Mongolië

China, Beijing

Lieve allemaal,

Weer bedankt voor de lieve reacties, het is weer een heel gave en bijzondere week geweest. Leuk om het nu weer even van me af te schrijven en ik hoop jullie op die manier weer een beetje 'mee te nemen' op reis :-). Wel verschrikkelijk om het nieuws te lezen vandaag... Gedachten gaan uiteraard uit naar de gebeuetenissen in Nice, wat ontzettend erg om te horen en om de beelden te zien.

Nadat we vorige week waren vertrokken vanuit Lake Baikal, konden we nog een dagje genieten van de stad Irkutsk, voordat de trein naar Mongolië zou vertrekken. Het was prachtig weer, dus we konden een mooie stadswandeling maken. In veel delen van de stad werd de geschiedenis van Rusland mooi weergeven, in de vorm van monumenten en teksten. Om 21:00 uur vertrok onze trein naar Ulaanbaatar, Mongolië. Ik had er zoveel zin in; sowieso weer in de treinreis, maar was vooral vreselijk benieuwd naar Mongolië.

De trein was weer heel goed te doen. Je hebt natuurlijk niet extreem veel ruimte, maar ik word steeds wat beter in alle benodigheden inpakken in mijn kleinere tas, zodat de grote backpack onder de bank kan en er niet onderuit hoeft te komen tijdens de reis. We vertrokken stipt op tijd (alle treinen, trouwens... Kan de NS nog wel wat van leren, haha). Het landschap tijdens de reis door Siberië was echt schitterend. Heel verschillend, eigenlijk: soms enorm uitgestrekt en soms juist heel bergachtig. De grenscontrole van Rusland naar Mongolië was best intens. In totaal duurde het acht uur, waarin de cabine verschillende malen werd gecheckt en onze paspoorten een paar uur werden ingenomen. Alle tassen werden gecheckt en moesten daarom opengemaakt worden (daar ging mijn goed ingepakte tas ;-)). Eenmaal in Mongolië werd het landschap alleen maar mooier en was het vooral heel onwerkelijk om ineens in Mongolië te zijn. Het duurde twee nachten en drie dagen voordat we aankwamen in Ulaanbaatar, wat super snel voorbij ging. Wel een stuk minder Russische reizigers, meer buitenlanders.

Aangekomen in Ulaanbaatar (UB), de hoofdstad van Mongolië, werden we welkom geheten door Dave, onze honcho voor de dagen erna. Leuke, vlotte, jonge gast! Het regende hard, dus we werden naar het hostel gebracht waar we een heerlijke douche namen. Daarna hadden we uiteraard behoefte aan lunch. Onderweg naar het restaurant merkte ik gelijk dat ik me heel erg op mijn gemak voelde in UB, echt een heerlijke vibe straalde de stad uit. De mensen vond ik heel vriendelijk overkomen en je merkte duidelijk meer Aziatische invloeden. Het eten was uiteraard verrukkelijk. Ik besloot om zomaar iets te bestellen van een plaatje en ik bleek schaap te hebben gegeten. Volgens mij had ik dat, buiten lamsvlees, nog nooit gegeten. Na de lunch bracht Dave ons naar het grote plein midden in de stad, want tijdens ons verblijf zou er een groot festival aan de gang zijn in Mongolië, het Naadam Festival waarbij Mongoolse tradities worden gevierd, zoals sporten, kunst, dansen, muziek en klederdracht. Gaaf om een grote parade mee te maken. 's Middags gingen we drankjes doen in een rooftop bar, wat ons een gaaf uitzicht gaf over de stad. Die avond hadden we, na weer een overheerlijke maaltijd, zin in karaoke. Nou, dat laat ik me natuurlijk geen twee keer zeggen. We gingen een tent binnen en kregen met onze groep een privé kamer toegewezen met een grote tv, twee tamboerijnen, een discobal en twee microfoons. Had karaoke nog nooit op die manier meegemaakt, maar jullie kunnen je vast voorstellen dat we helemaal los gingen en de grootste lol hadden. Ook Dave deed even een Mongoolse rap.

De volgende dag vertrokken we naar het binnenland van Mongolië, waar ik me ook mega op verheugde. We zouden twee nachten verblijven in een Ger-Camp, de authentieke woningen van Mongoolse nomaden. De omgeving was echt zó mooi, zo wijds en met allemaal bergen. Ik kon niet stoppen met ernaar te kijken en, ondanks dat ik maar kort in Mongolië ben geweest, raad ik het echt zo erg aan. Uberhaupt deze reis in totaal. Echt een heel grote aanrader.

Aangekomen in Terelj National Park, waar het kamp zich bevond, werden we hartelijk ontvangen. Een aantal gingen lunchen en ik ging even genieten van de omgeving en voetballen met een bal die Toby onderweg had gekocht. 's Middags gingen we met een aantal hiken (lees: klimmen) door de omgeving en kwamen we op super mooie uitzicht punten. Voor het eten gingen we nog lekker met de gitaar in het zonnetje zitten en maakten we een plannetje voor de volgende dag. Toby en ik zijn 's Ochtends eerst omhoog geklommen voor een schitterende zonsopgang (05:30 uur). Echt adembenemend. Daarna lekker ontbeten en ons klaargemaakt om het National Park verder te verkennen. We bezochten Turtle Rock (een rots die op een schildpad lijkt) en een Boeddhistische tempel. 's Middags gingen we in authentieke klederdracht booschieten en hebben we daarna paardgereden. Het was echt zo'n topdag, want het was ook nog eens stralend weer. 's Avonds hebben we met zijn allen drankjes gedaan en meegezongen met allemaal liedjes. De andere mensen in het Ger-Camp waren ook super leuk, dus daar hebben we een klein feestje mee gebouwd. Voor het slapen gaan maakten we een vuurtje in de Ger, zodat t warmer zou zijn. Het begon alleen heel erg te roken, waardoor we allemaal als een gerookte zalm wakker werden. Op het moment dat de ger rookte zong Paul over het hele terrein: 'This Ger is on fireeee' (Alicia Keys, This Girl is on Fire). Dat was de quote of the day.

De volgende dag vertrokken we weer naar Ulaanbaatar. Onderweg stopten we bij een 50-meter hoog stalen standbeeld van Chenggis Khaan, voormalig leider van Mongolië. Onwijs indrukwekkend. We bezochten ook een traditionele nomadic familie in het binnenland. Bijzonder om te horen hoe die mensen leven, ze verhuizen maarliefst vijf keer per jaar met alle dieren en hun Ger. Terug in Ulaanbaatar ben ik samen met Iva, Paul en Sarah naar een typisch Mongools concert gegaan, waarin dansen werden gecombineerd met traditionele muziek. Wat ook aan bod kwam was 'throat-singing', een heel bijzonder gehoor. Het is alsof één persoon meerdere geluiden met zijn stem kan maken, wel waard om dat eens op youtube op te zoeken! 's Avonds besloten we eens goed te gaan stappen, dus zo gezegd, zo gedaan. Dave nam ons mee naar een aantal kroegen in de stad, waaronder een bar met open rooftop terrace. Daarna gingen we naar een club die 'the mint' heette, daar was het helaas niet zo druk maar we hebben er zelf wel een feestje van gemaakt. De volgende ochtend vertrokken we al om 07:00 uur naar het station, waar de trein naar Beijing om 08:30 uur vertrok. Al met al waren het dus echt een paar topdagen in Mongolië, waarin we veel hebben gedaan en gezien. Toch voelt het alsof het allemaal wel op een heel relaxte manier gaat. Dit is geen tour waarbij je continu vast zit aan een programma, je bespreekt meer met de honcho wat je graag zou willen doen en flanst een programma in elkaar aan de hand daarvan. Ideaal!

Een paar uur geleden zijn we aangekomen in Beijing en zit de tour er al bijna op. De afgelopen drie weken zijn echt voorbij gevlogen. Gelukkig hebben we nog twee dagen met de groep en zie ik een aantal misschien later tijdens mijn reis nog. Het zijn stuk voor stuk erg leuke mensen en ik ben blij dat ik voor deze tour heb gekozen. De eerste indruk van Beijing is helemaal super. Gek genoeg voelde ik me er gelijk op mijn gemak. Alle geuren van overheerlijk eten doen het ook goed. Net hebben we super lekker gelunched, hier teken ik voor voor de komende tijd!!! Voelt alsof er weer een nieuw deel van de reis aanbreekt en China zal ongetwijfeld een groot avontuur worden. De komende dagen blijf ik hier en de 19e ga ik met de trein door naar Datong, ten zuidoosten van Beijing. Morgen gaan we met de hele groep naar de Chinese muur. We hebben samen met de honcho een gave plek uitgekozen waar niet al teveel toeristen komen. Hierover vertel ik later uiteraard meer. Vanavond zoeken we een nightmarket op en gaan we Peking Duck eten!

Leuk dat jullie mijn belevenissen weer hebben gelezen. Voor degenen die op vakantie gaan of zijn, heel veel plezier! En natuurlijk een heel fijn weekend gewenst, ben benieuwd hoe het er in Nederland/Curacao of waar dan ook aan toegaat! 😃

Dikke kus van mij!

Ge-wel-dig!!! Krijg helemaal zin om te reizen als ik dit lees. Super dat je dit doet meissie, de dingen die je meemaakt, wat je ziet!! <3 GENIET!!! xox

Dani 2016-07-15 12:33:30

Nikki, wat een super reis, heerlijk om je verslag te lezen en prachtige foto's. Geniet ervan. xx Jeanet

Jeanet 2016-07-15 13:04:57

Echt gaaf om alles te lezen Nikki. Ik zie alles wat je schrijft ook voor me...Eigenlijk ben ik zo ook een beetje op reis!! Geniet ervan en tot je volgende verhaal!

Carlo smit 2016-07-15 13:44:52

Wat leuk weer om je verslag te lezen.. Fijn dat je met zo'n leuke groep reist. Ben benieuwd naar je volgende avonturen.

Anja derlagen 2016-07-15 14:19:12

Hi Nik! Heerlijk om te lezen en even met je mee te reizen. Veel plezier nog even met je groep en succes straks in China verder😊Geniet Xxx

Ammenieke 2016-07-15 15:12:13

Jeeejj, weer een super leuk verhaal Nikki!! Wat een PRACHTIGE foto's en wat zie je er goed uit.. echt zo fijn voor je dat alles zo goed gaat en dat je het zo leuk hebt. Dat je zo'n leuke groep hebt is geweldig, en het is zo bijzonder dat je samen die mooie momenten deelt. Tot snel weer! Liefs

Ilse Kersten 2016-07-15 16:44:40

Hè meis..... Ik zie en lees dat je volop geniet ! Blijf dat vooral doen. Volgende maand ga ik "r waarschijnlijk ook ff tussenuit. Gewoon relaxen en bij tanken, om daarna weer fris te kunnen starten bij m"n nieuwe werkgever Hou je haaks en keep on smiling 😎‼️‼️‼️

Piet 2016-07-15 20:50:53

Mooi verhaal weer Nikki, en geweldige foto's. Eet je behalve schaap ook veel worteltjes daar, of begin je echt van het vele buiten-zijn een Indo-kleurtje te krijgen?? ;-) Je ziet er in elk geval stralend uit! Best een raar idee -lijkt me- om na deze intensieve groepservaring van de treinreis, straks uit elkaar te gaan... Maar wel een leuk vooruitzicht dat je sommigen van hen wel weer zult ontmoeten. Kijk al uit naar het vervolg... Het blijft boeiend en leuk!!! Liefs vanuit Korsou! xxx

Marion 2016-07-15 20:52:39

Wat een belevenissen weer. Erg leuk om te lezen en mooie foto's. Worden ze al een beetje gek van je selfie stick? Dikke kus. xxx

Ingrid 2016-07-15 21:28:33

Lieve Nik. Toch leuk zo'n blog. Kanten van mn dochter ontdekken die ik nog niet eerder heb mogen ervaren......VRIJWILLIG ruim voor 05.30 uur opstaan .......'wat een voorspelbaar flauw grapje pap' hoor ik je hier nu denken. Nou schat.....er gaan er nog vele volgen :-) Je verorbert inmiddels schapen en pekingeenden. Ik denk dat menig diersoort de komende tijd dekking gaat zoeken wanneer jij in de buurt komt. Enjoy dushi xxx Pap

Paul 2016-07-16 01:04:42

Prachtig weer Nik, vooral Mongolië. Lijkt me geweldig om daar langer te blijven. En ik zie daar een foto van jou met gitaar bovenop een berg. Dat plaatje had ik je voor je reis al voorgespiegeld. En? Ook nog gezongen voor de kuddes schapen en die twee herders 😀 en het Chinees eten ...ik krijg om 1.30u s nachts trek! Hoe dan ook, je verhaal is zo vrolijk. Fijn om hiermee zometeen in slaap te vallen.

Corine 2016-07-16 01:13:14

Wat een geweldige reis ,Nik! Fijne tijd in China!..

Gre 2016-07-16 05:44:10

WoW Nik, wat een mooi verhaal weer en ziet er allemaal heel gaaf uit ! De vrijheid straalt van jullie gezichten af ! Mooie plaatjes ook in Mongolie ! Op een paard door dat landschap rijden lijkt me ook geweldig ! En we zijn ook erg benieuwd hoe zo'n huis/tent in het GerKamp er aan de binnenkant uitziet ?! En nu China ! Wat een afwisseling ! Nu alweer benieuwd naar je China verhaal 😎👧🏽! Enjoy !!😘

Monique 2016-07-16 09:55:23

Hi Nik, GE-WEL-DIG! Wat een gave verhalen schrijf je toch. Je neemt ons allemaal mee in jouw belevenissen, gaaf! Echt zo fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en vooral geniet van alles wat je meemaakt. Blijf dat vooral doen! Er gebeurd al zoveel in de wereld. Je foto's zijn ook zo onwijs mooi. Ik kan het blijven zeggen, vindt het zo gaaf dat je dit doet. Ik ben weer terug van m'n weekje scouting in België. Hebben prima weer gehad en leuke dingen gedaan. Er was alleen een muggenplaag, dat was wat minder. Ik kan werkelijk even geen mug meer zien of horen. Uiteraard kwam ik wat slaapuren tekort maar gisteravond weer lekker in eigen bed heeft een hoop goed gemaakt. Dinsdag weer aan het werk en deze week speel ik ook toernooi De Lier met Wendy. Mandy heeft een ontsteking onder haar voet en moet rust houden. Kijk alweer uit naar je volgende verhalen Nik, liefs xxx Bren

Brenda 2016-07-17 12:02:12

Nǐ hǎo Nik, wat heerlijk, hoofdstuk 5, het leest zo lekker weg. Gelukkig volgen er nog vele hoofdstukken :) Al je belevenissen, super! Mooie foto en je geniet, zo duidelijk te zien op de foto's. Een foto moment met de Flugel gaat vast nog wel komen, daar ben ik niet bang voor, wat zeg ik, het kan altijd nog samen in Thailand in een hangmat :) Helaas voor mij voorlopig geen tennis met een ontsteking onder mijn voet :( hoop dat ik Welgelegen wel mee kan doen met 1 onderdeel.Met 10 dagen ibuprofen en rust hoop ik dat het snel opgelost is. Yǒu yīgè hǎo shíjī (Veel Plezier) in China! Zàijiàn (doeiiii) Tot het volgende hoofdstuk veel liefs Mandy X