Rodin - Genius at work

Nederland, museum Groningen

Ik had voor vandaag bij wijze van verjaarspartij :) een uitnodiging ontvangen voor een bezoek aan de expositie van Rodin in het museum van Groningen. De NRC heeft daar al een mooie recensie over geschreven: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/11/24/wil-de-echte-rodin-opstaan-5404120-a1533310

Er was veel, héél veel Rodin te zien. Meer dan in 2011 in Singer, toen men "vierde" dat de door koperdieven mishandelde Denker (één van de vele Denkers) weer gerestaureerd was. Nu lag het accent vooral op hoe hij werkte. En hoe hij vooral zijn eigen gang ging, wat in het begin nogal wat afwijzing betekende. Want hij werkte te realistisch. Een beeld waarvoor een Belgische soldaat had geposeerd (Het Bronzen Tijdperk) zou zelfs een directe kopie van diens lichaam zijn geweest, ofwel té realistisch!

Van dat beeld waren meerdere gietsels te zien, ook van na Rodin's overlijden. En dat was eigenlijk ook de rode draad in de expositie: hij ontwierp, hij leverde als het ware "het patroon", maar het werd uitgevoerd door anderen. Ook had hij in zijn atelier een hele verzameling ledematen en torso's. Zo kon je natuurlijk eindeloos combineren! ;)

Is het kunst of massaproductie? Ik heb daar geen mening over. Ik heb niet zoveel kennis van beeldhouwwerk, maar ik zag stevige, sprekende beelden, die eind 19e eeuw best controversieel waren. Bedacht en uitgewerkt door een man die vooral van hard werken hield. Dat hij mensen in zijn atelier had die zijn creaties uitwerkten, tja, dat had bijvoorbeeld een Marten Toonder ook. En eigenlijk ben je als kunstenaar best wel geslaagd als decennia na je overlijden nog gietsels worden vervaardigd van je werk...!

Zo waren er meerdere gietsels te zien van de hierboven genoemde "Het Bronzen Tijdperk", het museum had er een paar op een rijtje gezet. Een zéér glimmend exemplaar, een exemplaar met groene sporen (had buiten gestaan)....

Ook de marmeren beelden met Griekse mythologie waren interessant, omdat de gipsen "plattegrond"-modellen die hij had gemaakt, er naast stonden. Het échte werk werd door een steenhouwer in zijn dienst uitgevoerd.