20e dag:Kian Hotel- Qanat Hotel (32kmPlus 190km lift)

Iran, Yazd

Na een simpel ontbijtje zijn we om kwart voor 9 vertrokken nadat er weer een foto gemaakt moest worden met de receptionist.
We moesten het hele stuk terug naar Surmaq om de afslag Yazd/Esfahan te kunnen nemen. Het eerste stuk door de stad ging afwaarts, daarbuiten vrij vlak. We hadden al 11 km opzitten en besloten om het stuk tot de afslag Yazd te fietsen ondanks dat er nog steeds geen vluchtstrook was, de drukte op de weg gaf de doorslag. Want het was dus helemaal niet druk πŸ€— maar nog geen 5 minuten later stopte een pick-up voor ons die een lift aanbood, Hans zwaaide nog van nee en dat hij verder moest. Maar hij wilde blijkbaar ook geen NEE horen haha.... Dus Ach waarom ook niet, jammer dat hij naar Esfahan ging en niet Yazd πŸ˜‚ We zijn meegereden tot de grote winkelstraat in Surmaq (ongeveer 10 km verder) waar we meteen water hebben gekocht. In de winkelstraat was al best druk met auto's die zoals wij op doorreis zijn en snel even iets willen kopen.
Gisterochtend om 10:30 kregen we een ijsje van de familie met wie we meereden, dat was al een record ijsje op de vroege ochtend. Maar vandaag is dat record al gesneuveld, om 9:45 aten we al een ijsje 😍 We waren bijna klaar toen een meisje uit een rode auto (we zien trouwens zelden een rode auto!!) stapte en een zakje noten aan ons gaf: jullie zullen het nodig hebben haha zo lief he.
Na afslag naar Yazd probeerden we weer al fietsend te liften. Alleen er kwam sowieso niet heel veel verkeer en wat er kwam waren vrachtwagens.
We fietsten gewoon door tot ik zag dat er misschien wel een mooie foto gemaakt kon worden. We stopten langs een mini parkeerstrook, ondertussen konden we goed opletten wat er langs reed en eigenlijk hadden we weer meteen bingo! Een oudere man nam ons mee tot Arbakuh 40 km verderop, een stadje waar Hans eigenlijk ook een kijkje wilde nemen. Dus dat kwam eigenlijk heel goed uit. Als die man naar Yazd was gegaan dan waren we gewoon mee naar Yazd gereden en had Hans Arbakuh op zijn buik kunnen schrijven. Rond 11 uur kwamen we daar aan, bleek dat de nog enige werkende rem van Hans was losgeraakt. Normaal was het geen ramp maar nu lichte paniek.....gelukkig vastgedraaid en verder niks aan de hand πŸ˜… We hebben een bezoekje gebracht aan het Historical Complex Aghazadeh. We hebben een mini rondleiding met gids gehad over de daken. Via deze daken zijn verschillende hotels (vroeger woningen) met elkaar verbonden. De wind catchers vroegere "airco's" hebben we van dichtbij kunnen bekijken.
Rond 13 uur zijn we verder gefietst, het was vlak en rustig op de weg ondanks geen vluchtstrook vond ik het geen probleem. Ik wist niet beter of we gingen een stukje fietsen totdat Hans ineens van de weg ging en naar een soort garage fietste. Ik zag hem met die mensen praten en één van de mannen pakte zijn mobiel en ging bellen. Bleek dat hij via hen een lift wilde regelen voor het ritje naar Yazd ongeveer 135 km verder. Ik protesteerde omdat het lang kan duren voordat iemand komt en het is duur. Dat omdat iemand speciaal voor jou naar Yazd rijdt en weer terug moet en je ook maar af moet wachten of het voertuig wat komt geschikt is om 2 fietsen mee te nemen!!(jaja ook al zien ze die 2 fietsen staan dan nog). We hebben nooit lang op een lift hoeven wachten, dus waarom zo'n gedoe?? Alleen één keer duurde het 16 minuten, maar alle andere keren ging super goed. Dus wij spraken af dat ik ondertussen dat Hans nog bezig was langs de weg zou gaan staan voor het eventueel regelen van een lift. Stilstaan langs de kant van de weg was wel heet maar gelukkig binnen 5 minuten was een lift geregeld!! Het was wel een witte met helaas maar één zitplaats. Dus dat werd weer behelpen, voordeel we hoefden tenminste niet te wachten wat er geregeld gaat worden bij die garage!!
Die man (hij heeft een moeilijke naam :)) die ons meenam sprak een paar woordjes Engels zo konden we toch een beetje communiceren. We hebben erg gelachen om hoe Hans zat, hij moest zich af en toe "verzitten". Zijn rechterbeen had hij aan mijn kant van de bijrijderskant en zijn linkerbeen had hij bij de chauffeur. Versnellingspook tussen zijn benen en zijn voorhoofd tegen de achteruitspiegel. Het eerste stuk was vrij vlak met links en rechts alleen zand om daarna over te gaan naar bergachtig. In ieder geval mooi landschap!! Toen hij ons afzette nodigde hij ons uit om hem te gaan, maar dat hebben we afgeslagen. Na gisteravond bij de grote familie hebben we weer wat privacy nodig πŸ€—
In het oude gedeelte van Yazd waar allemaal hotels bij elkaar zijn is het ons bij nummer 4 pas gelukt om overnachting voor 2 nachten te boeken. Gelukkig hebben we niet meteen toegehapt en verder gezocht want nummer 4 was echt superdesuper 😘 Kamer beetje krap, maar je had een super gezellige tuin met een theetafel! Voor 4 euro werden onze kleren ook nog eens gewassen, niet dat ik veel had, maar Hans! 😱😱😱. Bijna een hele garderobe ik schrok ervan haha. Na een douche zijn we in Yazd op verkenning gegaan en gegeten op een rooftop restaurant met uitzicht over Yazd. Het eten viel mij erg tegen, uitzicht en het verse meloensap waren toppie 😍
Yazd is een erg toeristisch stad, we zaten alweer naast een groepje NLers πŸ˜‚ Terug in het hotel hebben we heerlijk in de tuin gezeten met een kopje thee, meteen Richard uit Australië leren kennen. Met zijn fiets hadden we vanmiddag al kennis gemaakt toen we onze fietsen gingen stallen.
Met drie muggenbulten rijker zijn we gaan slapen, overigens nergens last van muggen gehad tot hier in deze tuin. Dat is 😭

Wat is dat toch met die remmen van Hans? Mooi avontuur; sta versteld van de gastvrijheid en bovenal: mooie foto’s!