Zuiderzeemuseum, Enkhuizen

Nederland, Zuiderzeemuseum

Met mijn nieuwe treinabonnement en Museumkaart gaat er een wereld voor me open! En zolang het nog zomer is hebben openluchtmusea mijn voorkeur. Dus klom ik vandaag de trein weer in om naar Enkhuizen te gaan.

Het museum is vanaf het station makkelijk te bereiken. Achter het station, bij de friet- en visboer, staat het VVV, waar je je ticket haalt. Dan loop je nog een tiental meter door en rechts is de steiger met de boot naar het museum. Die vaart eerst naar het parkeerterrein net buiten Enkhuizen en daarna naar het museum. Onderweg heb je een geweldig uitzicht op de skyline van oud Enkhuizen en de mooie oude schuiten!

Helaas viel het weer tegen, er vielen zelfs wat korte buitjes. Eenmaal op vaste wal heb ik even staan schuilen, want Buienradar vertelde me dat dit voorlopig het laatste buitje was en dat het snel voorbij zou zijn. En dat bleek inderdaad het geval.

Ik ben vaker in het Zuiderzeemuseum geweest. Laatste keer was in 2005. Er was niet heel veel veranderd, maar dat is niet erg. En ik had nu ook een veel betere camera mee dan toen ;)

Omdat het 100 jaar geleden was dat het Zuiderzeegebied werd getroffen door een ernstige stormvloed werd daar op indrukwekkende manier aandacht aan besteed. Een straatje was zo ingericht alsof het net de stormvloed achter de rug was. Dit was gedaan met zeer veel oog voor detail. Modder, wegsijpelend water, schade, troep en twee vrouwen in kleding van toen die in en uit het zwaarst getroffen huis liepen met linnengoed en kussens, kijken wat er nog te redden viel.
Van tevoren was al verteld dat het voor jongere kinderen wellicht wat minder geschikt was en dat was inderdaad waar. Er was zelfs een zeer realistisch uitziende dode geit...

Deze stormvloed is veel minder bekend dan de Zeeuwse van 1953. Toch was het enorm ingrijpend met tientallen doden. Alleen op Marken al 16 doden... De ramp was aanleiding om het al eerder door Cornelis Lely ontwikkelde Zuiderzeeplan uit te gaan voeren, waardoor de Afsluitdijk en Flevoland zouden ontstaan.

Het nagebouwde Urk met de acteurs was weer een feestje! Jammer toch altijd dat er onder de bezoekers altijd mensen zijn (meest mannen van middelbare leeftijd) die de lolbroek moeten uithangen en de acteurs uit hun rol proberen te krijgen. Bah, zo flauw! Maar de acteurs reageren daar gewéldig op en kijken ze aan met een blik van "waar heeft u het in hemelsnaam over?"
En passant vertellen ze ook nog dingen waaruit blijkt dat ze tot in detail op de hoogte zijn van het leven op Urk in 1905. Over de wetgeving uit die tijd, bijvoorbeeld. En de vrijgezelle man die aan zelfstudie doet en zijn eigen huishoudinkje naar eigen inzicht regelt ("loop gerust binnen, mijn bed is nog niet opgemaakt maar daar moet ik vanavond toch weer in - de po is wél schoongemaakt natuurlijk!" vertelt gelaten dat hij wel een grote liefde heeft, maar ja, zij is van de andere kerk en dat kan natuurlijk niet.
Er werd afgewassen en gekookt en gegeten. En de vele was hing niet aan knijpers, maar werd aan punten tussen het touw gedaan!

En dan de kerkbuurt met de winkeltjes, de Boerenleenbank (met een fles inkt naast een fles borrel, ik hou ervan!), kinderen die zich mochten verkleden, de apotheek (met helaas een wat sikkeneurige apothekersassistente), de slager, de bakker, en de kapel van Wieringen die eind jaren zestig naar Enkhuizen werd verplaatst en waar toevallig net enkele mensen waren uit Wieringen die dit hebben meegemaakt, men hield destijds het hart vast maar het is allemaal goed gekomen! In een huisje van een Volendamse familie zat de huishoudster een brief te schrijven naar haar moeder in IJsselmuiden.

Inmiddels begon de zon ook door te breken.

Ik liep verder naar een deel waar ik eerder nog niet was geweest: Harderwijk en Volendam. Mooie schilderachtige plekjes! Er was een expositie over de reddingsmaatschappij, maar dat heb ik gelaten voor wat het was, want ik wilde het binnenmuseum zien.

Daar bleek ik inmiddels echter te moe te zijn om alles nog goed in me op te kunnen nemen. Misschien ga ik dat nog wel eens apart doen. Al met al was het fijn weer eens in het Zuiderzeemuseum te zijn geweest, vooral de acteurs die hun werk zo geweldig goed doen geven het een meerwaarde! En het straatje in 1916-sfeer heeft diepe indruk gemaakt. Complimenten voor al het werk!