14e dag: Waterval Yasuj-BB Hostel (21 km)

Iran, Shiraz

Wat een nacht hahaha De harde muziek ging door tot ongeveer 01:00, maar het nachtleven hier ging door tot 02:15 toen de laatste gasten van de drukke shisha lounge weggingen.
Ben daarna gelukkig nog even inslaap gevallen tot ik Hans hoorde die naar de wc wilde, ik riep dat ik ook mee wilde. Lange broek, gewaad (jasje tot over de billen en lange mouwen) aan en hoofddoek op en toen konden we gaan.

Ontbijten hebben we in de stad gedaan na 1.5 km fietsen en bij de buren hebben we heerlijke koffie gedronken waar overigens alleen koffie geserveerd werd. Er werkten 2 mannen en die konden het amper bijbenen, zo druk was het. Wat me wel opviel was dat er alleen mannen zaten.
Uiteindelijk stapten we pas om 11 uur op de fiets, na een paar km zag ik Hans zoekend kijken, hij vroeg of we tijd hadden. Tijd voor wat dan vroeg ik, hij wilde een poging wagen zijn voorrem te repareren, ik zeg daar hebben we alle tijd van de wereld voor!!
Om 14:00 met 3 man hulp van olie naar remvloeistof wisselen is het eindelijk gelukt de rem in werking te krijgen. Wat een blijdschap bij iedereen met name bij Hans en ikke natuurlijk πŸ’ƒ Maar blijdschap was van korte duur, want het werkte toch niet 😭 zoals bedacht.
We zijn weer op de fiets gestapt, op die drukke weg die ons de stad uitleidt hebben we in een buurtsuper water en nectarine gekocht. We moesten ook naar de wc de man achter de toonbank wees dat er een stukje verder mogelijkheid was om naar de wc te gaan. Inderdaad bleek een hotel / shisha lounge te zijn waar we ook maar meteen lunch/avondeten hebben verorberd. We wisten zoals altijd niet wat er op de menukaart staat, ik mocht mee naar de keuken πŸ˜‚
Inmiddels 16 uur geworden en we hadden nog maar 12 km opzitten πŸ˜‚
Er moest nieuwe plannen gemaakt worden, we gingen al fietsend een lift proberen te krijgen naar Shiraz 145 km verder op. De eerste die stopte wilde ons wel meenemen alleen hij ging niet naar Shiraz 😬
We fietsten door tot de goede afslag richting Shiraz, het liften ging dit keer niet zo makkelijk, het was niet heel druk op de weg en wat er voorbij kwam was meestal een personenauto. Misschien moeten we ook naar vrachtwagens zwaaien stelde ik voor, niet veel later zag ik eentje met een grote doek op de vracht voor Hans stoppen. Het duurde nog een paar minuten voordat ik bij hun was (klimmen gaat moeizaam) Hij wilde ons wel meenemen, erg aardig maar de fietsen moesten bovenop de doek dat vonden we te risicovol. Ondertussen kwam er een witte pick-up aan naar wie ik zwaaide Yes we konden met hem mee. Alleen volgende keer nemen we toch een blauwe pick-up, die zijn iets groter, want de fietsen pasten niet helemaal in de witte de spatborden gingen helemaal plat tegen de klep.
Hans ging bij de fietsen zitten omdat het binnen bij de chauffeur ook veel smaller was. Zat ik daar met die man die steeds tegen mij sprak en ik maar een beetje lachen naar hem tot hij door had dat ik hem niet begreep lachte hij ook maar een beetje terug en zo ging het steeds. In de bergen hadden we niet altijd internet voor Google Translate en mijn mobiel was ook leeg. Toen we stopten omdat hij appels wilde kopen van een kraampje langs de weg ben ik ook snel uit de auto gestapt om mijn powerbank uit de fietstas te halen.
Toen we bijna in Shiraz aankwamen hebben we geprobeerd te communiceren met Google Translate. Het ging over naar welk hotel we wilden gaan, Hans stuurde mij een link van een hostel die ik hem liet zien. Hij zette ons ergens midden op een drukke weg af van waar we nog ongeveer 3 km naar het hostel moesten fietsen. Prima geregeld en om kwart over 8 kwamen we bij het hostel aan, er was niet veel keuze meer in kamers. Helaas geen kamer met eigen wc en douche. Geen wasje kunnen doen!
Hopelijk morgen eindelijk alles in een wasmachine πŸ€—
We probeerden contact op te nemen met Ibrahim uit Shiraz die we op de 6e dag bij een tankstation waar ook een winkelcentrum was leren kennen. Hij nodigde ons toen uit om bij hem te verblijven als we in Shiraz zouden zijn. Afgelopen dagen hebben Hans en hij elkaar af en toe een appje gestuurd, dus we dachten het is misschien wel leuk om bij hem 2 nachten te blijven.
Na het douchen zijn we de stad ingelopen, hebben we weer van die vermicelli ijs gegeten. Om 22:30 waren de meeste winkels nog steeds geopend! Bij terugkomst bij het Hostel was het al 23:00 uur geweest en moesten we aanbellen zodat iemand de deur voor ons open deed.