18e dag: Persepolis-Pasargad (56 kmplus30km lift)

Iran, مادرسلیمان

Om 7 uur ging de wekker, beetje inpakken en om 7:30 ontbijten dachten we. Maar nee ontbijt was nog niet klaar en het groepje uit Nederland stonden al in de lobby te wachten op hun ontbijt. Wij gingen verder inpakken en de fietsen alvast opzadelen. Iets voor achten konden we pas aan tafel. We zaten naast dat groepje Nederlanders (het was verder niet druk in het hotel, wij denken dat we de enige waren) leek wel of we in een hotel in NL waren!!

Om kwart voor 9 stapten we op de fietsen, we moesten 4 km terug fietsen naar de rand van dat stadje Marvdasht waar ook de afslag is naar Pasargad onze bestemming van vandaag. We hebben 3 flessen water van 1.5 liter gekocht waarvan 1 bevroren die ik bovenop een van mijn fietstas leg.
Het was vandaag best relaxed fietsen oke los van wel of geen, slecht of goede vluchtstrook maar er waren geen hoge pieken en diepe dalen! De wegen gingen door de bergen heen.
Onderweg groeide vanalles met voornamelijk mais en tomaten, op een uitgestrekte tomatenveld waren een groepje aan het werk. Een manneke die blijkbaar meer oog voor het verkeer had zag Hans langs fietsen en hij stond te springen en te zwaaien naar Hans dat Hans stopte en naar hem toe in het veld liep zo schattig 😍
Veel granaatappels werden langs de weg aangeboden. Maar die bomen heb ik niet gezien, bij een van de kraampjes werden we weer flink verwend. We kregen een granaatappel die in 2 delen werd open gesplitst aangeboden, ik koos nog een vijg en perzik uit. Die hebben we na de granaatappel ook meteen ter plekke opgegeten. Vitamientjes hebben we weer binnen vandaag, maar van betalen wilden de 2 verkopers niet weten!!
Ook hier langs de drukke stoffige weg werd volop gepicknickt. Een paar keer werden we uitgenodigd, maar we hebben het heel netjes afgeslagen.

Vanaf 43 km keken we al fietsend uit naar een lift en die kregen we pas op 51 km. Het was best druk op de weg, geschikt vervoer waren er niet zoveel. Er werd ook best hard gereden, sommigen zag Hans niet eens zwaaien. Uiteindelijk kregen we een lift van een truck waar achterin helemaal leeg was, Hans was zijn tassen al aan het inladen toen ik er eindelijk bij kwam. Een zeer gespierde jongeman met bluetooth oortje in zijn oor zei ik gedag, hij stond naar Hans te kijken terwijl Hans de tassen achterin gooide. Alle liftgevers hielpen altijd mee, maar die spierbundel keek alleen. Maar om die fietsen zo hoog te krijgen moest hij ECHT even meehelpen. Voorin de truck konden een keer heel lux naast elkaar zitten in plaats van opgepropt met z'n tweeën op 1.5 zits 💃
Hans had hem met Google Translate laten weten dat hij bij de afslag Pasargad ons konden afzetten, de laatste paar kilometers fietsen we zelf wel zodat hij niet speciaal voor ons van de snelweg hoefde. Ik was blij dat we gelift hebben want de vluchtstrook werd heel slecht, we hadden op de weg moeten fietsen.
We moesten door een tunnel en toen we er uit kwamen was het landschap veranderd naar meer vlak woestijnachtig. Dat was even Wooooow
Toen we bij de afslag kwamen zei Hans dat hij ons wel ergens afzetten, maar hij deed zoiets als het komt goed het komt goed. Ik breng jullie wel, hij stond erop!! Nou ja we lieten het maar gebeuren, zo zette hij ons vlak voor Pasargad af, ook met het uitladen van 8 fietstassen hielp hij niet mee en keek alleen maar toe. Maar wel blij dat hij met de fietsen het wel doet!! We hebben alle liftgevers altijd een kleinigheid gegeven als dank om ons mee te nemen, bij deze man hadden we zo onze twijfels. Maar hij vroeg er zelf om toen we de fietsen aan het opzadelen waren, Hans gaf hem de kleine briefjes. Maar hij vond het te weinig 😱 Hans probeerde uit te leggen waarom hoe en wat, een winkelier bemoeide zich mee en vertaalde het voor ons. Toen is hij weggereden. Dat was dus een mindere ervaring. Vervolgens zijn we eerst een slaapplek gaan zoeken, volgens Google was er niks maar via via hebben we toch een leuk cottage gevonden voor een leuk prijsje.
We hebben met de aardige hotelmanager iets gedronken in de tuin. Om 18 uur gaat Pasargad sluiten, hier betekent dat dat je tot 18 uur nog naar binnen mag en niet zoals bij ons om 18 uur sluiten dat iedereen al weg moet zijn. We hebben eerst naar eten gezocht een rondje door het dorp gefietst om uiteindelijk toch weer bij Pasargad uit te komen waar onze hotelmanager ook stond, het was al 17:30 dus besloten we toch eerst een bezoekje te brengen aan Pasargad en daarna pas te eten. Mohammed onze hotelmanager ging ook met ons mee die daar lijkt te werken. Nadat we binnen waren moesten we nog een keer betalen voor het tourbusje die ons en andere toeristen rond zou brengen naar de overblijfselen. Het zou een mooie wandeltocht geweest zijn als je de hele dag zou hebben.
Bij terugkomst wederom kebab gegeten, what else.