Stedentrips in Scandinavië

Rusland, Sankt-Peterburg

Lieve allemaal,

Wat is het leuk om jullie lieve, leuke en grappige reacties te lezen. Echt onwijs leuk, dank jullie wel! Hoop dat het inmiddels beetje is opgeklaard in Nederland qua weer en hoop dat er daarentegen wat spatjes zijn gevallen op Curacao ;-).

Terwijl ik dit schrijf ben ik langzaam aan het bijkomen van de eerste 'cultuur-shock'. Vooralsnog was alles natuurlijk veilig binnen de EU (alhoewel... Ben benieuwd wat de Brexit met zich meebrengt), maar vandaag heb ik mijn eerste stempel ontvangen in mijn paspoort, en wel die van Rusland. Ik ben om 14:30 uur aangekomen met de trein vanuit Helsinki en had een transfer naar het hostel geregeld, dus dat was wel fijn. De treinreis was overigens weer prachtig. Uitgestrekte landschappen, mooie wateren en grappige scenes (zo liep er, in the middle of nowhere, een man van een jaar of 70 vlak langs het spoor met 4 grote vuilniszakken. Tsja, je zal maar hoognodig iets moeten dumpen!). Het is trouwens ook zo leuk IN de trein. Je raakt gemakkelijk aan de praat, voornamelijk met locals die benieuwd zijn waar je naartoe gaat. Ik vraag ze soms dan de oren van hun hoofd, over typische culturele kenmerken, tips voor in het desbetreffende land. Dit nemen ze me vooralsnog gelukkig niet kwalijk ('die nieuwsgierige backpackers ook altijd...').

Over de eerste indruk van St. Petersburg straks meer, eerst even een terugblik op de afgelopen week. Er is alweer een week verstreken sinds de vorige blog en dat is zó snel gegaan! Het lukt gelukkig wel om heel erg in het moment te leven, dus dat maakt de dagen lekker lang. De treinreis naar Stockholm verliep vorige week voorspoedig. We deden er 5,5 uur over, maar zo voelde dat absoluut niet: er was zoveel te zien onderweg. In Stockholm regende het erg hard en moest ik 20 minuten naar het hostel lopen, dus regenpakje om mijn backpack heen en gaan! Het hostel was vrij simpel, voorzag me van een slaapplaats, dus prima. Ben vrijwel direct een Ierse pub ingedoken (daar was het tenminste droog :-)) waar ik de EK-wedstrijden heb gekeken, waaronder België-Ierland. Ik raakte aan de praat met een aantal Zweedse jongens die me op de kaart heel goed hebben laten zien wat zij aanraden voor de paar dagen in Stockholm. Ook een paar woordjes leren in het Zweeds mocht niet ontbreken. Terug in het hostel leerde ik mijn kamergenote Mary, uit de VS, kennen. Aardig meisje, was in Stockholm voor een conferentie. De volgende dag besloten we om 's ochtends samen op te trekken, we zijn naar een openlucht museum over de Zweedse geschiedenis geweest. Het Archeon van Zweden, zegmaar. Aan het einde van de ochtend zeiden we gedag, omdat Mary later die middag terug vloog naar Amerika. Op dat moment passeerden we het ABBA-museum en kon ik het niet laten om naar binnen te gaan. Ik heb echt zo genoten van dat museum, wat is dat gaaf. Je bent gewoon twee uur lang aan het meezingen met alle hits en het is een heel interactief museum. Leuk ook om te zien hoe trots de Zweden zijn op de groep. En terecht.

Het eiland waarop de musea zijn gebouwd is een stukje lopen, maar het uitzicht is top. Je wandelt lekker langs het water, dus die route ben ik ook terug gelopen naar het centrum, toen ik ineens op een soort Barbecue-festival stuitte. Er speelde en gave band er was lekker eten: wat wil een mens nog meer? Bijna drie uur lang heb ik lekker in het zonnetje genoten, waarna ik verder liep naar het historisch centrum van Stockholm: Gamla Stan. Ergens deed dit deel me een beetje denken aan Lissabon: leuke straatjes, verschillende kleuren. Heb daar een vissenkom (serieus, echt heel groot) muntthee gedronken en wat gelezen. 's Avonds had ik afgesproken met Michael, een jongen uit de VS die ik in Kopenhagen in het hostel had leren kennen. Even een drankje gedaan en daarna weer de EK-wedstrijden gekeken (vaste prik).

Het leven in hostels is grappig, je maakt altijd wel wat mee. Zo veranderde een kamergenootje midden in de nacht van bed: Ze begon onder en bedacht zich 'snachts kennelijk dat ze boven slapen ook eens wilde ervaren. Dat even tussendoor.

Dag twee in Stockholm had ik besloten om weer lekker veel te lopen. Het was heerlijk weer, dus liep ik via een soort natuurgebied naar het Oosten van Stockholm waar een toren staat die uitzicht biedt over de stad. Onderweg werd ik even opgehouden door een Chinese man die graag een fotoshoot wilde houden en hij vond mij de aangewezen fotograaf. Maarliefst 15 posities nam hij aan en ik legde ze vast. Het uitzicht vanuit de toren was mooi, de wandeling er naartoe nog mooier. Onderweg raakte ik in gesprek met een Zweedse man die zijn hond uitliet. Hij heeft me even bijgepraat over de Zweedse geschiedenis en liet me zien waar Anni-Fried van ABBA, haar huis heeft staan. Ergens in die buurt kwam ik bij een hele gave 'chill-plek' met allemaal lounge stoelen. De zon scheen nog steeds, dus heb daar heerlijk gezeten en leerde ik Lorenzo uit Italië kennen. Heerlijk drie uur lang mee gekletst over van alles en nog wat. Wat me opvalt is dat je al best snel wat dieper in gesprek raakt. Een veelgestelde vraag is natuurlijk: waarom reizen. Het is leuk om gedachten uit te wisselen over reizen, over hoe je in het leven staat en wat je bijvoorbeeld hoopt te leren. Ook Lorenzo moest zijn vlucht halen die avond, dus ik heb wat gegeten en ben met een voldaan gevoel naar bed gegaan (niet eens puf voor voetbal!)

De dag erna stond de bootreis van Stockholm naar Helsinki op de planning. De boot vertrok pas om 16:00 uur, dus ik heb lekker in een koffiehuisje gezeten met mijn spullen. Tegenover het koffiehuisje begon toevallig een band te spelen, dus dat was perfect. De check-in bij de bootterminal verliep soepen en ik wist niet wat ik zag toen ik de boot op liep. Het was een soort cruiseboot, maar dan uiteraard wat kleiner. Ik bleek een eigen hut te hebben, er was entertainment aan boord en lekker eten. Echt helemaal top was het en ik het echt een super reis gehad. Het uitzicht was adembenemend toen de zon onder ging (ookal komt deze vrij snel daarna alweer op in de zomer). Tijdens het eten leerde ik Ben uit Canada kennen. Gezellig mee gekletst en eigenlijk weer hetzelfde op van toepassing als met Lorenzo. 's Avonds samen naar de show aan boord gekeken. We ontmoetten nog een Zweed en Duitser, waarmee we de karaoke aan boord bewonderden. Zweedse karaoke... Kan ik ook weer van m'n bucketlist afstrepen ;-).

Helsinki vond ik echt gelijk al top (trouwens: Stockholm en Helsinki raad ik beide echt aan als stedentrip!). De vibe is heel goed, het barst er van de gezellige eettentjes en ik vind het er heel mooi. Had in Helsinki een kamer voor mezelf geboekt, zodat ik voor de komende weken nog één keer mijn backpack kon herinrichten. De stad verkennen was echt heel leuk en ik had heel leuke tips gekregen van een vriendin van Marjolein die uit Finland komt. Eerst ben ik naar de kathedraal gegaan en ik kan er maar niet over uit hoe mooi ik die vind. Ben er de dag erna nog een aantal keer langsgelopen. Volgens mijn zijn de Finnen, althans de Finnen in Helsinki, gek op grote shopping-malls, want daar zijn er veel van. Ben Stockmann ingedoken, gaaf om te zien. Het reuzenrad mocht ook niet ontbreken, wat me uitzicht gaf over de hele stad. Daarna gestruind over de markt en vers fruit gekocht. Het fruit in Helsinki is niet normaal lekker. Zó zoet! De Russisch-Orthodoxe kerk is ook erg mooi, trouwens. Echt om stil van te worden.

Die avond leerde ik in de kroeg een aantal
Finse mannen kennen die me nog wat tips gaven voor mijn tijd in Helsinki. Iedereen is ook zo onwijs aardig en maakt gemakkelijk een praatje. De dag erna heb ik een fiets gehuurd en ben ik Helsinki op die manier gaan verkennen. Overal zijn leuke parkjes te vinden, waar ik dan even wat fruit at. Op de markt heb ik echt de meest lekkere calamaris ooit gegeten. In één van de parkjes vond ik trouwens een klavertje vier... Komt goed van pas!

Vanmiddag ben ik dus aangekomen in St. Petersburg. Het is hier onwijs groot, ook best overweldigend. Na iedere bocht komt er weer een ander groot gebouw om de hoek kijken en dat is ook wel heel erg mooi. Mijn Russisch loopt nog niet zo: buiten 'hallo' ('pruvyet', ofzo) en 'dankjewel' ('spasieba') kom ik nog niet ver. Die laatste vergeet ik trouwens ook continu. Ik zit dan in mijn hoofd met de namen van Russische sporters, zoals Sablikova, Safarova en Sharapova. Misschien wat gek om dat te zeggen als iemand me een drankje brengt. Veel oefenen de komende dagen!

St. Petersburg ontdekken is wat de komende dagen op het programma staat. De Russische cultuur een beetje proeven ook. Maandag word ik verwacht in een ander hostel, waar we dan voor het eerst samen komen met de 'groep', waarmee we de reis door Siberië en Mongolië naar China gaan maken. Bijzonder dat er dan een langverwachte droom van me in vervulling gaat!

Uiteraard houd ik jullie op de hoogte, vind het onwijs leuk dat jullie me volgen! De blog is wat aan de lange kant, mijn excuses :-). Laat vooral weten in reacties hoe het met jullie gaat, is ook super leuk om te lezen!

Veel liefs en tot de volgende blog! X

Leuk om je verslag te lezen. Heel veel plezier in st. Petersburg

Anja derlagen 2016-06-24 18:20:27

Super leuk om je te volgen. Groot avontuur. Ik vindt het leuk om de blog te lezen. Heel veel plezier nog. Liefs Peter en Marian.

Marian Erkelens. 2016-06-24 18:30:31

Jeetje Nik, wat schrijf je leuk. Hoewel ik tot nu toe van dag tot dag weet waar je bent en wat je zoal doet, geniet ik van het hele verslag. Misschien is het 'zo en zo' ;) niet slim om op dit moment met Russische sporters te strooien... Oma leest steeds mee met me en zegt dat steevast; 'tjonge, jonge wat maakt dat kind veel mee, maar hier kan ze ook fietsen, voetbal kijken en fruit eten'. We missen je, maar zijn op deze manier dichtbij. Veel plezier in St. Petersburg, een cultuurbom, lijkt me. Kus.

Mamma 2016-06-24 19:27:53

Hoi Nik, Net je verslag gelezen en zelfs daarvan genoten. Laat staan hoe jij het ervaart. Geniet van alles wat je ziet en meemaakt. Ik kijk uit naar je vervolgverhaal. Dikke kus. Xx

Fannet 2016-06-24 19:55:01

Nik, ik geniet zó van jouw verhalen!! Alsof we samen met jou op reis zijn hihi! Je maakt echt zoveel leuke dingen mee en de foto's zijn geweldig! Onze vakantie is trouwens ook geboekt, lekker naar Mexico in november! Ik kijk nu alweer uit naar je volgende verslag.. Take care!! Xx Ilse

Ilse Kersten 2016-06-24 20:32:15

Hoy Nikki swat kan jij leuk vertellen ik ga je helemaal volgen vind het zo spannend.Als ik alles goed ga volgen en alle foto,s bekijk hoef ik het zelf niet meer na te doen.Wens je verdernog een hele goeie reis.Veel liefs

Alie Poelman 2016-06-24 20:38:35

Hoi Nik, Weer genoten van je reisverslag. Krijg helemaal zin in een stedentrip naar scandinavie als ik dat zo lees. Ben benieuwd hoe je st Petersburg gaat ervaren. Kijk nu al uit naar je volgende verhaal. Ga je lezen😉

Annemieke 2016-06-24 20:57:31

Heerlijk verhaal weer Nikki, zo reizen we echt met jou mee... Geniet van St.Petersburg, bijzondere stad en cultuur. Spannend hoe de groep zal zijn waarmee je de reis naar China gaat maken! Hier alles goed hoor, beeeeetje regen gehad, maar het mocht geen naam hebben! Dikke kusxxx

Marion 2016-06-24 21:13:20

Lieverd heerlijk om je verslagen te lezen. Echt genieten! Een vaste baan heb je nooit meer nodig (zangeres en schrijfster ben je) hier is het weer heel erg afwisselend warm en geen zon veel regen . Woensdagnacht hadden we hoosbuien en onweer zo leuk om 3 uur 's nachts stond ik een zwembad om balkon te verwijderen. Ik zie uit naar je volgende verslag kus

Jenny 2016-06-24 21:32:20

Hahahaha wat heb ik weer gelachen en genoten van je verhaal lieve nik! Ik zie het al helemaal voor me dat een norse Russische ober een glas wodka voor je komy brengen en dat jij dan zegt "Sablikova". Zou teouwens ook echt wat voor jou zijn, want je wenst balie medewerkers op vliegvelden ook een goede reis, keer op keer! Ben super benieuwd naar je Rusland avonturen en verwacht wel een aantal "meanwhile in Russia" foto's op instagram :). Je moet me trouwens wel even uitleggen waarom je wel druppels regen op Curaçao wenst, zit je vader je te pesten?!

Melis 2016-06-24 22:16:44

Oh en een hele dikke kus voor jou natuurlijk <3!

Melis 2016-06-24 22:17:13

Super leuk weer Nik, wat een ervaring. Hier gaat alles ook goed. We gaan zondag naar Parkpop met de hele groep, een soort van afscheid van je moeder (haha). Ze gaat weer even op vakantie naar Curacao. Wel lang deze keer, ga haar missen. De meiden ook bijna vakantie, nog 1 proefwerkweek en dan zit het jaar er weer op en leven we toe naar onze vakantie. Tot snel weer. xxx

Ingrid 2016-06-24 22:28:54

Hoi Nik, Jeempie, het lijkt wel alsof je al drie maanden onderweg bent zoveel maak je mee. Ik, de niet reislustige, ben heel blij met jouw verslag. Je verteld zo veel en leuk overal over, dus hoef ik niet naar al die landen :) Hoewel ik wel graag naar het ABBA museum zou willen...... see that girl.... voulez vous aha.....waterloo.....lalalala.......super trouper........dancing queen.......I (you)have a dream!!!!! Verheug me al weer op de volgende avonturen. Liefs Em

Emmeke Broch 2016-06-24 22:45:11

Nikkilief, Geweldig! Hoe je schrijft, wat je schrijft, wat je doet, ziet, meemaakt. Ik proef het fruit (én de calamaris), zie de kathedralen en hoor de muziek op straat. Heerlijk. Ik word er reislustig van ...:-). Enjoy, meisje, heel veel. Supertrots op je en blij voor je. Kus, Rita

Rita 2016-06-25 08:41:19

Hi Nikki, Hoofdstuk 2 van je boek is gaaf te lezen. Super ervaringen en wij hebben ook herinneringen in Stockholm en Helsinki, super mooie steden. St Petersburg hebben we niet gehaald omdat de kapitein met windkracht 9 de smalle zeestraat niet in durfde. Dus ben nieuwsgierig naar jou reisverslag. Pas goed op jezelf knuffel. Joke en Peter

Joke Mackaaij 2016-06-25 08:52:08

Lieve Nik, Wat geweldig wat jij allemaal meemaakt. Heerlijk om te lezen. Je geniet dubbel en dwars. Wij gaan dit weekend 1 nachtje met de camper weg. Naar het grote Bos. Ook leuk. Zwemmen met de kids en heerlijk aan een drankje. xxx

Ingrid Beijer 2016-06-25 10:24:59

Lieve Nik, ik vind je reisverhalen echt super om te lezen. Zo beleef je het n beetje mee en wat enorm veel mensen ontmoet je zo, top! Kijk alweer uit naar je volgende verslag. Vanmiddag ff wedstrijdje tennis, vanavond naar Gabbers, morgenmiddag wedstrijdje tegen Wendy en een etentje met de softbal als afsluiter vh weekend. Geniet van al je avonturen en belevenissen! Liefs xxx knuf Bren

Brenda 2016-06-25 10:41:33

Lieve Nik. Hoe langer de blog hoe beter, hartstikke leuk om te lezen! X Fien

Fien 2016-06-25 11:52:47

Jij snapt dit wel !!! Julie Julie /Am. /Dm. /Am. /Dm Holland spoor "t perron, daar is waar m"n reis ooit begon. /Am. /Dm. /Em "T afschieid deed pijn, maar reizen met de trein, /Em. /Dm. /Am blijkt boeiend en relaxend te zijn. Refr. /Am. /Dm Jullie, Julie, jullie zijn daar. /Am. /Dm Ik reis verder met m'n gitaar. /Am. Schrijf wat ik zie en voel. /Dm. En da"s 'n heleboel. /Em. /Dm /Am De horizon dat is m"n doel.

Piet 2016-06-25 13:02:31

Hoi Nikki je verslagen zijn niet te lang hoor! Heerlijk om te lezen hoe het je vergaat, je gaat toch een paar maanden? Het boek is dus voorlopig niet uit. Geniet ervan, klinkt allemaal zo mooi daar, wie weet gaan we met de camper ooit zo'n tocht maken. Veel plezier!!

Rob 2016-06-25 19:02:58

Hoorde ik nou van Bonny dat je in Rusland zit? Zijn de katten daar ook allemaal wit en mauwen ze daar Russisch? Als er een nieuw verslag van jou is, dan gaan we dat meteen samen lezen. Ik zag trouwens heerlijke inktvis langs komen. Het water liep me in m'n bekje. Gisteren ben ik bij de dierenarts geweest voor de laatste pilletjes en dingetjes. Ik moest een beetje spugen toen ik net in de auto zat, maar Bonny was gelukkig zo slim om mij de avond daarvoor niet zoeel eten en drinken te geven. Dat vond ik toen wel heel zielig voor mezelf, maar toen ik in de auto werd gezet, wist ik waarom dat was. Nu ben ik klaar om te gaan, denk ik.... want ik weet natuurlijk helemaal niet hoe het is om te vliegen. Ik vertrouw maar op Bonny die doet het zo vaak en komt iedere keer weer op haar pootjes terecht. Knuffel van mij en pas maar goed op jezelf.

Ebi 2016-06-26 11:47:49

Liefie, altijd fijn en superleuk om je blog te lezen! Wat je nu weer hebt gezien, en mee gemaakt... Echt gaaf!!! Fede en ik hebben Helsinki en Stockholm gelijk op ons "to-visit"-lijstje gezet. Wees voorzichtig met die Russen daar he!! Anders stuurt Fede wel wat Siciliaanse neefjes die kant op!!! 😂 Hier verder niets nieuws. Krijg al echt een buikje. Hou je taai meissie en blijf schrijven please xoxox

Dani 2016-06-26 12:11:28

Hi Nik, Heerlijk om je blog te lezen, zoooo leuk, ik ben geen lezer, maar... "Je neemt ons mee, je neemt ons mee op reis , je neemt ons mee door Rusland naar Beging, 't klinkt als muziek dus laat je ons zien wat jij bedoelt Je neemt ons mee ee-eh-eh-eeee Je neemt ons mee ee-eh-eh-eh-eeee !!!!! Ik kijk dus al uit naar je volgende belevenissen. De belevenissen van mijn weekend; Zaterdagavond naar Gabbers geweest, was super leuk, avondje ontspanning met veel humor. De boodschap van de Gabbers, beleef je droom, ga ervoor. Jij zit er midden in. Zondagochtend 10.15 uur eindelijk mijn enige mix wedstrijd met Fred. 6-0 7-5 gewonnen. € 10,00 inschrijving, € 45,00 bon Sport 2000. Dat is lekker verdienen, had het alleen wel meer wedstrijdjes voor willen spelen. 's middags tennis gekeken bij Wendy tegen Brenda. Leuk potje. uitslag je wel bekend neem ik aan. En nu languit op de bank voetbal aan het kijken. Kijk uit naar volgend weekend, dan ga ik met mams weekend weg naar Hardenberg, de Leontien's Ladies Ride fietsen. We sturen wel een foto. Goede trein reis! Jij, maar ook wij zijn benieuwd naar je reisgenoten. Liefs dikke kus Mandy xoxo

Mandy 2016-06-26 20:32:07

Wow NiKKi weer heerlijk genoten van je reisverslag. Mooi ook om te lezen hoe je eerste weken opbouwen naar de climax : de grote treinreis!!! Je foto's zijn prachtig. Niet vergeten om mij bij het herinrichten van je backpack ook in te pakken hoor! Ik reis mee😉 xc

Corine 2016-06-26 23:35:46

Hi Nikki, had een heel verhaal terug geschreven, maar zie het nergens meer! Schreef, dat ik je lange verhaal en fotos zo leuk vond! Verder dat Jos en je vader heerlijk zijn gaan fietsen en Marion.mn broer en ik naar Karakter zijn gereden en daar genoten hebben van de zee! Om half 7 hebben we je vader en Jos weer ontmoet bij bar Willyhood en hebben we daar met begeleiding van hele leuke ritmische muziek van 3 kerels, heerlijk gegeten! Morgen komt je moeder weer op her eiland, wasrschijnlijk met hetzelfde vliegtuig als Norbert, Tangela en Sophia! Dikke kus voor jou en geniet van je geweldige reis! 😘😘😘