Astrid Lindgren

Zweden, Stockholm

Allen,

Gisteren was het te laat om nog een verslag te maken, dus bij deze.

Het was een regendag, de eerste in drie weken en voor Scandinavië is dat redelijk uitzonderlijk. Dus besloten we om met de hop on hop of bus een stadstour te maken en onderweg het Abba museum te bezoeken. Dat was een prima beslissing, we hebben ons geweldig geamuseerd. Werkelijk alles kwamen we te weten van het viertal dat in Zweden nog altijd populair is maar niet meer samen als groep. Interessant was ook de zaal die helemaal gewijd was aan de Abba Voyage met de hollogrammen. Ze legden uit hoe zoiets technisch in elkaar zat en wat een succes het is geweest. En natuurlijk de muziek waarmee wij zestigers onze jeugdjaren hebben doorgebracht. Aan de vitrines met de gouden platen kwam geen einde. Wereldwijd hebben ze 2,5 miljoen platen verkocht. Ook de originele podiumkleren zijn er, inclusief de waterloo-pakjes.
Intussen was het al een eind over de middag, we waren de tijd compleet vergeten.

Lunchen deden we in het Abba-restaurantje, een aanrader. Na de stadstour wilde kris nog graag mee met de waterbus en dit moeten we nu letterlijk nemen. Een ritje door de stad waar de hop on niet komt en in een rustige wijk waar de ambassades gevestigd zijn, veranderden de wielen van de bus in een rad en plonsten we in het water. De sfeer zat er goed in want even voor het te water gaan kregen we de soundtrack van de Titanic te horen. De gids was 'outstanding'. Een jonge gast die over elk gebouw of plek wel een verhaal wist te vetellen. Nu weten we waar de tennisser Bjorn Borg woont, zagen we het eiland van Astrid Lindgren en kregen we de liedjes van pipi langkous erbij. We zagen ook dat de Ambassade van de USA het lelijkste gebouw in de straat was. De tocht duurde een vol uur. 350 sek pp, niet goedkoop maar het was het waard. Knap gedaan met originele objecten van de winnaars en heel veel gedigitaliseerde informatie. Ook enkele Belgische nobelprijswinnaars werden belicht. De laatste winnaar was Francois Englert die een gedeelde prijs voor natuurkonde kreeg.

Een Fika (koffie met taart) in een klein koffiehuisje op de stortoget sloot de dag perfect af.

Vandaag is een reisdag. We maken onze Mobivan klaar voor enkele dagen strandvakantie en zetten hem straks op de boot naar Gotland.
Daar zal Kris wellicht veel te vertellen hebben voor de fossielenzoekers, terwijl ik op het strand blijf. We gaan wel het stadje Visby bezoeken

Tot later,

Suzanne en Kris

Wat een smile bij dat gebakješŸ™‚ Jullie genieten echt. Doe er nog vele plezante dagen bij.

Hedwig 2023-06-20 18:53:12

Ja hoor en vandaag hier op Gotland is het terug meer dan 25 graden!! Volle zon! Morgen ga ik fossielen zoeken in Hogklint 15 km met de fiets!