24e dag: Qom Wildernis-Ibis Hotel (8km+95km lift)

Iran, ุญุณู† ุขุจุงุฏ

Wooooow we hadden vanuit de tent uitzicht op zonsopkomst om 6 uur, we zijn meteen opgestaan om foto's te maken ๐Ÿ˜‚
We probeerden water te koken voor het ontbijt, maar er ging iets mis misschien vanwege de harde wind of onkunde van ons. Dat hele ding (brander) en het pannetje met water vatte vlam. Deksel van het pannetje was gesmolten, dus die konden we afschrijven.
Spullen opruimen en de tent afbreken. We duwden de fietsen het dalletje uit waar we gekampeerd hadden. Tot onze verbazing zagen we een hele grote groep mensen. Ik denk wel 40!! We dachten het is een toeristengroep die met een gids aan het hiken waren, eentje kwam naar ons toe (Eentje vond ik al raar omdat meestal wel meer mensen nieuwsgierig naar ons zijn) Hans begon meteen heel enthousiast met hoe mooi het er wel niet was en dat we gekampeerd hadden, er kwam nog iemand bij en die zei: "passport". ๐Ÿ˜ฑ๐Ÿ˜ฑ๐Ÿ˜ฑ en "no pictures". Ik verwijderde er eentje en ze liepen weg. We dachten het is klaar, we fietsten verder. Maar die ene man bleef daar staan terwijl de groep verder ging en wij fietsten nog steeds verder af en toe achterom kijkend. Aan de andere kant van een berg was een groepje van 6 man in uniform. Ik dacht Oelalala en die ene man bleef daar nog steeds staan, hem zag je goed omdat hij in het wit was.
Toen we weer op de snelweg waren gingen we naar de supermarkt waar we gisteren ook waren voor koud water, nu hebben we heet water nodig voor het ontbijt. We hadden het heet water net in Adventure Food gedaan toen er een 4×4 pick-up stopte en er 2 militairen uitstapten. Dit was echt OELALA het voelde helemaal niet goed, ze wilden onze paspoorten zien. Vervolgens wait wait..... ja waar moet je nou nog opwachten als ze de paspoorten al hadden gecontroleerd. Niet veel later kwam er een politie wagen bij. Eentje in uniform en de ander in burger. Nadat ze met elkaar gesproken hadden ging de 4x4 pick-up weg, ondertussen werden onze paspoorten binnenste buiten gekeerd. Alle visums werden bestudeerd met name die van Rusland en Combodja vonden ze interessant. Ik denk omdat die ook wel erg mooi zijn haha... grote stickers over het hele vel van de paspoort en zo kleurrijk, die springen er ook uit ๐Ÿ˜‚ Maar op dat moment was er niks om te lachen pffffff..... bloedserieus, ze vroegen ook 2 keer of we getrouwd waren. Ondertussen werd er druk gebeld en vloog er een helikopter over. Doordat er niet of nauwelijks communiceren kon worden voelde het helemaal niet goed. Waarschijnlijk had iemand van de groep de instanties gebeld waarna er een zoekactie gestart was. We moesten best lang wachten en dat we zeiden dat we morgen al naar huis zouden gaan maakte ook geen indruk. Tijdens het wachten hebben we maar ons ontbijt opgegeten anders zou het koud worden. Voor het ontbijt had de man in burger de foto's van Hans op zijn mobiel bekeken, ik had ook een paar foto's van de groep gemaakt. Na het ontbijt liet ik hem die foto's op mijn mobiel ook zien. Daar lag het ook niet aan, ondertussen nog steeds niet wetend waarom we moesten wachten. Die man in uniform ging met onze paspoorten naar de supermarkt, we dachten hij wilde waarschijnlijk kopieën maken. Maar dat kon daar niet, want hij kwam meteen weer terug. Toen zeiden ze dat we mee naar het bureau moesten. De fietsen werden bij de supermarkt gezet, die mensen daar zouden er wel opletten.
Ik zat hele tijd tegen Hans jeeetje het zou toch niet zijn omdat we niet getrouwd zijn en wel samen in een tent geslapen hebben ๐Ÿ˜‚ Ja je weet het maar nooit!! Die man in uniform reed verschrikkelijk, we gingen naar het bureau in de stad. We gingen een kamer in waar 4 mannen zaten, achter een bureau of op een bank. Ze begroetten ons hartelijk en er werden handen geschud (alleen de mannen, natuurlijk). We moesten op de bank plaatsnemen, de man in burger pakte een camera en maakte foto's van ons. Terwijl hij dat deed kwam een andere man in burger op de armleuning bij Hans zitten en sloeg een arm om hem heen zodat we samen met hem op de foto kwamen. Op dat moment maakte ik me geen zorgen meer, bleek dat we vlakbij een militaire locatie gekampeerd te hebben en ze waren bang dat we foto's hadden gemaakt van de militairen zucht...... de groep die we tegen kwamen waren dus soldaten in opleiding. De man in uniform bracht ons terug naar de supermarkt waar de fietsen met tassen stonden. Tjonge jonge dat je dan weer zoiets mag meemaken op de één na laatste dag van je vakantie.
We wilden meteen een lift regelen naar het Ibis Hotel bij het vliegveld, die kwam er ook, binnen 1 minuut en wat voor één!!! Uit het niets stond ineens een grote touringcar voor onze neus, we kijken natuurlijk altijd naar pick-up's en trucks ๐Ÿ˜ฌ dus we letten totaal niet op touringcars en hij ging ook nog naar Teheran ๐Ÿ˜๐Ÿค— Er zaten behalve de chauffeur nog 5 andere personen in, ik denk betaalde passagiers! Hoe lux wil je het hebben? Net voor de afslag vliegveld zijn we uitgestapt en zij gingen rechtdoor naar Teheran.
Na 6 km fietsen waren we bij het hotel, wat een prijs vragen ze last minute ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ
Na een douche zijn we met Snapp (Uber) naar stad Teheran gegaan, in een drukke straat waar het verkeer helemaal vast stond zijn we uitgestapt. We hadden geen zin om in die hitte in de auto te blijven zitten. Onder het lopen kwamen we langs een leuk restaurantje op de eerste verdieping waar we hebben gegeten en als afsluiting geen koffie maar thee ๐Ÿ˜‚ hebben gedronken!
Verder wat rondgezworven door de stad, 3 kilo verse pistache noten gekocht voor thuis๐Ÿ˜ en Hans heeft een sexy zwembroek gekocht om in het hotel te kunnen zwemmen.
Voor de terugweg weer een Snapp geregeld.

Dat was spannend met die militairen. Maar wat een prachtige foto's van de zonsopkomst. Daar kan je gerust een keertje vroeg voor je bed uit. Goede terugreis alvast!!

Rinus Kroon 2019-09-27 19:06:36

Heftige ervaring zeg. Maar met niets te verbergen liep het gelukkig positief af. Geniet van de laatste nacht in bijzonder Iran. Ohw, gratis tip: volgende keer toch maar trouwen. Scheelt een hoop stress....

Martin 2019-09-27 19:53:32

Beste heren, Iran is zo bijzonder, er zijn al wat landen door ons bezocht maar Iran staat met stip bovenaan de ranglijst.

HansenFan 2019-09-27 20:19:40

Pffff, dat was een spannend avontuur. Gelukkig zit ik hier veilig op de bank. En vanaf nu netjes gedragen, anders worden jullie op het vliegveld nog uit de rij gehaald. ๐Ÿ˜…

Harrie 2019-09-27 22:05:37

Mijn motto Alles komt goed

leen 2019-09-28 07:54:09

Mooi verslag en fotoโ€™s van een mooie en bijzondere bestemming. Inmiddels weer thuis/ terugreis goed verlopen?