Een rustige dag op vier wielen

Noorwegen, Skibotn

Allen,

Vanochtend aan de noordpoolcirkel vertrokken en meteen weer de E6 op die in rechte lijn naar de Noordkaap gaat. Samen met de zon is deze snelweg onze compagnon-de-route. Hoewel, snelweg: hij slingert langs fjorden en bergen, door dorpjes en ook dwars door Fauske, het enige stadje van betekenis op deze dag. Het is 18°C en we rijden aan een gemiddelde snelheid van 70 km/uur, afhankelijk van hoe de weg slingert. We zagen ook een zalmkwekerij. Dan denken we meteen aan de zalmmoten die we thuis in de Colruyt kopen. In Bognes werd de weg nog eens een veerboot die ons naar de overkant van Ofordfjord bracht. Zo bekeken we het landschap weer vanaf het water. Noorwegen is in deze buurt vlakbij Narvik op z'n smalst, amper 15 km breed.

Het werd dus opnieuw een dag van rijden, onderweg stoppen om van het uitzicht te genieten, foto's te maken en weer verder. Onderweg hebben we wat LPG bijgetankt om verder te kunnen blijven douchen, koken en afwassen. 's Middags aten we bij een ijsmeer, s 'avonds was de setting een kolkende rivier. In de plantengroei was weinig variatie. We zien nog altijd de taiga met z'n geblakerde berkenbomen en het rendiermos. Op lagere gedeelten komen de dichte dennen- en loofbossen. en is het wat groener. Wel overal waarschuwingen voor elanden maar die hebben we vandaag niet gezien. Kris vond aan het ijsmeer in de sneeuw toch hun uitwerpselen. 'Precies paaseitjes' zegt hij dan en er moet een foto bij. Tijdens het avondeten aan de rivier hebben we de elanden wel horen roepen in het bos. Met een nabootsing van eland-geluiden op de gsm, hoorden we ze wel antwoorden maar ze uit het bos lokken, is niet gelukt. En toen Kris zelf probeerde een eland na te bootsen, bleef het helemaal stil.

Voor de nacht hebben we onze Mobivan geïnstalleerd op een vrije parking vlakbij Skibotn. Dat is al Fins Lapland. Met zicht op het Kafjord en de eeuwig besneeuwde bergen op de achtergrond. Kijken we op de wegenkaart, dan denken we dat dit de Jiekkevarre bergen zijn van 1830 meter hoog en op het niveau van Tromsö. Het is hier gezellig druk. Benieuwd hoe iedereen morgenvroeg wakker wordt want de campers staan allemaal op een hoopje. Of we de middernachtzon halen, is twijfelachtig. Uiteindelijk blijft rijden een vermoeiende bezigheid. Morgen als we de Noordkaap bereiken, proberen we dat zeker wel te doen. Dan zou er geen berg in de weg mogen staan om van het spektakel te genieten.

Tot morgen!

Suzanne & Kris

Wat is het leuk om jullie te volgen. Het is net alsof we er bij zijn, al zal het echt beleven nog veel intenser zijn. Bedankt voor de mooie posterfoto en geniet nog verder van jullie fantastisch avontuur. Liesbeth en Frank

Mobivan 2023-06-11 06:38:37

Hallo Allebei Hartelijke dank voor al dat moois dat we mogen ontvangen, zowel de tekst als de foto’s erbij. Jullie laten ons meegenieten van jullie, toch wel, avontuurlijke reis! Geniet maar verder van de daar eerder lagere temperaturen want hier lopen ze praktisch dagelijks op tot 30°, wel wat overdreven…. Berthy 🙋🏼‍♀️🙋🏼‍♀️🙋🏼‍♀️

Berthy Kerstens 2023-06-11 07:51:51

Geniet van jullie vakantie en van elkaar. Mooie foto"s die we al mochten ontvangen.