Castlefest 2016 (4-7 augustus)

Nederland, Lisse

Dit jaar heb ik voor het eerst als vrijwilligster voor Castlefest gewerkt. Ooit begonnen als klein fantasyfestival, inmiddels een zeer populair festival dat door oud en jong en alle lagen van de bevolking bezocht wordt. Het draait vooral om kijken en/of bekeken worden, maar ook: marktkraampjes, muziekpodia, eetstalletjes, middeleeuwse riddertoernooien, LARP en nog veel meer!

Wie denkt dat er alleen mensen als gothics, moderne heksen en gameverslaafden rondlopen heeft het mis! Natuurlijk zijn die er ook, maar je ziet nog veel meer. Zoals ik al zei, uit alle lagen van de bevolking. Complete gezinnen gekleed in steampunkstyle, of zo weggelopen uit een Dickensfeestje. Ook zijn er nogal wat Halloween-achtige creaties. Ik sprak een EHBO-er die zei dat hij het soms amper van echt kon onderscheiden :)
En natuurlijk, dankzij Johnny Depps creatie van Jack Sparrow, heel wat zeerovers, niet zoals vroeger met een haak en een lapje voor de ook, maar met dreadlocks.

Met een passe partout kon je overnachten op de nabij gelegen gelegenheidscamping. Het is werkelijk fantastisch om elke ochtend tegen openingstijd die bonte stoet naar de ingang te zien wandelen! Ik heb mensen gezien die hun campingstoeltjes uitklapten in de berm om eens op hun gemak te kijken!

Qua muziek is er ook van alles. Zweverige new age klanken, stuiterende piratenpunk Ye Banished Privateers, het machtsvertoon van de vaste band Omnia, de stoere klanken van Prima Nocta of de ridderrock van Feuerschwanz, en nog veel meer. Wie wilde jammen kon dat doen achter het kasteel.

En natuurlijk waren er hier en daar de nodige Poké-gyms te vinden ;)

Rondom het kasteel poseerden prachtig verklede vrouwen als echte mannequins voor mensen met professionele camera's (en één Castlefest-vrijwilligster met een compactzoom ;-) ).

Het eten was gevarieerd. Engelse pies, de beroemde BBQ-gerechten van de Cooking Highlander, vegetarisch, pannenkoeken, drankjes... Hongerlijden was niet nodig want er was voor ieder wat.

Als vrijwilligster kwam ik er vooral om te werken, en dat is een geweldige ervaring! Maar ik had natuurlijk ook af en toe tijd om even rond te lopen.