Bij het strand van Kokkari

Griekenland, Kokkari

Als ik dit schrijf is het zaterdagmiddag kwart voor 6 lokale tijd. Vandaag is een heerlijk relaxte dag. Er is wel wat bewolking en het is wat heiiger, Turkije aan de overkant is niet te zien, maar de zon schijnt vrijwel onafgebroken en er staat een goede wind. Temperatuur is rond de 25 graden.

Gisteravond heb ik bij de buurtsuper kleine plastic flesjes met een handgeschreven etiket gezien: "Souma". Dat is een zelfgestookt distillaat van druivenpulp (Samos is wijneiland), en goed pittig.

Ik heb opnieuw heel goed geslapen. Bij het ontbijt krijgen we kleine sneetjes brood met "gewone" kaas, feta, boterhamworst en een palingworst-achtige worst. Ik heb 2 kleine plakjes brood genomen met vlees en feta, en daarbij van die lekker dikke yoghurt met een lepeltje sinaasappeljam. Dat vult best goed! Daarna ben ik gaan wandelen

De beklimming van gisteren zat nog stevig in mijn benen en ja, we hebben tenslotte vakantie...! Dus besloot ik het vandaag rustig aan te doen en er met de camera op uit te gaan zonder klimwerk ;-) Ik ben eerst wat over de boulevard gaan zwerven, waar de helft van de horeca nog dicht is en men druk aan het werk is om het klaar te maken voor het seizoen. Bij Kalimera heb ik voor het eerst in mijn leven een frappé gehaald, een koude koffiedrank, en er is goed naar me geluisterd toen ik zei dat ik er echt maar minimaal suiker in hoefde.
Conclusie: die gaan we vaker kopen!
Ik heb daar ook gezellig gekletst met een echtpaar dat gisteren naar Padmos is geweest en het zeer de moeite waard vond.
Even verderop hadden enkele mannen hun hengeltje uitgegooid. Ik heb niet het idee dat ze veel succes hadden. Er zwemmen toch wel een boel (kleine) visjes.

Daarna ben ik op mijn gemak over de hoofdstraat gelopen die parallel liep aan het strand. Afwisselend pensions/hotels, autoverhuurbedrijven, kleine supermarktjes en horeca, en veel doorkijkjes naar de zee.

's Morgens zijn de mensen vooral druk met schoonmaken. Stoepen worden geschrobd en schoongespoten, stoelkussens uitgeklopt, en waar de horeca nog niet open is wordt flink geverfd en geklust.

Aan elk gebouw hangt een meterkast. Buiten, niet binnen. Dat is wel zo handig voor de meteropnemer, die ik gisteren aan het werk heb gezien. De kwaliteit van de gebouwen varieert van heel mooi tot onverklaarbaar bewoond. Er is ook nog een wasserette en een doe-het-zelfwinkel.
Verder rijden er vrachtautootjes door de straten met verkoopwaar. Zo zag ik een pick up truck met stoelen, plantenbakken en planten. Zij kondigen hun waar aan met een megafoon.

De souvenirwinkeltjes zijn hier best leuk. Veel aardewerk, ook sieraden en leuke kleding. Je ziet hier de beroemde "Beker van Pythagoras" (ja, dezelfde als die van de stelling), die door een slim techniekje onherroepelijk leegloopt als je hem te vol schenkt. Pythagoras was een strenge man die niet van gulzigheid hield en zo de mensen afstraften die de beker tot de rand wilden vullen.
Ook leuke koelkastmagneten, waar de zwerfkatten vaak op zijn afgebeeld.
En diverse kalenders van Samos, de katten, en ook erotische afbeeldingen uit de Griekse Oudheid...!

Er stond een stevige, maar niet hinderlijke bries. Ik ben gaan lunchen bij Alfa en heb daar een "Greek Omelet" gegeten, met paprika, ui, feta en véél vleestomaat. Ook nu heb ik heerlijk gegeten! Het was echt fijn toeven daar aan het smalle kiezelstrand. Zwemmers waren er nog niet veel (het water zal ook best koud zijn), wel zonnebaders en op zee waren windsurfers die tot vlak aan het strand kwamen met grote snelheid. Vanwege de wind is het hier een gelifd windsurfgebied.
Die kiezels van het strand lopen trouwens wel erg vermoeiend, ook met goede wandelschoenen, maar ik zie dat maar als conditietraining ;-)

Halverwege de middag was ik weer terug bij mijn kamer en heb ik me opgefrist en siësta gehouden. Mijn kamer was weer brandschoon en keurig opgeruimd. Mijn nachtkleding is nog net niet gewassen en gestreken, maar wel keurig opgevouwen (terwijl ik het toch echt héél netjes heb opgeborgen!).

En wat ga ik vanavond doen? Ergens wat eten, ik weet nog niet waar en wat, dat zie ik straks wel. Daarna ga ik kijken of er ergens een gezellig café is met de finale van het Songfestival, maar ik weet niet of ik tot het eind blijf, want door het tijdverschil verwacht ik de uitslag pas om 2 uur vannacht...!

Heerlijk genieten zo te lezen. Mijn tante is ooit met haar mem (mijn beppe) naar Samos gegaan (ook naar Padmos). Zij wilden bij een volgende reis mijn mem meenemen (helaas stierf mem te vroeg). Maar dit staat mij zo bij....ik zal het haar eens vragen:-) Lekker genieten nog (maar dat doe je vást wel:-))

Alja 2019-05-18 17:52:06

Het is erg leuk om deelgenoot te mogen zijn van je reisblog. Je geniet duidelijk van alles wat er op je pad komt op Samos. Heerlijk om te lezen! Ook de foto's zijn prachtig. Heel veel plezier op dit mooie eiland!

Ina 2019-05-18 18:04:47

Ik geniet van je verslagen en je foto's!

Annelies 2019-05-18 18:24:10

Wat fijn te lezen en te zien dat je geniet. Je verdient het! Je schrijft prachtig, je zou er zo een boek van kunnen maken. Liefs Irma

Irma 2019-05-18 19:29:26

geweldig hoor,je verslag en plaatjes

mam 2019-05-18 21:11:15

Weer een heerlijke dag! Ik wens je een goede nachtrust toe.

Lara 2019-05-18 21:35:41

Leuk verhaal weer, fijn dat je ons zo op de hoogte houdt en meteen een leuk dagboek bijhoudt! Geniet ervan, die conditie wordt zo langzamerhand ook weer opgebouwd, lees ik, dus.... Enjoy! XXX

Marjon 2019-05-18 23:19:52

Net wat Irma zegt; wat schrijf je mooi, Marijke. Perfect voor een boek, of columns in reismagazine. Je neemt de lezer helemaal mee in je belevenissen, alsof wij ook een beetje in Kokkari zijn, heerlijk! Smullen, al die prachtige foto's ook👌

Esmee (BewegenWerkt) 2019-05-18 23:38:08

Ik geniet elke dag van je verhalen en foto’s. Net of ik er zelf een beetje ben. Heerlijk!

Nicolette 2019-05-19 16:10:25

Bedankt voor jullie lieve reacties!