5e dag: Een dagje bijkomen in Qom :)

Iran, Qom

Lekker uitgeslapen, het is tenslotte vakantie!!
Niet zoveel gedaan beetje koffie, thee, sapjes drinken en wat rondlopen 👌 Nog steeds heel warm!
Een siësta gehouden op de kamer, eind van de middag tegen 17 uur zijn we weer op pad gegaan. Hans wilde graag naar Gonbad Saba Garden gaan. We probeerden een taxi te pakken, die zijn er heel veel. Je wordt ook constant gevraagd: "Taxi?" Maar de eerste die we spraken wist niet waar het was en hij liep gewoon weg 😂
Een brommer kwam voorbij die wel een beetje Engels sprak zei O het is niet zover jullie kunnen beter gaan lopen. Maar we zagen op Google Maps dat het wel 35 minuten lopen was en daar hadden we geen zin in met die hitte. We zeiden hem gedag en de volgende helper diende zich al aan (ongelooflijk zo behulpzaam!!) en vroeg of hij ons kon helpen. Hij zei geen probleem ik breng jullie er wel naar toe, jullie zijn mijn gasten 😱
Maar hij moest wel eerst zijn dochter naar Franse les brengen. Dat vonden wij natuurlijk helemaal niet erg. Na het park liet hij ons nog een gebedshuis zien, normaal zouden wij nooit naar binnen zijn gegaan waar ze aan het bidden zijn uiteraard mannen en vrouw gescheiden. Ik moest weer zo'n gewaad aan.
Nadat hij zijn dochter weer had opgehaald hebben we afscheid genomen. Hans bood hem een kleinigheid aan als dank, maar hij moest er niks van weten en liep weg! In dit geval was er totaal geen sprake van "Tarov" het wel niet, wel niet, wel niet.....spel.
Ik had gelezen dat Iraniërs aan tarov doen dat je eigenlijk helemaal niet weet of je wel of niet voor een dienst moet betalen. Als je wilt betalen dan wordt er gezegd nee het hoeft niet, dan moet jij zeggen jawel ik moet wel betalen. Vervolgens zegt hij weer nee het hoeft niet en jij moet weer zeggen dat het wel moet. Dan nemen ze het pas aan (of juist niet). Ze zeggen nee maar ze bedoel ja. Erg vermoeiend dus haha

Het verkeer is echt een drama hier, levensgevaarlijk! Zoals Hans het zegt "het recht van de sterkste" Wil je oversteken dan moet je je voor de auto gooien, als je dat niet doet dan kun je wachten tot je een ons weegt. Alles doorelkaar, zo stonden we op een volle rotonde helemaal klem gereden, een auto stond dwars voor ons en links en rechts ook een auto die door ons heen willen. Achter ons uiteraard ook auto's. Tussendoor overstekende voetgangers die zigzag overal tussendoor gaan. Alles kan en mag hier in het verkeer!

En we zijn blij dat we een rol wc papier hebben meegenomen, want de Iraniërs doen (meestal) niet aan wc papier, maar een slangetje om je billetjes schoon te spoelen. Dat schoon spoelen kennen we ook van Japan, maar zij doen het op een luxere manier. Je billetjes worden na het afvegen gespoeld en droog gefohnt. Tijdens de hele toiletgang kun je dan nog een muziekje uitzoeken en de bril laten voorverwarmen.Ze hebben hier een hurktoilet, het is daarom wel handig als je een beetje lenig bent.

Fijn zeg, een dagje rust. Hoewel, met het verkeer... En ik maar denken dat het recht van de sterkste met name een Westers ding is. Tarov.... Daar maken we het woord van de maand van!

Martin 2019-09-10 18:22:29

Zo'n dagje rust is echt wel nodig en niet alleen om bij te komen maar ook om bijvoorbeeld een stad beter te leren kennen. Dus win win zal ik maar zeggen.