Een unieke plek

Noorwegen, Storforshei

Allen,

Het is nu half tien 's avonds. Klaarlichte dag en nog zo'n 13 graden. De zon blijft hangen boven de bergen en zal straks net niet verdwijnen.

Waar zitten we? Juist, pal op de Noordpoolcirkel! Dat was ook ons doel vandaag, na 684 km vanuit Trondheim waar we vanochtend vroeg na het ontzorgen van onze camper zijn vertrokken.

Onze eerste verrassing was: een eland die de autostrade overstak. Wat een beeld! Met tegenlicht was het net een zwarte schim die zo'n vijftig meter voor onze auto dwars overliep. Bliksemsnel was dat dier. Volgens Kris was het niet te snel, ik was te traag om er een foto van te kunnen maken. Maar we zijn allebei wel wat geschrokken, zo vlakbij de stad een eland te zien opduiken.

We hebben vandaag dus vooral in de auto gezeten. Achter elke bocht presenteren de fjorden, wilde rivieren met zalmvissers, watervallen, bergen met plantengroei of sneeuw zich op een andere manier. Wat het autorijden nooit saai maakt. En het bleef warm, zo'n 17°C, terwijl we ons toch al tussen de 65ste en 66ste graad noorderbreedte bevonden. Regelmatig stopten we voor een foto en als we vertrekken, is het elke keer weer sakkeren omdat het volgende wat we zien toch weer mooier is. In de namiddag reden we de Noorse regio Nordland of Lapland binnen. Daar waren de rendieren op de afspraak. Vanuit de auto hebben we er met de gsm nu wel een foto van kunnen maken. Elanden lieten zich niet meer zien, die moeten we 's morgens of 's avonds spotten. Wel staan er overal waarschuwingsborden dat de dieren zomaar de weg oversteken. Dat hebben we vanochtend dus kunnen ervaren.

Tegen zes uur bereikten we onze eindbestemming van deze dag: de Noordpoolcirkel op 66,33° Noorderbreedte. We mogen hier gratis met onze camper overnachten. Want even tussendoor: het wildparkeren is in Noorwegen toch al wel aan banden gelegd. Op de vele mooie plekken is er een betalende (weliswaar niet veel) camping geïnstalleerd en op vele andere mooie plekken staat een duidelijk bord dat overnachten niet is toegestaan.

Maar nu staan we dus correct, vlakbij het Arctic Circle Center dat hier als bezoekerscentrum is gebouwd. Met een souvenirshop en de mogelijkheid om in je reispas een stempel te laten afdrukken. Op de bergen rondom ons ligt sneeuw en we zien ook de langste gletsjer van Europa. We hopen wakker te kunnen blijven tot na middernacht. Dan zouden we de zon die nu nog in het westen staat via het noorden weer naar het oosten draaien om aan haar volgende werkdag te beginnen. Volgens Kris staat er nog één berg wat in de weg waar ze zich nog achter zal verschuilen. Maar donker gaat het hier vandaag niet worden. We zijn nu de geluksvogels dat we hier zonnig en helder weer hebben want dat kan heel anders zijn in deze tijd van het jaar.

Tot morgen, met hopelijk een mooie foto van de middernachtzon.