Midsummer

Zweden, Visby

Hei Hei

Ook dit verslag komt pas op 24 juni online

Midsummer vandaag en dat hebben we geweten. Wij dachten dat dit elk jaar op 21 juni viel maar dat lijkt niet te kloppen. Afhankelijk van de stand van de zon schuiven ze met de datum en vieren de Zweden het grootste familiefeest van het jaar.

Wij kozen voor een dagje in Visby, de belangrijkste stad in Gotland. Ze is nog helemaal omgeven door een Middeleeuwse stadsmuur. De straten en pleintjes oogden gezellig en er is heel wat te beleven voor toeristen. De oude binnenstad is Unesco Werelderfgoed. Het enige klooster dat Gotland rijk is, is jammer genoeg een ruine, platgebrand door de Reformisten nadat ze de monniken hadden verjaagd. De Domkerk viel wel wat tegen. Normaal moest je 100 SEK (9 euro) in een kistje stoppen als er geen onthaalbediende was. Gelukkig hebben we die kist niet gevonden en hebben we ook niemand met een geldbriefje zien rondlopen. Het Fornsal museum is een aanrader. Dat vertelt de geschiedenis van het eiland vanaf de aankomst van jagers en landbouwers 8000 jaar geleden. Uit het stenen, bronzen en ijzertijdperk zijn massa's artefacten opgegraven. En van de Vikings natuurlijk. Getuigen hiervan zijn de prachtige runenstenen. Visby is ook een Hanzestad, dus kwamen ook Antwerpen en Brugge in beeld, net als het Duitse Lubeck dat voor Gotland belangrijk is geweest. Sinds enkele jaren herbergt het museum eveneens de natuurhistorische collectie.

Weer buiten botsten we op een leuk Italiaans restaurantje waar Kris de pasta met zwarte truffels at, een specialiteit van de regio. We hebben het intussen wat gehad met de Zweedse keuken die vooral uit hamburgermenu's bestaat omdat dit het goedkoopste is. In de namiddag verwonderden we ons over de vele meisjes die een bloemenkrans in hun haar droegen. Dat blijkt de midsummertraditie te zijn in heel Zweden. Plaats van afspraak: de botanische tuinen waar een massapicknick aan de gang was. De families komen hier samen om elkaar een gelukkig midsummer te wensen.

Het was intussen al een eind in de middag en Kris wilde nog graag in de buurt de fossielenplaats in Ireviken bezoeken. Nadien hadden we nog één bezichtiging op ons lijstje: Villa Kakelbont of het huis waar de serie uit onze kindertijd was opgenomen, nl Pipi Langkous. We vonden het snel, helaas was het pretpark dat errond is gebouwd al dicht. Alleen de souvenirshop was nog open en de winkeljuffrouw was zo vriendelijk om de toegang naar het kleurrijke huisje voor ons even open te maken zodat we toch een foto konden maken.

Weer op de camping wilden we in de winkel nog wat te eten zoeken maar helaas ook potticht door midsummer, net als de pizzeria. We hebben dan maar de laatste fles uit onze meegebrachte wijnvoorraad gekraakt.

Morgen is onze laatste dag op Gotland. We doen het dan rustig aan vooraleer we via Denemarken en Duitsland weer naar huis rijden en dinsdag in Antwerpen hopen aan te komen.

Een reis van vier weken door Scandinavie zit er dan op. Met een schat aan herinneringen van mooie Noorse landschappen, de storm op de Noordkaap, Edvard Munch in Oslo en Abba in Stockholm. We ontmoetten de Sami op de wilderniscamping in Finland en zagen koele Zweden. En niet te vergeten de enige eland die voor onze neus de autostrade overstak. De gebroken pols was niet fijn maar heeft het verloop van deze reis gelukkig niet bepaald. Alleen het bloggen moest wat minder. Er zijn ergere dingen in het leven.

Tot een volgende keer.

Suzanne en Kris.

Mooie reis! We hebben mee kunnen genieten via de blog. Kom veilig thuis en tot binnenkort!

Hedwig 2023-06-25 14:31:03

In vele opzichten een onvergetelijke reis, eentje waar jullie nog vaak aan zullen terugdenken. Het was een plezier om jullie belevenissen vanop afstand mee te volgen. Veilige terugreis en welkom weer in ´t Stad!

Marleen 2023-06-25 19:03:45

Suzanne en Kris Wat een mooie reis,prachtige foto's en vooral dat we wat mee konden genieten van voor jullie onvergetelijke avontuur.Hopenlijk een goede aankomst en veilig thuis gekomen.We wensen jou een goed herstel van je pols en geniet nog maar lang na van jullie belevenis. Groetjes Martine en Danny.