Phu Quoc, Sihanoukville, Koh Rong Samloem & Phnom Penh

Cambodja, Phnom Penh

Lieve allemaal,

Hoop dat alles goed gaat met jullie in Nederland en Curacao of waar dan ook! Bedankt voor de leuke en lieve reacties op de blog. Ben inmiddels echt weer volledig de oude, voel me helemaal super dus dat is fijn! Maar heel erg bedankt voor het lieve medeleven.

Over een paar dagen ben ik al drie maanden onderweg. De tijd is echt omgevlogen; een paar dagen terug ging ik door mijn foto's en dan lijkt het al zó lang geleden dat ik bijvoorbeeld op de Chinese Muur stond of zelfs op het strand lag in Hong Kong. Super leuk om dat te zien. Op naar de volgende drie maanden!

Vorige week, 1 september, heb ik vanuit Saigon het vliegtuig gepakt naar Phu Quoc Island, ten Zuiden van Vietnam. Vanaf hier kon ik Cambodja zelfs al zien liggen, dus ik kwam steeds dichterbij. Phu Quoc was echt vanaf moment één al super. Lange uitgestrekte stranden, weinig toeristen en een super gaaf hostel boven op een berg met uitzicht over bijna het hele eiland. Alles was schoon en nieuw, er waren alleen geen andere backpackers. Om eerlijk te zijn was een break van al het socializen niet eens zo erg 😊. Na aankomst ben ik naar het strand toe gelopen en heb ik een lange strandwandeling gemaakt over 'Long Beach'. Na een tijdje kwam ik aan bij Rory's beachbar en daar heb ik een lekker drankje gedronken en ontmoette ik wat andere backpackers. Vanaf het hostel heb ik de zonsondergang gekeken en ben ik niet te laat gaan slapen. De volgende dag huurde ik al vroeg een motorbike om over het eiland te rijden, wat was dat gaaf. Het was heerlijk weer en over het eiland navigeren was vrij gemakkelijk. Eerst ben ik helemaal naar het Noorden gereden, naar Bai Thom, waar ik de eerste glimp van Cambodja heb opgevangen. Ik kwam terecht in diepe modder, wat het motorrijden wel even wat lastiger maakte, maar daardoor kwam ik op een super mooi afgelegen plekje met chill-stoeltjes en een oud opaatje dat drankjes verkocht. Hier leerde ik Aldo en Eldie (ja serieus, zo heten ze) uit Enschede kennen. Gezellig even gekletst en afgesproken dat we die avond een drankje zouden doen bij Rory's beachbar. Ik ben vervolgens naar het Zuiden, naar Bai Sao, gereden, waar ik een watermelon-juice heb genuttigd en even op het strand heb gelegen. Langs de kant van de weg heb ik wat avondeten gehaald, waarna ik op het strand bij Rory's heb gezeten met Aldo en Eldie.

De dag erna, op 3 september, was het dan zover: ik ging afscheid nemen van Vietnam. Wat een geweldige (bijna) maand is het geweest met zoveel verschillende uitzichten, heerlijk eten, lieve mensen, leuke medereizigers en een gave motortocht. Ik raad het iedereen aan om eens naar Vietnam toe te gaan en hoop er zelf zeker nog eens terug te komen. Het meest bijzondere van Vietnam vond ik toch wel de diversiteit van het landschap en de verschillende activiteiten. Je verveelt je in elk geval niet! Iedere busreis is weer een feestje voor het oog en iedere stad of plek heeft weer iets nieuws te bieden. Om 08:00 uur nam ik de ferry naar het vaste land en zat er een man uit Nieuw Zeeland naast me. Hij woonde al tien jaar in Vietnam maar wist zo'n beetje alles beter. Ik was daardoor al vrij snel klaar met praten met hem, maar hij niet met mij. Dus ik zat helaas eventjes aan hem vast. Eenmaal op het vaste land ging ik naar een tourist office waar mijn visum voor Cambodja geregeld zou worden. Dit duurde een paar uur, dus in de tussentijd wandelde ik samen met twee meiden uit de UK door Ha Tien (de laatste stop in Vietnam).

De grensovergang was een bijzondere ervaring. In een busje werden we tot aan de grens gereden en moesten we uit het busje stappen, terwijl onze backpacks in het busje bleven. We liepen vervolgens ongeveer één kilometer over 'no-mans land' voordat we Cambodja in liepen. Daar zaten er allemaal mannen met lange witte jassen achter een tafel en namen ze onze temperatuur op met een soort laserlichtje. Zo keken ze of je ziek bent, want dan kom je Cambodja niet in (gelukkig had ik het ziek zijn al achter me liggen πŸ˜„). Het busje stond netjes aan de andere kant van de grens te wachten en we stapten in.

Rijden door Cambodja was eigenlijk direct al anders. De wegen zijn een stuk slechter dan in Vietnam, zelfs zandweggetjes op veel plekken. Het land doet nog wel meer onderontwikkeld aan, dit was best bijzonder om in eerste instantie te zien - dat het verschil al direct zo te merken is. De bus begaf het ook al vrij snel, typisch voor Cambodja. De buschauffeur gaf echter niet toe: ondanks dat de bus niet meer in zijn drie, vier of vijf wilde schakelen, bleef hij stug volhouden met toeren maken. Eerst vanuit één naar twee en dan heeeeel hard optrekken. Vervolgens deed de bus niets meer, dus liet hij zich steeds uitrollen. Jullie snappen, dit zorgde voor enige vertraging, maar was prima. Ik heb de tijd 😜. In Kampot moest ik overstappen en had ik een zingende buschauffeur. Echt super gezellig, allemaal Cambodjaanse liedjes.

Sihanoukville was mijn eerste stop in Cambodja. Het was hier best wel gezellig, ondanks dat het vrij rustig was door het laagseizoen (anders dan Vietnam!). Sihanoukville is een badplaatsje, dus heb uiteraard gelijk het strand opgezocht. Daar ging de zon precies onder, dus onder het genot van een Ankhor (Cambodjaans biertje) heb ik de zon onder zien gaan. Geluksmomentjes zijn dat wel, hoor! Het hostel was goed, bestond uit een aantal bungalows en ik deelde een kamer met maar drie anderen. Twee daarvan waren twee leuke Britten, Katie en Ashlin. De volgende dag hebben we samen ontbeten en zijn we richting het strand gegaan. Zij moesten nog wat dingen regelen, dus ik ben een lange strandwandeling gaan maken en heb lekker even gezwommen. 's Middags heb ik weer gemeet met Katie en Ashlin voor een borrel en avondeten. Was een super gezellige avond en we hadden leuke gesprekken.

Voor de volgende dag had ik een speedboot geboekt naar het eiland Koh Rong Samloem, een soort onbewoond eiland. Er is weinig, behalve een paar accommodaties en er is bijvoorbeeld geen pinautomaat. Ik had geboekt bij het Mad Monkey Hostel, waar ik goede verhalen over had gehoord. Ik wist echter niet echt wat ik kon verwachten, dus ik liet me verrassen. Nou, wat ik daar aantrof. Wat een gave plek, zeg!!! Op een bootje kwamen we aan land en moesten we een stukje door het water met al onze spullen. Aangekomen aan land stonden er mensen op het strandje te barbecuen en te dansen en eenmaal in het restaurant/bar zag het er zo tof uit. De bungalows waren half in de jungle gebouwd met uitzicht over de zee. Ik sliep in een vrij grote dorm, maar vanuit mijn bed keek ik uit over zee, omdat het een open bungalow was zonder ramen en deuren. De foto's zullen meer zeggen, want de plek was onbeschrijfelijk idyllisch. Er waren natuurlijk veel backpackers en dat was zo gezellig. Leerde Hanna en Silja uit Duitsland kennen, Brennan uit de USA, Dan & Eagle uit de UK, Georgia uit de UK en Lorenzo uit Italie. Met hen ging ik het meeste om maar eigenlijk waren we met zijn allen gewoon één grote groep. De eerste avond werd er een kampvuur aangemaakt en pakte ik natuurlijk mijn gitaar erbij. Tot in de vroege uurtjes hebben we met zijn allen van alles gezongen. Overdag was het heerlijk chillen in een hangmat in het water, of vanuit het restaurant op een soort zitzak. Heerlijk gelezen ook en kaartspelletjes gedaan. De staff had me gevraagd om die avond voor alle gasten een set te spelen van een uur en dat vond ik natuurlijk super. Rond een uur of 8 'savonds zat ik daar half op de bar en zat iedereen om me heen mee te zingen en te klappen. Terwijl ik achter hen uitkeek over het water voelde ik me zo intens gelukkig! Wat een mooie herinnering was dat. Het feestje barstte erna goed los en ook dat ging tot in de vroege uurtjes door. De volgende dag heeft de staff me gevraagd om een aantal weken op het eiland te komen werken als muzikant. Hoe gaaf ook en ik vind het een enorme eer, maar ik wil nog zoveel zien! 😊😊 De hele eiland ervaring was geweldig, ik had het niet willen missen. Nogmaals, de foto's zullen nog veel meer zeggen.

Gisteren ben ik vanaf het eiland vertrokken samen met Georgia, Hanna en Silja en reizen we een aantal dagen samen. We hebben de bus gepakt naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja, waar we gisteravond zijn aangekomen. Vandaag hebben we een goede dag gehad met veel sightseeing. We zijn vanochtend eerst naar The Killing Fields gegaan. Ik was zelf absoluut niet thuis in de Cambodjaanse geschiedenis, maar kan vertellen dat ik vandaag een hoop heb geleerd. Het is een inktzwarte geschiedenis, die zich recent afspeelde (rond 1975-1979). Po Pot wilde Cambodja een communistisch land maken en deed dit op een afgrijselijke manier. Ruim vijf miljoen mensen zijn hierbij om het leven gekomen. The Killing Fields was hier een belangrijk onderdeel van en door middel van een Audioguide hebben we heel veel informatie gekregen. Aangeslagen heb ik hier gelopen, terwijl ik de meest gruwelijke details te horen kreeg. Zo ontzettend indrukwekkend. Vervolgens zijn we naar de S-21 Prison, oftewel het Genocide Museum gegaan. Ook hier hebben we veel informatie gekregen over de heftige gebeurtenissen. Daarna was het tijd voor iets lichters, namelijk het super mooie Royal Palace en een leuke markt. Het was wel fijn om met de meiden te zijn, want het was best heftig allemaal. Op de markt heerlijk streetfood gegeten en straks gaan we naar een feestje in de straat van het hostel. Morgenochtend pak ik de bus naar Siem Reap en staan de tempels van Ankhor Wat op het programma: een absoluut hoogtepunt van deze reis.

Cambodja is tot nu toe geweldig, moet ik zeggen. De armoede is wel merkbaar en wetende wat voor heftige geschiedenis hier ligt, is het best heftig soms. Ik vind de mensen echter super lief en leuk. Heb op het strand van Sihanoukville echt even de sfeer in me opgenomen, omdat het een lokaal strand was, en dat voelde zo goed. Ouders met kinderen, lachen in de golven, kletsen gemakkelijk met je. Mamma zou trouwens ook gemakkelijk door kunnen gaan voor een Cambodjaanse, dus dat laat me nog een beetje meer thuis voelen πŸ˜‰.

Almetal weer een geweldige tijd, dus. Ik zal de komende week sowieso nog in Cambodja zijn en dan maak ik de overtocht naar Laos.

Laat me weten hoe het met jullie gaat, ik kijk uit naar de reacties! Heel veel liefs en een dikke kus van mij.

Xxx

Dag globetrotter van me! Hier jouw kleine Cambodjaanse look-a-like moeder. Wat heerlijk om het verhaal te lezen. Wat slim van je om op Long Beach een lange strandwandeling te maken. Hoe sneu is het om dit te proberen op een kort strand. Dan zou je maar rondjes lopen.... De dagen zonder regelmatig contact waren best bijzonder. Laat je zien hoe afhankelijk je bent geworden van de digitale snelweg. Je laat me door jouw verhalen bijna voelen hoe je het hebt. Het ervaren van de sfeer op The Killing Fields zal heel heftig geweest zijn. Met jou leer ik ook erg veel van de plaatsen waar je bent, want ik zoek de plaatsen op internet op. Ik blijf het zeggen 'ZO EN ZO', een geweldige drie maanden!! Geniet met jouw koppie erbij. Kus

Mamma 2016-09-09 15:25:46

Lieve Nikki, Je verhalen vormen een boek, een prachtige reisgids... Je foto's lijken de mooiste ansichtkaarten. Heb weer genoten dus van je reisverslag, een reis door zoveel werelden, allemaal verschillend, meteen al op het moment dat je een grens oversteekt. Apart toch wel. Fijn dat je zoveel mooie geluksmomenten meemaakt. Houd die herinneringen vast, koester ze. En wij reizen mee, met een groeiend verlangen ook die kant (weer) eens op te gaan! Dank voor het 'delen' van al dit moois. Big hug xxx

Marion 2016-09-09 19:31:24

Lieve Nik. Wat n uitersten. Van de heftigheid van killing fields tot chillen in een hangmat in zee. Je verhaal ademt zoveel intensiteit en genieten. En dan die foto's....... Bijzonder ook weer dat Cambodia en haar bewoners je ook weer zo weten re raken. Ik vertrek zondag voor t werk n weekje naar VS. Enjoy dushi. Stay safe. Pap xxx

Paul 2016-09-10 03:26:27

Wat een prachtig verhaal weer.. wat schrijf je toch goed (en zonder spelfouten ;) hihi)! Hierdoor worden we echt 'meegenomen' op reis, heb soms het gevoel alsof ik zelf ook op reis ben haha! :) Heel mooie foto's ook, behalve dat beest op die bbq, wat was dat??! Geniet van je tijd in Cambodje.. en dan staat Laos al weer bijna voor de deur! Tot snel! xx

Ilse Kersten 2016-09-10 10:35:22

HΓ© "travel tiger".... 😺 Zo te lezen en te zien, zit je weer helemaal lekker in je vel ! Vooral het lekker chillen en muziek maken op een nagenoeg onbewoond eilandje gaf mij kriebels. Ik zou bijna m'n kistje pakken en na je toe te komen om mee te doen 🎧🎀🎸 Ik zie dat je "ukulele" al aardig beschreven wordt, wat alleen maar een mooiere herinnering voor later wordt ! Doet me goed dat ik je er toendertijd mee opgezadeld heb πŸ˜‰ Ik weet uit ervaring dat zo"n ding 'n behoorlijke ballast kan zijn, maar het creeert ook zoveel unieke situaties, dat de overlast ruimschoots gecompenseert wordt ! Achteraf zou je je reis zonder dat vaste stukje ballast op je rug, niet meer voor kunnen stellen. Blijf er vooral en laat er ook anderen van genieten. Hier in ons kikkerlandje hebben we het jaarlijkse golftoernooi weer achter de rug. Het was tactisch georganiseert op de slechtste dag van de week, qua weer betreft. Extra veel wind, om "t ons profs wat moeilijker te maken πŸ™‚ Dit weekend staat in het teken van het "Strandwal-festival" Het is heerlijk weer en de optredens op main stage, bij de naald waren niet slecht. Vanmiddag en vanavond gaan we verder genieten van "t geen ons weer aangeboden wordt ! Het weer is zomers, dus dat komt wel goed. Hou je haaks en doe geen dingen die ik ook niet zou doen ???? 😜

Piet 2016-09-10 10:43:35

Hi Nikki, Geniet altijd zo van je bijzondere verhalen! Wat een herinneringen voor later en een toevoegingen voor jou als mens! Moet alleen op zoek gaan naar de blog hiervoor, want wist niet, dat je ziek bent geweest! Dat is heel naar op reis en dan zo ver van huis....... Gelukkig weer verleden tijd! Wij kijken nu uit naar de komst van Jos en Marion. Ze hebben wel een druk programma, maar ik hoop ze toch 2 x te zien: een keer bij Vincent en Jaitske thuis, zodat ik de kleine Lynn ook weer eens kan zien en daarna in ieder geval op de viering van Marion's verjaardag! Kijk weer uit naar je volgende verhaal! Ga nu even in m'n mailbox op zoek naar je vorige blog, wat ik kennelijk gemist heb! Veel plezier verder! Toi toi toi! Omhelsd! Tante Marion

Tante Jon 2016-09-10 11:24:02

GE-WEL-DIG weer om te lezen, meissie!! Wat maak je een hoop mee! Zie je zo zitten met je gitaar ook... echt super! Dankzij jou nu ook weer heavy heimwee naar South East Asia!! xox

Dani 2016-09-10 18:16:40

Nikkeltje wat een droom. Door alle details die je beschrijft is het net of ik er een beetje bij ben. Ik kan me dat geluksgevoel (haast verliefde gevoel) van het reizen zo herinneren!! Dat blijft voor altijd bij je. Veel liefs

Anna 2016-09-11 10:00:55

Hey Nik, Geweldig weer je verhalen. Je maakt zoveel mee aan mooie herinneringen die ze niet meer van je af kunnen pakken. Je krijgt zelfs een baan aangeboden als muzikant :). Je voert allemaal goede/leuke gesprekken met je reisgenoten die je tegenkomt en met de lokale bevolking. Je pakt je momenten alleen, je bent volop aan het genieten en hebt zelf de regie in handen. Hoe fijn is dat! Ik zou het niet durven in mijn eentje, maar met je verhalen maak je mij wel jaloers met je verhalen en gave foto's. Misschien kan ik je ook een beetje jaloers maken :) hebben oefenpartijtjes tegen Vredenburch gespeeld, want volgende week gaat de najaars competitie van start. We gaan voor! En van 16 oktober t/m 23 oktober is het Open Herfsttoernooi. Het weer is hier op dit moment geweldig, heerlijke nazomer. Dit weekend strandwalfestival en gister een gezellige avond gehad. Leuke optredens en gedanst met mijn nichtje, wat je vast op FB hebt gezien. Mijn vakantie komt nu ook dichterbij. Voor a.s. vrijdag staan mijn prikken op de planning, wish me luck! Wij gaan elkaar in Khao Sok meeten, hoe tof is dat. Wanneer we een accommodatie hebben gevonden en geboekt laten we dat weten. Verder weet ik zeker dat je terugkomt, want onze wintersport is geboekt. Het is heel erg, ik moet nog op vakantie, maar daar kijk ik ook al naar uit. Blijf lekker genieten. Spreek je. Veel liefs Mandy XoXo

Mandy 2016-09-11 10:59:20

Tippie-wan, cambodjaanse look a like….jou moeder heeft ook vele gezichten. Gelukkig is en blijft ze gewoon jou lieve mama en ons lieve vriendinnetje die alweer over een paar daagjes naar Nederland komt. Gezellig!!!!! Jeetje wat maak jij ook weer bijzondere dingen mee. Zo mooi om te lezen allemaal, het lijkt wel of het je allemaal zo makkelijk af gaat, maar dat is waarschijnlijk ook zo. Geniet lekker verder en wij zullen met mama ook weer een geweldige gezellige tijd hebben hier. xxx