Hangzhou, Guangzhou & Hong Kong

Hongkong, Kowloon

Lieve allemaal,

Leuk weer om de reacties te lezen. Hoop dat jullie allemaal een leuke vakantie hebben en anders heerlijke zomeravonden en weekenden!

Ben nu al twee maanden onderweg, maar dat had net zo goed het dubbele kunnen zijn. Wat gaat de tijd snel en wat is het vooral heerlijk om dit te doen. De reis is voor mijn gevoel opgedeeld in een aantal 'delen' en morgen gaat er weer een nieuw deel van start, want ik vlieg naar Hanoi, Vietnam. China was een heel bijzondere en mooie ervaring en ik ben heel blij dat ik de tijd heb genomen om een deel van China te bekijken. Wellicht kom ik ooit nog eens terug, want er is nog veel te ontdekken! Ook in de cultuur heb ik redelijk wat inzicht gekregen. Het is opzich niet het typische 'Azië', wat ik dacht te gaan ervaren. Mensen zijn verlegen, waarschijnlijk deels veroorzaakt door een taalbarrière, ze zijn echter niet bescheiden. Omdat er zoveel mensen in China wonen is iedereen gewend om dicht bij elkaar te staan en dat voor een groot deel van de dag. Er is letterlijk géén Mandarijnse vertaling voor het woord 'privacy'. Dit maakt ook weer dat men erg vrijgevig is. Overal waar ik Chinese mensen ontmoette werd me eten aangeboden en waren mensen bereid om te delen, mooie eigenschap. Mensen hier eten alles. Alle onderdelen van iets eetbaars en alles wat kruipt en loopt vormen een potentieel diner. Nogmaals, bijzonder en ontzettend interessant om mezelf onder te dompelen in de Chinese tradities en cultuur.

De laatste dagen in China waren erg leuk en relaxed. Vanuit Shanghai reisde ik naar Hangzhou, waar ik van de airport werd gehaald door een vriend van Dan en Erin (vrienden van me) die daar vier jaar hebben gewoond. Ik sprak Erin vlak voor vertrek met de trein naar Hangzhou en zij trommelde die vriend even op, super handig. Dan en Erin zijn zelf helaas verhuisd naar Hawaii om daar te werken en wonen, dus met hen kon ik niet meeten. Aangekomen in het hostel was ik even verbaasd, want ik bleek in een YMCA gebouw te hebben geboekt. Jullie begrijpen, onderweg naar de kamer zong en danste ik: 'young man.........' Kreeg het niet uit mijn hoofd 😂. Hangzhou is gelegen aan een heel groot en mooi meer, dus na het inchecken ben ik daar gelijk even heen gelopen en kon ik nog net de zonsondergang meemaken. Magisch momentje, waarna er allemaal lichtjes aangingen en er een leuke sfeer hing.

De volgende dag stond ik vroeg op, haalde ik wat ontbijt en ging ik een rondje lopen om het meer. Aan een groot deel van het meer grenst een groot natuurgebied waar je je hart op kunt halen als hiker en mooie uitzichtpunten kunt bereiken. Daarnaast bezocht ik temple Lingyin, wat echt prachtig was. Ik kan eigenlijk geen genoeg krijgen van tempels tot nu toe. Eind van dr dag had ik bijna 25 km gelopen dus waren mijn benen heel erg moe. Ben nog wel even de stad in gegaan en heb genoten van een fonteinshow en van live-muziek in een Jazzbar.

De dag erna lastte ik een rustdag in. Heb heerlijk in de gemeenschappelijke ruimte Netflix gekeken, gelezen en heb bekeken wat ik zoal in Vietnam wil gaan doen. Het was een heerlijke dag en ik leerde ook wat mensen kennen die gezellig kwamen relaxen. Zij studeerden in Hangzhou voor ongeveer twee maanden. Spraken best goed Chinees dus ze hebben me een en ander bijgebracht.

De volgende dag was het alweer tijd om in het vliegtuig te stappen naar Guangzhou. Zoals jullie misschien op het nieuws hebben gezien, raasde er een storm door Hong Kong die naar Zuid-China trok. De vlucht naar Guangzhou was daardoor vertraagd, waardoor ik laat aankwam. In Guangzhou had ik echter even heerlijk een kamer voor mezelf geboekt, dus ik had alle privacy. Heb er heel erg van genoten (3x per dag douchen, bijvoorbeeld 😉).

Guangzhou was best een gave stad, heel veel hoogbouw en wederom een mooie rivier met indrukwekkende skyline, met name de Canton Tower. Heel veel shopping-malls waar je je ogen uit kijkt. Heb voornamelijk door de stad gelopen en heb me verbaasd over alle mega hoge wolkenkrabbers. Wat een concrete jungle!

Speaking of concrete jungle......Hong Kong! Eergisteren vloog ik hier naartoe en ik heb er vanaf het eerste moment van genoten. Wat een gave stad is dit. Alles is prima geregeld, het metro systeem was direct prima te snappen en de mensen waren erg vriendelijk en behulpzaam. Het hostel is perfect, schoon en ligt centraal. Ik leerde gelijk Elmar en Femke uit Rotterdam kennen, dus we zouden de dag erna even contacten om wat af te spreken. Die avond ben ik eerst naar de rivier gelopen om te genieten van de adembenemende skylines (ben erachter gekomen dat ik absoluut een 'sucker for skylines' ben. Kan hier echt naar blijven staren, al die lichtjes 😍. Er was ook nog een lichtshow daarna en op een plein was live-muziek. Het was een heerlijke avond. Terug in het hostel kwam een Chinese kamergenoot naar me toe en zij vertelde me dat ze de bijbel studeerde in Hong Kong. Interessant om eens met haar te praten, want ze vertelde dat haar ouders niet geloofden en dat het haar letterlijk is overkomen. Ontzettend bijzonder verhaal! Ze vroeg me daarna wel of ik wel wist wie Jezus was en of ik wel op de hoogte was van zijn verhaal. Gelukkig was het voldoende om te zeggen dat ik inderdaad wist wie Jezus was geweest en ging ze me niet overhoren 🙂.

De volgende ochtend stond ik vroeg op om naar het strand, jawel het strand!, te gaan. Twee metro's en een bus brachten me naar Shek-O Beach, onwijs leuk. Echt een soort surfdorpje, waarna je op een wit strand met lichtblauwe zee terecht kwam. Heb het mezelf gemakkelijk gemaakt en huurde een parasol met stoeltje en ben heerlijk gaan genieten. Uiteraard lekker gezwommen en genoten van het uitzicht. Aan het einde van de dag had ik met Elmar en Femke afgesproken om de Star Ferry te pakken vanaf Kowloon naar Hong Kong Island. Leuke ervaring om de skyline vanaf het water te bewonderen. Aan de andere kant van het water was een summer festival aan de gang en ergens in de buurt hebben we wat gedronken. Daarna hadden we ontzettende trek in pizza 😂 dus dat hebben we gegeten, waarna we een jazzbar in zijn gedoken met ontzettend leuke muziek en gezellige mensen. Het was een leuke avond.

Vanochtend heb ik een beetje uitgeslapen en na het ontbijt ben ik naar het eiland Lantau gegaan om de Big Buddha te bewonderen. Weer zo gaaf om zoiets groots te zien en het uitzicht was super mooi. Een kabelbaan bracht me omhoog en er waren gezellige tentjes en kraampjes. Vanavond ga ik het Mong-Kok district bekijken en heb ik afgesproken met May, een vriendin van Dani die hier woont.

Morgen vlieg ik dus naar Hanoi, Vietnam! Super veel zin in. Ga vanuit Hanoi een aantal tripjes maken, onder anderen naar Sapa en Halong Bay (of in ieder geval die omgeving). Moet alles nog wel regelen, maar dat doe ik vanuit daar wel. Mochten jullie tips hebben, die zijn natuurlijk altijd van harte welkom!

Hoop dat het met jullie goed gaat en dat jullie ook lekker genieten van de Olympische Spelen! Krijg er hier helaas niet veel van mee. Dus update me maar, zo nu en dan 😉. Nog even een kleine 'shout out' naar Ebi, waar het helaas even niet zo goed mee ging. Ze is eventjes opgenomen geweest in de kliniek voor onderzoek, maar een en ander is duidelijk geworden waardoor het nu weer veel beter gaat en ze lekker thuis is! Wel even spannend maar gelukkig heeft het duimen geholpen! ❤️

Dikke knuffel van mij!

Hahaha.. Ja Nik leg jij maar eens ff goed uit wie Jezus is! :) Die Boeddha is gaafff.. ooh ik zo daar ook geen genoeg van krijgen hoor. Veel plezier in Vietnam! Xxx

Ilse Kersten 2016-08-07 11:48:52

Hoi Nikki ! Wat zie je veel! Mooie ervaringen en heerlijk om te lezen tijdens onze vakantie! Wij zitten nu in Vendee, heel wat anders dan waar jij bent! Normandië en Bretagne zijn erg mooi en gelukkig hebben tot nu toe lekker weer, want normaal is het nederlands weer en dan ga je niet zo snel die kant op. We kijken alweer uit naar je volgende reisverslag, groetjes Rob en Ronald

Rob 2016-08-07 12:07:01

Ongelooflijk wat je allemaal meemaakt en meegemaakt hebt! Wat mooi ook je foto's! Je moet later maar een boekje maken van dit super reisverhaal met je mooie foto's! En eentje van de commentaren én het poezenverhaal! Op naar je volgende verhaal , ga door met dit heerlijk genieten! Liefs, Tante Jon

Marion Julian-Boutmy 2016-08-07 12:12:47

Supergave ervaring nichtje😘

Sheila 2016-08-07 12:17:09

'Sucker for skylines' hahahahaha. Die had ik nog niet gehoord. Nou ja, schaam je niet hoor. Klinkt nog altijd n stuk beter dan 'Hunting Pokemon'.........:-) Foto's zijn zo prachtig. Wat n verscheidenheid van Beach tot Buddha. Enjoy dushi. Pap xxx

Paul 2016-08-07 12:20:10

Nikki ik geniet van je reisverslag wat is dat genieten.Ik zit 5 hoog in Den Haag zie ook de zonsondergang maar te weinig. Hier is het weer grijs. Carlo Monique en de Kids zijn op terug reis. Lieve groetjes.

Thea van der helm 2016-08-07 12:35:36

Hoi Nikki, Wat schrijf je goed, en de foto's erbij super! Reizen zit niet in mijn bloed, maar ik ben wel fan van programma's als: Langs de oevers van de Yangtze, Tom Waes reizen, Floortje naar het einde van de wereld en nu ook..........Nikki around the world!!!!! Fantastisch, veel plezier weer. Em Xx

Emmeke 2016-08-07 12:42:06

Hi Nik, heb na onze super vakantie in IJsland een flink aantal hoofdstukken gelezen, wat liep ik achter zeg. Super verhaal. Trouwens even een update van de O.S. we hebben net goud gewonnen bij de wegwedstijd dames wielrennen!!! Ik geniet van je verhalen en van de foto's. Veel plezier in Vietnam en goede vlucht morgen. We kijken uit naar je volgende verslag. Dikke knuffel. Joke

Joke Mackaaij 2016-08-07 21:17:54

Hi Nik, Voor het slapen gaan even nog een hoofdstuk lezen :) Weer een mooi verhaal, gave foto's en die Boeddha. op naar het volgende hoofdstuk Vietnam. Een collega is daar geweest, zal aan haar vragen wat zij heeft gezien en een "Must See" is. Verder heb ik afgelopen week lekker tennis gekeken. Als je dan zit te kijken wil je liever zelf eigenlijk spelen, maar is wel beter voor mijn voet geweest even de rust. Heb zaterdag mijn sportzooltjes gehaald, dus komende week op Overdam weer knallen. Speel met Fred een Mix. Veel plezier in Vietnam. Veel liefs en knuffel Mandy. XoXo Zie dat mijn mams je op de hoogte hebt gebracht over de eerste goude plak.

Mandy 2016-08-07 22:25:54

Goh Nik wat gaat dat snel, je bent alweer twee maanden onderweg! Van de week dacht ik ff aan je laatste optreden in Delft en terwijl ik dit schrijf zit je alweer in Vietnam. Heerlijk weer je verslag. Je stukje over wat je van de Chinezen vindt vind ik leuk om te lezen. Ik vind ze vaak stug en kortaf overkomen. Maar ja ken er niet zoveel als jij en ben ook niet verder gekomen dan de lokale afhaal Chinees hier om de hoek☺. Ben heel benieuwd naar je volgende verslagen van een ander land.😘

Corine 2016-08-08 07:45:37

Hé Nik.... Zoals gewoonlijk weer een leuk verhaal met mooie foto's. Je moet wel veel energie halen uit wat je ziet en meemaakt, want 't vergt waarschijnlijk ook 'n hoop, zo'n reis? Inmiddels is ons open toernooi achter de rug en aan de foto's die ik heb geAppt, is je wel duidelijk geworden, dat jouw competitieteam zich heeft getransformeerd tot het DWW-team (droge witte wijn) Zelf Wendy ontpopt zich tot een waardig gebruiker van het druivennat. Zo zie je maar, dat je ze eigenlijk niet alleen kan laten? Op entertainment gebied was het dit jaar wel 'n dieptepunt. Op het terras was de muziek (paylist vanuit 't paviljoen) nagenoeg niet te horen en voor de rest was er niets geregeld qua live muziek. Gewoon jammer en zeker voor afgelopen Vrijdag, wat normaal toch gezien wordt als de feestavond viel daardoor zwaar tegen. Het weer heeft zich van alle kanten laten zien, miezer, wind, regen, maar gelukkig ook een paar zonnige dagen. Ik ben inmiddels de dagen al aan 't aftellen, om ff te gaan relaxen op een zonnige eilandje en daar m'n bruiningsverschillen iets bij te werken. (Ik lijk wel 'n wielrenner !!) Zag op je strandfoto, dat je d'r ook 'n beetje last van hebt? Geniet er van... en relax als je er behoefte aan hebt !!! Groetjes.....

Piet 2016-08-08 10:15:39

Zo het werd écht weer eens tijd voor een reactie! Ik heb net m'n halve werkdag besteed aan al je bijzondere verhalen bijlezen (oeps), maar wat schrijf je leuk en wat maak je prachtige dingen mee! Echt heel leuk om te lezen allemaal! Leuk zo met die foto's er ook naast, krijg je gelijk een beetje een beeld. Je ziet er ook super goed uit Nik, ik kan het blijven zeggen haha :). Ben heel benieuwd wat je van Vietnam gaat vinden, ik hoor tot nu toe alleen maar positieve verhalen dus wordt vast weer een heel bijzondere ervaring! Vind het fijn dat we elkaar nog zoveel spreken, mis je ontzettend, maar heb wel het gevoel dat ik zo een beetje met je mee reis en weet waar je mee bezig bent. Stiekem geniet ik ook hartstikke mee met al je verhalen en ervaringen. Ben benieuwd wat er allemaal weer komen gaat! Dikke kus van Melis. Ook een dikke knuf voor Ebi, fijn te horen dat het wat beter met d'r gaat. Toch een sterke meid die kat van jou, Nikkel!