Beijing & Datong

China, Datong Shi

Lieve allemaal,

Hopelijk zitten jullie nu allemaal heerlijk op het strand of genieten jullie van mooie zomeravonden. Heerlijk dat het lekkerder weer is geworden en hopen dat het voorlopig aanhoudt! Weer bedankt voor de leuke, grappige en lieve reacties :-).

Inmiddels ben ik alweer bijna een week in China, de tijd gaat zo snel! Na de uitgestrektheid van het binnenland van Mongolië, was het best omschakelen om in het drukke en grote Beijing aan te komen. Het omschakelen ging alleen echt super goed, want wat is het fijn om nu écht in Azië te zijn. Over het eten raak ik maar niet uitgepraat, dus zal het nog wel een paar keer herhalen deze blog. Doordat ik vrij snel door China reis, probeer ik een paar verschillende blogs te schrijven. Vind het leuk om korte anecdotes op te schrijven, dan kan ik ze in elk geval ook niet meer vergeten!

De eerste avond in Beijing zijn we met z'n allen naar een nightmarket gegaan. Nou, dat is één van mijn favoriete plekken ooit. Verschillende kleine hapjes eten, aparte dingen proeven en leuke, kleine boetiekjes. Ik at die avond onder anderen gefrituurde krab, wat je met schelp en al op moet eten en inktvis-balletjes. Erg lekker!

De volgende dag was het dan zover: The Great Wall of China! We stonden vroeg op, omdat we hadden geregeld dat een busje ons naar een minder toeristisch stuk van de muur kon brengen. Dit bleek een heel goede keuze. Andere toeristen waren er nauwelijks en de muur had hele stijle stukken, wat het uitzicht adembenemend maakte en de wandeling een leuke uitdaging bleek. Eigenlijk schieten woorden tekort om deze ervaring te beschrijven, misschien kunnen de foto's dat enigszins. Ik vond het zo gaaf om de grootte van de muur te zien en te zien hoe deze is gebouwd (gewoon door bergen door, maakte niet uit hoe steil of onbegaanbaar). Almetal hebben we bijna 10 km over de muur gelopen en heel veel foto's gemaakt. Leuk om dit nog samen me de groep te doen. Die avond was ik gauw klaar voor mijn bed, na een heerlijke maaltijd in een lokaal restaurantje.

De volgende dag moest ik wisselen van hostel, omdat de tour officieel eindigde. Dit maar direct gedaan en de kamer was al klaar. De meesten uit de groep hadden zin om een dagje te chillen, maar Toby zou die avond naar Melbourne terugvliegen, dus ik besloot met hem mee te gaan om nog wat sights te zien. We zijn naar de Forbidden City en Tianmen Square geweest, wat beide erg indrukwekkend was. Forbidden City is een soort museum van paleizen, waar de emperor van China eerst daarwerkelijk leefde met het gehele hof. Op het Tianmen Square hebben we rondgelopen na een overheerlijke lunch (dumplings en iets met kip). Wat heel grappig is om te merken, is dat mensen echt opkijken van ons Westerse uiterlijk. Sommigen staren, sommigen maken stiekem een foto en sommigen vragen het gewoon op de man af. Dus toen wij op het grote plein stonden kwamen er een aantal gezinnen naar ons toe die graag met ons op de foto wilden. Op een gegeven moment stond er zelfs een rij. Ik vind het wel grappig, probeer mijn 'trademark-look' (ja die ene met duim omhoog en mond half open) beroemd te maken in Azië! 's Avonds hebben we nog lekker gegeten met de hele groep (vanalles besteld en op een ronddraaiding in het midden van de tafel gezet) en toen gedag gezegd tegen Toby.

De volgende dag had ik zin om het Zuidelijke deel van Beijing te ontdekken: Temple of Heaven. Het was niet heel goed weer, dus ik heb niet echt in het omliggende park gezeten, maar de tempel was heel mooi. Omdat ik alles had gelopen, was ik daar voornamelijk tijd aan kwijt, maar dat was wel lekker. Aan het einde van de dag besloot ik om op zoek te gaan naar een pedicure (héél véél eelt). Dit was ook weer zo'n grappige ervaring. Er kwamen vier Chinezen om me heen zitten en eentje begon mijn tenen te verzorgen. De andere drie zaten me eerst vijf minuten aan te gapen, waarna we later probeerden te praten. Uiteindelijk had een van hen een app met vertaalfunctie, dus het praten ging iets gemakkelijker. Toen ze erachter kwamen dat ik psychologie had gestudeerd, legden ze allemaal een psychologisch vraagstuk voor en waren ze heel erg verbaasd dat je in Nederland zelf mag kiezen met wie je trouwt ('kun je ons niet meenemen?'). Wel weer een heel leuke ervaring en mijn voeten voelden heerlijk, want na de pedicure kreeg ik ineens ook nog een voetmassage! 's Avonds zochten we met de groep nog een nightmarket op, waar ik schorpioen heb gegeten. Best bizar, maar wilde het dan toch maar een keer proberen. Vind het niet het allerlekkerste wat er is! Op de markt uiteraard ook nog allerlei dumplings en sate gegeten. Aan het einde van de avond nam ik helaas afscheid van de groep (of wat er van over was). Best een beetje gek gevoel en jammer, maar vooral super blij met de tijd die we hebben gehad! Het volgende hoofdstuk lag weer te wachten en daar had ik ook weer zin in.

Gisteren ben ik met de trein vertrokken naar Dátòng, in de Shanxi provincie. Het vinden van de trein was een ervaring opzich, want ik dacht alles wel te weten, maar toen bleek er toch een ander systeem schuil te gaan achter de cijfertjes. Uiteindelijk gevonden en kwam in de goede trein terecht. In de kabine zat ik bij een oudere man, een vader en zoon en een vrouw van middelbare leeftijd. Communiceren ging weer heel erg matig, wat wel jammer is. Ik doe wel echt mijn best, maar als ik zelf een vraag stel kan ik het antwoord bijna nooit verstaan. Dat maakt met elkaar praten best wel een uitdaging. In de kabine werd volop geboerd, gewind en gespuugd, niemand kijkt hiervan op of om. Ik hield mijn net gepedicuurde voetjes van de vloer. De vader en zoon waren wel erg aardig, boden me iets te eten aan en wilden mijn gitaar bekijken. Het is wel heel bijzonder om in een kleine ruimte te zitten met mensen die je niet kunt verstaan. Het is bijna vermoeiend, omdat je hersenen automatisch iets proberen te verstaan, maar dat lukt niet. Ik doe in elk geval mijn best met een heeeeel beperkte vocabulaire.

Vannacht kwam ik aan en ben naar het hostel gelopen. Het ligt dicht bij het station, dus dat is fijn. Toen ik vanochtend de deur uitliep, waren de verbaasde gezichten over mijn uiterlijk nog wat intenser. Zelfs een hondje stond van schrik stil en keek bang omhoog (ik heb wel even terug gestaard, want het hondje had hakjes aan, een jasje aan en een sjaaltje om, vind ik ook niet bepaald 'normaal'). Ik glimlach vriendelijk naar iedereen en probeer wat contact te maken hier en daar. Misschien moet ik morgenochtend toch wat beter mijn best doen op mijn uiterlijk, dan schrikt men niet zo 😄.

Een taxi heeft me naar de Yungang Caves gebracht, waar ik grotten met veel en heel grote Buddha's heb bekeken. Onwijs indrukwekkend, het best bewaarde grottencomplex van China. Op de terugweg nam een taxi me tot ongeveer de helft van de weg naar Datong. Toen benaderde hij een andere taxi en vroeg hij of ik daarmee verder wilde.

Na een heeeeeerlijke lunch ben ik door de stad gaan wandelen. Wat ik nu trouwens steeds doe en wat heel goed bevalt, is gewoon zomaar wat kiezen van het menu, want ik kan het natuurlijk niet lezen. Echt alles is lekker, dus ik ga er steeds vanuit dat het wel goed zit. 😊 Datong zelf is niet zo heel mooi, nog, want ze zijn heel veel aan het opknappen. Om het historisch gedeelte staan allemaal hekken en wordt er flink gebouwd. Wel leuk rond gelopen en raak steeds meer gewend aan aangestaard worden. Tijdens de wandeling nodigde twee mannen die Mahjong aan het spelen waren me uit om erbij te gaan zitten. Heb even naar hun spelletje gekeken en geprobeerd uit te leggen waar ik vandaan kom!

Ik ga straks nog even wat kleins te eten scoren en dan pak ik morgenochtend de trein naar Píngyao! Schijnt een super mooi stadje te zijn met het oudste historisch centrum van China, dus ben super benieuwd. Paar dagen daarna reis ik naar Xi'an, waar ik de Terracotta Warriors ga bewonderen!

Nogmaals, geniet lekker van het weer allemaal en van de vakantie!

Een heel dikke knuffel van mij!

Yes!! Ik ben de eerste die een reactie schrijft jeeeJ!! :) Haha ik heb zo gelachen om je verhaal, die hond op hakjes hahahaha! Heel goed dat je ff hebt terug gekeken naar dat beest, haha. Grappig dat je overal zo aangestaard wordt, zelfs een hele rij om op de foto te gaan, is toch hilarisch!! Nou tot snel maar weer!! xxx

Ilse Kersten 2016-07-20 12:36:24

Hahaha nikkkiiii wel een beetje blijven aanpassen aan je omgeving heh! Lekker meeboeren 😂 Ben benieuwd met hoeveel je terugkomt over een jaar haha! Gaaf hoor allemaal! En heeeeeeeel stoer dat jr gewoon maar wat bestelt. Kan ik nog veel van leren (o.a. Een reden dat een wereldreis niks voor mij zou zijn. Geen boerenkool met worst en ja, wat ik niet ken dat eet ik ook niet) Genieten genieten genieten! Liefs xxx

Caecilia 2016-07-20 12:39:41

Heeeeeeeee lieve Nik, Ik liep wat achter, wilde vanmorgen je vorige verslag gaan lezen toen ik zeg dat je er inmiddels nog een had gepost. Wat gaaf allemaal klinkt het en wat spat het enthousiasme er vanaf. Ik denk dat jij de perfecte persoon bent om deze reis te maken. Je beleeft het, je geniet, je probeert alles, ik vind het zo leuk om dit mee te lezen. Ik kom soms ook niet bij, dat je zo aangestaard wordt bv, te grappig, maar misschien eigenlijk gewoon omdat je er zo goed uitziet! En van dronken Russen naar boerende en schetende Chinezen, heerlijk he dat "cultuur snuiven" ;-) Je foto's zijn ook fantastisch, Mongolie vind ik met name prachtig, wat een uitzichten staan op jouw netvlies gebrand. Wat zal jij een idee hebben van hoe groot de wereld is en hoe verschillend we allemaal leven. Al die insecten op een stokje, daar zo normaal, terwijl hier de markt er wel een stukje anders uitziet. Gaaf dat je het allemaal proeft! Hoe bevalt het nu weer om "alleen" te reizen? Het klinkt zo miniscuul om onze "bezigheden" hier tegenover te plaatsen, we hebben gisteren bv weer getennisd en een drankje gedaan :-))) Oh ja, klein verschilletje het was heel stil, we werden (bijna helaas want het was bloedheet) niet afgeschreven en hebben Corona gedronken ipv witte wijn. Dus kleine verschillen om te melden :-) Verder vind ik het eigenlijk een leuke periode om in Den Haag te zijn want de stad is half leeg en het weer is zoals je in alle kranten waarschijnlijk hebt gelezen heerlijk. Het hitteplan is zelfs uit de kast gehaald, alhoewel ze in alle andere landen dit "zomer" noemen is het bij ons code te heet of zo :-) Ach beter dit in het nieuws dan al die vreselijke gebeurtenissen die dagelijks in het nieuws staan. Daar zal je, ga ik maar even van uit, toch iets verder vanaf staan nu, als je in Mongolie bent is Europa waarschijnlijk letterlijk en figuurlijk een stuk verder weg. Nou lieve Nik, ik ga je niet ophouden, ga jij maar snel het volgende indrukwekkende beleven. Een dikke knuffel van ons en ik kijk weer uit naar het volgende verslag. xxx Mar PS ik krijg mijn autocorrect spelling niet uit dus als er gekke woorden tussen staan dan weet je waar dat vandaan komt, het is niet dat je Nederlands langzaam vervangen wordt door Chinees

Marjolein 2016-07-20 13:21:40

Hé meis, geweldig (!!!) je verhalen. Zo leuk om allemaal te lezen. Indo-food vergeten, en eten wat de pot schaft, that's my girl! En je foto's zijn ook super. Ik krijg de reiskriebels... Maak je een paar hele mooie van de Terracotta Warriors voor me? Heb de tentoonstelling toen die hier was gemist... Enjoy, girly! Liefs & hug.

Rita 2016-07-20 13:43:45

Nikkiiiii, ieuww ieuwww ieuwww, die vogelspin en schorpioen!! dappere meid! Had je ook floss bij je om al die haartjes van de spinnenpoten tussen je tanden uit te flossen?? Nou, ik doe het je niet na wat het eten betreft. Toch goed dat je je zo opstelt, anders zou je nog honger lijden... Geweldige verhalen weer en prachtige foto's! Enig he, die night market!! Zal wel gek zijn nu ineens je leuke maatjes te moeten missen, maar gelukkig was het zo gepland en wist je dat vantevoren. Wie weet zul je elkaar later ooit weer treffen en heb je elkaar van alles te vertellen. Het aangestaard worden betekent dat je er interessant uitziet ;-) Hebben ze nog niet geprobeerd een haar uit je hoofd te trekken? (overkwam mij ooit in Tokyo). Wel jammer dat communiceren toch wat moeizaam gaat. Het is een mooie eigenschap dat je je niet van je stuk laat brengen daardoor en toch op alles en iedereen afstapt. Hier op Curacao is het zinderend warm (what's new?!), maar ik geloof dat het in Nederland erger is, want men doet niet anders dan daarover praten, hihi... Hoe zijn de temperaturen daar waar jij bent en was? Ik zie je steeds in zomerkleren lopen, dus lijkt me wel lekker! Nou, dank weer voor het delen van al dat moois en tot de volgende keer, leuk! ENJOY... ENJOY... ENJOY... Knuffel van mij xxx

Marion 2016-07-20 20:52:12

Hè globetrotter !!!! Weer heel wat ervaringen en prachtige foto"s rijker. Het is geweldig om er over te kunnen lezen, en zal dit ook zeker blijven doen. Ik heb ( namens jou) een optredentje gedaan op Ruud z'n verjaardagsfeest en volgens mij krijg je niet al te veel afzeggingen van al vastgelegde boekingen 🎸 Verder heb ik besloten om ff koffie te gaan drinken bij je ouders en heb m'n reis al geboekt ✈️ Geef je kat ook wel ff ' knuffel (mis ik de mijne niet zo) Hou je taai "and keep on smiling" 😀 !!!

Piet 2016-07-20 21:38:14

Hey wereldreiziger, Wat een geweldige ervaringen doe je toch op, vogelspin eten, schorpioen, een hond op hakjes met jas en sjaal, bizar. Aan lekker eten geen gebrek, heerlijk zeg. Ook vind ik de foto's super gaaf! De voetjes lekker gemasseerd en eelt vrij, je kan er weer tegenaan. De hittegolf is hier voorbij, het is nu aangenaam. Wedstrijd met Wen bij De Lier verloren helaas. We mogen morgenavond nog een keer :-) Voor de rest lekker rustaaagh aan. Succes met je volgende bezoeken/ervaringen/belevenissen en kijk vooral naar al die mensen and SMILE! Liefs, knuffel Bren

Brenda 2016-07-21 17:20:20

Hè hè, eindelijk kan ík dan een plekje achter het toetsenbord bemachtigen!! Ik heb al zo veel verhalen voorgelezen gekregen, dat ik ook echt benieuwd ben naar de verdere avonturen. Wat me wel het meeste boeide, was het hondje op hakjes. Hakjes gaat nog wel, vind ik, da is best charmant, maar een jasje en een sjaaltje om, dat vind ik raar. Zou hier ook veel te warm zijn. Je weet natuurlijk al heel veel wat hier de afgelopen tijd gebeurd is, maar nog niet uit mijn bek. Toen ik na een heleboel tijd (mensen noemen dat weken) weer naar huis terug mocht, werd ik ineens geconfronteerd met een harig, zwart beest op pootjes.... Nee dat is pas raar. Ze noemden het Ebi. Ik heb haar (want dat rook ik) de eerste dagen maar van een afstandje gezien en geroken. Het was me gelukkig al snel duidelijk dat ze niet van mijn eten at. Bonny was heel druk met Ebi en met mij bezig. Kennelijk wilde ze graag dat we het goed zouden gaan vinden met elkaar. Dat bleek uit, dat als ze Ebi aandacht gaf, mij ook altijd meteen knuffelde. Ik begreep daaruit ook dat dit een blijvertje zou zijn. Haalden ze nu echt wéér een kat in huis? Ik dacht dat ik daar van af was. Maar helaas. Mmmmm, wist nog niet of ik dat leuk vond. Dat kwam omdat toen het bekkie van Ebi open ging er een geluid uit kwam, waar ik doorgaans achteraan ga. Dat zal hier wel niet mogen bedacht ik me, Bonny kennende. Dus ik dacht laat ik maar aardig gaan doen en luisteren. En weet je wat?? Het werk. Ebi en ik zijn beste maatjes, we knuffelen veel en Ebi vindt het zelfs nodig me af en toe een lik over mijn neus te geven. Dat mag hoor, vind ik niet zo lekker, maar goed, ik lik haar ook. Je zou ons moeten zien..... Jij bent nu heel ver weg en je beleeft zoveel dingen. Vooral de foto's daar geniet ik van en je schrijft alsof ik naast je loop, maar dat is natuurlijk niet zo! Wat ik ook wel erg goed vind van je is dat je eigenlijk alles in je mond stopt aan eten. Ik ben dat gewend, want ik ben een straathond, maar jij bent toch geen straatmens? Spinnen, schorpioenen.... stoer! Moet je zeggen, ik mis je wel. Jouw enthousiasme en manier van vertellen herinnert me aan dat je hier nog woonde. Je sprak toen ook heel veel met me. Ik wil wel dat je voorzichtig bent hoor Nik. Ik zie foto's van een muur, waar je volgens mij niet zo aan kan hangen. Die dingen die je eet, mensen die je aanstaren. Ga maar flink veel muziek maken, vond ik heerlijk om naar te luisteren. Mijn pootjes zijn moe, ik vond het heerlijk om even te kunnen tikken. Voelt dichterbij, veel plezier lieve Nik en tot heel snel hoop ik. Poot en likje, Fro

Frodo 2016-07-21 17:55:18

Weer tè leuk geschreven en wat een prachtfoto's!!! Keep it coming girly... xox

Dani 2016-07-21 20:00:29

Ok, aanstaren , winden laten en boeren ...dat doen we hier in het westen ook dus we verschillen niet echt van the East 😁! Ongelooflijk wat zie je veel Nik, doen je ogen niet al zeer? En hoe is het met je hersens? Nog genoeg ruimte op je harde schijf om op te slaan? Ik vond drie weken door Java al zo intens! Prachtige foto's weer en China lijkt me geweldig.ben ik altijd heel nieuwsgierig naar dus graag veel verhalen hoor ! Kus

Corine 2016-07-22 23:41:42

Ik weet nu van wie je dat schrijftalent hebt, de tranen biggelen hier over mijn wangen. Wat een gekkie, die Frodo! Geweldig allemaal weer om te lezen. En dat eten…..zou niks voor mij zijn. Wil wel alles proeven, maar wil ook wel weten wat het is. Stuur mijn kinderen er later ook maar naar toe, misschien gaan ze dan wat meer proberen. Ik ga nu naar de winkel. Nog 1 weekje werken en dan gaan wij lekker ook op vakantie. Tot snel weer en doe voorzichtig. xxx

Ingrid 2016-07-23 09:05:56

Hey lieve Nikki Tjeetje wat een avonturen Vooral met eten, daar kan ik wel over meepraten, maar dit is voor mij zelfs heftig! Begrijp ik dat je nu alleen doorgaat? Dat zal wel even wennen zijn! Dikke kus vanuit Paramaribo 😘