Nha Trang, Dalat & Saigon

Vietnam, Ho Chi Minh City

Lieve allemaal,

De reacties op het vorige verslag waren weer zo leuk om te lezen. Leuk om te merken dat jullie me volgen en ook super om te horen over hoe het bij jullie gaat. Hoe is de hittegolf bevallen, lekker genoten van mooie zomeravonden? Ik hoop dat september nog een mooie nazomer gaat brengen!

Wat gaat de tijd snel, morgen begint september alweer! Voelt best apart, normaal was augustus altijd weer de tijd om naar huis te gaan na een vakantie, maar deze keer mag ik nog eventjes blijven... Gelukkig maar! 😊 Ondanks het missen van jullie natuurlijk, het spelen van een potje tennis en het eten van een plakje kaas, heb ik het namelijk nog goed naar mijn zin!

Joan, mijn motorbike-reis-buddy, en ik vertrokken vorige week vanuit Hoi An om verder naar het Zuiden te trekken. Het beloofde een super mooie tocht te worden en ik had er echt zin in. In eerste instantie hadden we twee nachten tussen Hoi An en Nha Trang bedacht, maar de reis ging eigenlijk zo voorspoedig dat we dachten wel één nacht tussen de twee steden te kunnen plannen. Voordat we de weg op gingen aten we een broodje, want wow, wat kunnen ze in Vietnam heerlijk brood bakken. Lekkere baguettes met vanalles erop, echt zalig als ontbijt of lunch. Overal zijn ook bakkertjes te vinden, dus wat dat betreft zijn de Franse invloeden goed merkbaar. Dit broodje had overigens wel een bijzondere 'twist', want er zaten wel tientallen mieren in πŸ™ˆ. Dat was niet mijn favoriet, dus heb even gevraagd om een nieuw broodje (het is niet een speciale delicatesse in Vietnam om mieren op je brood te eten, ofzo).

En route ging het dus erg voorspoedig. De wind wapperde mijn haren van onder mijn helm naar achteren en het liedje 'Born to be Wild' van Steppenwolf klonk tijdens de rit in mijn hoofd. Mooie landschappen trokken voorbij en tussendoor stopten we voor een colaatje of een lunch. Toen het begon te schemeren, wilde ik alleen wel stoppen en slapen in een motel. We hadden die dag bijna 250 km afgelegd en ik vond het onverantwoord om verder te rijden (moe, het werd donker). Joan wilde eigenlijk nog verder, maar toen ik vrij duidelijk aangaf dat het voor mij voor die dag echt mooi was geweest, ging hij wel overstag. Achteraf zei hij dat het een goede keuze was, hij voelde toen pas hoe moe hij ook was. We waren wel echt in the middle of nowhere gestopt, met handgebaren konden we communiceren met de moteleigenaresse. We zijn gelijk een hapje gaan eten, waar de mensen ook hun ogen uitkeken, want volgens mij kwamen er niet vaak toeristen langs. Voor nog geen halve euro kregen we een heerlijke noodlesoep voorgeschoteld.

De volgende ochtend hadden we besloten om vroeg te vertrekken, omdat we nogal een lange weg te gaan hadden naar Nha Trang (weer 250 km). Ontbijt scoorden we langs de weg, ook weer super waar je dan terecht komt. Dat is echt waar ik van kan genieten, je zit zowat in mensen hun huiskamer en krijgt een lokaal ontbijt (soep met iets erin), terwijl je probeert te communiceren. Mooi als dat dan ook nog een beetje lukt. De route was echt adembenemend. We reden door de bergen, maar kwamen uiteindelijk ook een heel lang stuk langs de kust. Het blijft oppassen geblazen op de motor, want ze rijden wel als gekken, met name door de bergen. Om 60 km stopten we voor een drankje of lunch. Wat heel relaxed is, is dat er op veel plekken langs de weg hangmatten hangen waar je dus even kunt relaxen onder het genot van een koud flesje water.

Bijna aangekomen in Nha Trang begon ik me echter niet zo lekker te voelen. Ik werd rillerig en had het op een gegeven moment zelfs koud. Op zich gek, dacht ik, maar dacht vooral dat ik moe was. Had wel erge keelpijn en ook de hoofdpijn werd steeds erger. Aangekomen in Nha Trang zochten we een hostel, wat even duurde. Uiteindelijk iets gevonden en aangekomen in de kamer stortte ik helaas een beetje in. Een douche deed geen wonderen en toen ik mijn temperatuur opnam, gaf deze meer dan 40 graden aan. Toch maar even een bezoekje aan het ziekenhuis gebracht (was aan de overkant van het hostel) en Joan ging gelukkig met me mee. In het ziekenhuis hebben ze me aan een infuus gelegd en heb ik voornamelijk geslapen. De communicatie verliep helaas wel heel moeizaam in verband met beperkt Engels, maar ik kreeg een antibioticum tegen keel ontsteking. In het hostel ben ik uiteraard gaan slapen en dit heb ik bijna een week lang gedaan. Na twee dagen moest Joan helaas door, want hij vloog de 28e terug naar huis. Na die twee dagen heb ik even lekker een hotel geboekt en heb ik de rest van de week in een eigen kamer gelegen. Erg goed voor het herstelproces 😊. Door de antibioticakuur ging ik me beter voelen en ik kon weer wat dingetjes ondernemen.

In Nha Trang was het strand super mooi, wat een uitzicht. Het is wel echt een toeristische badplaats waar héél veel Russen vakantie vieren. Zelfs menukaarten en reclameborden zijn in het Russisch. Ik bevond me even weer aan het begin van mijn reis πŸ˜‰. Door het ziek zijn, is er helaas een einde gekomen aan de motortocht. De tocht alleen ondernemen is geen goed idee, dus de motorbike heb ik weer verkocht. Ik ben wel super blij met de route die we wel hebben kunnen doen en dat had ik voor geen goud willen missen!

Zondag heb ik de bus gepakt naar Dalat, een stadje in de bergen. De busreis was fantastisch mooi, maar ook een beetje eng, omdat de buschauffeur nogal gevaarlijk reed. Gelukkig zaten er leuke mensen in de bus, dus we konden er samen om lachen. Dalat maakte echt een super goede eerste indruk, wat een mooi plaatsje is dat. Mooie uitzichten, alle straatjes kronkelen en gaan op en neer. Er was een leuke nightmarket en heb lekker gegeten.

De volgende dag had ik een canyoning-trip gepland. Dit wilde ik heel graag specifiek in Dalat doen, omdat ik hier goede verhalen over had gehoord. Voelde me ook goed genoeg om het te doen, zolang ik 'savonds maar mijn rust pakte. Met canyoning maak je een tocht door de jungle en langs watervallen en ga je abseilen en springen en glijden van watervallen af. Het was een groep van negen, dus gelukkig niet té groot en het was zó gaaf!!! Echt één van de gaafste dingen die ik tot nu toe heb gedaan. De omgeving was schitterend en het water verfrissend 😊. De groep was ook heel gezellig, bestaande uit een aantal Amerikanen en een paar Britten. Aan het einde was er een leuke picnic lunch verzorgd bij een waterval met fruit en broodjes.

De volgende dag vertrok ik met de bus naar Saigon (Ho Chi Minh City). De reis duurde acht uur, dus heb lekker geslapen. Aangekomen in de stad heb ik, na aardige regenbuien, de stad een beetje verkend en heb ik een hapje gegeten. Vanochtend ben ik op een tour gegaan naar de Mekong Delta. Ik had er onwijs veel zin in. Ik leerde twee leuke Britten en twee Duitsers kennen en het was erg gezellig. De tour was super, het is zo'n leuke manier om echt even wat te zien van de omgeving. We werden eerst naar een tempel gebracht (krijg ik absoluut niet genoeg van), waarna we in het stadje My Tho op een motorboot stapten, de Mekong River op. Deze rivier is één van de langste rivieren ter wereld en loopt door China, Laos, Vietnam en Cambodja. Na de motorboot gingen we lokaal fruit proeven en stapten we in een roeibootje. Dit bootje bracht ons door kleine vertakkingen van de rivier, wat mooie plaatjes opleverde. Vervolgens dronken we thee op één van de eilanden, waarna we lunchten op het eiland Ben Tre. Hier is het nog behoorlijk ongerept, dus mooi om de marktjes en vissers te zien. Na de lunch hebben we over het eiland gefietst, waarna we nog een laatste boottocht en paardentocht maakten. Het was echt een super gave dag die is omgevlogen. Vanavond ga ik met de Britten uit de groep, Harriet & Andy wat drinken en ga ik Saigon by night nog wat meer ontdekken.

Heel veel tijd in Vietnam heb ik niet meer, want mijn visum verloopt 6 september. In eerste instantie wilde ik vanuit Saigon de bus pakken naar Phnom Penh in Cambodja, maar ik heb besloten om het paradijselijke eiland Phu Quoc nog te bezoeken (het googlen waard). Van daaruit pak ik de bus naar het Zuiden van Cambodja, zodat ik dat ook gelijk kan ervaren! Daarna zal ik de tocht maken naar Ankhor Wat in Siem Reap en kom ik vanaf daar bij Phnom Penh en vertrek ik daarna naar het Noorden (Kratie) en Laos. Morgen ga ik met het vliegtuig naar Phu Quoc en kom ik daar rond de middag aan. Ik denk dat ik twee of drie dagen later de overtocht naar Cambodja maak 😊.

Het is nog steeds ontzettend genieten. Natuurlijk was het ziek zijn niet leuk, maar het is fijn om te merken dat het na een tijdje weer beter gaat en dat ik ook echt weer de zin heb om verder te reizen. Het is nog steeds zo bijzonder om dit te kunnen doen en ik kijk uit naar het zien van Cambodja. Wat een geschiedenis heeft dat land ook weer.

Ik hoop dat het met jullie goed gaat! Mocht iemand tips hebben voor Cambodja, dan hoor ik het graag. In ieder geval tot het volgende verslag en weer heel erg bedankt voor het lezen en meeleven!

Dikke kus en knuffel van mij!

Gaaf weer nik om je blog te lezen, heb toch weer nieuwe dingen over je reis gelezen die je me nog niet had verteld :)! Bizar dat je al bijna 15000 km hebt afgelegd, dat is 10.000km meer dan wij hebben gedaan met onze roadtrip deze zomer haha! Vind het knap hoe je het allemaal aanpakt daar in je eentje, ziek zijn in een ander land is totaal geen pretje, maar je hebt het volgens mij echt perfect aangepakt! Ben heel benieuwd hoe je het eilandje gaat vinden, lekker even genieten en rustig aan na al die spannende avonturen! Zal Luuk eens vragen naar Cambodja tips. Dikke kus!!!

Melis 2016-08-31 13:18:10

Hoi An! Uhh Hoi Nik bedoel ik. Pffffoee eindelijk ben ik weer een beetje bij hoor met je verhalen. Een hele opluchting. Ik ben blij dat je je weer beter voelt en dat je nu lekker aan het eilandhoppen bent :)! Ik ga dat eilandje zo maar eens googlen en wegzwijmelen achter mijn computer.. Skype soon!! X

Annie 2016-08-31 13:41:51

Blij dat je weer beter bent en weer volop kunt genieten van je reis! Had ik maar tips voor je in Cambodja haha. Lijkt me heel gaaf daar! Maar dan kun jij me dan jouw tips weer eens doorgeven πŸ˜‰ hier is de zomer echt nog volop! Elke dag 25-30 graden en korte broekjes weer. Als ik even niets te doen heb en geen zin heb om creatief te zijn lig ik met uiTzicht op de bergen langs de inn. Heel mooi ☺️ Over drie weken ga ik nog ff snel naar NL en daarna begint school alweer... En dan DE WINTER. Waar ik in de bergen natuurlijk volop naar uitkijk haha! Lijk wel gek! Liefssss!

Caecilia 2016-08-31 14:07:07

Hai Globetrotter .....! Ben blij horen dat je weer vrolijk verder aan 't reizen bent na de korte bezichtiging van het lokale ziekenhuis πŸ€” Ach ook dat moet je maar zien als 'n ervaring. Over ervaringen gesproken, dat "canyoning" had ik ook wel mee willen maken, lekker spelen met dingen die de natuur gewoon te bieden heeft. Lijkt me geweldig !!! Ben benieuwd wat je volgend blog weer gaat brengen? Hier zijn de tennistoernooien zo"n beetje voorbij en heb ik afgelopen Zondag genoten van van een fiets/puzzeltocht georganiseerd vanuit de tennisvereniging . Komende Zondag is het jaarlijkse Golftoernooi aan de beurt. Ik ga me daar vermaken bij de golf- clinique ... Neeee niet als clinique-clown !! 😜 Het wordt vast weer "n gezellig dagje! Vandaag is mijn laatste vakantiedag, dus morgen weer in de routine Van een 40 uurige werkweek. Moet nog ff aan 't idee wennen! Gelukkig kan ik blijven meegenieten van jou vakantie . Hou je taai en blijf vooral genieten !!!!! Groetjes ......!!!

Piet 2016-08-31 14:12:39

Prachtverhaal Nikki, alleen heel naar van het ziekzijn. Gelukkig was je weer fit genoeg om spannende dingen zoals abseilen en canyoning te gaan doen! Onvergetelijke ervaringen. Wat een mooie foto's ook weer. Geniet verder... wij volgen je en pikken op afstand een graantje mee! Knufsxxx

Marion 2016-08-31 14:49:59

Hey lieve Nik! Ik heb weer genoten van je verhaal, maar ik vond het toch ook gek dat we zo 'lang' niks hadden gehoord. Maarr... je was dus ziek! :( Niet leuk, maar gelukkig voel je je weer beter! In een Vietnamees ziekenhuis liggen brrr... in ieder geval weer een ervaring rijker haha! Geniet van de laatste dagen in Vietnam en veel plezier in Cambodja!!!! xxxx

Ilse Kersten 2016-08-31 16:45:38

He Nikki, Wat een mooi verhaal weer en de foto's super. Goed te horen dat het weer beter met je gaat en dat je weer aan het genieten bent. Je straalt nog steeds op de foto's dus je hebt het nog steeds goed naar je zin. Hier lekker warm geweest qua temperatuur en nog steeds eigenlijk. Komende week het golftoernooi en golfclinic. Voor jouw volgend jaar nieuwe kans om mee te doen. Het aantal inschrijvingen is goed en zelf brenda en mandy doen mee met de clinic. Over 3 weken start de herfstcompetitie dus gaan we weer lekker tennissen en strijden voor het kampioenschap. Jij nog veel plezier in Vietnam Xx van ons

Wendy 2016-08-31 18:56:02

Hey lieverd. Ben zo blij dat we merkten dat je stap voor stap weer opknapte. Het bewijs dat t definitief weer goed ging was toen we op de foto's zagen hoe je jezelf via de rotsen in t water stortte. Wat n gave trip en wat n belevenissen weer. Enjoy in dat paradijsje waar je nu zit en safe vervolg naar Cambodja. Daar heeft Kim Wilde nog ns n liedje over gemaakt :-). Hier alweer bijna weekend. Wij storten ons in het North Sea Jazz festival met gisteren de opening met Al Jarreau....je weet wel van 'on the roof'. De man is 76.....maar wat n artiest. Hebben op 10 meter van t podium met kippevel zitten genieten. Wat n artiest. Wat n band. Zo fantastisch bij stem nog steeds. Vanavond is Juan Luis Guerra en Kassav. Zaterdag Lenny Kravitz. Daar verheug ik me zo ontzettend op. Ook benieuwd naar de minder bekende jazz optredens omdat die vaak juist zo verrassend zijn. Kortom....we gaan genieten. Stay safe dushi xxx Pap