Cameron Highlands, Kuala Lumpur, Melaka, Bangkok & Krabi

Thailand, Tambon Pak Nam

Lieve allemaal,

Heb gehoord dat er in Nederland aardig wat mooie herfstdagen zijn, wat lekker! Goed om mooie herfstplaatjes met blauwe lucht langs te zien komen. Hier wisselen blauwe luchten, grijze, donkere luchten en soms een regenbuitje elkaar af. Genoeg variatie dus!

De vorige blog schreef ik vanuit Penang en er is voor mijn gevoel tussen toen en nu alweer aardig wat tijd verstreken. Soms voelt een week geleden als zo ver weg, laat staan dat ik tussen de witte hutjes in Mongolie stond of op een scooter door Vietnam crosste. Volgende week ben ik vijf maanden onderweg en ik kan alleen maar zeggen dat ik zo blij ben dat ik dit avontuur ben aangegaan. Wat het heel bijzonder maakt is dat ik het met jullie op deze manier kan delen en dat jullie allemaal zo meeleven. Dat is echt zo leuk om te merken en lezen!

Penang, in Maleisie, heb ik de dag na het schrijven van de blog nog verder ontdekt. Helaas werd er geen Feyenoord-Ajax uitgezonden, maar de Radio 1 app was een uitkomst! Het was de volgende dag niet zulk goed weer, dus van hiken kwam niet veel. Met een heel oud trammetje (de steilste ter wereld), ben ik Penang Hill op geklommen. Dit was een oud Engels station en de ‘Engels-heid' straalde er dan ook vanaf. Het uitzicht op Penang Hill was onwijs mooi en ik raakte aan de praat met een oudere man die zelf na bijna zestig jaar weer terug was in Maleisie. Hij was vroeger verhuisd naar Amerika en kwam nu terug naar zijn roots. Bijzonder om te merken hoe snel je dan weer op de hoogte bent van iemands levensverhaal. De rest van de dag heb ik eigenlijk nog verder 'rondgedwaald' door George Town; het is zo'n leuke stad. De dag sloot ik af met een heerlijk etentje op mijn favoriete foodcourt, samen met Judy, een Duits meisje uit het hostel.

De dag erna reed ik in een minivan door naar Cameron Highlands, Tanah Rata om precies te zijn. De rit was echt onwijs mooi, heb met open mond naar buiten zitten staren. Ik was de enige reiziger in de minivan, dus dat was best relaxed. De driver was wel grappig, want we maakten een klein praatje, maar na iedere vraag - en mijn antwoord - zei hij: 'OK, bye!' Dit verwarde me enigszins, want de minivan reed, dus we namen geen afscheid ofzo... Dit herhaalde zich zo'n vijf a zes keer, waarschijnlijk een manier om te zeggen: 'OK, begrepen'! Het hostel in Tanah Rata was heel chill: kleine houten bungalows met dorms erin en een soort bar waar iedere avond een kampvuur was. Andere backpackers die er zaten waren super gezellig, dus die avond zongen we gezellig met zijn allen rond het kampvuur onder begeleiding van mijn gitaar (nog steeds zooo blij mee, geweldig om hem bij me te hebben). De volgende ochtend stond ik vroeg op om te gaan hiken, samen met Evan uit Duitsland en Becki uit Engeland. We hadden een route uitgestippeld naar een uitzichtpunt en dit was een behoorlijke klim, maar wel echt super de moeite waard. Na de hike gingen we liftend naar een mooie theeplantage waar we, jawel, thee dronken en OREO-CHEESECAKE aten. Worden schieten tekort om deze cheesecake te beschrijven. 's Avonds zaten we weer rond het kampvuur, deze keer ook met een maiskolf om te grillen.

Samen met Evan reisde ik de volgende ochtend door naar Kuala Lumpur. We kwamen aan in het hostel Reggae Mansion: een ontzettend groot hostel met slaapzalen waar bijna dertig mensen in sliepen. Toch voelde het alsof je best veel privacy had, want je kon een gordijntje voor je bed schuiven. We merkten al gauw dat het ook een aardig party-hostel was met een grote rooftopbar met uitzicht op de Kuala Lumpur Tower en de Petronas Towers... Wat wil je nog meer?

De volgende dag ben ik zelf een dagje naar Melaka gegaan, ongeveer honderd kilometer ten Zuiden van Kuala Lumpur. Al vroeg stond ik op het busstation om twee uur later aan te komen in Melaka. Melaka is bezet geweest door ontzettend veel landen, waaronder Engeland, Nederland en China. Deze invloeden merk je dan ook nog steeds sterk. Engelse gebouwen, Chinatown en een Nederlands 'stadhuys' en een Nederlandse molen zijn veelal gefotografeerde items in Melaka. De sfeer was leuk, maar erg toeristisch. Niet erg, dus, om er slechts een dagje van te genieten! Die avond keerde ik terug in het hostel en at ik samen met Evan, Gezina (NL), Kurt & Kirstin (UK). Daarna lieten we ons schminken, want het was tijd voor een mooi Halloween feestje! Ik weet niet of ze in Maleisie de omstreden 'terror-clowns' meekrijgen, want het thema was 'scary clowns'. Kuala Lumpur was weer leuk om mee te maken en het is ook leuk om in zo'n party-hostel te zitten. Na een paar dagen ben ik daar dan wel weer even klaar mee, dus het was heerlijk om door te vliegen naar mijn favoriete Aziatische stad... Bangkok! :-)

In Bangkok had ik wel een hostel op 'Backpacker's Avenue', Khao San Road geboekt, maar het hostel lag verscholen in een smal steegje en het was er erg rustig. Deze keer Bangkok was leuk, omdat ik eigenlijk allerlei mensen tegen ben gekomen. De avond na aankomst sprak ik af met het Oostenrijkse groepje dat ik in Laos ontmoette, vervolgens tegenkwam in Noord Thailand en daarna ook weer in Mandalay, Myanmar. We gingen naar het beste Pad Thai-restaurant in Bangkok en ik heb echt nog nooit zo'n lekkere Pad Thai gegeten. De volgende dag heb ik vrij rustig aan gedaan, even bijkomen van de afgelopen weken. Lekker struinen door Bangkok is al leuk en is nu helemaal bijzonder met het overlijden van Koning Bhumibol. Iedereen draagt zwart en het is mooi om te merken dat toeristen zich er ook aan houden. Als iemand geen zwart draagt, dan volstaat een zwart lintje gespeld op het shirt ook.

In Thailand zijn, zo kort na de dood van Koning Bhumibol, heeft absoluut iets bijzonders en moois. De Thai zelf praat er niet of nauwelijks over, maar dat ze in rouw zijn is absoluut te merken. Rondom het Grand Palace zijn een soort grote kampen opgeslagen waar eten en drinken wordt uitgedeeld aan iedereen die van ver naar Bangkok is gekomen om de Koning een laatste eer te bewijzen. Mooi om te zien hoe ontzettend belangrijk de Koning voor de Thaise bevolking was. Tegelijkertijd breekt een nieuw tijdperk aan en kan ik me voorstellen dat de Thai niet goed weet wat hem te wachten staat.

De tweede avond in Bangkok ging ik een hapje eten en iets drinken op een rooftop bar met Nicole, die ik in Bagan, Myanmar, ontmoette en vervolgens tegenkwam in Kuala Lumpur. Grappig om elkaars reisverhalen dan te horen en 'bij te kletsen'. Het echte moment van herkenning en vertrouwdheid kwam natuurlijk de volgende dag toen ik Mandy en Chanelle opwachtte in hun hotel, vijf minuutjes van mijn hostel. Het was super fijn om twee vertrouwde gezichten te zien! Nadat ze zich hadden opgefrist zijn we de omgeving gaan verkennen en kwamen we langs veel plekken waar de Thaise bevolking rouwt om Koning Bhumibol. Op een gegeven moment moesten we knielen, stopte het verkeer met rijden en was iedereen stil. Er kwam een stoet met auto's langs die richting het Grand Palace ging, maar het was ons niet geheel duidelijk wie er in de auto's zaten. 's Avonds nam ik Mandy en Chanelle mee naar het Pad Thai restaurant waar ik twee dagen eerder met de Oostenrijkers had gegeten: een prima eerste ervaring met de Thaise keuken voor hen! Op de terugweg, Mandy en Chanelle redelijk vermoeid na een lange vlucht en dag, viel het verkeer wederom stil en dachten wij geleerd te hebben van eerder die dag, dus knielden we. Dit werd echter niet gewaardeerd, want de politie riep dat we moesten gaan staan. Enigszins in de war deden we dit, maar een duidelijk antwoord wat er aan de hand was kregen we niet. Toch blijft het bijzonder om op dit moment in Thailand te zijn.

De volgende dag gingen Mandy en Chanelle een fietstour doen en nam ik nog een dagje om de stad te absorberen. Nadat ik het bootje (openbaar vervoer) had gepakt ben ik gewoon gaan lopen zonder een kaart te gebruiken. Heerlijk om door alle kleine en smalle straatjes te lopen. Ben even gestopt in een mall om wat te drinken en te eten, waarna ik doorliep naar Luphini Park. In het gras heb ik lekker liggen lezen, tot er een soort van varanen uit het water kwamen. Eentje greep eerst een duif, zonder dat deze duif zich kon verdedigen. Best een luguber gezicht. Daarna verzamelden de halve dino's zich om me heen en ben ik een ander plekje gaan zoeken. Het was toch al Halloween geweest?! Die avond aten Mandy, Chanelle en ik nog wat samen: Mango Sticky Rice!!!

De volgende ochtend pakten we samen de trein voor een dagtripje naar Ayutthaya, de voormalige hoofdstad van Thailand. Het zou een dag worden vol met tempels en ruines. Om stipt acht uur klonk het Thaise volkslied op het perron van het treinstation, ook weer bijzonder. Deze keer bleven we staan en was dit goed. In Ayutthaya huurden we fietsen en gingen we van tempel naar tempel. Na de lunch gingen we met een bootje naar de overkant van de rivier waar we een liggende Buddha en nog meer tempels zagen. Het blijft grappig dat je dan ineens samen aan de andere kant van de wereld zit en dit soort dingen doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is. De laatste tempel waar we stopten vond ik persoonlijk het mooiste, maar dat kwam ook wel door de zon die super mooi op de stoepa's scheen (zie foto's). Het was een lange, maar heerlijke dag en toen we weer aankwamen smaakte een fried rice/pad thai zeker wel. Op Khao San Road scoorden we nog een armbandje, waarna we voor de komende week afscheid namen. Mandy en Chanelle gaan het Noorden verkennen en ik ben inmiddels aangekomen in Krabi, in het Zuiden van Thailand.

In Krabi blijf ik maar een nachtje, want morgen pak ik de boot naar Koh Phi Phi. Na een paar dagen ga ik denk ik nog door naar Koh Lanta en volgende week zie ik Mandy en Chanelle weer in Khao Sok National Park, waar we een jungletocht gaan doen. Kortom: weer een super tijd gehad en er ligt nog zoveel moois in het verschiet! Ga zo maar eens naar de nightmarket om wat typische Krabi-streetfood te proeven.

Ik hoop dat het met jullie goed gaat. Dank weer voor het lezen en tot gauw!

Liefs van mij.

Lieve lieve Nik, Zo ik liep nog een blog achter en heb dus je laatste 2 blogs achter elkaar gelezen, wat n ervaring is dit toch, dat gaat nooit iemand je meer afnemen... Wat onderneem je veel en wat stel je je toch open voor anderen en andere culturen. Doordat je het zo leuk en mooi verwoord en in beeld brengt, kun je ons echt even meenemen op reis. Ik zou bijna zeggen, zullen we "ik ga op reis en neem mee...." spelen, maar dat verlies ik altijd (vooral omdat de laatste keer Kiki allemaal rare onderdelen meenam zoals een houten deur, lantaarnpaal en portier). En wat ik ook zo knap vind is dat je naast het ondernemen en genieten ook nog eens super attent bent voor de achterblijvers. Je stuurt kaartjes, bent de eerste met feliciteren met verjaardagen en blijft op de hoogte van het leven in Curacao en Nederland. Mijn virtuele pet gaat af, echt waar. Lieverd, geniet jij lekker verder van al het moois en lekkers en doe voorzichtig met die tenen. "ga niet op je tenen lopen want dan ben je snel op je tenen getrapt en daar krijg je kromme tenen van" ;-)

Marjolein 2016-11-04 12:39:23

heel indrukwekkend dat je thailand nu zo kan meemaken! haha ik zag het al helemaal voor me! Met je goede gedrag respect proberen te tonen voor de gebeurtenissen en dan finaal de plank misslaan! geweldig! ik moet ook elke keer zo lachen om je beschrijvingen over eten! Dat wordt wat als je weer terug bent in NL, met al die stampotten en aardappels. Vandaag heb ik een Mexican burger gegeten, MET GUACAMOLE (peel the avocado.. peel the avocado). OH en vandaag op werk ook stiekem een stukje avocado gegeten... Dan moet ik toch elke keer aan onze guacamole avonden denken! :) daar kijk ik naar uit! genieten daar!! xxxx

Caecilia 2016-11-04 20:03:52

Hi dushi. Al bijna 5 maanden on tour. Ik geniet zo van je verhalen, je foto's en je humor. Theedrinken op een theeplantage....je moet er maar opkomen πŸ˜†. Ontzettend leuk dat je Mandy en Chanelle hebt ontmoet daar. De halloween look-a-like contest heb je met glans doorstaan. Heel veel plezier in Kho Phi Phi. We hebben al even gegoogeliseerd op Kho Phi Phi en.....dat ziet er opnieuw paradijselijk uit. Enjoy and stay safe. Pap xxx

Paul 2016-11-05 02:00:53

Fijn een gids in Bangkok als je de weg niet weet. Heel fijn om jou ook weer te zien. Super leuke dagen met elkaar gehad. Vooral het moment met het stilstaan inderdaad, wel door je knieΓ«n, dan wel doen maar mocht het beslist niet. Ook het moment daarvoor, wij kletsen en lopen blablablabla en huh! Waarom is het zo stil, iedereen staat stil en het verkeer ook πŸ˜‚ en het moment dat er een man aan onze deur stond. Die jij gereged had om ons een bericht te geven. Wij waren niet meer bereikbaar, telefoon op stil, maar de tijd voor naar Ayutthaya was niet goed. We kwamen alleen niet meer van die man af haha! Het waren super dagen, jij naar het zuiden wij met een tussenstop in kanchinaburi door naar het noorden en gaan wij in Khoa sok elkaar weer zien, tot later πŸ˜™

Mandy 2016-11-05 09:31:54

Opnieuw een prachtig verhaal.. en wat een mooie foto's heb je weer gemaakt! Leuk om zoveel herkenbare plekken te zien, Thailand is echt prachtig.. Ik sluit me overigens volledig aan bij Marjolein, wat is het toch leuk om te merken dat je ook zo aan het thuisfront denkt. Erg leuk weer om een kaartje van je te krijgen, gewoon bijna op mijn verjaardag! ;) Geniet van Krabi en Phi Phi en van alle nieuwe, spannende avonturen die weer gaan komen! Groetjes aan Mandy, super leuk dat jullie daar nu samen zijn! Liefs, Ilse

Ilse Kersten 2016-11-05 11:46:26

Oreo cheesecake, Petronas Towers, BKK, beste Pad Thai restaurant, Mango Sticky Rice.... enak!!! En hoe speciaal dat je in Thailand bent in deze tijd. Enjoy chick!!! xox

Dani 2016-11-05 15:09:05

Lieve Nik, geweldig verslag weer. Genoten.spannend ook met die varanen, belevenissen in Bangkok op je knieën en soms weer niet en niet te vergeten met Halloween als clown. Veel plezier in thailand verder😘😘

Annemieke 2016-11-05 19:17:04

πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡± Heeeee Nik...!! Wederom een prachtig verhaal van al je belevenissen met de daarbij behorende foto"s natuurlijk. Terwijl ik dit schrijf plenst 't buiten en heeft de herfst nu toch echt wel z'n intrede gedaan. Na een week hard werken met als extraatje nog behoorlijk wat nacht en weekendwerk vanwege storingsdienst, doe ik 't vanavond maar eens rustig aan en blijf lekker thuis op de bank hangen. Tja als je de 40 gepasseerd bent moet je natuurlijk ook zo mee en dan je rust nemen πŸ›‹ Zit de laatste tijd regelmatig op m'n gitaar te rommelen en krijg 't gevoel weer een beetje terug. Speelde gisteren "Back to Black" van Amy Winehouse. Niet echt moeilijk,maar wel een kikku nummer. Moet je maar 'ns opzoeken als je zin en tijd hebt. Nummer ligt jou ook wel denk ik? Geniet lekker verder en doe Mandy de groeten als je haar weer ziet! πŸ‘πŸ‘ πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±πŸ‡³πŸ‡±

Piet 2016-11-05 20:34:14

Ik liep wat achter met het lezen van je blog, en heb net die van MaleisiΓ« en Borneo gelezen, maar deze had ik wel al gelezen ! Maar zeker niet erg om je blog en je foto's twee keer te lezen en bekijken ! Echt genieten hoor ! En doordat ik je aan de telefoon had toen de varaan de duif wilde pakken, gaat het nog meer leven, nu ik dit weer lees ! Het zijn toch best enge beesten, maar eten volgens mij alleen maar kleine dieren. Over kleine dieren gesproken, wij zaten gisteren in de kamer met de open haard aan ( is hier al best koud), rent er ineens een heel schattig muisje voorbij. Hij was achter de houtblokken gekropen en had zich verstopt. Toen we m wilden pakken met Tupperware bakje in de aanslag, kwam ie ineens tevoorschijn en stonden wij op de stoelen. 😳 Stom hΓ¨ voor zo'n schattig muisje ! Toen met Carlo en Suzan m klemgezet en m kunnen vangen. Hij is nu heel blij met z'n nieuwe plekje in de piratenspeeltuin. Nou ik ga nu gauw je volgende blog lezen, dan ben ik hopelijk weer helemaal bij ! Maar doordat ik ook je berichten op FB lees, weet ik af en toe niet meer wat ik wel en niet gezien heb op je blog. Sorry geheugen is al lang niet meer wat het geweest is πŸ˜…. Geniet nog even met je vriendinnen uit Nederland ! Wel heel leuk om het ook met hen te kunnen delen ! Veel plezier nog 😘