Land van verandering

Noorwegen, Kaupanger

Goede avond,

We zitten hier nu in een prachtige locatie met zicht op het Sognefjord. Hoewel we al op de 61ste graad noorderbreedte zitten, schijnt hier om half tien nog volop de zon en is het warm genoeg om buiten te zitten.

Het was vandaag een reisdag. Rond 9 uur vertrokken uit de camping in Oslo, na onze camper 'ontzorgd' te hebben van grijs water en chemisch toilet en ook vers water getankt. We kunnen er weer enkele dagen tegen. Daarna begon een korte rit naar Asker Skytersveijen, zo'n 24 km van Oslo waar Kris in de rand van de weg dook om in het cambriumgesteente naar brachiopoden te zoeken. Na een half uur had hij er toch al enkele gevonden. Zelf bleef ik in de camper om de paperassen van Oslo te sorteren. We hebben de neiging om overal folders op te pikken of boekjes te kopen van de musea die we bezoeken. Momenteel lees ik het boek over het leven en werk van Edvard Munch, wat dacht je!

De rit naar onze slaapplaats vandaag was heel veranderlijk van uitzicht. We reden over iets smallere wegen maar het ging vlot vooruit. Zagen we onderweg een mooie plek, dan stapten we uit om dat even te bekijken en wat foto's te maken. Zo troffen we op 1100 meter hoogte op de Fillefjelberg nog een gletsjermeer dat onder het ijs zat. En ook daar scheen de zon en was het aangenaam warm. Zolang je natuurlijk niet met je voeten in de sneeuw ging staan, wat Kris absoluut wilde doen.

Zeker mochten we ook het Staafkerkje in Borgund niet overslaan. Het is het oudste kerkje van die soort in Noorwegen en zeker een bezoek waard. Het is in 1200 gebouwd met hardhout door rondreizende kerkenbouwers. In Noorwegen alleen al zijn er meer dan duizend zo gemaakt. Vandaag zijn er 28 overgebleven, waarvan de Borghund-staafkerk de best bewaarde is. De constructie is ongeveer overal dezelfde. Een in heen vierkant verticaal opgestelde palen die de ruimte in de kerk bepalen. het dakgebinte doet denken aan een omgekeerde boot en de zijgalerijtjes dienen om de bergen sneeuw tegen te houden. Het is er wel donker, het enige licht valt door enkele kleine ronde gaten boven in de wanden. Maar dat dit werelderfgoed is, weten ook de Chinezen. Met twee bussen tegelijk waren ze daar, na een coronatijdperk dat voor hen veel langer heeft geduurd.

We slingerden weer verder langs fjorden en bergriviertjes, door donkere tunnels en zonder enige waarschuwing stonden we op een veerboot om het Sognefjord over te steken. Het was al een eind in de vroege avond, dus zochten we een slaapplaats en vonden we deze schitterende plek aan het water. Die is al 10 generaties in bezit van een boerenfamilie die hun grond voor een prikje ter beschikking stellen van kampeerders. Hij heeft ook een voorraadkast waar we morgen hopelijk wat mondvoorraad kunnen oppikken. Huisgemaakt appelsap zat er alvast nog in.

Een mooi einde van een reisdag waar we toch nog heel wat gezien hebben.

Tot morgen, dan moeten we voorbij Trondheim geraken om op schema te blijven voor de Noordpool.

Suzanne & Kris

Weeral een mooi verhaal Suzanne en de 102 foto's zeggen genoeg dat het weer een heel vermoeiende maar toch een prachtige reis aan het worden is. Chapeau dat jullie beiden dat zo nog aankunnen,geniet nog volop en tot de volgende keer!

Martine en Danny 2023-06-08 10:43:26

Hoe mooi allemaal en wat een verscheidenheid . Echt genieten van de foto’s en jullie verhalen.