Chiang Mai, Yangon & Bagan

Myanmar, New Bagan

Lieve allemaal,

Wat gaat de tijd toch hard, ongelofelijk. En wat voelt het lang geleden alweer dat ik de vorige blog schreef, ookal is dat pas een week geleden. Super bedankt voor de leuke en lieve reacties op de vorige blog, dat is echt genieten!

Een week geleden zat ik nog in Thailand en zoals ik net al schreef, voelt dat dus al als heel lang geleden. Chiang Rai was ontzettend leuk en na een gezellig (laatste) avondje met een aantal Nederlanders en Engelsen in een kroegje, was het de volgende dag tijd om de bus te pakken naar Chiang Mai. Ik had voor de verandering voor een lokale bus gekozen, wat best een ervaring was. Overal waren kippen en heel veel kinderen. Ook werd er enorm veel eten vervoerd. Eind van de middag kwam ik aan in Chiang Mai, waar ik voor twee nachtjes een eigen kamer had geboekt; heerlijk! Kon lekker al mijn spullen even uitstallen. De nightmarket in Chiang Mai is geniaal. Was er drie jaar geleden ook en verheugde me er echt op. Zoveel leuke spulletjes en overal was lekker eten, dus heb ruim de tijd genomen om rustig rond te wandelen. Op de markt kwam ik twee jongens uit hetzelfde hotel tegen, dus daar heb ik een hapje mee gegeten.

De volgende dag wilde ik voornamelijk Chiang Mai verkennen, omdat ik dat drie jaar geleden eigenlijk niet had gedaan (toen zijn we voornamelijk de jungle in gegaan en hebben we de omgeving gezien). De tempels zijn ontzettend mooi en het is eigenlijk best een overzichtelijke stad. Wat je wel merkt is een bepaald soort toerisme. Veel Westers-uitziende mannen met jong-ogende Thaise vrouwen, dat zorgt voor een bepaalde sfeer. Voor die avond had ik een 'cooking-class' geboekt en dat was zó leuk! Ik deed het samen met een Chinees meisje, Sonja (je schrijft het ongetwijfeld anders 😛), en we gingen eerst naar een super mooie, lokale markt. Hier haalden we de ingredienten voor het eten van die avond en eenmaal thuis bij de vrouw die de cursus gaf, kregen we eerst een aantal Thaise snacks om te proeven. We hadden een keuze gemaakt uit super veel mogelijkheden en zouden vijf gerechten gaan klaarmaken. Ik had gekozen voor: Pad Thai, spring rolls, red curry, Tom Yum en... Jawel... Mango & Sticky Rice!!! Ik was zo blij daarmee en was helemaal excited om te beginnen. Het koken (en het eten) was super leuk en lekker en heb best veel geleerd over de Thaise keuken en de verschillende groenten, specerijen en kruiden.

30 September was het dan zover; ik zou afreizen naar Myanmar! Ik had er zoveel zin in, maar wist tegelijkertijd ook niet precies wat ik ervan moest verwachten. Tot nu toe hebben alle landen die ik tot nu toe heb bezocht eigen, kenmerkende eigenschappen en ik stelde me voor dat Myanmar, wat eigenlijk pas sinds een jaar of vier open is voor toerisme, ook erg uniek zou zijn. De reis ernaartoe was vrij lang, maar vloog voorbij. In Bangkok heb ik me vergrepen aan de McDonalds en dat was even zo lekker. Eigenlijk eet ik iedere dag rijst of noodles en dat bevalt perfect, maar in Bangkok kon ik de verleiding van een lekkere Maccie D niet weerstaan. En ik heb genoten van ieder hapje. De vlucht naar Yangon, één van de grotere steden van Myanmar, was iets vertraagd door hevige regenval, maar de vlucht verliep uiteindelijk voorspoedig buiten wat turbulentie. In Myanmar is het dus een half uur vroeger dan in Bangkok, 4,5 uur later dan in Nederland. Jullie begrijpen, de jetlag kon ik maar nét aan.

Aangekomen in Yangon begon een klein cultuur-shockje, wat ongeveer een dag heeft geduurd. Yangon is een grote, drukke stad en ik kwam natuurlijk uit het laid-back Laos en Noord-Thailand. De taxirit van de airport naar het hostel alleen al was een hele belevenis en de taxichauffeur zocht naar allerlei kleine achteraf weggetjes om de files te ontlopen. Aangekomen in het hostel zag ik dat het hostel zich middenin China-town bevond: ideaal! Overal streetfood, dus ik kon heerlijk genieten. Het eten beviel al direct goed, maar ik merkte dat ik van de drukte best even moest bijkomen.

De dag in Yangon was heel erg leuk. Het hostel was niet vol met andere backpackers, dus ben de stad alleen gaan verkennen. Nog meer dan in andere landen in Azië is het geloof, het Boeddhisme, erg belangrijk. Tempels en Pagoda's vind je overal en monniken lopen veel rond. De pagoda's zijn schitterend, met name de Schwedagon Pagoda. In het goud zijn haren van vier Buddha's (zij hebben Nirvana bereikt) verwerkt. Het was zo ongelofelijk indrukwekkend (zie foto's). Op een bepaalde plek heb ik even gezeten en genoten van alles om me heen. Een monnik kwam toen naast me zitten en daar heb ik een tijdje mee gesproken. Erg interessant om te horen hoe hij het Boeddhisme ervaart, ookal vond ik het moeilijk om af te tasten wat ik wel en niet mocht vragen. Hij wilde vooral veel weten van Europa en Nederland en reizen in het algemeen. Ook het meer in Yangon heb ik bezocht en de markt. De markt was één grote warboel van etenswaar, kleding en sieraden. Na het bezoeken van de markt kwam ik terug in het hostel en moest ik letterlijk even bijkomen. Later die middag ontmoette ik twee meiden uit Frankrijk, Alexandra & Clemence, waarmee ik een hapje heb gegeten.

De ochtend erna vertrok ik al vroeg vanaf het busstation in Yangon naar Bagan. Om een beeld te schetsen: mijn bus vertrok om 08:00 uur, maar ik moest om 06:00 uur met de taxi vertrekken vanwege het verkeer. Chaos, dus! Ruim op tijd kwamen we bij het busstation, gelukkig, waarna er een negen uur durende busreis op het programma stond. Een groot deel van de tijd zat er een Burmese man half op mijn schoot met zijn kippen weer op zijn schoot. Wat een ervaring, maar wat zijn Burmese mensen ontzettend lief, hartelijk en nieuwsgierig (op een goede manier). Ze zijn geinteresseerd en doen hun best om Engels te praten. Mijn Burmees gaat nog niet zo goed, maar ik doe wel mijn best (Mingalabar = hallo en Chezuba = dankjewel).

Aangekomen in Bagan, de voormalige hoofdstad van het oude Burma, voelde direct al prettig. De hele plek, inclusief de ruim 2200 tempels die hier zijn gebouwd rond 1100 NC, staat op de UNESCO World Heritage list, dus om hier te mogen verblijven heb je een officiele pas nodig. Met die pas mag je alle tempels bezoeken. Het hostel was erg leuk en het was makkelijk om mensen te ontmoeten. Aan restaurantjes geen gebrek en overal waren e-bikes (motorbikes, maar dan electrisch!) te huur om de omgeving te verkennen. De eerste ochtend in Bagan stond ik vroeg op om de zonsopgang te bekijken, maar helaas was het weer slecht (onweer en regen), dus ik dook lekker terug in bed. Kenmerkend voor Bagan is de mogelijkheid om de zonsopgang te bekijken vanuit een hete luchtballon, dus dat had ik voor 5 oktober geboekt. Bij slecht weer worden deze echter gecanceld, dus ik hield mijn fingers crossed!

Overdag huurde ik een e-bike en verkende ik samen met Sean (USA), Lindsay (UK), Carl (UK) en Craig (UK) een gedeelte van het immens grote gebied van de tempels. Het was zo indrukwekkend en zo mooi. De tempels zijn gebouwd om 'karma' te bevorderen en om aan Buddha te laten zien dat de mensen hem vereerden. De tempels zijn er in allerlei soorten en maten en sommige kun je op, van waar je een mooie zonsopgang of ondergang kon kijken. Eind van de dag gingen we met een hele groep op een aantal boten om vanaf de rivier de zonsondergang te kijken, onwijs mooi en gezellig.

De volgende dag waagde ik nog een poging voor de zonsopgang, maar helaas wat het weer slecht weer en waren de balonnen gecanceld. Ben toch naar een tempel gegaan om de zon te zien, maar die was niet echt zichtbaar. Samen met Lindsay en Selma (NL) en Nicole (NL) ben ik op een e-bike naar een lokale markt gegaan, waarna we nog wat schitterende tempels hebben bekeken. Hoogtepunt van die dag was wel de zonsondergang vanaf een afgelegen tempel waar eigenlijk geen andere toeristen kwamen. Hier waren we gekomen doordat twee Burmese jongetjes ons dit lieten zien. Bijzonder om te merken dat je snel wantrouwig bent richting dit soort acties, maar ze deden dit echt uit goodwill. Ik hoop dat dit zo blijft en dat het toerisme dit soort dingen niet verpest. Realiseerde me vanaf die tempel weer hoe mooi het is om dit mee te maken en dat het bijzonder is om steeds weer hoogtepunten te ervaren! Op de tempel leerden we Tim (NL) kennen en die is vanaf toen verder met ons opgetrokken.

Vanochtend was het dan zover... De ballonvlucht. Had me er super op verheugd, maar hield er absoluut rekening mee dat het niet door zou gaan en dat was misschien ook beter gezien de bewolking en het onweer. Om 4:00 uur zat ik netjes klaar, maar helaas... Afgelast. Ben weer lekker mijn bedje ingedoken en heb nog even geslapen. Vanochtend verder rondgereden, krijg echt geen genoeg van al het moois hier.

Morgen vertrek ik samen met Lindsay en Tim naar Kalaw. Van daaruit gaan we een hike doen die drie dagen duurt met twee overnachtingen in lokale dorpjes. We slapen dan bij mensen thuis en koken samen met de gastvrouw. Heb er onwijs veel zin in. Heb wel gehoord dat het een zware tocht is, want we lopen van Kalaw naar Inle Lake, maar het zal het zeker waard zijn. Ook fijn om het te doen met mensen die ik nu al een paar dagen ken, dan voel je je iets meer op je gemak. Vanuit Inle Lake zal ik dan nog naar Mandalay gaan voor twee nachtjes, waarna het Myanmar-avontuur er alweer op zit. Ben benieuwd naar de komende dagen, echt zin in. Na de eerste dagen raad ik Myanmar absoluut aan en helemaal om te gaan nu het nog vrij 'ongerept' lijkt. Ben benieuwd hoe dit land zich de komende jaren verder zal ontwikkelen en welke rol toerisme hierin zal spelen. Vanuit Mandalay vlieg ik naar Kuala Lumpur en zal ik de rest van oktober daar vertoeven (Borneo & mainland Maleisië).

Dit was het weer even voor nu. Leuk dat jullie meeleven en de foto's zo mooi vinden! Ik geniet ook iedere keer weer van alle foto's!! Hoop dat het met jullie goed gaat. Tot gauw en voor over een paar dagen een fijn weekend!

Dikke kus van mij!

Geweldig weer nikki, om je verhalen te lezen. Zo geniet ik een klein beetje met je mee. :-)

Anja derlagen 2016-10-05 12:30:30

Heeeeeel gaaf dat je een land kan ontdekken zonder dat je de 10 things to do in Myanmar hoeft te googelen! Zo ontdek je veel meer authentieke dingen van t land! Heel gaaf! Geniet en pas op met de wandeling! Hier is de eerste sneeuw al gevallen en ga zaterdag skieen in hintertux! Zondag staat er weer een traditionele dag te wachten: tröggelen (of zoiets). Gaat om genieten van de Tiroler herfst specialiteiten (zoals gepofte kastanjes?!?!) en drinken. Ganz liebe Grüße aus Innsbruck xxx

Caecilia 2016-10-05 12:48:14

Hey meissie, Heerlijke blog weer en wat een supermooie foto's! Hahaha, kinderen en kippen overal...!! Wat maak je toch allemaal mee he. Hihihi! Wat is Chiang Mai een relaxed stadje he... hmmm pad thai!! Ik heb daar ooit nog eens een week een Muay Thai-training gevolgd met wat meiden. Jammer van het weer in Myanmar, maar ik ben blij dat je toch ook daarheen bent gegaan. Echt indrukwekkend land!! En wat maak jij toch overal makkelijk vrienden chica - zo zie je maar, everyone likes to hang out with you coz you're awesome!!! ^____^ Super dat je bij de lokale bevolking gaat slapen! Wat een avontuur! En cool dat de mensen daar behoorlijk goed Engels kunnen he? Probeer de vuurvliegjes te spotten 's avonds op t Inle Lake! En je kunt ook met de fiets rond touren daar. ENJOY!! xox

Dani 2016-10-05 12:53:10

Net terug uit Nederland en nog aan het bijkomen van jetlag (...) kwam de mail met jouw blog binnen... heerlijk! Dat was fijn wakker worden en meegenieten van weer zóveel mooie belevenissen. Van onze kant kan ik je vertellen dat we hebben genoten van Den Haag, Maastricht, Scheveningen, Amsterdam en Berlijn ;-) Deze laatste stad was voor ons nieuw. Immens groot en heel veel te zien en te doen. Maar hoogtepunt van onze vakantie was wel het kunnen meemaken, vasthouden en knuffelen van ons kleine popje Lynn, intussen ruim 8 maanden en zeer ondernemend, continu op ontdekkingstocht. Zou me niks verbazen als zij over zo'n 24 jaar ook een wereldreis gaat maken! En wie weet laat ze zich inspireren door jouw reisverslag en foto's (en dat van haar moeder die een halfjaar door Zuid-Amerika reisde). Straks kun je alle verslagen en foto's bundelen en heb je een waardevol boek! Maar... precies wat je zegt: alles verandert en in hoeverre zal dat ongerepte bijvoorbeeld, blijven zoals het nu is?!? Hoe dan ook... Jij gaat nog even genieten en een bijzondere hike doen! Echt meemaken hoe men leeft, kookt en eet... geniet er weer van Nikki en wij lezen graag de volgende keer weer hoe het was!! Big hug en veel liefs xxx

Marion 2016-10-05 13:05:59

Wat is het toch genieten van jouw verhalen. Hoewel ik van veel dingen op de hoogte ben is het lezen van jouw belevenissen in verhaalvorm veel leuker. Jammer dat de ballonvaart niet door ging, maar stiekem diep in mijn hart, ben ik in de moedervorm wel wat opgelucht. Op dit moment ben ik in Nederland en is het wel wat wennen zo zonder jou. Gelukkig heb ik lieve vrienden en familie die mij opvangen ;) en geniet ik van het hier zijn. Ik hoorde van pappa dat het met Ebi ook goed gaat. Zij zijn inmiddels dikke vrienden geworden en wacht pappa op als hij uit zijn werk komt. Gezelligheid!! Ook Frodo maakt het prima. Ze vindt wel dat ze een soort voorkeursbehandeling mag hebben bij haar pleegmoeder en ik ben bang dat ze die ook krijgt. Dus dat wordt weer een paar dagen dwangopvoeding als ik terug ben op Curacao.... Nou liefje, geniet met koppie er bij en een dikke kus van mij.

Mamma 2016-10-05 13:10:10

Heee lieve Nik, Wauw wauw wauw en nog eens wauw. Wat een reis, wat een verhalen, wat een foto's en wat vind ik dit super gaaf, kan je nagaan als jij degene bent die de reis maakt ;-) Goed dat je alles zo gedetailleerd opschrijft hoor, want je zou anders heel veel zijn vergeten aan het einde van de reis. Die man en kippen op je schoot, de indruk die je krijgt van de bevolking, de vele tempels die je bezoekt, de verschillende manieren van vervoer (ok jammer dat je luchtballonvaart niet door kon gaan) en alle variaties in landschap, eten en zonsonder- en opgangen, het is geweldig. Heb het al eerder gezegd, maar ken geen ander die zo veel uit deze reis zou halen. Je ziet er ook zo ongelukkig uit op de foto's NOT. Glenn is gisteren aan zijn reis begonnen en ze gingen vandaag in Kathmandu de eerste tempel bezoeken. Ik hoop dat hij net zulke mooie indrukken opdoet als jij doet. Zijn plekje van het bed werd gelukkig wel ingenomen door je moeder, alhoewel Kiki tussen ons in sliep dus denk dat Tippie One vanavond wel een paar uurtjes extra slapen ;-) We hebben gisteren nog lekker buiten getennist en was blij dat Tippie One er was want die anderen gingen aan de thee !!! We hebben ook besproken dat we volgend jaar weer naar Roland Garros gaan, dus je volgende trip staat alweer vast. Monique wilde eigenlijk iets anders maar dat hebben we uiteraard in de kiem gesmoord ;-) Nou lieve Nik, ik ga maar weer aan de arbeid, maar dit was een hele leuke onderbreking. Ik kijk uit naar je nieuwe blog. Veel plezier en een hele dikke knuffel uit Den Haag... (((((( ))))))) xxx

Marjolein 2016-10-05 13:37:33

Lieve Nik, naast jouw verhalen op deze blog geniet oma zo erg van de kaarten die binnen stromen! Je ziet er op de foto's stralend uit en daar ben ik blij om. Niet ziek worden en gezond weer terug komen. Dag popje, luv you!

Oma 2016-10-05 13:42:31

Leuk weer om te lezen! Met name over het eten zoals gewend. Ik zit in de bus naar huis en begin spontaan te knorren Jammer dat de ballontocht niet doorging.. Maar misscchien komen we nog anderen plekken die de moeite waard zijn om vanuit de lucht te bekijken :). Met al die tempels heb je onderhand vast en zeker een overstromende karma-rekening hihi. Voor maleisie tips weet je me te vinden he btw :) kussss

Anna 2016-10-05 16:46:55

Lieve NIkki, Ik heb weer genoten van je verhaal en foto's! Jammer dat de ballonvaart niet doorging joh, maar goed.. daar staan héél veel andere mooie dingen die je wél meemaakt weer tegenover! Ben benieuwd naar die hike tocht, leuk dat je dan bij lokale mensen overnacht. Heel veel plezier en we spreken elkaar.. Enne.. na die kookcursus stel ik voor dat je één avond voor je lieve tennisvriendinnen kookt! :-P xxxxxxx

Ilse Kersten 2016-10-05 20:30:13

Hai Nik .... Weer fijn om ff mee te kunnen genieten van je belevenissen. Persoonlijk zou ik waarschijnlijk geen tempel meer kunnen zien, maar ieder z'n eigen ding ! Inmiddels is de temperatuur hier weer wat graden gezakt en heb ik m'n dekbedje maar weer in de overtrek gepropt. Het "Pink Ribbon" toernooi is ook weer achter de rug en we kunnen weer terugkijken op een geslaagde dag/avond. Qua weer viel het wat tegen, maar de gezelligheid na afloop maakte weer 'n hoop goed. Voor de muziek werd, als je met z'n tweeen band, gestrikt en sinds lang geleden is er weer eens op de tafels gedanst. Helaas was 't op 'n Zondag en dat maakte het zeker niet gemakkelijker om de dag erop weer vroeg de werkweek te beginnen. Nu maar 'n paar weekjes rustig aan, om weer uitgerust aan het herfsttoernooi te kunnen beginnen. Blijf genieten en neem af en toe je rust !!!!

Piet 2016-10-05 21:45:54

Hi Nik, ik heb weer genoten van je verhaal. Tis hier rond middernacht en ik ga zo in wegdromen op je woorden en foto's... worden vast mooie dromen😊..verder ook heel fijn om te weten dat je de kookcursus hebt gevolgd. Ik verheug me op je Thaise kookkunst. Enak!!!! Xc

Corine 2016-10-06 00:05:53

Hi lieve Nik, Foto's zien er inderdaad weer indrukwekkend uit ! Zo leuk om alles weer te lezen en mee te beleven. Chiang Mai ken ik niet meer terug. De kookcursus lijkt me echt super en nog bedankt voor het kip cashew noten recept ! Dat vinden we super lekker en halen dat meestal bij de toko in Voorburg, maar nu gaan we het lekker zelf maken, mjammie !! Mooi verhaal ook de busreis met buurman en kippen op schoot ! Echt geweldig zo'n lokale busreis ! Jammer van de ballonvaart maar wie weet lukt dat in de rest van je reis nog wel ergens ! Hier ook alles goed, gezellig feestje gehad bij Ing, hebben staan swingen en je moeder bleef gezellig slapen. Dinsdag was het weer een heerlijk tennisavondje. Nog steeds niet de hal in, maar lekker buiten. Inderdaad nog geprobeerd om komend voorjaar na 4 jaar Parijs met elkaar een keer iets anders te doen, maar niet doorheen te komen .... grrrrr.:) Nou veel plezier weer en ben erg benieuwd naar je verhalen van Maleisië en Borneo ! Liefs XXX