Een dagje Stockholm

Zweden, Stockholm

Allen,

Wat een stad met een mens kan doen!

Vanochtend was er nog veel twijfel of ik het wel zou aankunnen maar we hebben ons prima geamuseerd in een mooie maar toch wel ingewikkelde stad.
Om te beginnen : er geraken. Een boot, een bus en een tram en dat allemaal in minder dan een uur. Faut-le-faire! Hoe dat zo kwam? Wel, we hadden van de camping de info dat de boot naar de stad om half elf vertrekt aan de steiger. Het enige wat we moesten doen was daar de semafoon omhoog zetten zodat de schipper wist dat hij mensen moest oppikken. Inderdaad, er kwam een boot maar toen we ingestapt waren voer hij de tegengestelde richting uit en kwamen we in Drottingholm aan, een groen eiland waar het buitenverblijf van het koninklijk paleis staat. Ook wel mooi maar het was niet onze bedoeling. Al snel vonden we een bus die verbinding gaf met de metro naar het eiland Gamla Stan, wat het oude stadsgedeelte is.

Het is één van de vele eilanden waar de stad over verspreid is en de meeste zijn verbonden met bruggen. Het is ook niet plat en veel straten zijn met ambetante kasseisteentjes. We beslisten op het Koninklijk paleis dat voor publiek open is te bezoeken en dat vandaag vooral het werkpaleis van Carl XVI Gustaf is die dit jaar zijn 50 jaar koningschap viert + 500 jaar dynastie. Weelde alom natuurlijk maar ook wel interessant om wat van de geschiedenis van Zweden te leren. De Karl XI galerij of de spiegelzaal is één van de mooiste kamers. Hier worden de staatsbanketten van o.a. de Nobelprijswinnaars gehouden. We vermaakten ons ook in de zaal van de eretekens toen we zagen dat Ingmar Kamprad erbij stond, de oprichter van de interieurgigant Ikea. Maar ook Ingmar Bergman en Astrid Lindgren zijn geëerd. In de kelders zijn de schatkamers met de kroonjuwelen vanaf de 17de eeuw. Je kon daar mits een standaard ticket zomaar binnenwandelen.

Ons volgend bezoek was de kathedraal vlakbij het paleis. Hier moesten we vooral het eikenhouten beeld van St Joris en de Draak uit de 1489 bekijken. Het is gemaakt ter nagedachtenis van Sten Sture de Oudere die in 1389 de Denen overwon en sindsdien staat in Zweden St Joris symbool voor de strijd tegen het kwaad, waar ook ter wereld.

We wilden ook nog naar het Stadhuis op het tweede eiland want daar is vooral de gouden zaal te bezichtigen waar de Nobelprijzen worden uitgereikt. Bovendien was het deze week gratis bezoek t.g.v. het 100-jarig bestaan. En wat te verwachten was: alle tickets waren al uitgedeeld voor vandaag. Er was wel veel feestgedruis rondom.

Verder hebben we wat in de oude stad rond gekuierd, langs het parlement waar we Greta Thunberg een hart onder de riem wilden steken maar ze zat er niet. Wel andere betogingen en demonstraties. Als we de voorbijgangers observeerden, viel ons op dat de blonde Zweedse meisjes heel modebewust zijn en dat ze zich ook zo gedragen. Tegen de avond terug naar de camping om het toch niet te vermoeiend te maken. Met de metro is dat een kwartiertje en de halte ligt op 5 minuten wandelen van de camping. Ideaal dus, morgen gaan w terug naar de stad maar we vergeten de boot!