Oud Veluwse Markt in Barneveld

Nederland, Barneveld Centrum

Wie in de jaren zeventig opgroeide werd veel geconfronteerd met nostalgisch "terug naar toen". Uit oude wagenwielen zaagden we lampen, de afgedankte melkbus werd (liefst voorzien van volksschilderkunst) in de tuin gezet en markten met oude ambachten als rietvlechten en klompen maken schoten als paddenstoelen uit de grond. Die goede oude tijd!

Wat leuk om te ontdekken dat die markten nog steeds bestaan! Zo hoop ik binnenkort de West-Friese dagen in Schagen te gaan bezoeken en vandaag bezocht ik de Oud Veluwse Markt in Barneveld. Gedurende meerdere donderdagen in de zomer zijn er klederdrachten, oude ambachten en allerlei kramen.

Natuurlijk veel kleding, tassen en zo, maar toch overheerste de boerenmarkt. En heel veel klederdracht! Ik herkende de Spakenburger dracht met de enorme schouderstukken, de Friese dracht met de gouden onderkap en het Staphorster Stipwerk, dat nog steeds "in real life" wordt gedragen. Ik voelde me weer kind op een nostalgische "goeie oude tijd"-markt in de jaren zeventig!

Vandaag stond er een optocht met nostalgische kleding, voertuigen en ook klederdracht op het programma, begeleid door een boerenblaaskapel die er duidelijk veel zin in had! Een grote variatie kinderwagens mét kleine kinderen, boerenkarren, de veldwachter natuurlijk, de kerkgangers in streng zwart, boeren, burgers en buitenlui, een bonte stoet.

Zij liepen langs de kramen (ouderwets houten kramen) die door het hele centrum stonden. Wat was er een boel te zien bij die kramen! Naast het gebruikelijke braderiewerk viel er genoeg te beleven. Stroopwafels, snoep, een kraam met, ik overdrijf niet, tientallen soorten gedroogde worst, zowel de Franse (inclusief fazant/cognac, ezelsworst, allerlei kruiden, knoflook etcetera) als de Nederlandse van Groningen tot Limburg.
Maar ook een mutsenkraam, kantklos, en een dame uit Balk die veertig jaar volksschilderkunst (inclusief Hindeloopen) had gegeven en nu een kraampje had met een kruising tussen volksschilderkunst en de moderne tekstborden die je al een paar jaar in bijna elk huis tegen komt. Ze had ook piepkleine meubeltjes en schilderijtjes versierd met Hindelooper en daarop gebaseerde schilderkunst. Echt prachtig!

Tussendoor liepen veel dames en ook heren in klederdracht. Achter de kraampjes zaten veel mensen in boerendracht. En er was ook volksdansen. Boeren en boerinnen uit Twente, als ik het goed heb begrepen, begeleid met een accordeon.

Ook bezochten we de kerk, met die toren waar Jan van Schaffelaar ooit vanaf was gesprongen. Er waren mensen aanwezig van de kerk en een meneer heeft ons een korte rondleiding gegeven n.a.v. een vraag over de ouderdom van de kerk. We kregen een folder mee. Het orgel speelde ook. Een mooie, eenvoudige maar zeker niet saaie kerk met aan de zijkant nog een bank met mooi houtsnijwerk.

Daarna gingen we weer terug naar de markt, met de ambachten en boerenproducten! Honing, klompen, mosterd, zuivel, en je bent in Barneveld dus ook: kippen. Of eigenlijk: allerlei kuikentjes van allerlei kippenrassen. Verder rietvlechten, handgedraaide sigaren, stoelen matten, de al genoemde volksschilderkunst, klompen en mutsen, kortom, we hebben ons geen moment verveeld!

Als alles meezit hoop ik volgende week naar Schagen te gaan.