Land van zee, raukar, fossielen en windmolens

Zweden, Vamlingbo

Allen,

Dit verslag van 22 juni wordt pas op 24 juni online gezet wegens opgebruikt internet en nadat Kris enkele dagen data heeft bijgekocht bij een zweedse provider.

Vandaag zijn we op verkenning getrokken door het zuidelijke en centrale deel van Gotland. We reden met verscheidene stops en korte fotohaltes helemaal tot het uiterste zuidpunt van het eiland, naar het plaatsje Hoburgen. Kris kon hier een fossielen prospectietochtje maken langs de kliffen. Onze lunchpauze hielden we in Burgsvik, in het enige restaurantje dat we open vonden. Vele mooie windmolens tegengekomen, vooral in de buurt van het plaatsje Vamlingbo. In Hoburgen verorberden we nog een ijsje met zicht op zee en reden dan terug naar het noorden maar nu langs de oostkust. Onderweg botsten we nog op een boerderij waar ze verse groenten verkochten en aardbeien voor onze avondmaaltijd. De slimme boer had er meteen ook een souvenirshop ingericht met zowat alle lokale producten, handwerk en natuurlijk de schapenvellen met zwarte krulletjes die je alleen in Gotland ziet. In het dorpje Ljugarn zagen we langs de kustlijn dan weer mooie raukar. Dit zijn uitverweerde schoorsteenachtige rotsen die typisch voorkomen op Gotland en Oland. Ook hier barsten de rotsen van fossielen maar je mag alleen losse stukken meenemen. Hamers en beitels blijven in de rugzak. Door het binnenland ging het via Hemse en Roma terug naar onze camping in Tofta. Omdat we de wasmachine niet meer vertrouwden en we volgende week toch proper in Antwerpen willen aankomen, heeft Kris nog snel enkele hemdjes gewassen. Wat je hier om 9 uur 's avonds ophangt, is de volgende ochtend droog want het is al om half vier klaarlicht en volle zon. Het is nog steeds fantastisch zomerweer met temperaturen tot 27 graden! 's Avonds koelt het wel goed af tot 15 graden zodat we goed kunnen slapen.

Met de gebroken pols gaat het al wat beter.

Het vervolg van dit verslag komt van Kris en is voor de fossielenkenners.
Gotland is zoals eerder al gezegd een groot fossiel rif uit het siluur en ordovicium. Ik heb tussendoor overal wat fossielen kunnen verzamelen ,maar je moet wel opletten hier waar je zoekt want kappen is op veel plaatsen verboden. Het loont tocht meestal niet om te kappen en hakken want de mooiste stukken zitten in de zachte Visby mergel en zijn dikwijls uitverweerd of je ziet ze zitten en je kan ze er zo uitwrikken. Vlakbij onze camping heb ik echter een goede kleine ontsluiting ontdekt waar ik ik wel wat mooie othoceren en brachiopoden heb uitgehaald! In Ireviken heb ik ook een trilobiet en een cephalon van trilobiet gevonden,massa's koralen,stromatophoren! Ook vind je verschillende soorten mooie gastropoden,mosselkreeftjes en nog vele andere!Soms is het wel wat moeilijk om de goede plaatsjes te ontdekken maar eigenlijk vind je overal op dit mooie eiland wel fossielen.Kortom ik ben zeker wel tevreden van de vondsten die ik op korte tijd kon doen . Weer wat prepareerwerk thuis!

Dag Suzanne, Eerder toevallig kwam ik je reisblog terug tegen ! Dus even een groet van mij uit Limburg . Etienne