Gili Air, Senggigi & Kuta Lombok

Indonesië, Nusa Tenggara Barat

Lieve allemaal,

Wat een leuke reacties weer, dank jullie wel! De Sint is overal in het land, heb ook een beetje mee gedaan dankzij de Truffel-kruidnoten die Maxime voor me had meegenomen en de chocoladeletter! Toch gek om niets mee te krijgen van kou, veranderende seizoenen (behalve het regenseizoen dan) en de gezelligheid rondom de feestdagen. Gelukkig beleef ik het een beetje via jullie!

Inmiddels ben ik, na flink verwend te zijn met alle bekende gezichten uit Nederland, weer 'alleen'. Zoals ik al vaker heb gezegd, ben je echter nooit alleen. Merk dat ik van de nieuwe contacten echt geniet, zeker na nu even bij vrienden van thuis te zijn geweest. Heb ook wel geleerd al om mijn eigen plan te trekken en te doen wat ik wil, dus voel me eigenlijk nooit meer echt verplicht om rekening te houden met anderen wat betreft mijn reisplan. Fijn om dat te merken!

Vanuit Ubud, Bali, zijn Max en ik vorige week naar Lombok gereisd, met als eerste stop Gili Air! 'De Gili's' zijn een groepje eilanden ten Noorden van Lombok: Gili Trawangan, Gili Meno en Gili Air. We hoorden en lazen dat Gili Air een mooie mix was tussen gezelligheid, hier en daar een feestje en mooi stranden, maar geen party-eiland. Dit leek ons wel wat en de vibe op het eiland was eigenlijk direct onwijs prettig. Het was niet normaal hoe mooi het daar was en we keken onze ogen uit. Het hotel met buitenbadkamer (hoe cool!?) was ook top. De eerste avond zijn we een beetje gaan verkennen en kwamen we terecht bij een bar met live-muziek waar voornamelijk reggae werd gespeeld. Op een gegeven moment mocht ik ook een liedje spelen. Geluksmomentje, hoor, als je dan uitkijkt over zee terwijl je 'drops of jupiter' speelt.

Gili Air vind ik bijna moeilijk in woorden te omschrijven, maar ik hoop dat de foto's een goede indruk geven. De eerste dag hebben we genoten van de stranden door het hele eiland rond te lopen met wat tussenstops. We maakten de typische cliché foto op de schommel in het water en namen een heerlijke massage in de middag. Na de massage liepen we half stoned (de massage was zoooo lekker, dat ik tot mijn spijt kwijlde op de voet van de massage-mevrouw. Nouja...hoop dat ze het als positief interpreteerde) naar een sunset bar. De volgende dag stond er een snorkeltripje gepland naar de andere Gili's wat echt super leuk was. De meest hilarische foto's zijn onderwater gemaakt en het koraal vond ik erg mooi. Heerlijk om zo een hele dag in het water te liggen en mooie stranden te zien. Onderwater zagen we ook heel wat schildpadden, zo tof!

De volgende dag vertrokken we eind van de ochtend richting het vaste land van Lombok. Vanaf de Gili's konden we Lombok al zien liggen en zag het er prachtig uit, zó groen. We pakten de boot en bus naar Senggigi, een stadje aan de kust. De homestay was schoon en goed en na een mooie zonsondergang en kijken naar surfers aten we een hapje op het strand. We dronken nog wat bij een tentje met live-muziek, waar we de enigen waren, dus we steeds verzoekjes konden indienen. De volgende ochtend stapten we na het ontbijt op de scooter om Senggigi te verkennen. We kwamen bij een soort national park waar we naar twee watervallen konden hiken. De weg ernaartoe was best wel pittig en niet altijd even duidelijk, maar het was het dubbel en dwars waard. Het begon wel keihard te gieten, maar dat maakte de ervaring wel bijzonder. Doorweekt aten we een hapje in een 'warung' (restaurant) en vervolgden we onze weg langs de prachtige kust en door het berglandschap. 's Avonds aten we nog gezellig een hapje aan het strand, waar ik voor het eerst de term 'gado-gado' te horen kreeg. Zo word ik dus genoemd, omdat ik half Westers, half Indonesisch ben. Die avond at ik toevallig ook Gado-Gado, dus dat was wel grappig.

Na een lekker ontbijtje namen we de volgende ochtend de bus naar Kuta Lombok, niet te verwarren met het Kuta op Bali. Het Kuta van Bali is inmiddels helaas erg beinvloed door het toerisme, terwijk Kuta Lombok nog erg local en authentiek aanvoelt. De sfeer was gelijk goed en na incheck in ons hostel pakten we de scooter naar een strandje in de buurt. Onderweg wilde ik zo nodig een foto op het strand, maar zag ik niet dat ik door mul zand reed, dus vielen we even om op de scooter. Gelukkig vielen we in het zand en was de schade erg beperkt! Het strandje waar we 's middags zaten, Semgol Beach, was prachtig. We zwommen wat, lazen wat en hebben 'smiddags getafeltennist en gebeachvolleybald. 's Avonds aten we heerlijke sate ayam (kip) en kwamen we toevallig langs een tentje waar de band die in Senggigi speelde ook weer speelde! In de bar raakten we aan de praat met twee Duitse jongens en hebben we lekker gedanst op de muziek van de band.

De volgende dag stonden we vrij vroeg op en reden we naar stranden ten Oosten van Kuta. Air Guling Beach was erg mooi en verlaten, waarna we uitkwamen op een strand waar surfen voor beginners mogelijk was. We huurden boards en gingen zelf een beetje proberen, waarna we besloten de dag erna les te nemen. Ik bedacht me inmiddels dat ik nu eens echt wilde leren surfen, dus ik zou sowieso wat langer in Kuta blijven. Zoals sommigen van jullie wel weten, vind ik altijd dat ik dingen in één keer moet kunnen. Dit is bij surfen niet zo en al helemaal niet als je geen les krijgt. Dus, vooruit met de geit. Die avond ging het kaarsje snel uit en maakten we ons op voor een hele surf-dag.

Deze begon weer perfect met een mooie rit naar het strand. Max en ik hadden allebei een leraar die ons de techniek uitlegde. Al gauw pakten we aardig wat golfjes en konden we zelfs staan! Het gaf zo'n kick en was zó leuk, dat ik helemaal om was. Wat is er nou lekkerder dan een paar dagen surfen, eten, drinken en slapen. Die avond waren we uiteraard weer super moe, maar aten we heerlijke sate ayam en dronken we nog wat in een barretje aan het strand. Het was helaas Max haar laatste avond alweer, maar wat hebben we het gezellig gehad!

De volgense ochtend zeiden Max en ik gedag en werd ze naar de airport gebracht. Met een stel Fransen, Duitsers en Canadezen ging ik naar hetzelfde surfstrand waar ik met vallen en opstaan weer wat meer golfjes pakte. De anderen namen ook lessen, super leuk. In de middag op de terugweg kwamen we in een enorme regenbui terecht en schuilden we bij een school. Dit was zó leuk, want de kinderen oefenden hun Engels en wilden super veel praten. Ik probeer mijn Indonesisch ook uit te breiden, dus zo hielpen we elkaar.

Vandaag was ook weer een super dag. We stonden vroeg op en met een aardig groepje uit het hostel gingen we een yoga-lesje doen op een geweldig mooi uitzichtpunt. Het was mijn eerste keer en ik ben niet zo enthousiast als over het surfen, maar ik vond het wel erg leuk om te doen. Weer wat nieuws uitgeprobeerd! Na de vroege yoga les vertrok ik zelf weer richting het surfstrand met een tussenstop op het prachtige Mawun Beach (zie foto's). Op het surfstrand had ik inmiddels een leuke band met de eigenaar van een warung, waar ik lekker at en een board kon lenen. Al gauw had ik de bijnaam 'Gado-Gado' ("Hey Gado Gado, pak deze golf!!") Vandaag ging het surfen echt weer beter, ik vind het zo leuk! Aan het einde van de dag heb ik nog een sunset punt beklommen en net hebben we met een hele groep gegeten en daarna gezongen en gitaar gespeeld.

Mijn plan was eerst om verder te gaan naar het Oosten van Indonesië, naar eilanden zoals Flores en Sumbawa. Door het regenseizoen kan de bootreis soms erg gevaarlijk zijn, waardoor ik ervoor heb gekozen richting Bali en Sumatra te gaan. Naar Bali ga ik dan om nog meer te surfen, waarna ik een kijkje ga nemen op Sumatra. Lombok heeft mijn hart in elk geval gestolen: geweldig lieve mensen, mooie natuur en gave stranden. Het uitzicht op strand in combinatie met bergen op de achtergrond blijf ik magisch vinden. Morgen dus naar Bali, een paar dagen Canggu. Over een paar weken staat er een tripje naar de Malediven op de planning, waar ik ook ontzettend benieuwd naar ben.

Ik hoop dat alles goed gaat met jullie, dank jullie wel weer voor het lezen. Ik hoop dat jullie net zo genieten van het kijken van de foto's als ik! Tot de volgende blog.

Dikke kus!

Ps. De foto's willen niet allemaal laden, dus bij deze alleen foto's van Kuta, helaas... foto's van de Gilis en Senggigi volgen nog als ik betere wifi heb! X

Haiii gadogado babi gulinggg, Zo leuk om te lezen! Ik mis het! Gaat het goed met jouw nieuwe reisgenoot? Ik kan weer de foto's niet vinden op tony🙄 Geniet surfbabi! Het was super💟 Dikke, bevroren kus

Maxime 2016-11-24 17:24:24

Wat ontzettend gaaf dat je altijd weer nieuwe dingen probeert en leert! Leuk om te lezen! Werd momenteel heel jaloers van je saté verhalen zo rond het avondeten met honger. Je foto's zijn ook echt heel gaaf! Blijf genieten! XXX

Caecilia 2016-11-24 17:31:27

Wow Nikki, weer een nieuwe plek om aan m'n wensenlijstje toe te voegen! Jouw enthousiasme is zo groot en overtuigend, dat Lombok er nu ook op staat! Heerlijke verhalen weer, en geweldig dat je het surfen zo leuk vindt. Ben benieuwd naar de foto's, maar die komen dus nog! Hier ook VEEL regen en nog steeds erg benauwd, maar daar staat tegenover dat Curacao eindelijk weer prachtig groen is. Wat toont de natuur veel dankbaarheid na zo'n regenperiode! Aruba heeft iets teveel van het goede gehad en is overstroomd op veel plekken. Jos heeft er 'n hoop werk door, want huizen en andere gebouwen stonden soms wel een halve meter onder water... Houdt zich dus met de schadezaken daar bezig. Vanavond vliegt hij weer even terug naar Curacao. Sinterklaas is ook hier gearriveerd en Sophia laat zich niets wijs maken over roetvegen bij de Pieten, want "wij hebben geen schoorsteen, papa!"... ;-) Liefs en xxxx

Marion 2016-11-24 19:33:21

Hi Nik! Wat cool dat je het surf virus te pakken hebt😊 Toch maar zoekopdrachtje voor huizen in Scheveningen dus straks😘

Annemieke 2016-11-24 20:32:11

Hai meis.... Wederom mooie belevenissen en prachtige plaatjes 🌅 Ik ben blij dat er war regen-taferelen bij zitten om mijn jaloezie nog enigszins te kunnen bedwingen. Het lijkt me inderdaad heerlijk om een paar dagen te luieren op een prachtig strand ,met wat sportieve afwisselingen 🏄🏻 Als sportieve afwisseling hebben we hier het "Stamppottentoernooi" achter de rug. Dit werd vooral gekenmerkt door harde wind, nog hardere wind en ontzettend harde wind 🌬 Alle partijen zijn wel gespeeld, omdat 't gelukkig droog bleef, maar of het nog iets met tennis te maken had ....??? Na afloop werden de prijzen uitgereikt en de gebruikelijke versnaperingen genuttigd en men kon een bodempje leggen met de overheerlijke stamppotten die waren........uhh.... In elkaar gestampt. Intussen gaan we de feestdagen tegemoet en zullen we qua sportieve activiteiten welligd wat vaker uit moeten wijken naar de Padel-baan of beach-tennis? We zien wel wat 't weer ons brengt? Ik hoop dat de Sint je schoentje kan vinden zo ver van huis? Ik zou 'm voor de zekerheid gewoon zetten! Blijf je ding doen ....! Groetjes .......🤘

Piet 2016-11-24 21:43:39

Hi Nik, Zoals ik je straks al appte moest ik zo lachen om je kwijl verhaal hahaha! Had mij ook kunnen gebeuren... heb gisteren hier een heerlijke massage gehad. Overigens ging dat eerst niet zo soepel, daar de eigenaar mij wilde masseren! Ik heb vriendelijk doch dringend verzocht heel snel een vrouw te gaan halen haha.. ouwe gek!!! Was overigens echt een top massage.. Super leuk dat je bent gaan surfen en wat een gave foto's! Meid, geniet weer van al het moois dat komen gaat.. Xx

Ilse Kersten 2016-11-24 23:02:50

Haha, dat kwijl op haar voeten, ik zie het al voor me. Bij een vriendin van mij liep het snot uit haar neus. Die snottebel werd steeds langer en langer. Toen ze op een gegeven moment haar neus wilde ophalen zat het snot over heel haar gezicht. Echt hilarisch. En ja…..eindelijk de perfecte bijnaam gevonden voor jou. Ik hoor ze het al zeggen van de zomer: Game, Set and Match…..Gado Gado!!! Dikke kus Nik en geniet

Ingrid 2016-11-25 09:45:00

Heb weer genoten van jouw verslag popje!!! Kusjes oml

Omi 2016-11-27 19:03:35

Hey lieverd, Phoe over twee weken ben je alweer een half jaar weg. Van de week zaten we naar Nick en Simon te kijken en die zaten in Stockholm en gingen naar het ABBA museum. Lijkt een eeuwigheid geleden dat jij daar bent geweest. Iedere keer als ik, dit zijn zo'n beetje wel de mooiste foto's, presteer jij het om een plekje te fotograferen wat weer mooier is. En jij bent daar om het eggie. Op Curacao gaat het goed. In het bijzonder met Ebi. Ongelofelijk hoe dat poesje zich terug vecht de tropen in. Eet zo'n beetje alles wat los en vast zit. En als het te vast zit, maakt ze het los. Van de week was ik vergeten de gekookte spaghetti van het aanrecht te halen. Toen hoorde ik opeens het geluid van haar bedeltjes die om haar halsband hangen (goede beslissing om haar rinkeldekinkel dingetjes om te hangen, net genoeg om haar geen nekklachten te bezorgen). Ik ging naar de keuken en zag haar nog net van het aanrecht springen, helaas ze had niet goed opgelet. Op haar neusje hing een sliert gekookte spaghetti. Dit wist ze niet, want ze liep met een 'air van heb ik jou daar' weg. Ik natuurlijk mijn boze stem opgezet en heb haar vriendelijk maar dringend verteld dat dat niet de bedoeling is. Op dat moment trippelt Frodo naar binnen en kijkt triomfantelijk van Ebi naar mij en weer terug. Loopt naar mij toe en gaat 'braaf' naast me zitten. Haar blik indringend gericht op Ebi. Even leek het alsof ik haar hardop hoorde denken ' ja, ik weet dat dat niet mag, ik ben braaf, dus het vrouwtje is niet boos op mij en vindt mij lief'. Uiteraard heb ik er even wat meer minuutjes ingestoken om Ebi rustig uit te leggen waarom haar actie niet echt okay was. Maar dit verhaal is maar om aan te geven dat met haar eetlust, ook haar streken terug komen. Fijn...... Zo gezellig dat er af en toe vriendinnen langs komen bij je. Ik kan me voorstellen dat het erg speciaal is om deze dingen met elkaar te doen. Ook heerlijk voor straks, dan kan je samen de herinneringen ophalen. Als moeder ben ik natuurlijk enorm trots en gerustgesteld als ik lees dat je geen bootreis gaat doen in verband met het weer. Je neemt geen overbodige risico's, alhoewel ik me ook wel weer realiseer dat ik niet weet wat ik niet weet. Nee hoor, pop, echt je laat ons genieten door jouw ogen en neemt ons mee op een enorme mooie levenservaring. Wat leven we op een mooie wereld, ga er bijna van kwijlen, kon nog net mijn eigen voeten wegtreken. Kuskus.

Mamma 2016-11-27 19:19:07

Mi dushi gadogado. 'Een half jaar het leven leven'. Dat zou de titel kunnen zijn van het boek dat je met deze blogs nu al hebt geschreven. En dan heb je ook nog zoveel moois in het vooruitzicht. "Ik reis door naar Sumatra en dan naar de Malediven".....Soms reis ik via internet alvast n beetje vooruit naar de bestemmingen waar je naartoe gaat. Als ik dat zie dan denk ik dat je nog veel moois gaat beleven. Mamma nu in NL. Ik probeer t hoofd hier boven water te houden 😉. Met Ebi alles prima. Ze vroeg me vanochtend of ik t goed zou vinden dat ze, ihkv haar integratieproces hier op Curacao, 2 gouden voortandjes mocht laten zetten. Gaan we morgen doen. Enjoy , Stay safe xxx Pap