Hanoi & Sa Pa

Vietnam, Hanoi

Lieve allemaal,

Ah, wat was het weer leuk om de reacties te lezen. Ik verheug me er steeds weer op als ik wakker word. En ook de Olympische Spelen update was leuk, probeer het wel te volgen, maar het is toch anders als je alleen de resultaten ziet!

Ik ben aangekomen in Vietnam! Op dit moment had ik me zo verheugd, ookal wist ik nog niet goed wat ik kon verwachten. De laatste avond in Hong Kong was trouwens nog super leuk. In Mong Kok was een grote night market en daar ontmoette ik May, dankzij Danielle. Super leuke gesprekken mee gehad over de verhoudingen tussen China en Hong Kong en lekker wat mee gedronken. De vlucht naar Hanoi de volgende dag was prima, ik was al vrij vroeg op de airport en dat was maar goed ook. In tegenstelling tot eerdere vluchten mocht de gitaar niet mee als handbaggage, dus heb hem helemaal laten inpakken en in het ruim laten mee vliegen. Wel even spannend hoor, of hij dan ook echt aankomt, maar gelukkig, dat was het geval!

En dan zit je ineens in het levendige Hanoi. Mijn eerste indruk was: typisch een Aziatische stad. Waarmee ik bedoel: veel eettentjes half op straat, lekker druk, veel motorbikes en de typisch aziatische geuren. Heerlijk, ik voelde me gelijk al een beetje thuis. Het hostel was weer prima, gelegen in het Old Quarter van Hanoi, dus dat is levendig en leuk. Ook de mensen op de kamer (slaapzaal van 16 mensen) waren gelijk al erg leuk en het viel me op hoeveel backpackers je hier spot. Echt een wereld van verschil ten opzichte van China. Die avond ontmoette ik gelijk al Ha, een meisje uit de USA, maar geboren in Vietnam. We gingen samen een hapje eten en ik heb Mién geprobeerd; een overheerlijke soep met mihoen, kip en ei. Daarna hebben we nog over een nightmarket gestruind.

De volgende ochtend heb ik gelijk wat informatie ingewonnen over tours richting het Noorden van Vietnam. Ik wil geleidelijk naar het Zuiden reizen, dus het leek me het handigste om een georganiseerde tour naar het Noorden te doen, dan zou ik de rest zelf kunnen regelen door hostels te boeken. Het was mogelijk om de tour naar Sa Pa, een super mooi gebied, te boeken, dus dat heb ik gelijk maar gedaan. Ha zou ook op die tour gaan, super leuk. Ik zou die avond al vertrekken met een nachtbus, dus ik had de dag om Hanoi te verkennen. Heb veel door de stad gewandeld en de sfeer geproefd. Ben naar een meer gegaan waar ik heerlijk heb gezeten en gelezen, waarna er een Vietnamese student naast me kwam zitten. Hij wilde graag dat ik zijn essay over 'Pho' (dé Vietnamese specialiteit) hardop zou voorlezen. Hij nam het op en kon daardoor zijn accent beter oefenen. Super leuk en ik heb hem gelijk gevraagd over zijn studie en het studentenleven hier in Hanoi. Uiteraard at ik tussen de bedrijven door weer zalig. Ik vind het eten hier zo smaakvol en de Pho is echt verslavend. 's Middags ben ik naar de 'Hanoi Hilton' gegaan, oftewel de voormalig gevangenis waar de Fransen de Vietnamese rebellen gevangen hield en waar later Amerikaanse piloten gevangen zaten. Super interessant en een erg onderhouden 'museum'. Ook mooi om een beetje achtergrondinformatie te krijgen over de geschiedenis van Vietnam. Later die dag heb ik nog even gerelaxed en gedouched in het hostel en werd ik begin van de avond opgehaald om naar de nachtbus toe te gaan: op weg naar Sa Pa!

De nachtbus was weer een hele ervaring op zich. Ik had nog nooit in een sleeper-bus gezeten, maar dat zijn dus echt een soort van lounge stoelen die je helemaal horizontaal kunt leggen. Echt heerlijk en het gehobbel en gebobbel van de bus maakte dat ik het grootste deel van de reis als een roosje heb geslapen. Voor vertrek leerde ik veel andere backpackers kennen, waaronder Curtis uit Canada, Ariduya uit India en Arthur en Julia uit Nederland. We kletsten lekker, maar zoals ik al zei viel ik vrij snel in slaap 🙈. Midden in de nacht werd ik wakker en reden we over een verlaten weg met aan weerszijden een soort platteland. Het was keihard gaan regenen en in de verte zag ik steeds onweer. Super mooi om te zien, maar al gauw viel ik weer in slaap. Om 06:00 uur arriveerden we in Sa Pa en op het moment dat ik uit de bus stapte, zag ik al direct een schitterend berglandschap. Ik was helemaal blij, wat had ik een zin in de trektocht! In een groepje van zes zou ik de komende twee dagen hiken door de rijstvelden en jungle van Sa Pa inclusief één overnachting in een homestay, ergens in het gebied. De groep bestond uiteindelijk uit acht mensen, wat een prima grootte bleek. Iedereen was weer super gezellig, dus dat beloofde een leuke trip te worden.

Mijn grote backpack en gitaar had ik achtergelaten in het hostel, dus ik had mijn kleinere rugzak volgepakt met alle benodigdheden. Die rugzak zit inmiddels zo'n beetje aan me vast dus ik begin langzamerhand op Quasimodo te lijken, maar dan in elk geval een Quasimodo die wat van de wereld ziet 😃. We werden opgehaald door Mi, onze gids. Zij was bewoner van één van de dorpen in het Sa Pa gebied. De hike was werkelijk adembenemend. Ik denk niet dat ik ooit in mijn leven zulke mooie landschappen heb gezien. Ik bleef ernaar staren, bleef foto's nemen en soms benam het me letterlijk de adem. 50 Tinten groen aan alle kanten en mooie bergen. Het was best een pittige hike en soms vielen we bijna, maar alles is goed gegaan. Op de plekken waar ons een lunch werd aangeboden, werden we uiteraard wel belaagd door verkopers, van jong tot oud. Armbandjes, tasjes en t-shirts, noem maar op, alles werd verkocht. Het is soms best bizar om erover na te denken dat dit het leven is van de mensen hier. Het is natuurlijk logisch dat ze op deze manier geld verdienen, want er zijn genoeg toeristen. Je ziet echter duidelijk dat de jonge meisjes (ik schatte ze soms vier jaar oud) armbandjes verkopen, de iets oudere tasjes en de nog iets oudere shirts verkopen of een gids worden. Van de kleinere meisjes heb ik niet gekocht, hoeveel moeite me dat soms ook kostte. Ik had echter gehoord dat je de kinderarbeid dan in stand houdt en dat wil ik niet. Het blijft toch erg apart als je erover nadenkt; wat voor kansen krijg ik wel niet in mijn leven ten opzichte van de kansen die zo'n Vietnamees meisje krijgt. De wereld is erg verdeeld en daar word je even flink mee geconfronteerd.

De homestay was schitterend, gelegen tussen de rijstvelden bij een meertje en een waterval. Na de hike zijn we een lekkere duik gaan nemen. De groep bestond trouwens uit Ha, David uit Spanje, Benjamin en Vanessa uit Zwitserland, Jamie uit Zuid-Korea en Eva en Joseph uit Spanje. Iedereen was gezellig en we hebben 'savonds samen met de homestay familie gekookt en gekaart. Heerlijk geslapen al liepen er wel wat beesten (een soort kevers) over me heen 'snachts. Maar ik was zo moe dat ik ze weg sloeg en maar verder ben gaan slapen.

De volgende dag gingen we weer vroeg op pad en deden we een hike naar een waterval. Daarna liepen we verder naar een lunch en weer door naar Sa Pa City, hoog in de bergen. De rest van de dag heb ik daar met de groep doorgebracht. Sa pa is verder geen heel bijzonder stadje, je gaat daar vooral naartoe voor de omgeving en de hikes. Op een terras ergens in de zon at ik springrolls en leerde ik een groepje Nederlanders en Amerikanen kennen. We raakten aan de praat en zij willen, net als ik, de route vanaf midden-Vietnam tot Zuid-Vietnam afleggen op een motorbike. We hebben gegevens uitgewisseld, dus misschien gaan wet met zijn allen.

Die avond stapte ik weer in de nachtbus terug naar Hanoi. Wederom heerlijk geslapen door het hobbelen en bobbelen en het ging allemaal voorspoedig. Rond 04:00 uur kwam ik al aan in Hanoi en ik mocht van het hostel al in een bed gaan liggen, super goede service. Lekker beetje uitgeslapen en vandaag weer Hanoi in gegaan. Heb vooral gelopen door het Old Quarter en heb heerlijk wat gedronken aan het West-Lake. Daarnet heb ik even gerelaxed met wat hostelgenootjes en vanavond ontmoet ik Curtis en Ariyuda om eens het nachtleven van Hanoi te ontdekken. Net ook weer heerlijk gespeeld en gezongen hier in het hostel en iedereen zingt dan gezellig mee!

Morgen pak ik de bus en speedboot naar Cat Ba Island, ten zuiden van Ha Long Bay. Dit moet schitterend zijn en ik kijk best wel uit naar stranden en een duik nemen in zee. Foto's volgen uiteraard weer, ik hou jullie op de hoogte. Het plan voor Vietnam wordt hier langzaam gevormd op basis van ervaringen van andere reizigers, dus dat is super leuk. Het is weer zo'n wereld van verschil en het is zo ontzettend genieten elke dag. Des te leuker dat jullie het een beetje met me mee beleven.

Ik hoop dat alles bij jullie goed gaat en dat het zonnetje straks weer lekker gaat schijnen. Veel plezier voor alle vakantiegangers en succes op de toernooien dit weekend en deze week.

Dikke knuffel en we spreken elkaar! Xxxx

Wauw zou ik een keer als eerste een reactie plaatsen? Indrukwekkende blog weer Nik! Vietnam ziet er echt prachtig uit en die hiking tour klinkt echt tof! Wat leuk dat je steeds zoveel gezellige mensen ontmoet en wat leuk voor die mensen dat ze steeds zo'n gezellige meid uit Nederland ontmoeten ;) ! Lijkt me trouwens ook lastig om te beseffen als je kindjes armbandjes ziet verkopen dat de wereld zo oneerlijk is... Wel heel mooi dat je je er zo bewust van bent, Nikkel! Ik raakte btw een beetje in de war, want de link stuurde me door naar een blog ergens midden juli waarin je schreef: "Ik hoop dat jullie allemaal lekker op het strand liggen, wat fijn dat het in Nederland wat mooier weer is". Toen moest ik toch echt even naar buiten kijken, want het is helaas al de hele week bewolkt en regenachtig :(. De verwarring was compleet toen ik China verhalen las en pas daarna drong het tot me door dat ik een oude blog aan het lezen was. Goed, anyway! Genietse weer lieverd! Dikke kus

Melissa 2016-08-12 16:27:44

Hi Nik... Leuke blog! Wat fijn voor je, om altijd weer gezellige mensen tegen te komen. Maar ik neem aan dat reizigers die gebruik maken van hostels, allemaal zo'n beetje hetzelfde idee van reizen hebben en dat schept al gauw 'n band. Hopelijk blijft je reis zo positief en maak je verder geen nare dingen mee. Blijf zo lang mogelijk genieten !!!

Piet 2016-08-12 16:57:34

Lieve Nik, wat een prachtig verhaal weer, en schitterende plaatjes erbij. Kan me indenken dat je stil wordt van zoveel schoonheid. Wat zijn er toch een hoop (vaak onbekende) mooie plekken op de wereld... verborgen schatten... en dat je daar dan 'zomaar' komt! Heb vaak gehoord dat Vietnam zo mooi en ongerept is. En dat heerlijke eten! Goed plan om het land stukje voor stukje te gaan ontdekken. En leuk, die ontmoetingen met anderen, allemaal verschillende nationaliteiten. Geweldig dat je nu nog veel meer van dit mooie land gaat zien en ons daarmee ook weer inspireert. Ik zou er ZO naartoe vliegen!! Voorlopig zullen we het met jouw verslagen moeten doen. Kijk dus alweer uit naar deel 2... LEUK!! Knufs van hier xxx

Marion 2016-08-12 21:13:27

Wat een geweldig verhaal is dit weer geworden. Ik kan me helemaal voorstellen hoe je dit ervaart. Zoveel geuren, zoveel kleuren en dit wordt allemaal aangevuld door de vele mensen die je ontmoet. De foto's zijn adembenemend! Om in korte tijd in zoveel verschillende landen en culturen te komen, moet inderdaad confronterend zijn. Wat is de wereld groot. Mooi is het dat jij je realiseert hoe anders mensen kunnen opgroeien. Hoe anders mensen gelukkig kunnen zijn, binnen hun eigen mogelijkheden. De ervaringen die je hierbij opdoet, maakt jouw leven zoveel completer! Je begrijpt dat ik wel het een en ander heb moeten uitleggen toen ik de foto's aan Fro en Ebi (Froebi) liet zien. Een rode kat die een high five geeft een zwart, op een beertje lijkend, hondje... Enige vorm van jalousie was hier wel even te proeven. Niet lang hoor, want toen ik naar de keuken liep om het eten klaar te maken, had het gevoel plaats gemaakt voor hongergevoel. Gelukkig gaat het met Ebi weer steeds een beetje beter. Ze eet goed en neemt daar ook echt de tijd voor. Zo'n slaapbus is ook echt geweldig voor jou! Ik herinner me dat wij met de auto op vakantie gingen. We hadden voor jou een soort bedje achter in de auto gemaakt en we waren het dorp nog niet uit, of je sliep al. Je opende jouw ogen pas als we het terrein van ons hotel opreden. Wij doodmoe van de reis en jij levendig en in voor een potje balletje trap. Uiteraard deden we daar dan maar aan mee. Geniet lieverd en je weet t: koppie erbij! Kus van mamma

Mamma 2016-08-12 23:41:08

Echt superleuk om te lezen! Mooie foto's en krijg helemaal trek weer in Mien, Pho, Bun, Nem.... mmmmm!!! Echt gaaf Nik!! Sorry om de "oude nicht" uit te hangen... maar check wel ff met je verzekering of je zo'n motorbike tour kunt maken. Veel backpackers rijden uiteraard gewoon op een motorbike van Noord naar Zuid of andersom, maar officieel heb je een Vietnamees motorbike-rijbewijs nodig. Mocht je een ongeluk krijgen, dan kan t zijn dat je verzekering besluit je niet te helpen (dit soort horrorverhalen komen vaak voor, ook in Cambodia, Laos, etc). Dus be safe! Just sayin'... Ik reed daarom altijd met m'n fietsje overal heen of met de taxi. En geniet van de zon! De zomer duurde hier ongeveer 1 week, 3 dagen, 6 uur en 2 seconden... en is nu alweer voorbij... xox

Dani 2016-08-13 09:37:58

Hey m'n lieve Quasimodo. Ik zou na je terugkeer toch 'ns n briefje schrijven aan bv Auping of ze voor jou een hobbel-de-bobbel bed kunnen ontwerpen. Dan hang je een klamboe op en laat je wat kevers los. Dan kun je dit reisgevoel voor eeuwig voortzetten..... Wat een prachtig verhaal weer en de foto's zijn adembenemend. Leuk om al die verschillende reizende en lokale mensen te ontmoeten. Hoe doe je dat met groeten van Ha? Ha Ha? Leuke titel ook voor een reisverslag... 'Met Ha in Sa Pa'. Dat snel uitspreken klinkt als vloeiend Vietnamees. Dushi, stay safe. Ben trots op jou wijze van beleven en waarderen. Blijf je verbazen en laat je telkens weer verrassen en inspireren. Pap xxx

Paul 2016-08-13 18:16:08

Hi Nik, wat een leuk nieuw verslag. Dit hoofdstuk inclusief de foto's zijn weer supermooi. Mooi groen land is Vietnam. Ben benieuwd of je nog overblijfselen tegenkomt van de oorlog. Leuke mensen ontmoet je van over de hele wereld superleuk. Gezellig dat je met je muziek veel gezelligheid brengt. Je moet maar denken muziek verbroederd. Pas op jezelf en veel mooie belevenissen in Zuid-Vietnam. J

Joke Mackaaij 2016-08-13 19:39:24

Hey topper! Wat heb je weer mooi beschreven wat je allemaal hebt gedaan. Heb zo'n respect voor hoe je dit allemaal doet. Wat moet het 'n gave hike zijn geweest. Wel pittig maar dat was het t ook waard. De hike die wij altijd tijdens zomerkamp (scouting) organiseren voor onze leden is peanuts hierbij haha. Ook heel fijn dat je overal in de hostels goed ontvangen wordt, dat is altijd maar weer afwachten. Ik vind het ook zo leuk om te lezen over je hobbel de bobbel ritjes, dan heerlijk slapen! Zelf krijg ik ook niet zoveel mee van de Olympische Spelen. Ik probeer wel altijd ff de samenvatting te kijken maar dan weet je ook weer alles. Veel mensen blijven op om 's nachts te kijken maar ik vind slapen 's nachts net iets prettiger 😂 Ben veel op Overdam geweest om wedstrijden te kijken. Gisteravond was de feestavond, dat werd nog gezellig & hebben zelfs nog 'n klein dansje gedaan 🙈 Vanmiddag met Mandy nog ff mee gegaan om te shoppen (Man heeft leuke Adidas sneakers gescoord) en ook nog ff op Overdam geweest. Morgen (zondag) worden er om 10.00/12.00/14.00 uur halve en finales gespeeld door M & F en W & L. Harald en Ling hebben vandaag helaas verloren. Mandy en ik spelen dond/vrij en zat op Berg&Dal. Dusssss 3 dagen tennis & gezelligheid. Het weer hier is wisselvallig, niet echt zomers helaas. Geniet van de stranden & de zee. Enjoy!!! Xxx

Brenda 2016-08-13 22:12:06

Zo Nikki wat kan jij goed schrijven! Het is echt leuk om alles te lezen en wat wordt dit echt een wereldreis letterlijk en figuurlijk voor je! Geniet ervan en ben benieuwd naar je volgende verhalen! Xxx

Heleen 2016-08-14 09:56:53

Hi Nik, Zo leuk (verhaal), zo mooi (je foto's), zo stoer (van jou). Blijf lekker genieten van elke moment, dan doen wij dat ook :). Helaas de finale partij uit de poule in 3 sets verloren, maar je kan niet altijd winnen :) komende week staat met Brenda de DD4 op Berg en Dal op het programma. donderdag, vrijdag en zaterdag. Duimen voor lekker weer. Wij houden je op de hoogte. Have fun! Liefs Mandy XoXo

Mandy 2016-08-14 21:59:37

Lieve Nikki, wat een prachtig verhaal weer! (haha, zeg ik elke keer, lekker standaard). Ik weet helemaal hoe je je voelt als zo'n klein schattig meisje voor je staat om iets te verkopen, ik kan daar ook zó niet tegen. Het liefst zou ik dan alles van haar kopen, hihi. Het klopt precies wat je zegt, je wordt zo altijd weer met je neus op de feiten gedrukt.. de wereld is echt té verdeeld. Maar aan de andere kant denk ik dan altijd maar weer, het is nu eenmaal zo en de kansen die je krijgt moet je dan ook optimaal benutten!! Heel veel plezier weer en we'll keep in touch! Liefs xxxx

Ilse Kersten 2016-08-15 16:15:57

Beste Nikky, Via Mariejel Hoffman- Dijk mocht ik kennis nemen van je reis. Mariejel weet dat ik het eerste deel van de reis t/m St.Petersburg ook heb afgelegd doch op een heel andere wijze dan jij. Cruise via R,dam naar St. Petersburg via Letland Litauen. Denemarken 3 daage reis met de kegelclub. Hongkong op doorreis naar Nieuw Zeeland. China groepreis naar de ook door jou genoemde steden alsmede een cruise op de Jangtze rivier. Dit was de reden dat Mariejel mij wees op jouw reis en aangezien ik ook met veel interesse je blogs heb gevolgd jullie reis naar Bali. Wij hebben elkaar ontmoet op de boot in Friesland. Wens je nog veel gezondheid toe en zal je verdere verhalen met interesse volgen.Geweldig dat je dit zelf allemaal geregeld hebt en heel verstandig om dit na je studie nu te doen alvorens je vast te leggen in een baan en andere verplichtingen. Veel succes voor de toekomst.