Lisette 2016-07-05 18:51:09

Hallo Ad en Els en niet te vergeten Sjef Als ik dit zo lees hebben jullie een goede vakantie, met van alles wat. Jullie zie veel mooie dingen lijkt me erg leuk. Jullie hebben daar ook een portie slecht weer gehad nu hier ook hoor, maar geniet vooral van het mooie. Fijne vakantie verders ik volg jullie op jullie blog verder. Gr Jeanne en Theo

Jeanne Oome 2016-07-06 14:19:58

Hallo Ad en Els, Wat een geweldige reis tot nu toe prachtig om dit te kunnen doen. We volgen jullie met plezier. Fijne vakantie verder we volgen jullie.