Aangekomen in Oslo

Noorwegen, Oslo

God Kveld,
Goede avond!

Het is gisterenavond weer even spannend geweest. De boot van Frederikshavn (DK) naar Göteborg (Zweden) was een voltreffer. Spiegelgladde zee, een eenvoudig en goedkoop (voor die regio toch) all you can eat buffet in het bootrestaurant en een prachtige ondergaande zon. Rond 23.15 uur kwamen we aan en moesten we nog op zoek naar een parkeerplaats waar we zouden kunnen overnachten. Ons plan was op een parking langs de snelweg E6 die naar Oslo gaat. Maar tankstations staan in Zweden niet langs de snelweg maar je moet die daarvoor verlaten. Tussen Starbucks, lidl's, motels en winkels vind je die dan, maar géén parking voor campers. Dat is overal duidelijk aangegeven. En het werd almaar later. Uiteindelijk vonden we toch een plekje dat op de snelweg was aangeduid als picknickruimte onder de bomen en met een toilet. Dat was wat we nodig hadden. Campers zijn hier wel toegelaten, dus hebben we ons geparkeerd en rond 00.45 uur lagen we eindelijk in ons bed.

Toen we deze ochtend onze kop buitenstaken, keken we op een mooi Zweeds landschap, dat maakte weer veel goed. Snel een ontbijtboterham met koffie en dan richting Oslo. We hadden vooraf de camping Ekkerberg al uitgezocht. Het is een prima plek. Zicht op Oslo, alle voorzieningen en de bus naar de binnenstad tegenover de deur.... We besteedden eerst enkele uren aan een middagboterham, een wasbeurt en droogkastbeurt en een douche voor onszelf en daarna trokken we in de late namiddag nog de stad in voor een eerste kennismaking. Met de bus waren we In een wip op de Karl Jonas Garta, de hoofdstraat vanaf het Centraal Station tot aan het Koninklijk Paleis. We flandeerden er langs de vele terrasjes, winkels en parken tot aan het Koninklijk Paleis. Omdat we vooraf een Oslo-pas hadden gekocht, kunnen we onbeperkt alle vervoersmiddelen nemen en de musea bezoeken. Daarvoor was het vandaag al te laat maar we hebben nog twee volle dagen om de Schreeuw van Edvard Munch te zien, het Fram en Kon-Tiki museum op het museumeiland Bygedoy. We ervaren de stad als tamelijk druk en ook duur. Een simpele cola kost hier omgerekend 4 Euro, een pintje van 1/2 liter voor Kris 12 Euro (dat was voordeliger dan het normale formaat). Avondeten deden we aan Aker Brygge waar de restaurantjes liggen opgestapeld. Verrassend was ook dat we daar het Nobel Peace Center zagen, waar de nobelprijs voor de vrede wordt uitgereikt. Zoiets, daar worden we blij van.

Intussen zijn we terug op de camping, drinken we nog een glas wijn bij de avondzon en het begint toch al flink af te koelen. De zon zal hier pas tegen 23.00 uur ondergaan en morgenvroeg om 03.00 uur alweer aan de hemel staan. Tenminste dat hopen we, dat we even mooi weer hebben als vandaag.

Tot morgen, met hopelijk een impressie van De Schreeuw.

Suzanne & Kris

Hallo Allebei Dankzij je ‘oproep’ ben ik er bij … en ondertussen alles gelezen en de foto’s bekeken. In 1 woord … super! Verder nog een goede reis en vanaf nu lees ik je dagelijks.. Hartelijke groeten Berthy