St. Petersburg & Moskou

Rusland, Moskva

Lieve allemaal,

Waarschijnlijk gaat iedere blog een beetje hetzelfde beginnen, maar dank jullie wel voor de lieve reacties! Het is echt zo super leuk om te lezen dat jullie meeleven en een voorstelling kunnen maken van mijn periode hier op reis. Jullie op deze manier deelgenoot maken van mijn reis is heel leuk, zo hoeven we niet alles achteraf te bespreken :-). Ook leuk om over tennistoernooien en andere belevenissen te horen. Maak ik dat ook een beetje mee.

We zijn aangekomen in Moskou! Eerste indruk is echt top, wat een gave stad. Moet zeggen dat het weer ook erg meewerkt, dus dat maakt alle gebouwen nog drie keer zo mooi. De treinreis is dus officieel van start gegaan en dat ging allemaal erg smooth. Maar goed, laat ik beginnen met de afgelopen dagen: St. Petersburg!

De eerste dag in St. Petersburg verliep leuk. Heb 'savonds in een bar iets gedronken, waarna ik niet al te laat naar bed ging. Het hostel was... Bijzonder. Toen ik binnen kwam, lagen er een aantal Russen voor pampus op een bank en die leken niet echt aanspreekbaar. Heb wel beetje in de gemeenschappelijke kamer gezeten, maar voelde me er ook niet extreem op mijn gemak. Contact maken was door de taalbarrière lastig (ik kwam toen nog niet veel verder dan Sharapova). Dat is inmiddels trouwens flink verbeterd. Ben nog steeds erg gehecht aan mijn woordenboekje en leg ongetwijfeld de klemtoon verkeerd, maar het alfabet heb ik inmiddels uitgevogeld. Enige lastige is dan dat je een woord hebt wat je alsnog moet vertalen, natuurlijk. Het duurt dus gemiddeld zo'n acht-en-een-halve minuut voordat ik iemand een vraag heb gesteld of iets heb gelezen. Maar ach, ik heb de tijd ;-).

De eerste avond werd me door het personeel van het hostel gevraagd of ik tijdens tv opnames voor ze wilde spelen en zingen. Ze hadden me met de gitaar gezien en het leek ze wel leuk als er wat muziek bij de opname werd gespeeld. Zo gezegd, zo gedaan. De volgende ochtend was ik present en heb ik een paar liedjes gespeeld, waarna ik geinterviewd werd over het hostel. Het was wel grappig om te doen! Merkte ook gelijk dat ik daardoor aansluiting had bij mijn russische hostel-genootjes, dus dat was super leuk. Met Vladimir en Olga (helemáál niet cliche) heb ik toen nog wat gedronken, waarna ik de stad in ben gegaan. Het was stralend weer, dus heb lekker gewandeld. Er was die avond een festival aan de gang, speciaal georganiseerd voor de studenten die afstuderen. Er komt dan een groot schip met rode zeilen op de rivier en er is vuurwerk en een lichtshow. Was onwijs gaaf om te zien, het was alleen wel heel druk in de stad en iedereen was heel dronken, maar natuurlijk wel grappig om dat te zien.

Dag drie in St. Petersburg (zondag) besloot ik om het lekker rustig aan te doen. Ben naar een park gegaan en heb daar mensen gekeken en fruit gegeten. Wat ik trouwens heel grappig vond om te merken is dat je in sommige supermarkten daadwerkelijk bijna alleen maar alcohol kunt krijgen. Het was bijna lastig om een sapje te vinden! Maar goed, dat even ter zijde. Tijdens het kijken van de EK wedstrijden leerde ik Bram uit Amsterdam kennen. We besloten een kleine kroegentocht te houden, waardoor we eerst terecht kwamen in een Azerbeijdjaanse bar, waar originele klederdacht in ere werd gehouden. Daarna voetbal gekeken op een groot plein met schermen, het was best leuk om even Nederlands te praten! :-)

Op maandag was het dan eindelijk zover... Dag 1 van de 'tour' en het ontmoeten van de groep waarmee we Siberië en Mongolië gaan trotseren. Een aantal van de groep zaten al in hetzelfde hostel als ik, dus met zijn allen liepen we naar een ander hostel waar we voor de laatste twee nachten St. Petersburg mochten inchecken. Het nieuwe hostel was beduidend prettiger, een stuk ruimer en gezelliger. De groepsgenoten waren eigenlijk gelijk al leuk. Iedereen is gelijkgestemd, flexibel en onwijs enthousiast. Echt heel leuk. De groep bestaat uit Paul & Sarah uit Ierland, Elissa & Michael uit Australië, Iva uit Nederland, Joe uit India (ongetwijfeld een afkorting van een langere, moeilijkere naam) en Toby uit Australië.

Het idee van de rondreis is dat het een groepsreis is, maar je ook je eigen plan kunt trekken. In iedere stad wacht een 'honcho' (gids) ons op en maken we samen een plan voor de dagen die volgen. De honcho brengt ons naar de trein en voorziet ons van kaartjes, reist alleen niet mee. Erg leuk concept, want op deze manier zit je niet vast aan één gids en is elke honcho steeds weer super enthousiast! Onze hocho in St. Petersburg heette Vadim en hij nam ons mee naar allerlei lokale eettentjes en barretjes. We zijn met hem naar de Hermitage geweest, wat een immens groot museum is dat. Wel een soort culturele overkill, maar absoluut waard om er naar binnen te gaan. Van buiten is het gebouw trouwens super indrukwekkend. Die avond hadden we kaartjes geregeld voor Russisch ballet, het zwanenmeer. Niet normaal hoe gaaf dat was, zeg. De show was fantastisch, maar de hele atmosfeer nog gaver. Toby bestelde kaviaar en we dronken allemaal een glaasje prosecco... Gewoon omdat het kan ;-). De dag voor vertrek naar Moskou heb ik mijn gitaar meegenomen naar een park en ben ik lekker gaan spelen onder een boom. Zalig!

De nachttrein naar Moskou verliep super goed. Om exact 22:50 (schematijd) vertrokken we en we hadden een kabine vier om vier. Het was al vrij laat, dus we hebben een film opgezet, hebben wat gedronken en zijn toen gaan slapen, om om 06:30 uur aan te komen in Moskou! Het zonnetje scheen en toen we het station uitliepen voelde het gelijk al goed, eigenlijk. Ik moet zeggen dat ik er best 'klaar' voor was om verder te reizen, maar van wat ik nu heb gezien vind ik Moskou echt een mooie stad. Het hostel is weer perfect, slapen met zijn achten op een slaapzaal (vier stapelbedden). Onze honcho heet Pavel en is echt super aardig en weet super veel te vertellen over de geschiedenis en andere feitjes. We hebben vandaag bijna 20 km gelopen, dus de voetjes zijn nu wel even moe. Het Rode Plein, Kremlin Lenin opgebaard zien liggen en het standbeeld van Peter de Grote zijn toch wel hoogtepunten.

Vanavond gaan we een hapje eten en het nachtleven van Moskou verkennen. Morgen gaan we Moskou verder verkennen en dan stappen we zaterdag op de trein naar Irkusk. Deze treinreis duurt vijf dagen (vier nachten), dus dat wordt nog even wat eten en drinken inslaan :-).

Het is echt heel erg genieten allemaal en wat is het gaaf om deze groep mensen te ontmoeten. Elkaar leren kennen gaat best snel en iedereen is super geinteresseerd in elkaar, leuk om te merken. Ik denk dat we echt een leuke tijd tegemoet gaan.

Al met al zijn St. Petersburg en Moskou dus echt aanraders. Dit is een goede periode om te gaan, omdat het lekker weer is ook. Daarnaast zijn er overal festivals en zijn er veel mensen buiten. Mocht er nog iemand zijn die tips heeft voor in Moskou, let me know! 😃

Hoop dat het met jullie verder allemaal goed gaat. Er zitten natuurlijk veel vakanties aan te komen, dus iedereen alvast heeeel veel plezier! Tot de volgende blog!

Dikke knuffels van mij x

Hi Nikki wat een top verhaal. Leuk om te lezen Ik las Irkusk; is dat niet waar de onderzeeer is gezonken en weer boven is gehaald door Mammoet ( nederlands bergingsbedrijf ? Nou goede reis en tot de volgende blog Ciao x

Patrick van der Poel 2016-06-30 17:11:53

Zo leuk om je verhalen te lezen. :-) Geniet er van. Liefs, Anja en ron

Anja derlagen 2016-06-30 17:20:24

hoi Nikki wat een mooi reis en jou verhaal gecombineerd met de foto's zo leuk om te zien en lezen. Hier rennen we nog steeds tussen de buien door naar buiten. We maken het binnen maar gezellig. Kus

Jenny 2016-06-30 17:46:31

Leuk dat je nog een Bram hebt ontdekt daar. Groetjes Bram

Bram 2016-06-30 17:53:40

Lieve Nik, Wat een heerlijk verslag is dit weer geworden. Het Haagsche naar Rusland brengen met jouw muziek zal best een bijzonder moment zijn geweest. Wat was t ook al weer met muziek? Verbroederd? Knap van je dat je het alfabet al onder de knie hebt, Russisch lijkt me een niet te herleiden taal. Je geniet dat spat van jouw verhalen af. Hierdoor geniet ik ook en ben ik bij je op de momenten dat ik er naar verlang. Het blijft een onvoorstelbaar mooie ervaring dat je deze reis kan doen en ik ben blij te lezen dat de manier van reizen voor jouw gevoel klopt. Leuke groep is ook wel belangrijk als je straks vier dagen 'opgesloten' zit in een trein. Inmiddels ben ik weer op Curacao en lekker bezig de draad op te pakken en het integratieproces tussen Frodo en Ebi gemakkelijk te laten verlopen. Ze kunnen nu al samen in 1 ruimte zijn, maar ik ben er wel steeds bij. Ze maken allebei een rustige indruk op me. Geniet van alle ervaringen en een dikke kus van mij.

Mamma 2016-06-30 18:01:55

Maaaaauuuuuwwwww, daar ben je dan weer, lief baasje! Ik ben op Curacao!!! Poeh, dat was een hele reis, hoor. Eerst met de taxi (even een spuugje gedaan) en toen op Schiphol. Wat rook ik veel vreemde geuren en zag ik veel benen! Ik moest bij de douane helemaal nagekeken worden en mijn bench werd gecheckt op iets, bommen denk ik. Ik mocht even naar buiten en dat vond ik fijn, want ik kon mijn pootjes even strekken. Ik zag een grote kast open staan en ben daar in gaan zitten, dat vonden de douane beambten, 'schattig'. Mijn vliegreis verliep rustig. Ik had een eigen plekje vlak naast Bonny en soms mocht ik even met mijn koppetje buiten de bench om te kroelen. De eerste vijf minuutjes in de lucht waren een beetje benauwd, want ik voelde een boulusje opkomen. Het was vervelend om dat in de bench te moeten doen, maar gelukkig had Bonny het snel door (vanwege de geur, denk ik) en werd ik bevrijd van deze bruine drol. Op Hato moest ik ingeschreven worden en moesten er invoerrechten betaald worden, daardoor duurde het wel wat lang voordat ik eindelijk Paul zag. We gingen in zijn grote auto zitten en na en tijdje stond ik ineens in een vreemde woonkamer, maar wat een leuke plek is het hier. De zon schijnt steeds op mijn vachtje, waardoor ik wel graag in de schaduw lig. Ook naast de koelkast is het een heerlijke plek, als de koelkastdeur namelijk open gaat, dan komt er een fris windje naar buiten. Ook liggen er allemaal lekkere dingen in, maar Bonny vond het niet goed toen ik met mijn voorpootjes al op de eerste groentenla stond. De kennismaking met Frodo was best spannend. Ineens een groot, bruin, niet zijnde kat in mijn omgeving te hebben, was wel een rare ervaring. Ook kan ze niet vliegen, dus een vogel is het ook niet. Ik begreep van Bonny dat het een hond is, want ze stelden ons netjes voor aan elkaar. Volgens mij vindt Frodo mij wel leuk en als ze mij een beetje de ruimte geeft gaat het vast goed komen. Ik heb een eigen kamertje gekregen waar ik me kan terugtrekken als het me allemaal te druk wordt. 's Nachts slaap ik ook daar, dat vind ik fijn. Ook ben ik al buiten geweest, dat vind ik nog wel erg spannend, het is er zo groot, dus na een paar minuutjes kan ik zelf de weg weer naar binnen vinden. Ik reis ook een beetje met je mee hoor, Bonny leest de verslagen hard op voor. Ik begrijp niet alles wat ze zegt, wie is Sharapova, maar ik begrijp wel dat je het leuk hebt. Vergeet me niet en ik kijk er naar uit je weer snel te zien. Prrtttttt (dat is een spingeluid).

Ebi 2016-06-30 18:15:17

Dag lieve Nikkel, Zo leuk om zo een beetje met je mee te reizen! Vermakelijke activiteit zo in het sleurleventje:). Goed om jouw avonturen te horen! Blij dat je het zo fijn hebt en ook goed tot jezelf kan komen! Geniet ervan en we appen snel weer:p Hele dikke kus en knuffel

Maxime 2016-06-30 18:29:47

Ey meissie, Mooi verhaal weer!! Vol met Vladimir's, Olga's en Russische drankjes en eten (aan de foto's te zien)! Geweldig! En wat ben je lekker bruin zeg! Fijn dat je overal gitaar kunt spelen en helemaal superfijn dat de groep zo goed bevalt!! Hou je taai he Veel liefs & xox Dani

Dani 2016-06-30 18:48:37

Hi Nikki, Je verhalen zijn zo leuk, dat ik al weer uitkijk naar je volgende belevenissen. Logeer nu even een paar dg bij Xandra en zondag gaat ónze grote reis beginnen! Eerst met het vliegtuig naar Seattle en de volgende dag met de boot naar Alaska ! Schreef ik je al, dat we laatst zo gezellig hebben gegeten in Willihood? Was je vader ook bij! Veel liefs en hele goede reis en sprankelende belevenissen! Tante Jon

Tante Marion 2016-06-30 19:22:35

Hi wereldreiziger, wat een super gaaf verslag heb je weer geschreven met al je belevenissen en indrukken. Wat ontmoet je ook veel mensen met allerlei verschillende nationaliteiten, gaaf! Ik doe het je niet na Nik maar vind het zo leuk om jouw ervaringen op deze manier mee te maken. Je hebt daar beter weer dan dat het hier is. Vandaag weer dagje regen blehh. Ik heb op verzoek nog meegedaan aan clubtoernooi en finale van Wen verloren in 3 sets. Was lekkere partij en goed weer. We hebben dus een clubkampioene in ons team! Nu de competitie is afgelopen doe ik nog een paar wedstrijden mee met t softbalteam. Dus tennis even op laag pitje. Maar de tennistoernooien gaan weer volop beginnen dus gaan weer aan de bak. Ik werk nog een weekje en dan ga ik eerst nog even weekje de bossen in met scouting, heb er echt zin in. Even een week helemaal niks, bijkomen van de dagelijkse drukte ;-). Daarna weer lekker tennissen. Ik kan je helaas geen tips geven voor in Moskou maar geniet. Dat doe je natuurlijk al volop, gaaf! ik wens je weer heel veel plezier met alle nieuwe ervaringen en indrukken. Dikke knuf Bren

Brenda 2016-06-30 19:23:21

штраф путешествия! 😊

Brenda 2016-06-30 19:27:56

Dat was weer een heel gaaf hoofdstuk uit de Reisverhalen van Nikki, mooie foto's ook. Wil ook naar Moskou. Wie weet. Eerst op cruise naar IJsland. Nik veel plezier en geniet ze. Joke en Peter

Joke Mackaaij 2016-06-30 19:50:16

Hi Nik, goeie verhalen. Keep it going! Vergeet niet de ondergrondse in Moskou te bewonderen. Schijnt schitterend te zijn (alleen wel gebouwd door Amerikanen, maar dat terzijde). Goede reis!

marcel 2016-06-30 20:56:18

Hoofdstuk 3 :) Heerlijk weer om al je belevenissen te lezen. Door het slechte weer hier in het natte kikkerlandje is buitensporten geen succes. Ben toch wel een mooi weer sporter haha! Dit weekend met mijn moeder een weekendje weg naar Hardenberg, de Leontien's Ladies Ride fietsen, dus hoop dat het weer een beetje mee zit. Vakantie dat duurt nog even voor mij, maar kan niet wachten om in november naar Thailand te vertrekken en jou daar te meet-en. Получайте удовольствие и наслаждаться каждым моментом поцелуй X Heel veel plezier en geniet van elk moment kus X

Mandy 2016-06-30 23:00:52

Wat heerlijk om weer even met je mee te kunnen leven nik!! Wat een avontuur en die Russische steden klinken zo erg nog niet. Zo tof om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Heerlijk om je positiviteit zelfs door je blog heen te lezen! Ik moest vandaag nog aan je denken omdat ik een student haar beoordeling van haar stage en thesis opstuurde. Ik mailde namelijk; "wat een onwijs mooie ervaring heb je gehad" en dat onwijs heb ik van jou overgenomen onbewust. Ik hoorde het je zo zeggen. Super leuk om weer wat van je te lezen. Heb stiekem ook ebis avontuur gelezen en het schrijftalent zit wel in de familie he?! Dikke kus!!

Mellie 2016-06-30 23:37:10

Hoi lieve nik, Wat n top verhaal weer, wat n indrukken doe je op, dag na dag. Mij valt wel op dat je veel drankjes doet met mannen, maar dat komt waarschijnlijk doordat je weekenden in de damescompetitie hebt gespeeld. Goh supermarkten met alleen maar drank, wat n geweldig land 😊 Soms als ik je blog lees zie ik gewoon voor me hoor je bv voor de Russische tv heel cool n paar nummers zit te spelen! Zit nu Polen-Portugal te kijken en moet zeggen dat ik weinig goeie potten hebt gezien. Vandaag ook met een oog Wimbledon gekeken, top om te zien. Kiki bertens ook door naar 3e ronde, gaaf, maar dat zal je zelf ook wel bijhouden. Vanavond kwam Lisa gezellig eten, ze zei nog dat je foto's op fb er zo gaaf uitzien. Heb je haar email adres? Dan kan ze ook je blog volgen. Oh ja en Paivi wilde ook graag worden bijgevoegd. Haar adres is kakela@un.org Nou lieve schat, Portugal is inmiddels door en ik ga m'n bedje in. Heeuuuul veel plezier, hoef je niet te helpen herinneren om wel te genieten geloof ik dus ik zeg gewoon doeiiiiii dikke kus van ons

Marjolein 2016-06-30 23:47:52

Hey dushi. Jij bent echt cum laude afgestudeerd voor de module 'stralen op de foto'. Wat is het genieten om jou te zien genieten en je belevenissen te lezen. Met een brede smile op m'n gezicht heb ik deze blog weer gelezen. Ben trots op je. Stay safe. Pap

Paul 2016-07-01 01:58:34

Wat een plezier prachtig verhaal en dito fotos . Heerlijk om te lezen terwijl ik net wakker ah worden ben , 7.00u hiero. Zometeen met een vrolijk gevoel opstaan, u put a smile on my face girl😊. Blijven doen met die heerlijke verhalen, graag!! Xc

Corine 2016-07-01 07:25:00

Als ik die "smile" van oor tot oor op elke foto zie, spreekt dat boekdelen! (die je overigens ook schrijft) Ikzelf ben niet zo'n steden-mens, maar ben blij dat anderen daar volop van kunnen genieten en zo te lezen val jij wel onder die categorie. Zorg dat je die "smile" op je porum houd, dan komt 't wel goed! Veel plezier met je internationale reisteam en doe ze de groeten maar van... uh... Pjotter. p.s. Heb mijn kat ook gevraagd 'n stukkie te schrijven, maar die keek mij zo inspiratieloos aan, dat ik dat maar even laat voor wat 't is Groetjes !!!

Piet 2016-07-01 07:48:40

Nikooo genieten weer jouw verhaal en foto's. Door al deze info en foto's lijk je helemaal niet ver weg! Dat zwanenmeer, wat moet dat prachtig geweest zijn.. Ben ik toch een tikkeltje jaloers op. Ook goed om te zien dat de bekende voedselfoto's ook in dit blog weer een plek innemen hihi. We appen weer scheet! x

Anna 2016-07-01 10:38:02

Leuk om alles te lezen en wat een leuke foto's! Tsja en dan van het ABBA museum naar het Zwanenmeer. Ik ga nog jaloers worden. Wat een pracht en praal daar in Rusland. Fantastisch! Hier mis je niks, slecht weer, het lijkt wel herfst. We hebben dinsdag zelfs binnen getennist, dus geniet. Liefs, Claire