Een reisdag

Denemarken, Vejle

Goede avond,

Duitsland ligt achter ons, we zijn in de namiddag in Flensburg over de grens naar Denemarken gereden. Eindelijk in volle zon en dat deed deugd.
Deze ochtend bezochten we eerst nog even het stadje Gluckstadt. Gemütlich zoals dat in Duitsland meestal is, met net de wekelijkse markt aan de gang zodat we vis konden kopen voor onze avondmaaltijd en brood voor morgenvroeg. We brachten ook nog een bezoek aan de Evangelische Lutherkirche die binnen straalt van eenvoud. Bijzonder is hier de doopvont die nog dateert uit de oorspronkelijke kerk van 1641. Het treinmuseum was niet meer dan enkele stokoude wagonnetjes op een verdwaald treinspoor. We ontdekten het omdat het op de weg naar de camperplaats lag.

De rit van Flensburg naar Kolding was er eentje van filerijden. Veel Denen hadden het weekend blijkbaar vroeg ingezet en wilden zo snel mogelijk naar de Oostzee of een dagje Kopenhagen waarvoor ze in Kolding de autostrade verlieten. Daarna ging het vlot naar Vejle, waar we ons konden installeren op de city camping. Met alle voorzieningen. We staan nu tussen tenten en mobilhomes, iedereen zat er in een strandzetel te zonnen. Meteen even kennismaken met de buren. Het waren Denen en Kris was er meteen mee aan de praat. Over de nieuwe Fehmarn Belt tunnel die ze gaan bouwen tussen het Duitse eiland Fehmarn en het Deense Eiland Lolland en die 18 km lang is. De Deense man zat meteen op z'n paardje want zij moesten 70% van de tunnel betalen en hij diende tot niks. Het zou de langste onderzeetunnel worden waar auto's door kunnen rijden. Een trein komt er in zeven minuten door. In 2029 zou hij gebruiksklaar zijn.

We lieten het niet aan ons hart komen en na onze eerste borrel wijn in de zon, sloeg ik aan het koken. Soep en spinazie uit de huisvlijt, aardappeltjes en de meegebrachte vis van Gluckstad. Afwassen en douchen deden we een keertje in de campingvoorziening en dat ging vlot. Voor alles is een eerste keer.

Vanavond gaan we op een fatsoenlijk uur slapen zodat we morgen fris zijn om in Jelling de Runestenen te gaan zoeken en dan in één ruk naar Fredrikshavn te rijden, het noordelijkste punt van Deens Jutland. Daar worden we rond kwart voor acht op de ferry naar Göteborg verwacht en dan zijn we in Zweden.

Tot Morgen !

Suzanne & Kris

Jullie zijn echt aan het genieten. Ik zie het aan de lachende gezichten.

Hed 2023-06-03 13:35:54

Suzanne en Kris, Wat een belevenis zo in een rijdend huis het allemaal voor elkaar te krijgen dat er iets op je bord komt.Jullie gaan weer heel wat mooie plekjes zien.Mooie foto's(zien we graag) en leuk de verslagjes die we dag per dag kunnen lezen Nog veel reisplezier ,we volgen jullie !!!