Leven in extra time

Finland, Inari

Allemaal,

Voor de goede orde; dit verslag is op 13 juni pas online gezet.

We hebben geen internet op deze camping want we zitten midden in de bossen aan een rivier. Dus wordt dit verslagje offline gemaakt en hoop ik het morgen online te zetten.

Het was een spannende en ook wel bange nacht op de Noordkaap. Met hevige wind bleef de Mobivan de hele nacht schudden zodat slapen moeilijk was. Uiteindelijk zaten we ook pas rond 01.00 uur in bed, nadat we de zon die toch van de partij was in het noorden was gepasseerd.

Vanochtend in de shop van het bezoekerscentrum onze cadeautjes en souvenirs gekocht. Het zijn er wel wat, want we weten dat we op de Noordkaap maar één keer in ons leven zullen komen. En we hadden volop zon, zodat we toch nog enkele foto’s konden maken van de zee. Kijken we richting oost, dan denken we aan Groenland, richting noord moet uiteraard de Noordpool liggen en richting oost: Moermansk in Rusland.

Vandaag zetten we ons kompas terug richting zuiden, nog even via het Oosten in Fins Lapland. Lapland strekt zich uit over een gedeelte van Noorwegen, Finland en Zweden. De natuur in Finland is heel anders dan wat we de voorbije week in Noorwegen gezien hebben. Bossen, bossen en nog eens bossen. Hier en daar een dorpje en tot onze verrassing kwamen we in Karasjok voorbij een museum over het leven van de Sami. Dat lieten we niet aan ons voorbijgaan. De Sami zijn de oorspronkelijke bewoners van dit gebied in Finland en vandaag zijn ze nog met zo’n 4000. Je herkent ze niet meteen meer omdat ze hun traditionele klederdracht achterwege hebben gelaten. Van hun taal verstaan we geen letter, gelukkig spreken de meeste inwoners voldoende Engels en ze zijn supervriendelijk. In het museum zagen we hun vroegere manier van leven en wat ze vroeger allemaal maakten met het materiaal dat ze in de natuur vonden, is indrukwekkend. Maar op onze camping zagen we toch een meisje dat de rendierenboerderij onderhield dat zo’n typisch mes bij zich droeg. Rendieren zijn voor de Sami nog heel belangrijk. We zien ze overal in grote getale mos knabbelen op de hellingen. Er speelde in het museum ook een filmpje waarin geëvoceerd werd hoe ze destijds hun woningen bouwden. Met houten palen, turfblokken, berkenschors en enkele vuurvaste stenen voor het kookvuur. Nagels om alles te bevestigen gebruikten ze amper. De vorm van de houten palen en inkepingen hield de hele constructie bij elkaar. Spleten werden met stukken mos winddicht gemaakt. Die woning kon je in het museum dat deels in openlucht was ook bekijken.

Onze camping in Kaamanen waar we op goed geluk aanklopten, is volgens de natuur ingericht. De faciliteiten zijn heel basic maar wel in orde en momenteel hangt er mijn was te drogen op een koord die we tussen twee bomen hebben gespannen. We doen dus even mee met de Sami. Straks gaat Kris nog in een Finse sauna. Hij heeft hiervoor een reservatie gemaakt om middernacht, Finse tijd want die lopen een uurtje vooruit. Dat blijkt hier doodgewoon te zijn. In het Noorden leven de mensen in het zomerseizoen dag en nacht, het wordt toch amper donker. Ze halen dan de schade in van de donkere wintermaanden waar ze binnen moeten blijven wegens te koud.

Benieuwd wanneer wij in ons bed zullen liggen. Ook al heb je een vermoeiende dag van kilometers rijden achter de rug, aan slapen kom je niet direct toe. Die extra time is nu wel fijn maar zal uiteindelijk toch wel z’n tol eisen.

Morgen rijden we weer verder, naar de Kerstman in Rovaniemi.