Weer een lui dagje

Griekenland, Kokkari

Gisteravond heb ik kalamaris gegeten bij Kalamies, omdat ze daar de beste gebakken kalamari zouden hebben. En inderdaad, het klopt! Ik heb weer heerlijk zitten smullen!

Vannacht weer veel wind gehoord, vanmorgen was het bewolkt met af en toe wat gespetter. Ik had geen plannen voor vandaag. Een wasje doen, een boodschapje (wat drinken en fruit), verder heb ik veel op mijn kamer gezeten (vanwege het gespetter; de deur kon gelukkig wel open). Mijn verslag van gisteren geschreven, naar de radio geluisterd, het nieuws online gelezen (ach jee, Niki Lauda is dood en Grumpy Cat ook). De camera heb ik thuis gelaten, die mocht een dagje rust.

De vakantie is nu ongeveer halverwege, tijd voor wat mijmeringen.

Voldoet het aan mijn verwachtingen? Meer dan verwacht! Kokkari is een heerlijk relaxed plaatsje en Samos zelf een prachtig, afwisselend eiland! Het uitzicht aan de boulevard is elke dag weer een feestje en er is niets zo leuk als mensen kijken.

's Ochtends ontbijt ik eenvoudig maar goed met heerlijk bruin brood. Kleine sneetjes, met een krokante korst die lekker uit elkaar kruimelt als je het eet. Als beleg heb ik een plakje worst en een stukje feta. Soms neem ik er ook een klein beetje yoghurt met een lepeltje sinaasappeljam bij. Er is ook koffie, die is wat slap maar het is wel filterkoffie.
Meestal ontbijt ik op het met tentdoek overdekte terras, vanmorgen was het daar te fris voor (later trok dat bij). Er zijn Nederlanders en Duitsers. Helaas wordt er wel veel gerookt, dat is nog tot daar aan toe, maar de rokers rochelen en hoesten soms zp onsmakelijk als ik zit te eten... Maar dat is mijn enige minpuntje.

Mijn kamer bevalt ook goed over het algemeen. Het bed is precies goed, met een laken en een soort gewatteerde deken, perfect voor de nachten. De kamer is wel wat klein zonder zithoekje, je wordt immers verondersteld buiten te zitten waar wel een zithoekje is ;) Meestal lukt dat wel, vandaag was het even minder geslaagd.
Ik heb een stekkerdoos mee om de laptop, telefoon en camera te kunnen laden. Dat gaat prima! Volgende keer neem ik echter ook washandjes mee want die kennen ze hier niet, en ik vind het prettig me tussendoor even op te frisssen met een nat washandje. Nu doet een punt van de handdoek als zodanig dienst, maar ik geloof nooit dat dat de bedoeling is :D

De wifi is redelijk goed. Soms valt die wel even uit, maar over het algemeen heb ik niet te klagen. Als ik op mijn kamer ben, kan ik radio streamen. TV streamen blijkt niet goed mogelijk omdat je blijkbaar geen NL zenders mag streamen, maar dat is geen probleem, ik heb genoeg te doen hier. Wandelen, puzzelboekjes oplossen, de bibliotheekboekjes over Samos lezen (wat nu extra leuk is nu ik veel plekken van nabij heb kunnen zien).
Wifi is overal te krijgen en als je ergens wat gaat drinken krijg je de code van de meestal goed werkende wifi, waarop ik inmiddels al menig verslag heb geschreven ;-)

Op de boulevard hangen is altijd weer een feestje. Ik lunch en diner hier, want dat kan niet in het hotel. De prijzen zijn heel redelijk en de kwaliteit heel goed, veel vers. Vaak meldt men eerlijk (tenminste, dat hoop ik) als iets uit de vriezer komt. Kalamari is mijn favoriet geworden, ze zijn heerlijk mals en niet van elastiek.

Vanmiddag heb ik een flensje ham-kaas gegeten bij Face, vanavond een gemengde vis/seafruit spies bij Poseidon. Vaak krijg je na het eten nog wat aangeboden. Koffie, een wijntje, een ouzo, een toetje...

Je krijgt ook altijd brood geserveerd bij het eten, maar dat vult me te snel en laat ik altijd staan (dit wordt niet in rekening gebracht). Overgebleven brood wordt altijd in zee gegooid, waar de vissen vervolgens mee vandoor gaan. Een leuk spektakel om te zien!

En natuurlijk zijn er altijd de katten. Sommigen zien er heel mooi uit, anderen vies en soms duidelijk ziek. Ze krijgen wel elke dag brokjes van de lokale bevolking, ik geef ze zelf niets omdat het ongezond is "mensenvoer" te eten en ik het bedelen niet wil stimuleren. Overal zijn potjes waar je geld in kunt doen voor de dierenzorg op Samos. Ze doen belangrijk werk, o.a. castratie en sterilisatie. Hopelijk ook ander geneeskundig werk, want sommige katten zien er echt slecht uit...

De dorpsstraat is hier de doorgaande straat. Hoewel de Grieken een reputatie hebben wat verkeersmaniakken betreft, valt het hier absoluut mee! Dat viel me gisteren onderweg al op, maar ook op de dorpsstraat. Er wordt niet gejakkerd en men houdt serieus rekening met de voetgangers (de stoep stelt niks voor). Behalve katten zijn hier ook vaak eenden te vinden.

Overdag is het vaak warm (zelfs vandaag kon je zonder jas buiten), maar 's avonds wil het wel wat afkoelen en is een jasje of een vest wel nodig.

Men spreekt hier over het algemeen Engels, variërend van een enkel woord tot een uitgebreide woordenschat. Als de ober een aardige mond Engels spreekt, zijn gezellige gesprekken goed mogelijk. Zo heb ik vanmiddag een heel verhaal gehoord over het serveren van frappé, de koude Nescafé-koffie die normaliter met ijsblokjes, melk en suiker wordt geserveerd en tegen meerprijs met ijs (wat best duur is hier). Ik heb hem echter het liefst zwart. Dat is niet uitzonderlijk, maar de gemiddelde Griek is een zoetekauw en snapt niet dat iemand de (soms best sterke) frappé zonder suiker en melk naar binnen kan krijgen!

Terwijl ik dit zit te schrijven krijg ik achtereenvolgens wijn, koffie en baklava aangeboden...! Mensllief, ik ben al hartstikke vol...!

En inmiddels ben ik er in geslaagd om van een absoluut lui dagje inclusief siësta toch weer een heel verhaal te maken..! :)

knap,dat je weer een goed en leuk verslag kunt maken ,over een dagje met niks

mam 2019-05-21 20:42:49

Aangenaam hoor, zo'n dagje chillen na intensieve excursie van gisteren. Lekker wat lezen, schrijven, puzzelen, naar de boulevard, een hapje, drankje, babbeltje over de frappé 😁, beetje mijmeren...fijn ontspannen klinkt dat. Tip: misschien goedkoop handdoekje of hydrofiel luier oid op de kop tikken, in washandformaat knippen en aan elkaar (laten) naaien. Je bent inmiddels vast al bekend en geliefd in Kokkari, is vast iemand die lapjes katoen wel even aan elkaar wil stikken 😉 leuk bericht trouwens van chauffeur Jack, hij heeft net zo genoten als jij, leuk!

Esmee (BewegenWerkt) 2019-05-21 21:08:27

@Esmee ja leuk, die reactie! Hier in Kokkari hebben ze alleen dure toeristenhanddoeken :-) maar ik realiseerde me later vandaag dat ik nog een hammam handdoek in mijn bagage heb en die heb ik inmiddels ingewijd als washandje. Heerlijk! Adriëtte kan trouwens ook tevreden zijn, er is hier veel vis met verse groenten, en ook Margriet mag tevreden zijn, ik heb vandaag dan wel een luie dag maar heb gisteren toch beste stukken gewandeld! ;-)

marijke.onderweg 2019-05-21 21:24:11

Ik heb altijd zo'n pakje wegwerpwashandjes mee. Want ik ben ook erg gehecht aan mijn washandjes bij het badderen.

Annelies 2019-05-21 22:08:32

De leukste dagen zijn soms gewoon de 'niks'-dagen!

Marjon 2019-05-22 00:23:11

Hallo Marijke, wat een leuke stukjes schrijf je. Wij zijn inmiddels weer thuis. Ik wens je nog een paar fijne dagen en een goede thuisreis.

Janneke 2019-05-24 11:44:52

Ha Janneke, wat leuk om van jullie te horen! Ik hoop dat jullie net zo hebben genoten als ik, want ik vind het hier fantastisch!