Kerstvakantiewandeling Zandvoort aan Zee

Nederland, Zandvoort

Het is een gewoonte die ontstond toen ik nog in Almere woonde: rond kerst/oud&nieuw een strandwandeling maken op het strand van Zandvoort. Tegenwoordig moet ik er verder en langer voor reizen, maar dat hindert niet, ik geniet er elke keer weer van! Alleen als het regent of erg hard waait sla ik over.

Vandaag werd rustig, en met wat geluk ook zonnig, weer verwacht, maar in werkelijkheid was er een potdichte mist. Het was ook net onder nul waardoor het ijskoud aanvoelde. Maar ik was er op gekleed (hoewel, ik had graag een fleece niqaab mee willen hebben want de ijspegels hingen in mijn bijholten!).

Mijn "baken", de hoge flat (waar ik twee jaar geleden een nachtje heb overnacht!) die voor mij het begin- en eindpunt van de tocht was, verdween al gauw uit beeld. Een strand zonder horizon, heel bizar!

Er viel toch genoeg te zien. Zo waren er veel zeesterren aangespoeld als gevolg van de storm, vorige week. Ook lagen er veel scheermesjes-schelpen. De vloed was aan het opkomen, kraaien en meeuwen probeerden nog snel de laatste schelpen leeg te eten.

Ondanks de mist en kou waren er veel wandelaars op de been. Niets is ook zo relaxed als een strandwandeling, ook al zie je weinig! Het was dan wel erg mistig, maar gelukkig niet al te donker, ondanks het feit dat het eind december is.

Ik heb geen idee hoe ver ik heb gelopen, zonder die torenflat in beeld kan ik dat niet inschatten, maar ik ben wel een paar uur aan het kuieren geweest (langzaam tempo, we hebben geen haast!).

Aan de zuidkant van Zandvoort heb je de Boulevard Paulus Loot, waar een rij prachtige villa's uitkijkt over zee. Die wonen op het mooiste plekje van Nederland (al zul je wel regelmatig je ramen moeten zemen met al dat zout!). Ach, een mens moet wat te dromen hebben, maar wat ben ik toch verliefd op die huizen...! Heb er elk jaar vanaf het strand foto's van gemaakt, maar zulke vage foto's als vandaag had ik nog niet!

Op de terugweg dacht ik: ik wil ze wel eens van dichtbij zien. Dus ben ik het strand af gegaan, langs die huizen. En ze zijn echt mooi, met de erkertjes en raampjes en hoekjes en zo! Die mensen boffen maar!

Daarna ben ik nog een stukje over het strand gegaan, het was inmiddels tegen 3 uur en het begon al te schemeren.

Het was een koude, bijna claustrofobische, maar toch fijne wandeling waarbij ik zelfs nog wat foto's heb kunnen maken ondanks de mist.

Hieronder een filmpje dat ik met de telefoon heb gemaakt (ik weet niet of Youtube het weergeeft maar de telefoon blijkt in stereo op te kunnen nemen!)