Een reisdag

Noorwegen, Trondheim

Allen,

Eerst even dit: ons reisverslag van 8 juni is blijkbaar niet op het internet geraakt. We twijfelden er al aan omdat het raar deed. Bijgevolg maak ik op de datum van 8 juni een kort verslagje van wat we gisteren allemaal beleefd hebben. En weet ik intussen hoe nuttig zo'n dagelijkse reisblog is om niks te vergeten.

8 juni

We zijn vroeg opgestaan met een schitterende ochtendzon op de Sognefjorden maar na ons ontbijt dat we weer buiten konden eten, moesten we vertrekken richting Trondheim. Zo blijven we op schema om op tijd de Noordkaap te bereiken. Het is een dag geweest zonder musea of bezienswaardigheden onderweg maar wel vol afwisseling in landschappen. Omdat de voorraadkast van de boer zo vroeg nog niet gevuld was, deden we eerst enkele boodschappen in een X-tra winkel. Daar ligt zowat alles in het rek wat we nodig hebben om de volgende dagen door te komen waar we weinig of geen eten zullen vinden. Wel vastgesteld dat groenten hier bijna niet te betalen zijn. Tomaatjes van een ping-pongbal groot kosten hier meer dan 60 NOK voor een kilogram, dat is omgerekend zo'n 5,5 Euro. IK heb dus twee tomaten gekocht.

Onze rit begon in de bergketen langs de Lustrafjorden. Op 1200 meter hoogte lag er nog voldoende sneeuw voor Kris om er nog eens met beide voeten in te staan. We kwamen er ook een koppel uit Poperinge tegen. Dat heb je als je met een camper op pad bent: je maakt heel snel contact. Ook op de camping hebben we dat ervaren. Komt er iemand nieuw naast je staan, dan komt die meteen kennismaken en een paar vragen stellen. En we helpen elkaar. We denken ook graag terug aan de Noor die in de Oslo camping vroeg of hij van onze Mobivan-nummerplaat een foto mocht maken. Hij verzamelde die blijkbaar, de foto's wel te verstaan. En Kris heeft al een hond moeten vangen die was losgebroken.

Dit terzijde, onze reis zetten we verder langs de Dovrefjell, de hoogste bergketen van Noorwegen en waar het landschap steeds schraler wordt. De geblakerde berkenbomen zijn niet het slachtoffer van vuur maar van vrieskou. Na 285 km kwamen we aan in Trondheim. We parkeerden ons op een plek waar mobilehomes zijn toegelaten en sprokkelden met aarddappelvlokken, een lapje vlees en pepersaus uit een pakje een warme maaltijd bij elkaar. Zo gaat dat met kampeerders.

Trondheim leek ons eerder een troosteloze stad, enkel langs de havenkant was er vertier van cafeetjes en restaurantjes. Na een barslechte koffie in een lokaal café kropen we in bed.

Tot later,

Suzanne & Kris

Is Trondheim niet de oude Noorse hoofdstad toch? Prachtige kathedraal en gezellige binnenstad naar ik me kan herinneren. Veel plezier en reisgenot nog. We genieten elke dag van jullie uitgebreid en literair verslag !

Walter 2023-06-09 21:42:08

Even snel opgezocht want dat wisten we niet: tot 1217 is het onder de naam Nidaros idd de hoofdstad van Noorwegen geweest. Onder de Zweedse unie werd het Trondheim. Kathedraal wisten we van maar het was te laat om die nog te bezoeken. We moeten hier echt keuzes maken want er is zoveel te zien in dit land!