Bij de Vikings

Denemarken, Frederikshavn

God Eftermiddag,

Vandaag stonden we op historische grond!

Vlakbij onze camping in Vejle waar we genoten hebben van een rustige avond vertrokken we vanmorgen al vroeg richting Frederikshavn omdat we onderweg nog wilden stoppen in Jelling waar de geschiedenis van Denemarken begint.

De twee Runestenen die bij het parochiekerkje liggen zijn hier gevonden. De kleine steen is gemaakt door King Gorm de Oude in 950 na Christus. Op de steen staat de volgende tekst (vertaald natuurlijk): "Koning Gorm maakte deze Runesteen ter ere van zijn echtgenote Thyra, de trots van Denemarken." Wat zo bijzonder is aan deze steen is dat Gorm zichzelf ziet als de koning en dat hij de eerste is die melding maakt van de naam Denemarken. De tweede steen is al minstens even belangrijk. De inscriptie moeten we lezen als: "Koning Harald Blauwtand (of King Harald Bluetooth, digi-nerds hebben zijn naam geleend) bestelde deze steen ter herinnering aan zijn vader Gorm en zijn moeder Thyra en dat Harald himself Denemarken en Noorwegen voor zichzelf had gewonnen en de Denen tot het Christendom had bewogen." De Denen noemen deze Runesteen dan ook 'de doopakte van Denemarken'. Voilà, hier vond de naam Denemarken meer dan 1000 jaar geleden haar oorsprong, net als de stamboom van de koninklijke familie want koning Margrethe II van Denemarken stamt rechtstreeks af van King Gorm, weliswaar een heleboel generaties verder maar dat zou ons te ver leiden. In het museum kan je de hele stamboom uitpluizen. We deden het, maar vonden er géén Saksen-Coburg tussen.

Ook het bijhorende kerkje was de moeite waard om te bezoeken. De vloer is van Zweeds graniet maar het meest bijzondere was het kleine glasraam dat door de ochtendzon in betoverende kleuren herschapen wordt. De twee tumuli of grafheuvels ernaast mochten we met een trap beklimmen. Dat dit zomaar kon, vonden we wel heel uitzonderlijk. Bovenop de grafheuvels had je een prachtig zicht op de moderne herinterpretatie van de palissade, destijds de verdedigingsomheining van het gebied.

Vlakbij de Runestenen is een nieuw museum gebouwd dat niet alleen het verhaal van de Runestenen vertelt maar ook de hele geschiedenis van de Vikings en hoe ze met hun scheepsvloot de wereld veroverden, tot in de Arabische landen. Interactief, met veel digitale snufjes en ook ideaal voor kinderen eens ze op school over de Vikings hebben geleerd. Het hele gebied is UNESCO Werelderfgoed.

We kregen er niet genoeg van maar moesten verder, wilden we in Frederikshavn onze boot naar Zweden halen. Natuurlijk zijn we hier veel te vroeg aangekomen en schrijven we dit verslagje op de inschepingsparking die over een uurtje open gaat. Onze boot vertrekt om 19.45 uur.

Straks zitten we 3,5 uur op de boot naar Göteborg. Hopelijk met een kalme zee maar zo ziet het er wel naar uit. Eens op Zweedse bodem zal er niet veel anders meer te doen zijn dan onze camper op een veilige plek te zetten en te gaan slapen.

Tot morgen,

Suzanne & Kris

Super al die geschiedenis. Echt genieten van al die verhalen.