Pieterpadepiloog (20 maart)

Nederland, Maastricht

Na een stevige lunch plus certificaat in Chalet Berglust bij de Pietersberg (met gratis waanzinnig mooi uitzicht) besloot ik Maastricht weer in te gaan en daar een beetje rond te hangen. Ik merkte dat de heuvels me fysiek best hadden aangepakt en er wachtte me nog een treinreis van bijna 4 uur, dus ik wilde het niet te gek maken.

Ik vond nog net een vrije fietsplek op het Vrijthof waar ik de fiets goed kon vastleggen en ben wat rond gaan lopen. Op het Vrijthof was een wedstrijd polo (met paarden en zo), die boeide me niet zo, maar ik had wel zin in een kleine wandeling om weer te "landen".
De gebouwen zijn prachtig, maar het is wel erg druk. Veel terrasjes en kledingwinkels, eldorado voor de modeshoppers maar dat ben ik niet zo ;)

Een bonte mengeling van mensen. Geen "Big Fat Gipsy Wedding"-dames zoals op de markt in Sittard, maar wel van alles wat. In mijn wat flodderige reiskleding (bruine parka, ruime trainingsbroek) viel ik niet eens uit de toon. Werkelijk alles liep rond! Modieus geklede jongedames, alternatievelingen in bonte kleding met en zonder dreadlocks, middelbare vrouwen die er tot in de puntjes bijliepen (net Parisiennes!), morsige mannetjes, studenten. Ik hoorde vooral veel Limburgs en Duits.

En dan de oude gebouwen, soms witgekalkt, voorzien van heiligenbeelden. Heerlijk om naar te kijken!

Op het Vrijthof staan behalve heel veel geknotte bomen ook twee kerken: de Sint Jan (helaas gesloten) en de Sint Servaasbasiliek.

De basis van de Sint Servaas is al in de 4e-5e eeuw gelegd! Ik ben er al vaker geweest, maar kon ook nu de verleiding niet weerstaan. De schatkamer is prachtig, met de originele (4e eeuw!!!) drinknap van Servaas, de eerste bisschop van Maastricht, een gouden borstbeeld (een replica omdat het origineel bij plunderingen in 1579 verloren is gegaan) en het borstkruis (zie https://nl.wikipedia.org/wiki/BorstkruisvanSint-Servaas) dat van Sint Servaas zou zijn geweest, maar waarschijnlijk minder oud is (hoewel, 2e helft 11e eeuw is ook niet niks!). Ook veel relieken (plat gezegd: stukjes heiligen zoals botstukken, tanden en haren, verpakt in kostbare stof met echtheidszegels) en monstransen (reliekhouders van goud en edelstenen).

Ook de kerk zelf is mooi. Beelden en afbeeldingen uit allerlei perioden en natuurlijk ook de zeer oude crypte.

En natuurlijk even een kaarsje opgestoken als dank voor het kunnen voltooien van mijn Pieterpaduitdaging!

Tenslotte nog even genieten van koffie en een stukje rijstevlaai. En toen was het echt afgelopen en ging ik naar het station, waar ik nog een echtpaar uit de B&B van Valkenburg tegenkwam, en na bijna 4 uur in een volle trein (gelukkig had ik een plekje) weer thuis kwam.

maastricht is leuk moet ik zeker weer eens heen

sandra huyser 2016-03-21 17:06:32

Zeker weten! Mooie gebouwen! Maar de volgende keer plan ik het als het Vrijthof geen evenementen heeft ;)