Kalaw, Inle Lake, Mandalay & Kuala Lumpur

Maleisië, Kuala Lumpur

Lieve allemaal,

Vandaag ben ik precies vier maanden onderweg, wat is dat onwijs snel gegaan en tegelijkertijd is er al super veel gebeurd! Inmiddels al aardig wat verslagen geschreven, het lijkt al een eeuwigheid geleden dat ik sommige dingen heb meegemaakt. Het is onwijs leuk om alles met jullie te lezen en om jullie reacties te lezen - dank daarvoor!

De vorige blog schreef ik vanuit Bagan, Myanmar. Wat was het daar schitterend en wat bijzonder om in een gebied te zijn waar zo lang geleden tempels zijn gebouwd. Kan weinig genoeg krijgen van tempels en ze hebben allemaal weer hun eigen mooie details. Op 6 oktober nam ik samen met Lindsay (UK) en Tim (NL) de bus naar Kalaw. De busreis was een belevenis op zich; eerst reden we nog een uur rond in Bagan en werd de minivan volgestopt met passagiers (ik denk dat het een minivan voor vijftien personen was, waar we uiteindelijk met bijna twintig man in zaten). Na twee uur kregen we een lekke band (gek he, als het gewicht zo zwaar is) en na drie uur begon er iemand over te geven. Na vier uur vloog de achterklep open en vlogen er krukjes naar buiten. Na ongeveer zes uur haarspeldbochten en een slippende band in een bocht (waarna een meisje schreeuwde: "YOU HAVE TO DRIVE SLOWER!!") kwamen we aan in Kalaw. Carl (Nieuw Zeeland), die we ook kenden uit Bagan, was daar al aangekomen en samen deelden we een hotelkamer. De dag erna zou een pittige drie-daagse hike naar Inle Lake beginnen, dus daar hadden we super veel zin in. Die middag bevestigden we onze aanmelding bij de tour organisatie en zij maakten ons daar nog enthousiaster voor de dagen erna. Die avond aten we heerlijk Nepalees, waarna we vroeg ons bedje in doken...

De volgende ochtend vertrokken we bepakt en bezakt naar de tour organisatie om onze grote backpack af te geven. Deze werden met een bus vervoerd naar de eindbestemming, zodat we alleen een kleinere rugzak bij ons hadden tijdens de trek. Het was zo grappig om gewoon te beginnen met lopen. Meestal word je ergens naartoe gebracht waar de hike dan begint, maar nu begonnen we met lopen en zouden we 70 kilometer moeten lopen voordat we onze eindbestemming hadden bereikt. De groep was best groot (11), maar onwijs leuk en gezellig. Je kon merken dat iedereen super excited was. De gids was ook leuk, July en 25 jaar oud. Ze kon onwijs veel vertellen over de flora en fauna tijdens onze hike en de uitzichten waren fantastisch. Het was nog wel wat regenachtig, maar dit zette niet echt door. Op een mooi viewpoint kregen we onze eerste lunch, Nepalees. Het was zó lekker, we konden er voor de middag weer tegen aan. Die dag liepen we in totaal zeven uur en kwamen we langs de Palaung-tribe waar voornamelijk thee wordt gedroogd. We liepen een stuk over een spoorweg. Ineens hoorden we hard getoeter en bleek er een trein aan te komen. Deze reed echter zo zacht, dat we nog rustig een selfie voor de trein konden maken 😜. De accommodatie de eerste nacht was super. Na de hele dag lopen nam ik een lekkere douche waarbij je steeds een bucket koud water over jezelf heen gooit. Het uitzicht vanuit de douche was super mooi en ik wist niet dat het kon, maar ik had vanonder de douche zowaar een geluksmomentje! 's Avonds was het eten weer perfect verzorgd en na het eten bespraken we met July de politieke situatie in Myanmar, voormalig Burma. Wat een bijzonder land weer en wat een verdeeldheid in de recente geschiedenis.

Na het eten liep ik eventjes naar boven naar de bedden om wat te pakken toen mijn adem stokte in mijn keel. Naast mijn hoofdkussen lag een grote vogelspin te chillen. Ik slaakte een gilletje en Lindsay was zo dapper om hem met een groot glas te pakken. Ik heb me 'snachts wel extra opgerold in mijn katoenen slaapzakje.

De sterren die nacht waren overigens adembenemend. Ik geloof niet dat ik ooit zoiets heb gezien; zelfs de milkyway was te zien. Om acht uur lagen we allemaal voor pampus en de volgende ochtend stond het ontbijt alweer om zeven uur klaar.

De volgende dag bestond voornamelijk uit veel klimmen. We gingen die dag van 1000 naar 1400 meter steigen. Het was een schitterende dag en gelukkig viel er weer geen regen. De dagen ervoor had het wel geregend, waardoor sommige stukken vrij modderig waren. Ik kon het natuurlijk niet laten om een klein duikje te nemen in de modder; mijn voet glipte van een steen in een soort moeras. De lunch en het avondeten waren weer perfect geregeld en ik heb geholpen met het klaarmaken van het avondeten. Na het eten heb ik nog gevoetbald met jongens uit het dorp en rond acht uur ging het kaarsje alweer uit, na acht uur gelopen te hebben die dag.

De volgende ochtend was het weer een super mooie dag en zouden we beginnen aan de laatste vijf uur van de trek. 's Ochtends speelde ik nog een paar liedjes op een gitaar die in het dorp hing en met zijn allen zongen we wat liedjes. De hike was zo mogelijk nog mooier dan eerdere dagen, want we zagen Inle Lake al vanuit de bergen. We liftten een stukje mee met een truck, wat ook een super mooi uitzicht gaf. Hoe dichter we bij het meer kwamen, hoe enthousiaster we werden. Begin van de middag kregen we eerst nog een heerlijke lunch en mochten we daarna genieten van Inle Lake vanuit de boot. Wat was het lekker vanuit het motorbootje met de beentjes omhoog en wat hadden we een voldaan gevoel na zeventig kilometer door de bergen lopen. Ik vond het echt een geweldige ervaring en heb onwijs genoten. 's Avonds hebben we met de groep nog de markt opgezocht waar precies een festival aan de gang was. Daarna namen we afscheid van een aantal groepsgenootjes, maar met Lindsay, Carl en Tim zat ik sowieso nog in hetzelfde hostel. We waren tijdens de trek best wel naar elkaar toe gegroeid, wat erg leuk was.

De dag na de trek wilde ik lekker rustig aan doen. Tim, Lindsay en Carl gingen direct al een sunrise tour doen, maar ik had maar één dag in Inle Lake, dus ik besloot lekker te gaan fietsen. Tristan (USA) en Ian (Singapore) wilden ook net vertrekken, dus we gingen samen. Ze konden alleen eigenlijk niet echt fietsen. Toen we een stukje omhoog fietsten hoorde ik achter me: "nu moet de fiets in zijn zwaarste versnelling, toch?" Toen ik achterom keek zag ik ze afstappen en verder omhoog lopen. Na ongeveer twintig kilometer fietsen kwamen we bij een plek waar we Inle Lake weer konden oversteken met een boot. Aan de andere kant fietsten we nog zo'n tien kilometer en kwamen we aan bij een grote wijngaard. Ondertussen hadden we Daniel uit Frankrijk ontmoet en samen deden we een heuse winetasting in Myanmar. Het was een prachtig uitzicht en het was grappig om weer eens wijn te drinken.

Die avond nam ik helaas afscheid van Lindsay, Tim en Carl. Blijft gek, wanneer je in zo'n korte tijd toch iets opbouwt. De wereld is klein, zo blijkt, dus wie weet zien we elkaar nog eens. Ik nam die avond de nachtbus naar Mandalay. De nachtbus was super luxe en ik heb uiteraard weer heerlijk geslapen. Rond vier uur 'sochtends kwam ik aan in Mandalay, waarna ik al mijn bedje in het hostel kon induiken.

Toen ik naar beneden ging voor het ontbijt zag ik daar de Oostenrijkers waar ik eerder in Laos mee had geapreskied (😜). Ik wist dat ze ook in Mandalay zouden zijn, maar ze konden gelukkig ook verblijven in hetzelfde hostel. Die dag hebben we super veel gave dingen gezien in Mandalay en het was erg gezellig. Roxy, Nico en Eli zouden de trek nog gaan doen, dus ik kon ze aardig wat tips geven (en zij mij over Maleisië). In Mandalay gingen we eerst naar de Royal Palace, toen naar Mandalay Hill, zagen een aantal Pagoda's en zagen de zonsondergang bij Ubein Bridge (de langste teak-houten brug ter wereld).

De volgende ochtend nam ik samen met twee meisjes uit het hostel de taxi naar de airport. Myanmar zat er alweer op maar wat waren het twee (en een halve) geweldige weken. De mensen zijn zo ontzettend lief en voelen oprecht. Het land komt uit erge verdeeldheid, maar probeert op te krabbelen en hecht veel waarde aan een verenigd land. Ik denk dat het toerisme wel erg aantrekt, dus ik ben benieuwd hoe het hier over een aantal jaar zal zijn. Bottomline; ik raad Myanmar absoluut aan als vakantiebestemming!

De vlucht naar Kuala Lumpur, via Bangkok was prima. Alles verliep op tijd. In Bangkok heb ik genoten van heerlijke sushi, jammie. De aankomst in Kuala Lumpur was een soort omgekeerde cultuurshock; wát een wereldstad! Ik was helemaal excited om vandaag op pad te gaan.

Vanochtend ben ik eerst gaan bikini-shoppen bij de H&M. Daarna ben ik zo'n drie uur door Kuala Lumpur gaan lopen langs de torens en onder anderen door China Town. Om 13:00 uur had ik afgesproken met Paul & Sarah waarmee ik samen reisde tijdens de Transsiberie Expres. Het was zó leuk om ze weer te zien en het voelde gek genoeg vertrouwd! We hadden alledrie natuurlijk het een en ander meegemaakt, dus hebben lekker kunnen kletsen over vanalles. Eerst hebben we Indiaas gegeten en daarna zijn we een stuk gaan lopen. De Patronas Towers stonden hoog op het lijstje, dus die hebben we bekeken, waarna we de Kuala Lumpur Tower en wat streetart hebben gezien. De zonsondergang bekeken we vanaf een omgetoverd helicopter platform, nu een rooftop bar. Daarna zijn we nog heerlijk gaan eten in een lange streetfood straat. Grappig om mensen weer te meeten waarmee je eerder hebt gereisd!

Morgen vlieg ik naar Borneo. Nicole, een meisje waarmee ik in Bagan omging, vliegt rond dezelfde tijd, dus we gaan samen naar de airport. Ik vlieg eerst naar Kuching en vanuit daar zal ik precies kijken waar ik naartoe wil. Heb ook het plan om Brunei in te gaan voor een dag of twee, dat schijnt makkelijk bereikbaar te zijn. Over iets meer dan twee weken ga ik Mandy dan al zien in Bangkok, zij vliegt samen met Chanelle naar Thailand. De koning van Thailand, Koning Bhumibol, is helaas wel overleden vandaag. Het land is flink in rouw, dus even in de gaten houden wat voor consequenties dat heeft.

Lieverds, bedankt voor de leuke reacties en het meeleven. Ik wens jullie alvast een fijn weekend en hoop dat alles goed gaat!

Dikke kus!

Natuurlijk wil ik reageren lp jouw hele verslag. Maar er blijft me maar 1 ding door mijn hoofd spoken..... vogelspin, vogelspin.... Niet leuk. Goed hoor van Lindsay dat ze hem wilde weg halen en ook deed. Phoe vier maanden, ik weet nog goed hoe we jou weg brachten en afscheid namen op het station HS (;)) Ing en Em waren er bij en ik ben daarna nog met Em naar Kijkduin geweest om mijn enorme verdriet weg te spoelen met de regen die er op dat moment uit de lucht viel. Vier maanden, wat heb jij veel meegemaakt. Van veel kanten hoor ik dat iedereen het zo leuk vindt om de verslagen te lezen en om af en toe een WhatsApp te krijgen van je. Wat wordt de wereld daar door klein, maar jij laat ons door jouw foto's en passende verslagen zien hoeveel moois er te beleven is. Ik weet zeker dat er een aantal mensen zijn die daardoor naar een van de door jou bezochte landen zal gaan. Hier in Nederland is het nog steeds leuk, maar ik kijk er naar uit om ook weer naar pappa te gaan. Gister bij Mar gelogeerd. Het was erg gezellig. Midden in de nacht werd Milou wakker en voordat we het wisten, lagen we met z'n viertjes in bed. Liefje, geniet met volle teugen en jouw koppie erbij. Kus.

Mamma 2016-10-13 18:17:14

Ik heb weer genoten, popje!

Oma 2016-10-13 18:39:44

En ik heb ook weer genoten.... prachtige foto's, mooie beschrijvende verhalen... Inderdaad DIE VOGELSPIN, I'm NOT amused en zie het maar als een goed teken dat jij toevallig 'iets' moest pakken en je dat beest daardoor ontdekte, want anders was-ie misschien wel onder je kussen of in je dekbed gekropen! BRRRR... Krijg wederom zin om die kant op te gaan en een aantal van de plekken waarover jij vertelt te gaan bezoeken. Leuk ook, jouw ontmoetingen met 'bekenden' steeds. Dat is wel weer mooi van deze tijd, het contact wat je middels whatsapp, mail enz. met elkaar hebt. Dat brengt mensen dichter bij elkaar. Kus en big brasa van hier xxx

Marion 2016-10-13 19:36:00

Hé meis..... Was weer leuk om te lezen en een aantal foto"s is zeker poster materiaal. Waarschijnlijk beginnen de grote verschillen van het hiken in ongerepte natuur en de drukte van een wereldstad gewoon te worden ? De afwisseling lijkt me ook wel welkom. Wat me zeker leuk lijkt is dat je andere reizigers steeds weer tegen komt en zodoende elkaars belevenissen kunt delen. Wat belangrijk is, is dat uit je verslagen duidelijk is op te maken dat je nog steeds van je reis geniet. En dat moet je natuurlijk zo houden! Het leven hier gaat z'n gangetje en het weer koelt (vooral 's nachts) steeds iets meer af, al voorspellen ze komende week weer warmere temperaturen. Wel lekker, gezien het herfst toernooi a.s. Zondag start. Ga maar weer eens proberen te singelen, en niet alleen de bar- omzet te verhogen. Van de dames zullen er niet veel ingeschreven hebben omdat ze competitie spelen? Ik hou je wel op de hoogte. Hou je taai en straks Thai !!!

Piet 2016-10-13 20:35:31

Hai dushi. Wat een foto's! Wat een verhalen! Vitamine voor de ogen en voor de geest. Genieten. Wat n intens genieten. Bijzonder dat je Myanmar in deze fase hebt kunnen bezoeken. Nederland heeft er direct na je bezoek een ambassade geopend. Toeval? Op steeds weer nieuwe locaties organiseren ze net die avond een festival. Toeval? Wakker worden met een vogelapin. Toeval? Wel nee joh. Je dwingt het gewoon af. And the journey will continue. Nu onderweg naar Borneo. Gaat steeds een beetje meer 'indo thuis voelen'. Geniet met volle teugen.....maar dat doe je al 4 mnd. Een lieve sunchi pa mi dushi. Mi ta orgulloso. Hier alles ok. Mamma weer bijna thuis. Gezellig weer. Stay safe. Pap xxx

Paul 2016-10-13 21:58:39

Wat een verhaal weer van onze eigen Floortje Dessing met een Indiana Jones sausje !! Je bezoekt prachtige tempels, inlandse dorpjes, eet verrukkelijk eten en ziet prachtige natuur. Om je vervolgens te storten in een avontuur van overvolle busjes, Drive slower!, vogelspin, modder en moeras en op tijd wegspringen voor een aanstormende trein😨. Whats next NiKKi!! 💋

Corine 2016-10-14 07:44:32

Lieeeeeeve Nikki, Zo, ik heb je super leuke verslag weer gelezen! Echt zooo leuk om te merken hoeveel je doet en onderneemt. Ook loop en fiets je heel wat af zo te lezen, lekker actief hoor!! :) Zo houd je in elk geval wel goed je conditie op peil hihi.. Myanmar zit er alweer op, op naar al het moois van Maleisie. Borneo is prachtig, ik raad je een tour over de Batang Ai rivier naar de Iban stammen aan. Ook Bako National park is erg mooi... maar je ziet het allemaal daar wel! Enjoy meid en tot snel weer! xxxx

Ilse Kersten 2016-10-14 14:27:23

Heerlijk!! Wat een mooi verslag en wat een mooie plaatjes erbij weer, ongelofelijk! Leuk dat je nu dichterbij Indonesia komt... :-) Hele dikke knuffel xo

Dani 2016-10-15 17:13:33

Hey Nik, zo ik ben er weer ff voor gaan zitten hoor om me weer in te leven in jouw reis. Geweldig zoals je nog steeds je blogs schrijft, heerlijk! Nu heb je natuurlijk al rare dingen gezien om te eten (schorpioen etc) maar die vogelspin die kwam nu toch echt ff onverwachts, brrrrr. Heerlijk weer genieten van een nieuw deel van je reis en idd, nog even en dan zie je Mandy en Chanelle in Thailand, leuk! Ik zei nog tegen je mams laatst, je bent al 4 mnd op reis maar het is net alsof je heel dichtbij bent toch. Alsof we je maar 1 week moeten missen tijdens de competitie maar dan net ff wat langer :-). Over de competitie gesproken, 3-2 gewonnen weer van Vlaardingen maar wat een saaie bedoeling was dat zeg. Nu wilde wij heel graag de teambon snel afrekenen haha. Daarna zijn we lekker bami/nasi goreng speciaal gaan eten bij de toko op de hoek van de Steenlaan/Herenstraat. Weer eens wat anders & lekkerder. Nog maar 2 zaterdagen en dan zit de competitie er al weer op. Mandy en ik spelen di, woe en dond voor het herfsttoernooi in de DD3 en we mogen tegen BOEM BOEM Roos (van Vredenburch, je kent haar wel). We gaan het zien en beleven. Lieve Nik, heel veel plezier wederom met het nieuwe deel van je reis en geniet,, maar zeker niet met mate ;-) Liefs xxx Bren

Brenda 2016-10-16 21:00:55

Hi Nik, Het is weer een geweldig nieuw hoofdstuk. Ik ga er ook altijd goed voor zitten. Door jouw ervaringen te lezen en je foto's te bekijken, hoef ik die kant niet meer op en hoef ik die enge beestjes ook niet te ruimen. Idd nog 2 weekjes en..... Mandy kijkt er ook naar uit en ik ben nieuwsgierig naar haar ervaring met een andere cultuur en werelddeel. Pas op jezelf en veel reisplezier. Knuffel Joke

Joke Mackaaij 2016-10-19 13:02:34

Lieve Nik, Wat is het weer een mooi smeuïg verhaal en prachtige foto's . Maar je reis is niet zonder gevaren. Een echte vogelspin, brrrrrr en dan ook nog naast je kussen 😳, een levensgevaarlijke busrit 😱 en je prikken aan de rwintower 😩 in Kuala lumpur ! Echt leuk al die mensen vanuit heel de wereld, die je ontmoet, contact mee houdt en later weer tegenkomt. Je maakt zo makkelijk contact met iedereen en kunt het zo smeuïg vertellen. Je zou inderdaad een goede opvolgster zijn van Floortje !! Wij zijn zelf ook net terug van onze "wereldreis", Carlo en Twan Kopenhagen met Olaf en Bjorn en ik samen met Dionne en m'n moeder naar Valencia. Ook allebei super leuk. Geniet van Borneo en daarna Thailand met Mandy ! Veel liefs XXX