Naar de rand van Texel

Nederland, De Cocksdorp

Vandaag veel zon, perfect weer voor een fietstocht! We vertrokken in noordelijke richting.

Hebben eerst nog een flinke wandeling door het Muy gemaakt naar de Slufter. Gesnoept van de zeekraal, genoten van de vogels, van de vergezichten, de bloemen, de geluiden daar! Tip: ga niet door een poeltje waden dat de eb er heeft achtergelaten, want je zakt tot over je knieën weg en komt er met baggerzwarte poten weer uit!

Prachtige wandeling

Geluncht in het restaurantje bij de trap bij de Slufter. Daarna door een bijna hallucinerend duinlandschap (alleen duinen en geel gras) naar het noordelijkste puntje van Texel. De rode vuurtoren is al van ver te zien! Het prachtige weer met de strakblauwe lucht maakte er een mooi plaatje van :)

Onderaan de vuurtoren is een strandje, in de verte zie je Vlieland met een gelige wolk erboven. Zandstorm, denk ik, het woei toch weer aardig. Halverwege een zandbank, zeker weten dat er zeehonden lagen (ik heb ooit een robbentocht gemaakt en geleerd hoe je het kan herkennen, je ziet het amper met het blote oog) maar dat was moeilijk te fotograferen met inzoomen want het was ver en de lucht trilde nogal.

We zagen de duinen overgaan in de dijk en fietsten naar De Cocksdorp voor wat drinken en natuurlijk de onvermijdelijke koelkastmagneet, die ik jaren geleden begon te sparen toen ik nog erg klein woonde maar wel graag souvenirs van mijn uitstapjes en vakanties wilde meenemen.

Net buiten De Cocksdorp hebben we gesmuld van het hemelse ijs van IJsboerderij Labora. Een echt kinderparadijs (en die waren er dan ook volop), met achter de koeienmelkmachine en voor een veldje met geiten en ezeltjes. Het ijs (resp. yoghurt-mango/snickers en boerenjongens/oma's appeltaart) smaakte ons uitstekend!

Op de terugweg was het even pittig, er stond ook best wel een straf windje pal tegen. Ook hebben we ondanks de factor 30 (met fruitgeur - wie heeft dat verzonnen!) rooie koppen gekregen.

Inmiddels heb ik mijn zitvlak weer wat rust gegeven. Dadelijk de hond uitlaten - bij het onbewaakte strand!