21e dag: Dagje Yazd

Iran, Yazd

Ontbijt om 08:15 lekker rustig aan, eerste hotel dat een beetje druk was. Ontbijters kwamen en gingen. We waren bijna klaar toen Richard erbij kwam, we hebben hem uitgenodigd mee te gaan met ons naar The Towers of Silence. Torens waar vroeger de overledenen aan de gieren werden overgelaten zodat o.a. de grond niet "vervuild" zouden worden.
Het was de eerste keer dat we met de app Snapp (Iraanse Uber) werkte, de "taxi" stond binnen 10 minuten voor de hoteldeur. Super 💃
Verder hebben we eigenlijk niet veel gedaan, terug in de stad koffie gedronken op een toeristisch plein waar we eerst afgedongen hebben, want ze vroegen voor een cappuccino echt belachelijk veel, bijna dezelfde prijs als bij ons. Uiteindelijk 30% korting gekregen 😂 met als argument dat er dan tenminste nog een tafeltje bezet zou zijn.
We moesten ook nog steeds geld wisselen, hier en daar gevraagd. Later bleek dat ze in Yazd alleen bij kantoortjes geld wisselen en niet op straat zoals in Teheran en Esfahan.
Rond 14 uur waren de meeste winkels dicht voor siësta. Het leek op een vroegere zondag in Nederland alles dicht, om 17 uur gaan de meeste weer open. Dus wij zijn weer terug naar het hotel gegaan lekker in de tuin gezeten met een kopje thee, nootjes en chips 😬
Rond 18 uur zijn we naar het kleine Water Museum gegaan met Richard,
gegeten in het Marco Polo restaurant, ook weer op een dak met prachtig uitzicht over Yazd. Er zat al een stelletje uit NL aan tafel, later kwam zelfs een grote groep Nederlanders erbij.

We hebben gemerkt dat Yazd anders is dan andere dorpen en steden. Yazd is natuurlijk erg toeristisch, maar het lijkt dat de mensen ook minder vriendelijk zijn. Dat werd aan het eind van de avond bevestigd door een stelletje uit Shiraz toen we nog een toetje aten in een ijssalon, de mensen in Yazd zijn stugger zo werd ons verteld. De reden waarom hebben we niet kunnen achterhalen.