Een mooie maar vermoeiende dag

Noorwegen, Oslo

Allemaal,

Wie doet ons dat na: op één dag drie musea bezoeken, het stadhuis binnen bezichtigen, met de waterbus door het Oslo Fjord varen en in een restaurant gaan eten.
Soms denken we dat elke dag onze laatste kan zijn. In Oslo is het inderdaad onze laatste.

Al om kwart voor negen zaten we op de bus naar het stadscentrum, namen we nog een tram en daarna de waterbus naar het museumeiland Bygdoy. Daar bezochten we eerst het FRAM museum dat over de poolexpedities van o.a. de Noorse Roald Amundsen gaat. Hij zou in 1911 als eerste met zijn FRAM schip de zuidpool bereikt hebben en had daar twee maanden over gedaan, de voorbereidende expedities die in augustus 1910 in Noorwegen begonnen, niet inbegrepen. Vijf weken voordat de Britse Scott hetzelfde probeerde met de Terra Nova. Bij die expeditie heeft echter niet iedereen het overleefd. In het museum wordt de concurrentieslag maand na maand uitgelegd. De bemanning leefde en werkte er in bitterkoude omstandigheden en moesten er ook voor zorgen dat de honden die hun sleeën over het ijs moesten trekken in leven bleven. Welke kleren ze droegen als ze zich buiten waagden, dat die ook moesten versteld of aangepast worden tegen de kou, hoe de kok het eten voor de crew klaarmaakte... Het werd allemaal haarfijn uitgelegd met hier en daar originele beelden. De evocatie van zo'n expeditie op ijselijke wateren was bijna angstaanjagend, met een gigantisch schip waarrond het museum is gebouwd. Spijtig dat er zoveel schoolkinderen rondliepen die het onmogelijk maakten om al die spannende verhalen op je gemakje te lezen. En een behapbaar boekje over de expeditie was er ook niet. Tegelijk liepen er bovendien horden Spanjaarden rond, met evenveel lawaai. We moeten het in dit museum dus doen met een impressie van wat we gezien hebben.

Ons tweede museum op Bygdoy was het Kon-Tiki museum. Dat gaat over de Noorse Tohr Heyerdahl die wereldwijd beroemd werd toen hij de Stille Oceaan overstak in een vlot van bamboe en zeilen. Het originele vlot is nog te bezichtigen in dit museum, samen met een hoop spannende verhalen over de avonturier die wel antropoloog, zoöloog en archeoloog was maar toen hij vertrok geen benul had van zeilen op een oceaan. Hier kwam voor ons ook een mooie herinnering aan de oppervlakte. Heyerdahl is met een volgende expeditie tot op het Paaseiland geraakt, waarvan hij - nu als archeoloog - een heleboel artefacten had meegebracht. Die kwamen ons heel bekend voor omdat wij in 2017 er ook geweest zijn. Weliswaar niet met een vlot!

Na een middagpauze voeren we terug naar Oslo Stad om het Stadhuis te bezoeken. Indrukwekkend, met mooie muurschilderingen en een tentoonstelling van alle giften die de stad van bezoekende buitenlandse hoogwaardigheidsbekleders had ontvangen. Omdat het Huis van de Nobelprijs voor de Vrede in renovatie was, zouden de belangrijkste objecten in het stadhuis te bezichtigen zijn. Helaas, die hebben we niet gevonden.

Er kon nog een museum bij. Het Nasjonalmuseet, dat in de buurt van het stadhuis aan Akker Bryge ligt. Dit hebben we maar voor de helft kunnen bekijken, het was gewoon teveel. Die Noren hebben met hun collectie van meer dan 6500 objecten en kunstwerken zo'n 90 zalen kunnen vullen. Het ene schitterde nog meer dan het andere. Wij hebben ons erg geamuseerd met de collectie van Noors design. Ook de architectuur van dit museum dat in 2020 open ging, is fenomenaal. Echt een bezoek waard maar reken er een halve dag voor om alles rustig te bekijken. Die tijd hadden we niet meer. Ons bezoek aan Oslo zat erop want morgenvroeg trekken we verder noordwaarts.

Het worden dan enkele dagen van rijden, onderweg mooie dingen bekijken en weer verder. De camper parkeren we waar er plek is om te slapen. Misschien dat we niet alle dagen kunnen posten omdat er in de middle of nowhere niet altijd bereik is. We zien wel!