Cat Ba, Ninh Binh, Hué & Hoi An

Vietnam, tp. Hội An

Lieve allemaal,

Bedankt voor alle leuke reacties, heb er weer van genoten! Als het goed is hebben jullie afgelopen week flink genoten van de Olympische Spelen, gaaf om de resultaten een beetje te volgen, maar wat moeten sommige momenten kippenvel hebben opgeleverd (dat deed het al als ik een suf NOS-artikel las...)!

Alweer een week verstreken en zoveel gebeurd, gezien en gedaan. De tijd gaat behoorlijk snel, maar raak het besef van tijd ook wel kwijt. Opzich wel een goed teken, denk ik! Mijn laatste avond in Hanoi was nog heel erg leuk. Met een groepje van zes ben ik een avondje uit gegaan naar de 'Old Quarter' waar leuke barretjes en clubs zijn. Heerlijk weer eens een avondje gedanst! Op een gegeven moment kwam 'Drank & Drugs' door de speakers en dat vond ik dan wel weer beetje maf... Maarja Nederlanders komen nu eenmaal overal!

De volgende dag vertrok ik al vroeg met de bus richting Haiphong, waar ik een boot nam naar Cat Ba Island. Hier had ik voor gekozen omdat dit net wat Zuidelijker ligt dan Halong Bay. Uiteraard wilde ik dit niet missen, maar ik had even geen zin in het massa-toerisme, dus dit eiland bood een mooie uitkomst. Het boottochtje naar het eiland alleen was al heerlijk. Lekker om weg te zijn uit een stad en de stranden en bergen tegemoet te varen. Aangekomen op Cat Ba nam ik nog een bus naar Cat Ba Town, aan de andere kant van het eiland. Het was er erg gezellig, veel leuke eettentjes en hostels, een beetje een haven/vissersdorpje. 's Middags ben ik naar één van de stranden gelopen wat helemaal verlaten was. Lekker gezwommen, gelezen en zelfs geslapen......Totdat de rust werd verstoord door 150 (als het er niet meer waren) Chinese toeristen. Daar waren ze weer! 😉 Er werden speakers het strand op gesjouwd en voor ik het wist werd me verteld dat ik toch echt plaats moest maken voor de grote groep die spelletjes gingen doen. Vervolgens werd ik nog drie keer verplaatst door een druk gebarende Chinees en was ik het een beetje zat dus ben ik lekker weer een ander strand op gaan zoeken. 's Avonds heerlijk genoten van wat te eten op een mooi uitzichtpunt en ook weer even genoten van het alleen zijn.

De volgende dag ging ik namelijk met een heel stel uit het hostel op een boottour. Ik had daar Ethan, Chris en Chris uit de USA en Elly uit Maleisië ontmoet. Op de boot sloten Eline en Alex uit Nederland aan. Het was erg gezellig, we zijn richting Halong Bay, Lan Ha Bay en Monkey Island gevaren, waar we hebben gekayakt, gesnorkeld en rotsen hebben beklommen. Het uitzicht was adembenemend mooi, soms moet je jezelf dan echt even knijpen dat je er écht zit! Aan het eind van de dag was ik helemaal rozig van het zeewater en de zon, dus na een hapje en een drankje (en een potje poolen met de Amerikanen), ging het kaarsje vrij snel uit.

De bus naar de boot om weer naar het vaste land te gaan, vertrok de volgende dag wederom vrij vroeg. Ik ging eerst weer naar Haiphong, waar ik overstapte op een bus naar Ninh Binh. De busreis duurde vrij lang, maar het gehobbel en gebobbel doet het nog steeds goed om me in slaap te krijgen. In Ninh Binh zelf was niet zoveel te doen, maar de omgeving scheen prachtig te zijn. Die avond heb ik dus nog wat gegeten en even hardgelopen, waarna ik wat heb gekletst met twee meisjes uit België en een meisje uit Australië. De dag erna huurde ik een scooter om de omgeving te verkennen en dit deed ik samen met Dakota uit Australië. Het was zo gaaf en een heerlijk gevoel om het op de scooter te doen. Omdat het plan was om later een scooter te kopen, leek het me goed om even het gevoel te krijgen. Heb op Bali en in Thailand wel gereden, maar Vietnam is toch weer heel anders. We hebben aardig wat van de omgeving gezien en kwamen op een gegeven moment bij Trang Na, waar weer een boottochtje konden maken tussen rijstvelden, bergen en door grotten heen. Het was zo onwijs gaaf, één van de meest indrukwekkende tochten die ik ooit heb gemaakt (en dat eigenlijk spontaan! 😉). Eenmaal in het hostel hebben we wat gegeten en heb ik me klaargemaakt voor een nachtbus naar Hué.

De nachtbus vertrok om 21:00 uur en ik verheugde me er bijna op. Die stoelen liggen op de een of andere manier erg lekker en ik val gauw in slaap. Vlak voor aankomst in Hué werd ik wakker, ideaal! In het hostel kon ik al terecht, dus heb nog lekker twee uurtjes slaap eraan vast geplakt. Hué was de bestemming waar ik had afgesproken met Joan uit Spanje. We hebben elkaar ontmoet in Sa Pa, in het Noorden, en waren allebei van plan om van Hué naar Ho Chi Minh op een motorbike te gaan. Super fijn om even een reismaatje te hebben en het is ook een heel relaxte jongen. We kletsen lekker, maar kunnen ook gewoon even stil zijn. Het verloopt tot nu toe allemaal makkelijk.

Joan kwam pas 'smiddags aan in Hué, dus ik ben op motorbike jacht gegaan. Na heel veel overwegen, verzekering contacten en nog meer overwegen, heb ik besloten om toch de tocht te gaan maken. Het leek me zo'n lekker gevoel om even niet vast te zitten aan busschema's en op deze manier kom je weer op andere plekken dan de vaste 'toeristische' steden. Het dagje op de motorbike in Ninh Binh heeft me overtuigd. Het is ontzettend oppassen en de ervaringen op Bali en Thailand dragen gelukkig wel bij aan een beetje weten wat je kunt verwachten. Als ik enigszins het idee heb dat ik me niet comfortabel voel in het verkeer, dan ga ik weer over op het openbaar vervoer.

Het voelde echter wel onwijs gaaf om me te verdiepen in de verschillende motorbikes en uiteindelijk te onderhandelen met een dealer. Ik had onderzoek gedaan naar verschillende dealers en Mr. Kim Thiem kwam het beste uit de test. Niets gelogen, want wat heeft deze man me goed en op een eerlijke en vriendelijke manier geholpen. Hij zou op zoek gaan naar wat ik wilde (Honda Wave, Semi-Automatic) en ik mocht terugkomen zodat we zouden overleggen. Na ons overleg heeft hij de hele motorbike een service-beurt gegeven, wat bij de koopprijs zat inbegrepen. Uiteindelijk heb ik 200 dollar betaald en is de kans heel groot dat ik hem voor dit bedrag ga verkopen in Ho Chi Minh. Ideaal!

Terwijl mr. Kim motorbikes zocht, heb ik Hué nog even verkend. Mooie tempels en een schitterende 'oude stad' (imperial city). Indrukwekkend weer, wat een bijzondere gebouwen. Joan en ik hebben het 'savonds ook nog bij avond bekeken. Daarna hebben we samen een plannetje gemaakt voor de komende tien dagen. Joan moet 28 augustus zijn vlucht halen naar Hanoi, dus we hebben het doel om rond de 26e aan te komen in Ho Chi Minh. Eind augustus is het tevens mijn plan om door te reizen naar Cambodja.

De eerste tocht was van Hué naar Hoi An, ongeveer 150 km. Bepakt en bezakt vertrokken we rond 10:00 uur en alles ging super voorspoedig. Ineens reed ik op de welbekende Hai Van Pass en ik weet niet wat ik allemaal nog ga zien, maar dit was echt het mooiste stuk motorbiken wat ik ooit heb gedaan. Zo bijzonder en zulke mooie uitzichten. Rond 15:00 uur kwamen we aan in Hoi An, waar we gemakkelijk een guesthouse vonden. We delen even een kamer, wat ook fijn is (even niet in een dorm met tien anderen). Onderweg kwamen we trouwens ook de mooiste taferelen tegen: veel te zwaar bepakte motorbikes, kinderen die langs de weg staan te zwaaien en wanneer je stopt voor een drankje komen ze met je spelen. Het voelt alsof je op deze manier wel dichter bij de lokale bevolking komt. Overigens vind ik Vietnam tot nu toe een geweldig land. De mensen zijn heel lief en er heerst een bepaalde vibe die ik niet goed onder woorden kan brengen. Angst voor oplichterij of diefstal is er nauwelijks, het lijkt wel niet bij mensen in hun hoofd op te komen. Uiteraard blijf ik opletten, maar de sfeer die er in dit land hangt, voelt ontzettend goed.

Hoi An is ook geweldig. Het heeft een vrij groot oud centrum waar een rivier doorheen stroomt. Aan beide kanten van de rivier zijn leuke eettentjes en barretjes en de hele stad is versierd met lampionnen. Gisteren hebben we veel door de stad gelopen en 'savonds zijn we drankjes gaan doen bij de rivier. Al gauw leerden Joan en ik James en Alice uit de
UK kennen, we hebben een gezellige avond gehad.

Vandaag zijn we lekker naar het strand geweest! In de omgeving hebben we eerst fietsen gehuurd en de omgeving op die manier verkend. Ook weer zo mooi. Het strand en het zwemmen in de zee was zalig, echt een topdag! Vanavond ga ik wat drinken met Ha, die ik had ontmoet in Hanoi. Zij gaat over een paar dagen weer naar huis. Morgen staat er een dagje op de scooter op het programma. We vertrekken niet te laat en willen dan doorrijden tot Quang Ngai waarschijnlijk. De dag erna rijden we gelijk door naar een ander stadje en de dag erna weer, naar Nha Trang. Daar blijven we dan wel weer twee nachten om even bij te komen.

Het is een aardig lange blog geworden, maar wat is het heerlijk om zo mijn gedachten en belevenissen van me af te schrijven. Weer bedankt voor het lezen en ik hoop dat het met jullie allemaal goed gaat. 😘

Een hele dikke kus van mij!

Zolang het bij drank & drugs uit de speakers komt en niet uit spuiten gaat t nog helemaal goed! Super gaaf dat je een motor heb gekocht en natuurlijk op een verstandige manier! Veilige km gewenst en genieten! Weer een superblog! Liefs

Caecilia 2016-08-19 16:36:33

Jeetje Nikki wat een super gave reis maak je zeg! En dan op de motor😀 Geniet van alles.

Marisse 2016-08-19 20:20:15

Tis 8u hiero en Terry ligt nog te slapen. Ik ben net ff stiekum weg geglipt in jouw verhaal en achterop je motorfiets meegereden. Wat een heerlijke reis weer en ik voel je vrijheid, de vriendelijkheid om je heen en geniet mee van de prachtige natuur. Helaas moet ik ook weer afstappen... Ik kijk uit naar het volgende traject !!! 😘

Corine 2016-08-20 08:40:10

Hè meid ...... Wat 'n geweldige foto"s en uiteraard het blog waar de spontanitijd vanaf spettert ! Leuk voor mij is natuurlijk om te zien dat die "ukelille " ook regelmatig gebruikt wordt .... en er lekker op gekladderd wordt. Allemaal herinneringen voor later ! Ik zie aan dat koppie van je, dat je er nog steeds met volle teugen van geniet . Blijf dat vooral doen ! Ik ga dat hier op mijn mini reisje ook doen. Doe Joan de groetjes .......SALUDOS ........‼️‼️‼️

Piet 2016-08-20 14:28:03

Wat n schitterende plaatjes weer. Ik zie je helemaal rijden door dat natuurschoon en neuriend...."ik heb een toe-toe-toeter op mn scooter". Ik weet dat je voorzichtig doet en heb er alle vertrouwen in dat jij die blitse Red-Wave-Semi-Automatic uiteindelijk veilig naar Ho Chi Mi gaat rijden. Straks in Nederland je motorrijbewijs halen en dan gaan met met zn 3-en die motorvakantie door Zuid Amerika maken :-) Enjoy. Pap xxx

Paul 2016-08-20 15:53:14

Lieve Nik, wat heb ik ook weer mee genoten tijdens het lezen van je blog. Zo ontzettend gaaf dat je dit allemaal kan meemaken en beleven. Je ontmoet zoveel mensen en doet zoveel ervaringen op. Ik vond die foto van jou op Instagram op je motorbike zoooo leuk! Bepakt en bezakt en lekker toeren met Joan, geweldig. Blijf vooral lekker genieten inderdaad! Hier zit de toernooi week van Berg & Dal er weer op. Heb met Mandy samen 3 wedstrijden gespeeld waarvan de 1e wedstrijd het lastigste was. Kansen gemist en dus gelijk verloren. Onze tegenstanders werden uiteindelijk 1e in de poule. Wij zijn 2e geworden, ook niet slecht. Gister, zaterdag, was uiteindelijk nog een mooie dag en hebben we 2 partijen gespeeld. Die hebben we wel goed gespeeld :-) We hebben nog wat andere partijen (o.a. GD2 en GD3) ook gezien. En jawel, zelfs 'Piet' hebben we in actie gezien (je weet wel, van Marieke haha). Als afsluiting lekker gegeten op Berg & Dal. Vanmiddag zijn we weer terug gegaan voor de prijsuitreiking. Die kwam er uiteindelijk niet, we zagen dat iedereen na afloop gelijk z'n prijs mee kreeg. Dus, hebben wij die van ons ook maar opgehaald bij Pascal en Alex. Vandaag na de prijsuitreiking pizza besteld en finale boksen gekeken. Helaas, NL zilver gewonnen. Morgen weer aan het werk en uitkijken naar het verwachte mooie weer van de week. Ze voorspellen een hittegolf....maar dat kan zomaar nog veranderen. Ik hoop op nog een dagje strand van de week! Volgend weekend ga ik met aantal softbal meiden naar Amsterdam, spelen we mee op toernooi en dat is altijd een feestje van vrij tm zondag. Genoeg leuke dingen in het vooruitzicht dus. Heel veel plezier nog in Quang Ngai, de tussenstop en Nha Trang. Voorzichtig op de motorbike & enjoy! Dikke XXX en knuffel

Brenda 2016-08-21 22:01:38

Hi Nik, Weer een fantastisch hoofdstuk. En wat een avontuur op je motorfiets. Ik spring er nog niet vanaf ;) ik kan niet wachten op het vervolg van je roadtrip. hinghing! Ons tennis toernooi bij Berg en Dal zit erop. Hebben 3 pittige partijen gespeeld en het resultaat is dat Brenda en ik 2e uit de poule zijn geworden en ook nog een prijs kregen :) Hebben van 4-tjes gewonnen, dus benieuwd wat dit met onze rating doet. Geen toernooitjes meer op de planning, maar is het uitkijken naar de najaars competitie. Als de weersvoorspelling uitkomt krijgen we deze week een hitte golf en wordt het donderdag een top dag, dus ga op mijn werk regelen dat ik donderdag vrij wil en er een stranddag/avond van de maken. ff voorbruinen voor Thailand, haha! Liefs Mandy XoXo

Mandy 2016-08-21 22:03:10

Zo, ik ben weer helemaal bij. Door mijn vakantie stonden er nog 3 blogs die ik moest lezen en natuurlijk de prachtige foto's bekijken. Jeetje, wat een avontuur allemaal. Je komt echt op plekken waarvan je niet wist dat ze bestonden en dan met zo'n gevarieerd gezelschap, lijkt me echt geweldig. Nou onze vakantie was ook weer super. Niet zo spannend als bij jou natuurlijk, maar we hebben heerlijk genoten. Het was super weer, dus lekker gevaren op het garda meer. Een dagje de Monte Baldo op geweest, dagje naar Venetie….leek daar ook wel Azie, niet normaal. En een dagje gaan Canyoningen….nou, dat was dan wel het spannendste van allemaal. Nu dan weer terug in Nederland. Afgelopen weekend nog even naar Jazz in de gracht geweest, moest gelijk aan je denken….iets voor volgend jaar misschien? Vandaag weer aan het werk en de meiden weer naar school. Deze week belooft ook nog mooi weer te worden. Ze spreken zelfs van een hittegolf, dus daar gaan we in de avonden nog even lekker van genieten. Morgen weer tennissen met de meiden, lang niet gezien, dus zin in. We houden elkaar weer op de hoogte. Kus lieve Nik, tot de volgende blog. XXX

Ingrid 2016-08-22 09:08:19

Jeeejjj!!! Wat een leuke blog weer.. super mooie dingen maak je mee en fijn dat je zoveel mensen ontmoet! Ik moet telkens zo lachen om Ha, grappige naam! Wendy en ik zoals je weet gister Te Werve gewonnen, sta nu een 4.5 in de dubbel, is dat geen giller??? Nou meid voorzichtig op de motor en geniet van al het moois!!! Liefs xxxx

Ilse Kersten 2016-08-22 22:04:08

Heee lieve Nik, Zo ik ben bij met lezen, maar denk dat ik alles nog een keer rustig moet lezen en bekijken want dat is het zo waard. Soms kan ik bijna het eten proeven, de uitzichten zelf ervaren en de geur van de steden en het landschap ruiken. Lees je je blogs nog wel eens terug? Kun je je voortstellen dat het ongeveer een maand geleden was dat die dronken Rus een beetje lastig deed? Wat heb je veel gezien en gedaan zeg, te gek! Ik weet dat je nu ziek op bed ligt maar wie weet kun je dan ook een beetje terugdenken aan de reis tot nu toe. Het verschil in landschap is prachtig, die "pukkels" in Ninh Binh bv, hoe bijzonder. Door jouw reis leer ik veel meer over de wereld waarin we leven en besef je weer hoe klein Nederland toch is. De manier waarop je contact legt en je zo nu en dan samen met anderen een stukje van je reis deelt en vervolgens in je uppie geniet van een skyline... je bent echt een globe trotter! Dus mocht je niet een verdere loopbaan in tennis of psychologie ambieren, dan kun je altijd de nieuwe Floortje worden, gaan schrijven of fotograaf worden, je hebt t allemaal in je! Voor nu heel veel beterschap, ik hoop dat de antibiotica snel aanslaat en je snel weer op pad kan. Dikke knuffel lievie en we proosten vanavond op jou met tiem ven blank. Kus Mar PS onze vakantie was heel chil, een kleinschalig park, prachtige dierentuin waar we elke dag naartoe zijn gegaan en een paar uitstapjes gemaakt naar oa Honfleur. Dus niets vergeleken bij jouw ervaringen maar om nou elke keer voor ons en de kids een rugtas in en uit te pakken vind ik ook geen doen... Milou zou ook omvallen met een rugtas om denk ik dus dit was een goed alternatief ;-)

Marjolein 2016-08-23 16:44:21

Hey meis, Echt heel leuk om te lezen allemaal en helemaal gaaf dat je het zo naar je zin hebt daar!!! Heeele coole pics ook! ^___^ xox