1e dag: Het is zover! We gaaaaaan....

Nederland, Utrecht

Gelukkig toch even kunnen slapen tot 05:00 uur, daarna niet meer geslapen. Zoonlief stond om half 7 op, vakantie is afgelopen en zijn eerste stage dag gaat beginnen. Ook spannend!

Om 5 voor 8 (Ik ben heel erg van de tijd) stapten we op de fiets richting Utrecht Centraal om de trein 09:11 naar Schiphol te pakken. We hadden zelfs tijd om nog even snel bij de Hema batterij te kopen voor mijn kilometerteller.
Met de fiets door de poort van NS is ook zoiets net na de spits, er is maar 1 brede poort voor bv rolstoelers, fietsers, grote kinderwagens of als je heel breed bent. Niks mis mee natuurlijk. Maar de "gewone" man bleef die poort aan de andere kant ook gebruiken richting mijn kant, dus ik kreeg geen groene pijl dat het mijn beurt was om door die poort te gaan. Een paar keer dat ik dacht Ja nu pak ik mijn kans kwam er weer een horde mensen aan de andere kant en Hans: Ga er voor staan..... Maar dat helpt niet, want dat ding heeft 0.001 seconde tijd nodig om na te denken dat er aan die kant niemand meer staat en dat IK dan eindelijk groen licht krijg. Maar die 0.001 seconde kreeg die machine helemaal niet. Gelukkig kregen we hulp van iemand die op het station werkte. Hij ging aan de andere kant van het poortje de mensen wijzen naar de andere poortjes. We waren hem zeer dankbaar!

Om 10 voor 10 kwamen we op Schiphol aan, ruim op tijd we hadden nog bijna 3.5 uur!! Ik zag een Albert Hein en wilde een zak chips kopen (stel je voor een paar weken zonder chips 😅 In Iran is er wel een goede alternatief: pistachenoten😍 maar toch anders). Hans was niet blij en dat is nog heel zacht uitgedrukt. Hij is altijd verschrikkelijk gestresst tot we de fietsen hebben ingeleverd en door de handbagage controle zijn. Maar dat zakje chips heeft hem flink op de kast gejaagd!! ( Ik weet nu al dat hij later van de chips gaat smullen en erom kan lachen of Doe mij dit nooit meer aan :))

We gingen met de fietsen naar de balie om 2 fietsdozen (grote kartonnen platen die we moesten vouwen tot dozen) af te rekenen, vervolgens met het bonnetje naar de Oddsize balie de dozen op te halen. Ik zag ze een discussie voeren ipv van dat Hans ging afrekenen. Bleek dat ze daar (waar we tot nu toe altijd fietsdozen hadden gekocht) alleen zaken deden met KLM en partners. We vlogen dit keer "cheap" met Oekraïne UIA :) We moesten 2 verdiepingen naar beneden!!
Dat was schrikken, toen kreeg ik ook even de zenuwen. Omdat het anders liep. Maar Hans was helemaal over de toeren en liep met grote stappen vooruit.
Toen we die platen hadden was het even Oke hoe gaan we het doen met ieder nog een fiets. Ja tuurlijk ik had boven kunnen blijven wachten met de fietsen en Hans alleen die 2 platen ophalen. Maar hij was nog zo gestrest over de hele gang van zaken en liep met grote stappen weg.
Maar goed we kregen ze in de lift, 2 verdiepingen omhoog en buiten de lift was een vrij grote doorgang. Daar gingen we de fietsen inpakken. Hans met de fietsen (stuur omlaag en kwartslag draaien, trappers eraf en beetje lucht uit de banden)
en ik ging de dozen vouwen en alvast de hoeken met sterke tape beplakken. Normaal plakken we nog eens van links naar rechts, van boven naar beneden alle randen van de doos. Dit keer hebben we alleen de randen aan de onderkant gedaan, de dozen worden namelijk gesleept, soms op de kop. Ik hoop dit keer niet. Tot nu toe is het altijd goed gegaan, alleen een enkele keer dat de dozen flink beschadigd waren en de fiets op z' n kop aankwam omdat de onderkant stuk was gegaan.
We hebben het dit keer anders gedaan, de trappers en gereedschap niet bij de bidonhouders gedaan. Mijn idee is als je bij aankomst wel de fietsen hebt maar geen bagage dan heb je nog complete fietsen.

Door de handbagage controle werd ik voor het eerst uit gepikt ipv Hans haha Ik was erg verbaasd en mijn hersenen gingen hard aan het werk. Mijn stuurtas werd open gemaakt, ik kon in eerste instantie niks bedenken totdat die man met een detectie stok over mijn zonnebril ging, portemonnee, mini stuurspiegeltje en toen flapte ik uit:"Oooooooh mijn fietsketting" Ik dacht tjit Fan hoe kon je die nou vergeten. Die heb ik altijd in mijn stuurtas als ik aan het fietsen ben (anders blijf ik er af en toe hangen met mijn broek) en was vergeten om hem aan de fiets te doen. Gelukkig een aardige man, hij zag het door zijn vingers (volgens Hans omdat ik zo lief ben) en zei erbij niet uit de tas halen. De grote fietstas hoefde niet eens open.

De vlucht van Schiphol naar Kiev 2.5 uur ging vloog voorbij :)
In Kiev moesten we 3 uur wachten op de vlucht naar Teheran. 3 uur is nog te overzien. We hebben 2.5 uur in een restaurant gezeten 🙄 daarna zijn we rustig gaan boarden. Helaas een uur vertraging. Dat was minder.
Teheran heeft een tijdverschil van 2.5 uur met NL. We zouden om 01:15 aankomen, best een "rot" tijd en dan ook nog eens een uur vertraging 😭

Alles komt goed.Dat zie je wel

leen 2019-09-04 06:10:51

Typisch een gevalletje vakantiestress... Laat het avonturenboek maar beginnen!

Martin 2019-09-04 07:55:19

Yep haha.... We gaan ervoor 🚴‍♂️🚴‍♀️

HansenFan 2019-09-04 08:00:28

Heel herkenbaar dat gestress; ik noem het inpak -en incheckstress: altijd gedoe! Mooi avontuur.

Peter Gielen 2019-09-08 09:31:19

@petergielen bedank voor je begrip, Fan heeft er geen last van (gelukkig of helaas). Groet Hans