Koh Phi Phi, Koh Lanta, Krabi, Khao Sok & Ubud

Indonesië, Ubud, Bali

Lieve allemaal,

Bedankt voor al jullie lieve berichtjes op de vorige blog, leuk om te lezen! De winter is weer in Nederland, las ik, net zoals Sinterklaas. Er komt weer een gezellige tijd aan met veel kaarsjes en kerstbomen: ik moet zeggen dat ik nog flink het gevoel heb dat het zomer is! Gelukkig blijf ik dankzij jullie een beetje bij ;-).

Inmiddels ben ik alweer vijf maanden onderweg, wat gaat dat snel! De weken vliegen echt voorbij, bijna niet bij te houden. Er gebeuren ook steeds allerlei leuke dingen en er ligt nog vanalles in het verschiet. Zal jullie in dit verslag meenemen van de stranden van Zuid-Thailand tot Khao Sok National park en ook weer mijn eerste stapjes na drie jaar in Indonesië!

Nadat ik in Krabi de blog had geschreven ging ik uiteraard nog lekker eten, waar ik Danielle en Evelien uit Nedeland leerde kennen. Toch altijd gezellig om niet alleen te eten 'savonds! De volgende ochtend vertrok ik op tijd naar Koh Phi Phi, samen met nog een groepje Nederlanders (Daan, Thomas, Ryan en Roos) en een Amerikaan, Chris. Het stikt in Zuid-Thailand van de Nederlanders, dus je ontkomt er niet aan ;-). Mijn hostel lag op het strand met een geweldig uitzicht en de eerste indruk van Koh Phi Phi was erg goed. Gelijk een duik genomen, nadat ik mijn backpack wel even had afgedaan, en sfeer geproefd. Ik wist al wel vrij snel dat ik naast Phi Phi ook graag Koh Lanta wilde ontdekken (een ander eiland vlakbij), dus in plaats van drie nachten boekte ik twee nachten. 's Avonds at ik een hapje met de Nederlandse groep (inmiddels waren Thijs en Nina uit Nederland hier ook bij aangesloten) en deden we een paar drankjes, waarna ik rustig aftaaide.

De volgende ochtend ging ik ontbijten met een paar Canadezen en een Zuid-Afrikaan uit het hostel (avocado!!!), waarna we een hele hoop trappen beklommen naar een paar viewpoints. Koh Phi Phi was vanaf daar echt schitterend, zo ontzettend tropisch. Genoten van het uitzicht, waarna ik door ben gelopen naar een paar andere strandjes. 's Avonds heb ik weer gegeten met de Nederlandse groep en keken we voetbal in een Irish Pub.

De volgende dag nam ik rond de middag samen met Ryan de boot naar Koh Lanta. De vibe vond ik hier direct wel iets prettiger: wat chiller, meer laid-back en minder party-vibe. Het hostel zat weer op het strand, dus ik genoot direct van een heerlijk biertje met een mooie zonsondergang. Toevallig zaten Evelien en Danielle, die ik uit Krabi kende, ook in het hostel, dus 'savonds aten we samen met Jonas en Philip uit Duitsland een hapje. Het was echt een geweldige plek, zo op het strand, met overal lichtjes en een stralende sterrenhemel.

De dag erna heb ik met een scooter het eiland verkend. Het is best een groot eiland, dus ik vertrok vroeg om mijn dag goed te besteden. Het was wel even lekker om dit alleen te doen, even in mijn eigen wereldje, stilstaan en kijken waar ik wilde. Eerst ben ik naar 'Old Town' gereden, een soort vissersdorpje, waarna ik naar een waterval ben gehiked. Onderweg en ook daarna kwam ik langs super veel mooie strandjes en baaitjes, zo gaaf. Het lunchplekje die dag was bijna onwerkelijk, zo mooi. Die middag besloot ik te gaan relaxen op 'Relax Beach', hoe kan het ook anders. Toen ik het water in ging voor een duik, ging dit alleen iets anders dan gepland. De stroming was zo sterk, waardoor ik viel op het moment dat het water zich met alle macht terug trok. Ik probeerde op te krabbelen, maar de zee trok me mee het water in. Vervolgens spoelde ik aan door een erg grote golf en moest ik wel lachen. Was niet verbaasd geweest als ik de volgende dag op youtube of dumpert was verschenen 😄. Ik sloot de dag weer af met een geweldige zonsondergang onder het genot van een drankje en lekker met mijn gitaar op het strand. We gingen 'savonds eten met een hele groep uit het hostel, erg gezellig. Daan en Thomas van Koh Phi Phi waren inmiddels ook aangesloten. Na het eten gingen we met zijn allen op het strand zitten met drankjes en de gitaar om liedjes te zingen.

De volgende ochtend vertrok ik vroeg met de minivan naar Krabi, om daar nog de omgeving te verkennen. Ik zou weer meeten met Thijs (Koh Phi Phi) en samen hebben we op een scooter Ao Nang Beach gezien en gelunched. Daarna zijn we naar de Tiger Cave Temple gereden waar we 1267 traptreden opliepen voor een tempel op een berg en een geweldig uitzicht rond zonsondergang. Onderweg waren er veel apen die ik toch wel een beetje eng vind: zo onvoorspelbaar! 's Avonds hebben Thijs en ik nog wat gegeten en de volgende ochtend vertrokken we samen naar Khao Sok National Park. Hier ontmoette ik Mandy en Chanelle weer, wat echt super leuk was. Zij hadden natuurlijk veel te vertellen over hun avonturen in het Noorden, dus we hadden veel bij te kletsen. Het hotel lag heerlijk afgezonderd, alsof je al in de jungle zat. Ryan was ook aangesloten en met zijn vijven schreven we ons in voor een twee-daagse tour met overnachting in Khao Sok National Park.

Deze tour startte de volgende dag vrij vroeg. We werden naar een pier gereden waar we na een uur varen door een geweldige omgeving aankwamen bij de accommodatie. Dit was echt grandioos: hutjes op het water met uitzicht over prachtige bergen. Het water was zo mooi blauw en lekker warm (het was tevens een veel gebruikte WC, dus misschien was dat de reden van de temperatuur van het water 😜). Na een duik en een fotoshoot van springfoto's schoven we aan voor de lunch. Daarna begon een hike naar een grot. De weg ernaartoe was erg modderig en mijn sneakers hebben niet zoveel profiel meer na vijf maanden. Na heel veel glibberen viel ik uiteindelijk toch echt om, waarop de gids opmerkt: 'watch out, it's slippery'. Thanks.

De grot was mega bijzonder. We moesten soms zwemmen en soms klimmen om uiteindelijk aan te komen bij een waterval in de grot. Het biertje dat we voor de bungalow op het water dronken aan het eind van de dag smaakte daardoor heerlijk, wat een gave dag en ervaring! Na het avondeten gingen we op avondsafari met de boot om wildlife te spotten. In het regenseizoen is er helaas niet zoveel wildlife, maar we spotten wel een uil. De volgende ochtend stonden we op om eerst te genieten van de zonsondergang en daarna op ochtend safari te gaan met de boot. De mist was nog aan het optrekken en de zon kwam langzaam boven de bergen uit. We zagen twee gibbons, al
slingerend door de bomen! We hoorden ze trouwens ook, ze kunnen lekker brullen.

Na het ontbijt vertrokken we naar nog een grot waar we vleermuizen zagen. Een lunch op het water sloot de tour af en we voeren weer terug naar de pier. In het hotel hadden we de backpacks achter gelaten en ze lieten ons nog even douchen, super fijn! De minivan trip naar Krabi was helaas iets minder fijn, want we deden er erg lang over. Ik was getuige van Mandy en Chanelle hun eerste hostel-ervaring, wat wel erg leuk was: met zijn drieen in een dorm. 's Avonds heerlijk gegeten en afgesloten met een Mango & Sticky Rice. Wat waren het gave dagen en wat was het super om dit samen met vriendinnen van thuis te doen!!

De volgende ochtend vertrok ik vroeg naar de airport om via Kuala Lumpur naar Bali te vliegen. Het volgende avontuur stond alweer op het programma: Indonesië. Super om dit land te gaan verkennen en onwijs bijzonder om eerst weer naar Bali en Ubud toe te gaan, de plek waar opa en oma zo lang zo gelukkig waren. Wat het nog meer bijzonder maakte was dat ik Maxime zou ontmoeten op Bali! We kwamen bijna tegelijk aan en de komende tien dagen reizen we lekker samen. Super fijn, weer een bekend gezicht en weer even quality time. Max haalde al gauw een chocoladeletter en truffelkruidnoten uit haar backpack: LEKKER!

Vanochtend hebben we lekker ontbeten en huurden we een scooter om rond te crossen. Eerst zijn we naar de markt gegaan waar best veel herinneringen met opa liggen. We hebben wat gedronken om de hoek bij Loka House (waar opa en oma altijd verbleven) en ik heb de eigenaar, Pak Loka, nog even gesproken. Daarna zijn we de omgeving gaan verkennen en hebben we door rijstvelden gereden en hebben we heerlijk sate ayam gelunched in een lokaal tentje. Het Bahasa Indonesia (de taal hier) gaat best goed en er komen steeds meer woorden terug. Vanavond hebben we heerlijk gegeten, want dat kun je hier ook weer. Wauw, wat een keuken! Morgen vertrekken we met een bus en boot naar Lombok en de Gili's (Gili Air) voor mooie stranden en heerlijke dagen voor de boeg.

Het is allemaal nog volop genieten en de komende maand zal ik Indonesië dus verkennen. Na Lombok wil ik verder naar het Oosten voor Sumba, Sumbawa en Flores. Daarna zie ik wel en zal ik er uiteraard weer uitvoerig over schrijven.

Heel veel liefs van mij en bedankt voor het lezen en meeleven. Ik stuur wat zon van hier naar Nederland!

Dikke knuffel.

Hai globetrotter ..... Zo te lezen heb je 't nog lekker naar je zin. Als ik de foto"s zie kan ik me ook niet voorstellen dat iemand 't daar niet geweldig zou vinden . Lijkt me heerlijk om met m'n gitaar op zo'n idyllisch standje, tijden de ondergaande zon wat voor me uit te tokkelen! Maar ja ....... Hier is ' t minder idyllisch, koud, nat en vanochtend zelfs een beetje de ruiten moeten krabbelen. Afgelopen Zaterdag (avond) het 45 jarig bestaan van de fima Vreugdenhil & partners gevierd. Een gigantisch groots opgezet feest met een prachtige lasershow en optredens van Lois Lane en jawel, Direct.. Ze hebben er echt werk van gemaakt !!! In 't verschiet ligt aanstaande Zondag het Stamppottentoernooi en hopelijk werkt 't weer 'n beetje mee, zodat we een paar gezellige potjes kunnen spelen. Een wat minder leuk nieuwtje is dat Sander per 1 Januari stopt met de horeca op Welgelegen en dat er tot op heden nog niks bekend is van een eventuele opvolger. Als het tegenzit houden we de nieuwjaarsreceptie rond een koffieautomaat 😉 ? We wachten vol spanning af wie of wat er gaat gebeuren en dit alles natuurlijk onder de bezielende leiding van ons nieuwe tennisparkopperhoofd Alex G. Nou meis blijf lekker genieten en tot je volgende blog .... Oh ja misschien heb ik wel 'n leuke verrassing (als je ooit terug komt richting Rijswijk) ?

Piet 2016-11-14 18:34:13

Hey meis, Heerlijke blog weer!! Toevallig was ik vandaag bij mijn oma en opa en hadden we het over jou. Ik liet wat foto's zien en ze vonden het super om te horen dat je in Ubud was - ze vroegen gelijk naar Pa Loka :-) Wat zie je er trouwens op elke foto nog mooier, stralender, healthier etc uit!!! Geweldig om te zien! t Reizen staat je goed! Ik ben lekker bol! Vandaag alweer 34 weken zwanger dus het aftellen is begonnen... spannend he! Die kleine kan ook niet wachten volgens mij want hij schopt zich rot.... ^___^ Kijk uit naar je volgende blog! Hou je taai xo

Dani 2016-11-14 19:47:49

Lieve Nik, wat was het weer genieten, al die verhalen en foto's! Zoveel moois! Steeds als je denkt dat de schoonheid van een bepaalde plaats niet overtroffen kan worden, is er weer een ander plekje wat oogverblindend, bijzonder en 'uniek' is... Ik kijk ook met weemoed naar de foto's van Ubud. 'Niks veranderd' lijkt het wel, terwijl het alweer ruim 7 (bijna 8) jaar geleden is dat wij daar waren! Die plek zal jou (maar ook mij) voor altijd met je opa en oma verbinden... Heerlijk Nikki, dat je zoveel bekenden tegenkomt, en niet alleen 'bekenden' uit Nederland, maar ook nieuw opgedane kennissen tijdens de reis en nieuwe vriendschappen die zich nu al bewijzen, wanneer je elkaar terugziet, de draad weer oppakt en je ervaringen samen deelt. Hier nog steeds veel regen en eindelijk is de dorre, grijze natuur bezig aan de langverwachte metamorfose waardoor alles er fris, groen en vruchtbaar uitziet! Ons nieuwe huis maakte een paar vervelende weken door: er moest 't een en ander vervangen en verbeterd worden aan plafonds en dakconstructie. Dat was veel lawaai, stof en gedoe, maar die fase laten we gelukkig achter ons! De gevreesde 'zika' gaat ongeveer alle huizen langs en ik heb er anderhalve week mee gesukkeld. Hopelijk is het nu klaar. Niet zo erg als chikungunya, maar toch best vervelend! Je wordt er vooral moe van! De sinterklaasdrukte is ook hier aan het toenemen... de goedheiligman komt a.s. zaterdag de Annabaai binnenvaren! Op 8 december staan wij op Hato om Vince, Jaits, Lynn en Lexy af te halen!! Kijken er enorm naar uit! Jij nog weer heeeerrrlijk genieten en... tot het volgende mooie verhaal!! Liefs en knuf xxx

Marion 2016-11-14 21:06:53

Hee lieve nikkel, Ik lig hier weer echt hard op te huilen van het lachen om deze blog. Wat een typisch Nikki-verhaal om 3 keer gevallen te zijn in één blog haha. Ik kreeg gelijk weer visioenen van het flowboarden voor me en hoe bang je me maakte met je enge vallen daar! Super leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en ben het helemaal met Dani eens dat je er zo goed uit ziet op elke foto!! Ook super fijn om even met wat bekenden te zijn nu, geniet er maar lekker van! Dikke knuf vanuit het regenachtige Nederland!! <3

Mellie 2016-11-15 17:37:02

Lieve Nik, Wat heb ik weer genoten van je verhaal.. moet zeggen dat het wel grappig is om jouw avonturen nu te lezen terwijl ik op een strandbedje lig met wuivende palmbomen en een azuurblauwe zee op de achtergrond! Super leuk dat we zo vaak contact hebben! Geniet van het mooie Indonesië, bijzonder om te zijn op de plek waar je roots liggen! Xx uit Mexico!

Ilse Kersten 2016-11-15 23:12:18

Het is inmiddels 5 maanden genieten. De manier waarop je de reis vorm geeft is zo gaaf om te volgen. En nu dus een beetje 'thuiskomen' in Indonesie. Hoewel......, je bent na Ubud weer allerlei nieuwe plekken aan t ontdekken van dat zo prachtige land. Ik vertrek morgen voor n mini-wereldreisje.....2 dagen Aruba . Dushi. Take care. Enjoy and stay safe. Pap xxx

Paul 2016-11-16 03:31:51

Hey Nik, ik heb nog even gewacht met het lezen van je blog en vandaag ben ik ervoor gaan zitten. We hebben een soort van Zuidwesterstorm vandaag die over het land trekt en dus prima weer om binnen en achter de pc te zitten om jouw avonturen te lezen. Inderdaad alweer 5 maanden onderweg en nog steeds geniet je van elke dag, heerlijk! Mandy en Chanelle heb je daar ook ontmoet en zij zijn inmiddels weer onderweg naar NL/terug. Raar om te bedenken dat zij 3 weken op pad zijn geweest, voor mij lijkt het 1 week dus zo snel gaat het. Gistermiddag Sinterklaas en z'n Pieten voorbij zien komen en zo zitten we binnenkort ook weer in kerstsferen. Het gaat ongelooflijk hard dus enjoy the the time being there. Geniet lekker, hou alles heel en knuffel vanuit een windering en regenachtig NL! XXX

Brenda 2016-11-20 13:47:23

Lieve Nik, wat grappig om te zien hoe jij, de reizen waar ik jaren over gedaan heb, in 1 maand doet. Ko Phi Phi ziet er gelukkig ook weer prachtig uit ! Zo te zien gelukkig niets meer te zien van de tsunami. Super mooi ook de foto's van het kao sok nationaal park ! Heerlijk om daar in de boothuisjes te slapen en wakker te worden met dat prachtige uitzicht. Super mooie omgeving ! Mooi je zo te zien genieten van alles en super fijn dat je ons zo laat mee genieten !! Veel plezier nog en knuffels, ook van Carlo, Dionne en Twan !!! XXXXX