Het is begonnen!

Denemarken, København

Lieve allemaal,

Daar is 'ie dan, de eerste blog vanuit een ander land dan Nederland en wel Denemarken! Terwijl ik dit schrijf, lig ik in een zitzak naar de EK-wedstrijd Italië-Zweden te kijken, na een heerlijke dag in Kopenhagen.

Afgelopen maandag ben ik 's ochtends (na een super leuke zondag op de tennisbaan) door Mam, Em en Ing naar Den Haag Holland Spoor gebracht. Daar vertrok mijn trein naar Hamburg, via Amsterdam en Osnabrück. Gedag zeggen was wel even lastig, vooral als het een tijdje duurt voordat de deuren dicht gaan ("nou doehoeiiii"). In Hamburg moest ik ongeveer een kwartiertje lopen naar het hostel, deze was opzich prima, lag op een kamer met vier bedden. Eigenlijk direct spullen gedropt en lekker de stad verkend. Midden in het centrum was een soort food festival met groot scherm voor het EK, heel veel beter kon het niet worden, hihi. Een echte hamburger in Hamburg gegeten, heerlijk!

De volgende ochtend ging ik bijtijds naar het station, waar ik de trein pakte naar Denemarken. Ik was wel lichtelijk geirriteerd, want mijn ereader bleek gestolen nadat ik vijf minuutjes met twee Chineze dames had gekletst in de badkamer. Een vage jongen sliep in dezelfde kamer en ik had eventjes met hem zitten kletsen. Dom natuurlijk, om te denken dat je iemand dan direct kunt vertrouwen. Maar goed, direct relativeren, hij had ook iets anders mee kunnen nemen en dat is niet gebeurd. Maar dit zette me wel gelijk even op scherp. Heb overigens een nieuwe gekocht bij de Duitse MediaMarkt, want ik was er ZO blij mee en had alle e-books gelukkig in mijn mail. Nu hopen dat de reisverzekering iets gaat vergoeden.

De treinreis naar Denemarken verliep wederom voorspoedig! Moest overstappen in Fredericia, waarna de trein doorreed naar Odense waar ik een nachtje een hostel had geboekt. Ik ga het misschien nog 100 keer schrijven, maar wat is reizen met de trein heerlijk. Het is zo relaxed; lekker wat muziek luisteren, wat lezen, met mensen kletsen en naar het veranderende landschap kijken terwijl je onderweg bent naar je volgende bestemming. Je ziet vanalles, zoals hoe een gezin elkaar weer ziet na enige tijd. Vader stapt uit, meisje rent op hem af en zwangere vrouw volgt. Ze hebben beiden een roos in hun hand en ze zien er zo intens gelukkig uit. Mooi om te zien en ik zat lekker te janken vanachter mijn raampje :-).

Odense is onwijs leuk. Een stadje waar de sprookjesschrijver Hans Christian Andersen is geboren, wat duidelijk te zien is in de stad (standbeelden van sprookjes, schattige huisjes). Ben een Ierse pub ingedoken om de EK wedstrijd van die avond te zien en heb wat lekkers om te eten gehaald bij de supermarkt. Veel backpackers waren daar helaas niet, maar aan de praat geraakt met wat Denen in de Ierse pub. Voordat mijn trein vertrok de volgende ochtend, heb ik heerlijk in het zonnetje in een parkje wat gitaar gespeeld. Het beeld van de dag ervoor vanuit de trein (vader begroet zijn gezin) heb ik omgezet in een liedje, dus de reis is in elk geval al goed voor de inspiratie!

Woensdagochtend vertrok ik naar Kopenhagen. De eerste indruk was weer super: wat een leuke stad is dat! Het hostel is onwijs groot en ook super gezellig. Er is live-muziek, ruimten waar je kunt chillen en je hebt makkelijk contact met andere backpackers. Woensdagavond ben ik met twee meiden (Sam uit USA & Martha uit Mexico) naar Tivoli gegaan, een attractiepark midden in de stad. Daarna wat drankjes gedaan, waarna ik aan de praat raakte met de man die de live-muziek verzorgde die avond. We hadden het over componeren en optreden en hij nodigde me uit om naar een singer-songwriter bijeenkomst (open mic) te komen, net buiten de stad in Hillerød. Zo gezegd, zo gedaan. 'S ochtends heb ik eerst een fiets gehuurd en heb ik een groot deel van de stad fietsend gezien, zoals Nyhavn (de Kopenhaagse handelskade), the little mermaid en nog een aantal mooie gebouwen. Rond 14:00 uur vertrok ik naar Hillerød voor de singer-songwriters, ongeveer 45 minuten met de trein. Het was even zoeken, maar uiteindelijk kwam ik in het café terecht. Ik moet zeggen dat het wel weer een bijzondere belevenis was. Je moet je voorstellen dat het leek alsof alle Deense muzikanten uit de jaren 50 bij elkaar waren geraapt voor nog een laatste optreden. Heb zelf ook twee liedjes gespeeld, de gitaar komt nu al super goed van pas. Tegen de avond was ik terug in Kopenhagen, waar ik met een aantal Engelsen naar de wedstrijd heb gekregen en we daarna nog wat hebben gechilled. Lekker wat gegeten en gedronken en daarna heel voldaan naar bed!

Vanochtend ben ik er vroeg uit gegaan om lekker te wandelen door de stad. Naar Christiania geweest, een deel van de stad waar cannabis in verschillende vormen wordt verkocht en veelal wordt gebruikt ('green-light district'). Apart om te zien. In dat deel gelden bepaalde regels: niet rennen, dat zorgt voor paniek, en geen foto's maken. Verder gelopen naar Nyhavn en typisch Deens Smørrebrød gegeten. Vond het best lekker, ben niet per se groot fan. Maar uiteraard leuk om geprobeerd te hebben. Verder gelopen door de stad en heb zojuist een wasje gedraaid terwijl Zweden-Italië op staat.

Het is onwijs relaxed tot nu toe. Veel situaties zetten me wel aan het denken: je bent veel met jezelf waardoor je ook aan veel nadenken toekomt. Het is soms nog lastig om verwachtingen los te laten, bijvoorbeeld hoe je zo'n reis zou 'moeten' maken vs. wat je zelf eigenlijk graag wil en hoe je het wil beleven. Eerlijkgezegd hoef ik niet 24/7 mensen om me heen en vermaak ik me ook heel goed alleen, voor mij is het de beste manier om optimaal van mijn omgeving te genieten. Je blijft toch een 'sociaal dier', dus socializen doe je toch wel en ook daar heb ik wel behoefte aan en kan in dit soort hostels heel goed. Eigenlijk is het een perfecte balans zo :-).

Tot zover even deze blog, later uiteraard meer! Vertrek morgen naar Stockholm, ook onwijs benieuwd naar! Super leuk om de afgelopen dagen zo een beetje van me af te schrijven, soms is het nog best onwennig dat het écht is begonnen! Mocht iemand nog tips hebben voor Stockholm en/of Helsinki, let me know! Hoop dat alles goed gaat met jullie, ook daar wil ik natuurlijk graag over horen. En dank jullie wel voor het lezen :-).

Heel veel liefs! X

Lieve Nik, Mooi je eerste ervaringen te lezen en zie het helemaal voor me! Een goede start en kan me indenken dat het reizen per trein zo ontspannend is. Je ziet letterlijk de omgeving veranderen; de natuur, de cultuur, de mensen... Jouw enthousiasme, interesse en levenslust spat eraf, en dus ook de intensiteit waarmee je alles beleeft. Dat werkt aanstekelijk. Zou nu ook meteen de trein willen pakken! Blijf schrijven en ons inspireren met je mooie, beeldende verhalen. Kijk alweer uit naar de volgende, en volgende, en volgende......... ;-) Hier alles goed. Droog en warm (what's new?!). Veel liefs en brasa xxx Marion

Marion 2016-06-17 17:02:59

Lieve Nikki, Wat leuk op deze manier met je te kunnen " meereizen"! Wat ben je toch een globetrotter! Je weet meteen de treinen, hostels etc. te vinden! Super handig! En ook al lekker gitaar gespeeld! Genietze en fijn, dat we met je mee mogen genieten! Stevige brasa! (Tante) Marion.

Marion Julián 2016-06-17 19:07:20

Nikki super leuk verslag, als je zo doorgaat met schrijven, kun je een boek uitgeven. Stockholm mooie stad neem een rondje hop on hop off bus, dan zie je waar je meer van wilt zien. Plezier Peter en Joke

Joke Mackaaij 2016-06-17 20:04:53

Het is wel heel erg rustig op het tennispark............................... Frans Bosman

Frans Bosman 2016-06-17 23:18:42

Hey Nik, wat een ervaringen zeg en super leuk om te lezen wat jij zoal beleefd. Niks voor mij maar vind het supergaaf deze ervaringen van jou mee te beleven. Je bent nog maar net weg, kun je nagaan wat je allemaal nog voor moois gaat zien en beleven. Alles z'n gangetje hier en weer druk weekend voor de boeg. Truste, heel veel plezier en succes on your way to Stockholm. Dikke knuf en Xxx

Brenda 2016-06-17 23:44:32

Hi Nikki, heerlijk om je ervaringen te lezen, niks moet alles mag, genieten vanaf het opstaan tot dat je weer naar bed gaat, en dat gaat zo nog wel even door, je bent nog maar net weg, jaloers! Helemaal...wel. Wij gaan maandag gewoon weer naar ons werk. Kijk nu al uit naar je volgende verslag. Have fun Liefs Mandy X

Mandy Mackaaij 2016-06-17 23:57:50

Hi Nik... Ik vind "t leuk om te horen, dat die jumbo ukelele z"n snaartjes al heeft laten Trillen. Nu al die indrukken en belevingen nog ff omzetten in tekst en muziek met zo'n gevoel, dat je alles weer opnieuw beleeft als je het zou spelen en zingen. Eitje toch ? Op naar "hout blok eland" of te wel Stockholm! Het Venetië van "t noorden. "n mooie stad, geniet er vooral van. Van mij geen "brasa", maar 'n dikke knuffel !!

Piet 2016-06-18 00:05:38

Mooi geschreven meissie! Ik kijk uit naar je volgende post! Blijf genieten xox

Dani 2016-06-18 08:25:51

Klinkt als een paar top eerste dagen. Groetjes uit Parijs x

Winston 2016-06-18 09:36:18

Nik, genoten van je verslag, oma kan zo met jou meereizen. En kijk weer uit naar je volgende verslag, Pas goed op jezelf,!, kusjes van omi!

Omi 2016-06-18 09:46:32

Ah lieve Nik, wat een prachtig verhaal! Je schrijft zo beeldend, dat ik me veel kan voorstellen wat je beschrijft. Goeie keuze dat je met de trein naar St. Petersburg bent gegaan lijkt me. Je ziet zoveel meer dan rechtstreeks vliegen. Geniet ervan en deel maar flink jouw ervaringen met ons! Kus.

Mamma 2016-06-18 13:17:30

Lieve Nik, Bonny heeft jouw verslag voorgelezen aan me en hoewel ik je heel erg mis, vind ik het heerlijk om te horen dat je het leuk hebt. Ik ga over een weekje naar Curacao. Ik kan me nog niet helemaal voorstellen hoe het daar is en ik denk al helemaal niet na over de grote harige vreemde kat (genaamd hond) die daar ook woont. Ik ga in ieder geval mijn best doen om er daar een leuk huisje van te maken. Prrrrrt, Ebi

Ebi 2016-06-18 13:20:05

Heerlijk jouw verslag, genoten! Ik zie het zo voor me en daardoor 'meegereisd in je rugzak'... dus als die ietsiepietsie zwaarder lijkt : its only me😘 Ik kijk uit naar je volgende verhaal.

Corine 2016-06-20 00:35:02

Hey Nik, superleuk om te lezen. Jij kan ook alles, schrijven, zingen, componeren….1 ding was ik dit keer beter in (of kwam het omdat jij er niet was) het clubtoernooi!! Haha, geniet nog lekker en wij kijken uit naar je volgende verslag. Kus van ons.

Ingrid 2016-06-20 11:04:51

Hi nikki, heerlijk verslag. reis met je mee. Geniet ervan

Jeanet 2016-06-20 13:05:46

Hoi nikki Leuk om je op je reis te kunnen volgen😊

Anja derlagen 2016-06-20 19:46:26

Super leuk Nik ! Net je verhaal samen met Dionne gelezen. Lijkt me heerlijk om zo " go with the flow" je dagen door te brengen ! Mooi om te lezen wat je allemaal onderneemt en meemaakt ! We zijn errug benieuwd naar het vervolg ! Een kleine update vanuit ons. Wij hebben ook een leuk weekend gehad ! Zaterdag mooi feest van Em en Hans, maar daar heb je al van mee kunnen genieten. :), en zondagavond naar voorstelling van Youp van t Hek in openluchttheater in Bloemendaal. Super mooie plek ! Het was een van de eerste shows, na zijn hartaanval, heel bijzonder om mee te maken ! Tot snel Nik ! Dikke knuffels ! 😘

Monique 2016-06-20 23:15:49

Hoi lieve Nik, Inmiddels ben je (hopelijk) al in Helsinki, maar wilde je toch nog even laten weten, net als al mijn voorgangers, dat je eerste echte verslag heeuuuul leuk is om te lezen. Een beetje jaloers maak je ons wel, maar nog veel meer gun ik het je. Ik ben ook heel benieuwd hoe je het "alleen samen zijn" ervaart, volgens mij is dat een hele nieuwe gewaarwording en heb je heel veel tijd om na te denken over... hoe goedkoop de witte wijn in Nederland wel niet is bv. We missen je hier wel hoor! Met Em d'r feest en de tennisavonden... Gisteren heeft je mams jouw plekje ingenomen (hahaha of was dat nou andersom?), dat weer vanouds gezellig. Monique speelde met de mannen mee en ging zowaar aan het bier, we hebben haar dus uit tiem ven blank gezet, ik hoop dat je dat goed vind. Waarschijnlijk zien we je mams zondag nog bij Parkpop, dus we hebben gedag zeggen maar even uitgesteld. Lievie, geniet en ervaar. Ik kijk ook uit naar je volgende verslag. xxx Mar

Marjolein 2016-06-22 13:05:29

Nik, wat ben je toch een prachtig mens! Dat je een gezinnetje ziet herenigen en dan zo empathisch bent dat je zelf ontroerd raakt. Eigenlijk verbaasd het me helemaal niks maar ik wilde het je toch zeggen. Dikke kus