Zhangjiajie & Shanghai

China, Shanghai

Nihao!

Terwijl ik de titel van de blog schrijf is het grappig om te merken hoe tegenstrijdig hij is. Het ene moment loop je over paadjes terwijl je uitkijkt over rotsblokken en door de natuur ontstane uitzichten, het andere moment loop je door een wereldstad als Shanghai, kijk je uit over een prachtige skyline en probeer je het metronetwerk uit. Het is allemaal zo gaaf, zo mooi, zo groot en soms voel je je eventjes heel klein. Het blijft onwijs bijzonder om alles te kunnen ervaren en ik geniet echt van ieder moment. En ik ben nog steeds blij dat jullie een beetje met me willen meegenieten!

Het was heerlijk om vanuit een redelijk drukke stad naar het binnenland te vliegen. Sowieso was het weer eens leuk om op een vliegveld te zijn (was het bijna verleerd). De vlucht was goed en snel, kwam rond middernacht aan in het hostel. Doordat het donker was kon ik nog niet veel van de omgeving zien, maar ik zag wel dat het hostel werd omgeven door bergen. Die avond heb ik nog snel routes uitgestippeld voor de dagen erna, ik had zoveel zin om lekker hele dagen te lopen en weg te dromen bij mooie uitzichten.

De volgende dag uiteraard vroeg opgestaan en naar het national park gelopen, na een typisch Chinees ontbijtje (soep met een soort wonton dingetjes erin). Het was verbazingwekkend hoeveel Chinese toeristen er waren, dus het was me wel duidelijk dat ik veel en ver wilde lopen om een beetje weg te komen van de grote horde mensen. Dit is gelukkig gelukt. Bij een mooi uitzichtpunt zag ik een trappetje dat leek te leiden naar een soort off-road pad. Ik had in mijn oren geknoopt dat ik dat soort dingen niet alleen mocht doen, dus dat deed ik dan ook niet. Maar, toen kwam ik bij een uitzichtpunt een aantal Chinese jongens tegen die met me op de foto wilden en toen dacht ik ja, voor wat hoort wat! Dus ik liep een stukje met ze terug en wees ze het pad aan. Zij zagen dat pad ook wel zitten, dus had ik een soort expeditie-groepje bij elkaar. Het was echt een soort klimmen en klauteren, dus dat vond ik heel leuk. Het uitzicht aan het einde van het pad was adembenemend. Vervolgens wilde ik graag een bepaald punt zien (Southern Heaven's gate) en dit hield in dat ik heel veel trappen omlaag moest. Het was het absoluut waard en de trap omhoog werd beloond met een groot stuk watermeloen. In het park heb ik een bus gepakt en ben ik naar een Natural Bridge gehiked, waarna ik in een grote lift stapte die me van de grote hoogte weer naar beneden bracht. Het schijnt de hoogste lift in Azië te zijn. Tegen die tijd was het alweer eind van de dag en ben ik voldaan terug gegaan naar het hostel. Heerlijk gegeten en nog lekkerder geslapen.

De dag erna zou ik alweer vertrekken uit Zhangjiajie, maar wel pas om 21:30 uur, dus ik had nog lekker de hele dag. Ik heb de bus gepakt naar Zhangjiajie City, wat uitkijkt op de Tianmen Mountain. Hier kun je onder anderen op het randje van een berg lopen, op een glazen vloer, gaat de langste kabelbaan ter wereld omhoog en ik wilde heel graag Heaven's gate zien (een gat in een berg even simpel gezegd). Het was zo de moeite waard allemaal, maar het was zo druk. Dit verspreidde wel een beetje op de berg, maar het is wel bizar om te zien hoeveel mensen er op één plek kunnen zijn. De 'Hanging Cliff Walkway' was echt te gaaf en daar was het ook vrij rustig. Heb echt even een tijdje staan staren. De 'Glass Bottom Walkway' was ook super tof, maar daar was het wel heel druk. Toen ik daarop liep kwam er ineens op het drukste punt een man naar me toe en hij gaf me zijn telefoon. Nouja, dan ga je maar foto's schieten, wat moet je anders (ik kan zijn berichtjes toch niet lezen). Op het moment dat we door mensen worden ondergelopen, vindt hij het een goed moment om een doosje uit zijn jasje te halen en zijn vriendin ten huwelijk te vragen. Zij schudt haar hoofd en lacht zenuwachtig, maar uiteindelijk kijkt hij blij, dus heb ik ze uiteraard gefeliciteerd. Ben daarna, nog wel een beetje lachend in mezelf, door gelopen naar Heaven's Gate, ook weer super mooi. De bus bracht me weer naar het dal, waar ik een taxi nam naar de airport. De vlucht had wat vertraging, waardoor we pas rond 01:00 uur in Shanghai landden, maar vervolgens sliep ik heerlijk. Het hostel is weer prima, lig op een slaapzaal met 8, waar er alleen maar Chinese meisjes zijn. Probeer beetje contact te maken maar dat is gezien de taalbarrière lastig. Het Chinees gaat wel ietsje beter dus heeeeel langzaam praten we. Maar niet veel. Momenteel zit ik ook in een soort Stille Handoek Oorlog met iemand uit de kamer maar ik weet niet wie. Je moet je eigen handdoek gebruiken, want het hostel geeft je er geen, dus mijn handdoek hangt na gebruik aan een haakje aan mijn bed. Gisterochtend was hij ineens weggehaald en hing hij over een locker. Ik had hem weer terug gehangen en die avond hing hij op een andere plek in de kamer. Vanochtend was hetzelfde aan de hand en was hij aan een ander haakje aan een ander bed gehangen (maar die persoon is nog niet op de kamer). Ik vind het ergens wel grappig dat het steeds een verrassing is waar mijn handdoek is, maar het is ook een beetje irritant. Gebruik voor de zekerheid maar even een andere handdoek, want ik weet niet of andere mensen zo vrij zijn geweest om MIJN handdoek te gebruiken 😂. Ach....hostelleven... Er zijn veel ergere dingen.

Nu ben ik dus in Shanghai, sinds eergisteren. Ik vind het een onwijs gave stad. Het is groot, er is veel te zien en te doen, het eten is nog steeds lekker en het is lekker weer. Gisteren ben ik de stad gaan verkennen door eerst naar the French Concession te gaan. Dit is een deel van Shanghai waar veel Fransen wonen, het ook Frans oogt en er zelfs kleine boulangeries zijn. Daarna heb ik alle toeristische trekpleisters gezien en ben ik naar een tempel tussen de wolkenkrabbers gegaan. Super mooie tempel, trouwens. Mensen wilden steeds muntjes gooien in grote pot van ruim vier meter hoog, waardoor dit lastig ging. Vanaf een hogere verdieping ben ik gaan toekijken en moest ik in mezelf lachen dat het niemand lukte. Toen ik het zelf ging proberen ging het me natuurlijk ook slecht af en gooide ik aardig wat keren mis... Karma? Eventjes rondgedwaald in één van de honderden shopping-malls en doorgelopen naar people's square (overheidsgebouw en middelpunt van de stad) en 'The Bund'. Dit is een strip die helemaal langs de rivier loopt, wat uitzicht geeft over één van de mooiste skylines die ik ooit heb gezien. Het was zo gaaf om daar te lopen, helemaal rond zonsondergang. 's Avonds was het uitzicht nóg mooier, dus ben ik naar een restaurant gelopen aan het water, waar ik onder het genot van een Gin Tonic verder ben gaan staren. Nou, op dat moment voelde ik me wel echt even spekkoper dat ik dit allemaal zie! Terug in het hostel leerde ik Ben en Alex uit Duitsland kennen, waarna we samen Victoire leerde kennen. Zij nodigde ons uit voor een expat-borrel, ergens in de stad. Ik dacht, waarom niet, dus we zijn gegaan en het was heel leuk om met expats te praten die nu allemaal in Shanghai woonden! Vervolgens mochten we mee naar een huisfeestje ergens anders in de stad, dus het was wel een super leuke avond om mee te maken. Gaaf om alle verhalen te horen van mensen die toch een leven in China opbouwen (tenminste voor even).

Vanochtend ben ik naar een park gegaan waar ook een aantal tempels staan en had ik lekker wat fruit gekocht en ben ik mensen gaan kijken. Ben ook naar de andere kant van de rivier gegaan om daar een aantal gebouwen te bekijken. Eind van de middag had ik afgesproken met Monica die ik in Xi'an had ontmoet. Samen hebben we nog over The Bund gelopen en een hapje gegeten. Leuk om iemand dan weer in een andere stad tegen te komen.

Morgen vertrek ik met de trein (voorlopig mijn laatste treinreis) naar Hangzhou. Ben ik ook wel benieuwd naar! Hong Kong en Vietnam komen in het vizier... Ook zo onwijs veel zin in.

Nou, komende week open toernooi op Welgelegen. Heel veel plezier en ik zie de foto's tegemoet 😏. Voor alle vakantiegangers: Enjoy!!!

Kusjes van mij!

Jaaaaaa, ik ben de eerste! Wat een mooie verhalen zijn t toch steeds. Jouw emotionele thermometer moet overuren draaien. Tegenstrijdigheden, je groot voelen omdat je t mag meemaken maar tegelijkertijd ook innieminnie (wie zegt t 😏) bij al dit natuurschoon. Geweldig hoe je toch weer steeds contact maakt en ook iets voor jezelf haalt bij al die fotografie handelingen! Good job! Mmmmm, de handdoek, ranzig of niet? Nou ja, de Chinezen zijn klein, dus zullen niet de hele handdoek nodig hebben gehad. Schat, geniet en je weet t; bij alles wat je doet, je koppie gebruiken. Kus van hier, Ebi en Frodo hebben even een lui weekend, dus ik mocht schrijven. 💗

Mamma 2016-07-30 17:12:00

En ikke tweede... ;-) Oei.... wat een knikkende knietjes, slappe kuiten en zweethanden zou ik hebben gehad (met mijn enorme hoogtevrees).... maar oooh, wat prachtig!!! Grote contrasten allemaal, die immense afmetingen en schoonheid in de natuur en daarnaast het drukke stadsleven met veel beton, licht en mensenmassa's. Nikki, we blijven het meebeleven en we genieten ervan. Dank voor je mooie verhaal! Idd heel ranzig die handdoek, ieuwww. Verstandig dat je 'n andere hebt gebruikt! Wie doet zoiets?! In het kader van "eerlijk zullen we alles delen" zeker? Kus van hier en verras ons maar weer gauw met nog meer moois. xxx

Marion 2016-07-30 17:34:50

Hoorde ik daar dat ik lui ben? Echt niet! Ik ben een kat en heb sinds kort t nachtelijk buitenleven ontdekt. Na t eten is het tijd om uit te buiken, maar als Paul, Bonny en Frodo in dromenland zijn, begint voor mij de ontdekkingstocht. Aangezien de slaapkamerdeur naar buiten open staat, is het niet moeilijk voor mij om eruit te wandelen. Een keer, hoorde ik mijn naam roepen, en Bonny tegen zichzelf zeggen, "o, jee, waar is Ebi nou?" Daarna zag ik Frodo naar buiten komen en die keek een beetje slaperig rond. Dacht waarschijnlijk bij zichzelf; 'moet ik haar nu gaan zoeken, ofzo? Echt niet!' Bonny wandelde de tuin in en van een afstandje zat ik dit rustig te bekijken. Ik heb namelijk een heerlijk plekje gevonden. Niet zo ver hoor, op de porch gewoon, maar ik dacht, laat hun maar even zoeken. Toen Bonny terug kwam, zag ze me (geen kunst, want ik kreeg een schijnwerper in m'n ogen van heb ik jou daar! "Ahhhh!" Riep ze. "Lig je daar?" Meteen kwam dat ding tevoorschijn waarmee ze foto's maakt en boffff, weer 200V licht in mijn ogen. Zeker voor Nikki, dacht ik. Nou dat maakte het wel weer goed. Het is een heerlijk plekje, ik lig er iedere nacht. De onderste trede van een open kast op de porch. In het windje en ik kan de wacht houden. Nou Nik, dat was t even van hier. Ik hoor jouw verhalen steeds hoor, dus ik blijf genieten! Mis je wel 😿😻

Ebi 2016-07-30 17:42:36

Heeee Lieve Nikki, zo leuk om je via deze wegen een beetje te kunnen volgen. Wat een avontuur allemaal. Het lukt je aardig om mij het gevoel te geven dat ik met je meereis! Middels je gave foto's en je fijne manier in je schrijven hoe je alles ervaart. Zeer herkenbaar. Mijn eigen reis van jaren geleden komt nu ook boven in mijn gedachten. Thanks ! Wat is het zo gaaf en bijzonder dat je dit doet! Naast alle moois wat je ziet en meemaakt zal dit een mooie levensreis ervaring voor je zijn voor nu en voor altijd. Dushi, blijf genieten, pluk de dag, maar wees ook zeer voorzichtig! Hele warme groetjes uit ook een prachtig land! Ook genomineerd als wereldreis bestemming :-)xxxxx

Adje 2016-07-30 20:51:02

Lieve Nik! Wat een super mooie foto's ook bij je verslag. Wat een natuurschoon! gaaf om te lezen dat je ook zulke mooie wandelingen maakt. Zo wel een dagje met je mee willen hiken😊 Doe voorzichtig en veel plezier!!

Annemieke 2016-07-30 21:06:41

OMG Nikki, de 'Glass Bottom Walkway' en de 'Hanging Cliff Walkway' ...brrr. Liever 'n stoeltjeslift in Oostenrijk hahaha. Maar supergaaf weer om meegemaakt te hebben. Nice pic's ook. Lachen die met die Chinese jongens. En je hebt heel wat traptreden betreden, respect. Veel plezier in Hangzhou! Vandaag hebben Mandy en ik de dubbel tegen Wendy en Nicolette gewonnen. Morgen mogen we om 11.30 uur tegen Brenda en Ling. Aankomende week speel ik toernooi in R'dam met 'n collega, donderdag de 1e partij.

Brenda 2016-07-30 23:51:51

Hai Nik. Zoals ik al had verwacht,"n mooi verhaal met weer geweldige foto's 📸 Ik heb gemerkt dat naar tenniswedstrijden kijken zeker zo vermoeiend is als zelf spelen! (Misschien speeld de drankkeuze 🍻 hier ook in mee) Dus ik heb me vanochtend maar 'n paar keer omgedraaid voordat ik m"n mandje uitgestapt ben! Verder gaat 't leven hier z'n gangetje met gelukkig regelmatig lekker weer. Hopelijk blijft dat komende week tijdens 't toernooi ook zo? We zullen je muzikale 🎸 inbreng zeker missen !!! In 't vervolg moet je 't maar anders plannen! Dit kost gewoon te veel inschrijvingen 🤔. Zometeen ff formule 1 kijkenden en dan is 't weekend alweer zo"n beetje voorbij. Blijf genieten...... en je weet....... "Niet iedereen die ronddoolt is verdwaald ‼️"

Piet 2016-07-31 12:22:46

Lieve Nikki, Wat schrijf je toch geweldig goed! En wat maak je veel mee! Ik was in 1988 in Shanghai, maar zo te zien is het nu véél moderner geworden! Zelf ben ik sinds 26 juli weer in Nederland. Eerst een dagje bij Mic gelogeerd en ook nog even bij Erik geweest. Was de zondag ervoor nog op Karakter, waar ook je ouders waren alsook Marion, Jos, Xandra en Peter en Boet. We hebben er heerlijk geluncht en was dat voor mij weer de laatste keer zwemmen op Curacao van dit jaar. Verder is het ook weer fijn thuis te zijn. Lieve Nikki, geniet fijn van dit bijzondere avontuur! Heel veel liefs! 😘😘😘 Tante Jon.

Marion Julián-Boutmy 2016-07-31 16:20:35

Nihao Nik! Ik liep 2 hoofdstukken achter, maar vanmorgen in bed weer je super toffe verhalen gelezen. Zooooooo gaaf! jeetje de 'Glass Bottom Walkway' en de 'Hanging Cliff Walkway' dat waren wel Flugel Proef ;) of heb je in je hoofd wanneer je het kleine slokje moment gaat pakken. Er volgen nog een aantal landen die je gaat bezoeken :). Vandaag met Brenda de laatste partij uit onze poule gespeeld, kwamen in eerste instantie 2 -0 achter, maar hoe Brenda en ik dat tegen elkaar dan zeggen, zo we hebben ze even er aan laten ruiken, maar....nu is het klaar :) hihi hebben met 6-2 6-0 gewonnen. Ondanks mijn voet blessure ging het best lekker. Hoop dat mijn zooltjes snel binnen komen. Komende week is Welgelegen, maar daar doe ik niet mee helaas, maar misschien wel beter even weekje rust voor mijn voet. Daarna is Overdam en speel ik met Fred een GD5 dan Berg en Dal en dan speel ik weer met Brenda een DD4. Dat weekje rust is dus niet zo erg. Lekker tennis kijken op Welgelegen en bij Brenda in Rotterdam. Verder lekker aan het werk en hopen op mooie weekenden, zodat ik dan van het zomerse weer kan genieten. Alleen is het nog al wisselvallig op dit moment, beetje jammer. Nou beleef jij maar weer mooie momenten en belevenissen, zodat wij weer kunnen genieten van een volgend hoofdstuk. Veel liefs Mandy XoXo

Mandy 2016-07-31 20:35:29

Trouwens nog even een toevoeging, wat een fantastische foto's en jij hebt het op je netvlies, dat is nog mooier. Dikke kus en knuffel Mandy

Mandy 2016-07-31 20:44:25

Haaai Nik!! Jij was natuurlijk al bang dat ik dit verslag gemist had, aangezien ik nog geen reactie heb geplaatst! ;) Leuk om je gisteren weer even via de app te spreken! Prachtige foto's en ik heb weer genoten van je leuke verhalen! Liefs Ilse