Aangekomen in Stockholm

Zweden, stockholm

Allen,

Wakker worden deden we aan het Nydalersjonmeer in Umea.

Gisteren was een reisdag om langs de Botnische zee tot in Gavle te geraken. Het Zweedse landschap was nog altijd hetzelfde: bomen, hier en daar een meer en af en toe een fjord. Waarschuwingsborden voor elanden ook maar die laten zich nog altijd niet zien. Maar het is niet te vergelijken met Noorwegen. Het was dus vooral kilometers vreten en af en toe stoppen op een mooie plek voor de picknick. En het Skulleskogen Nationalpark waar we doorreden was ook de moeite.

Een verslag is er dus niet van gekomen, ook wel omdat ik door de gebroken pols nog niet helemaal op toerental ben.

's Avonds in Gavle hebben we de dag wel goedgemaakt in een restaurantje aan de rivier. We hebben er heerlijke hondstong gegeten, vers van de vismijn. Gavle is ook wel een toeristische plaats met een mooi centrum waar vanalles te beleven valt. Slapen deden we op een parking maar toen vanochtend om half zeven werkmannen met bulldozers aankwamen, hielden we het snel voor bekeken en zouden we onze ochtendkoffie en boterham wel elders opeten. En dan komt het: de autostrades in Zweden zijn allesbehalve eenvoudig om te stoppen, ook om te tanken. Als je richting zuiden rijdt, liggen de stations allemaal aan de overkant. Heeft dat iets te maken dat ze hier vroeger links reden en dat daar dus toen de richting Stockholm was? Nog een probleempje: we wilden wat lpg gas bijtanken om zeker toe te komen tot in België maar in Zweden mag dat blijkbaar niet meer verkocht worden. We zullen dus wat op ons kookritme en warm water moeten letten. Uiteindelijk vonden we toch een uitrit en toen dachten we dat we verkeerd gereden waren. Een Mongools restaurant met wat prullaria rond en een groot denken we kantoorgebouw in dezelfde stijl ernaast. Alles was potdicht en verlaten.

Daarna ging het meteen richting Stockholm en werd het op de snelweg ook wat drukker. De camping die we uitgekozen hadden is in Bredang en ligt het dichts bij de stad. We hebben er nog een rustige namiddag van gemaakt en uitgezocht op welke manier we in de stad geraken want met onze Mobivan riskeren we dat niet. De camping hier is ook tjokvol en er blijven maar campers toekomen want in Zweden is dit weekend ook de zomervakantie voor de scholen begonnen. Veel Duitsers en Nederlanders ook natuurlijk. Morgen kunnen we met de boot recht naar het stadhuis in de oude stad varen. Dat gaan we zeker bezoeken want we willen er de Gouden Zaal zien waar o.a. de Nobelprijs voor literatuur worden uitgereikt. De metro stopt op 700 meter van de camping, zo gaan we wellicht morgenavond terugkeren.

Het weer is nog altijd prachtig, 25°C is precies goed voor een stadsbezoek.

Morgen hopelijk een uitgebreid verslag van onze eerste dag in Stockholm.